پرطرفدارترین فیلم ها و سریال های خارجی فیلیمو در سال ۹۹

در فیلیمو شات به معرفی پرطرفدارترین فیلم ها و سریال های خارجی فیلیمو در سال ۹۹ پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سالی که گذشت از این نظر در بحث سرگرمی و سینما و تلویزیون برای مخاطبان ایرانی اهمیت داشت که پدیده VOD در خانه ایرانیان جای خودش را پیدا کرد و استقبال مخاطبان از پلتفرم‌های پخش آنلاین آغازگر تغییراتی تازه در این عرصه شد. پیش‌تر در مطلبی به بررسی آثار پرمخاطب ایرانی بر روی فیلیمو در سال ۹۹ پرداختیم و حالا نوبت فیلم‌ها و سریال‌های خارجی است که بر روی این پلتفرم بیشترین آمار تماشا را به خود اختصاص داده‌اند. برای بررسی بهترین فیلم ها و سریال های خارجی فیلیمو و دلایل احتمالی استقبال از آن‌ها با فیلیمو شات همراه باشید.


بهترین فیلم های کمدی خارجی تا سال ۲۰۲۱


ابتدا به سراغ فیلم های پربیننده می‌رویم که انتظار می‌رود آثار مهم و پرفروش سال ۲۰۲۰ در میان آن‌ها سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده باشند.

۱- فیلم استخراج (Extraction)

فیلم استخراج یا خارج‌سازی یکی از پدیده‌های نتفلیکس در سال گذشته بود که به طرز غافلگیرکننده‌ای آمار تماشای بالایی را به خود اختصاص داد و حتی موجبات ساخت دنباله‌ آن هم فراهم شد. در این فیلم اکشن که توسط برادران روسو تهیه شده و کریس همسورث نقش اصلی آن را ایفا کرده، گلشیفته فراهانی هم حضور پررنگی دارد. موفقیت فیلم به ارتقا موقعیت فراهانی هم کمک کرد. حالا آمارها نشان می‌دهد که مخاطبان ایرانی هم به اندازه کاربران نتفلیکس برای تماشای استخراج هیجان داشته‌اند. در میان فیلم ها و سریال های پرطرفدار فیلیمو در سال ۹۹ Extraction از جذاب‌ترین اکشن‌هاست.

نقد و بررسی فیلم استخراج

۲- لایواکشن مولان (Mulan)

انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی آن‌قدر محبوبیت دارند که بازسازی لایو-اکشن آن‌ها حکم موفقیتی تضمین‌شده را برای بزرگترین استودیوی فیلمسازی حال حاضر هالیوود داشته باشد. با این حساب، دور از انتظار نیست که مولان هم به اندازه دیو و دلبر، علاالدین و شیر شاه طرفدار داشته باشد. مولان قرار بود که پیش از شیوع کرونا، در آستانه بهار ۲۰۲۰ در سطح جهان اکران شود که شیوع کرونا این برنامه را به هم ریخت. دیزنی چند ماه بعد این فیلم را روی سرویس استریم خود به نمایش درآورد و هرچند که به اندازه اکران عمومی سودآور نبود اما آمار تماشاگران قابل توجهی را به دست آورد. با این وجود منتقدان و تماشاگران چندان از مولان دیزنی راضی نبودند. با این اوصاف آمار بالای تماشای مولان در فیلیمو هم غیرمنتظره نیست، مخصوصا که شرایط غیرمعمول جامعه در یک سال گذشته موجب شده که تعداد مخاطبان کودک و نوجوان پلتفرم‌های پخش فیلم آنلاین در ایران افزایش چشمگیری داشته باشد.


۹ تفاوت اساسی بین انیمیشن و لایو اکشن «مولان» محصول ۲۰۲۰

بهترین انیمیشن های جهان تا سال ۲۰۲۱


۳- فیلم ایپ من ۴ (Ip Man 4: The Finale)

فیلم‌های اکشن رزمی همیشه طرفداران پروپاقرص خود را داشته‌اند، مخصوصا در ایران که اصلا محبوبیت بروس لی و اصطلاحا فیلم‌های کاراته‌ای در دهه پنجاه موجب رونق ورزش و هنرهای رزمی در سطح کشور شد و این روند بعد از نیم قرن همچنان ادامه داشته. سری فیلم‌های ایپ من هم در چند سال اخیر با قدرت پرچم فیلم‌های رزمی چینی و هنگ‌کنگی را در سطح جهان بالا نگه داشته‌اند. عجیب نیست که در ایران هم ایپ من طرفدار داشته باشد، مخصوصا که در فضای آنلاین همچنان فیلم‌های اکشن و رزمی مخاطبان بی‌شماری دارد و در سال گذشته ایپ من ۴ سرآمد این گونه فیلم‌ها بود.

۴- فیلم پسران بد ۳: تا ابد (Bad Boys for Life)

یکی از آخرین فیلم‌های مهم و پرمخاطبی که در سال ۲۰۲۰ اکران عمومی و گسترده را تجربه کرد، روندی که تا سالیان سال حکم امری معمول را داشت اما حالا به خاطرات دوران ماقبل کرونا تبدیل شده است. سری فیلم‌های پسران بد که از جمله نمونه‌های شاخص از فیلم‌های اکشن دهه نودی است، در ایران هم مانند سایر نقاط دنیا طرفداران زیادی دارد. بازگشت ویل اسمیت و مارتین لارنس در قسمت سوم، که با فاصله‌ای طولانی نسبت به فیلم دوم ساخته شده، برخلاف گمانه‌زنی‌های بدبینانه موفق از آب درآمد و شاید حتی در میان کارهای چند سال اخیر ویل اسمیت که خیلی هم ازشان استقبال نشده، نمونه بهتری باشد. در لیست پرطرفدارترین فیلم ها و سریال های خارجی فیلیمو در سال ۹۹ این اثر یکی از تماشایی‌ترین‌هاست.

نقد و بررسی فیلم پسران بد تا ابد

۵- فیلم جاسوس من (My Spy)

دیو باتیستا ستاره سابق مسابقات کشتی حرفه‌ای پس از حضور در نگهبانان کهکشان، به یک بازیگر تمام‌وقت تبدیل شده و تقریبا دارد همان راهی را می‌رود که سال‌ها قبل دواین جانسون (راک) طی کرده بود؛ ترکیب اکشن و کمدی در فیلم‌هایی که می‌تواند تمام اعضای خانواده را سرگرم کند و بیشتر از همه برای نوجوان‌ها جذاب است. روی همین حساب، استقبال مخاطبان فیلیمو از جاسوس من هم با عقل جور درمی‌آید؛ فیلمی که سال گذشته در پخش آنلاین بین‌المللی هم وضعیت قابل قبولی داشت.

۶- فیلم سیندرلا (Cinderella)

اگر منتظر سورپرایز در این فهرست بودید، بالاخره بهش رسیدیم. سال‌هاست که در میان چند نسل از دخترانی با ملیت‌های مختلف، سیندرلا محبوبترین قصه پریانی به شمار می‌آید، تا جایی که خیلی از کارشناسان از تاثیرات روانی و اجتماعی منفی این قصه روی دختران به دلیل تفاوت‌ها و تغییر ارزش‌ها در جوامع مدرن صحبت کرده‌اند. در هر صورت، آمار استقبال نشان می‌دهد که محبوبیت سیندرلا فراتر از چیزی است که فکرش را بکنید و می‌شود انتظار داشت که اکثریت مخاطبان این اثر را هم طی سال گذشته دختران خردسال تا نوجوان تشکیل داده باشند.


۱۰ فیلم برتر فانتزی تا سال ۲۰۲۱


۷- فیلم تنت (Tenet)

این یکی هم جای تعجب ندارد؛ وقتی که کریستوفر نولان یکی از محبوب‌ترین فیلمسازان حال حاضر در میان مخاطبان ایرانی است و در سال گذشته که عموما به تعطیلی و رکود گذشته، تنت یا انگاشته یکی از معدود فیلم‌های بزرگ و کنجکاوی‌برانگیز در سطح جهان بوده، طبیعی است که فیلم مخاطبان بسیاری داشته باشد. جدای از واکنش‌های مثبت یا منفی نسبت به فیلم، الگوی فرمی و روایی آن هم به گونه‌ای است که مخاطبان را به تماشای چندباره دعوت می‌کند و خیلی‌ها بارها فیلم را حتی به صورت معکوس و عقب به جلو تماشا کردند تا شاید راز یا نکته‌ای تازه را درباره آن کشف کنند. این اثر در دسته بهترین فیلم های فیلیمو قرار می‌گیرد. در لیست پرطرفدارترین فیلم ها و سریال های خارجی فیلیمو در سال ۹۹، این اثر یکی از باکیفیت‌ترین‌هاست.


۱۰ فیلم برتر کریستوفر نولان به مناسبت انتشار تنت در فیلیمو

تحلیل و نقد فیلم تنت (انگاشته)


۸- فیلم نگهبانانی از دیرباز ( The Old Guard‎)

شارلیز ترون به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران زن هالیوودی، در دهه گذشته سعی کرده تا تصویر یک ستاره اکشن شکست‌ناپذیر را هم به شمایل خودش اضافه کند. بعد از مکس دیوانه: جاده خشم و بلوند اتمی، ترون سال گذشته نگهبانانی از دیرباز را داشت که یکی از پرهزینه‌ترین تولیدات اریژینال نتفلیکس به حساب می‌آید و فقط هم بر روی همین پلتفرم به نمایش درآمد. واکنش منتقدان به فیلم متناقض بود اما مخاطبانی که برای سرگرم شدن در سال گذشته گزینه‌های زیادی نداشتند، به فیلم روی خوش نشان دادند و ظاهراً تولید دنباله آن هم در دستور کار قرار گرفته است.

۹- فیلم رجب ایودیک ۶ (Recep Ivedik 6)

در ده پانزده سال گذشته، فیلم ها و سریال های ترکی در میان مخاطبان ایرانی حسابی جا باز کرده‌اند. حالا عده‌ای سینمای ترکیه را به واسطه فیلم‌های هنری و روشن‌فکرانه نوری بیلگه جیلان می‌شناسند و گروهی هم با سری فیلم‌های کمدی رجب ایودیک! استقبال از سری فیلم‌های رجب به اندازه‌ای بوده که حالا باید گفت رجب طیب اردوغان رییس جمهور وقت، شاید معروفترین رجب در داخل و خارج از ترکیه نباشد! در لیست پرطرفدارترین فیلم ها و سریال های خارجی فیلیمو در سال ۹۹، این یکی از جذاب‌ترین کمدی‌هاست.


۲۵ نمونه از بهترین فیلم های کمدی


۱۰- فیلم دزد شریف (Honest Thief)

لیام نیسون بیش از یک دهه است که با فیلم ربوده شده وارد عرصه اکشن شده و هر سال با یک فیلم تازه به شکل عجیبی می‌خواهد ثابت کند که دود از کنده بلند می‌شود و ظاهراً دست‌بردار هم نیست. سال گذشته و با وجود اوضاع خراب سینما، لیام نیسون بیش از یک فیلم داشت که در همین دزد شریف باز به همان شمایل آشنای پیرمرد خستگی‌ناپذیر و اهل درگیری برگشته. آمار نشان می‌دهد که همچنان این اکشن‌کار تازه‌وارد ولی کهنسال طرفداران خاص خودش را دارد.

نقد فیلم دزد صادق یا Honest Thief

در میان سریال‌ها، موارد جالب و غیرقابل پیش‌بینی به مراتب از فیلم‌ها بیشتر است که این به تفاوت ماهیت مدیوم فیلم و سینما بازمی‌گردد. ضمنا سال گذشته به دلیل شرایط حاصل از کرونا اکثر مخاطبان به سراغ سریال‌های طولانی رفته‌اند. با این وجود پدیده‌های همه‌گیری و جهانی در فیلیمو هم جای خود را پیدا کرده‌اند.


پیشنهاد سریال برای روزهای قرنطینه


۱- سریال خانه کاغذی (Money Heist)

این سریال اسپانیایی در هیچ جا و مکانی نیست که نفوذ نکرده باشد. خانه کاغذی آن‌قدر موفق بود که سیاست‌‌های نتفلیکس در قبال تولید محصولات بومی به زبان‌های مختلف را تغییر داد و محبوبیتی شگفت‌انگیز را برای بازیگران اسپانیایی سریال در سراسر دنیا به همراه داشت. محبوبیت این سریال سرقتی  سال گذشته در ایران نیز به اوج خودش رسید و خیلی از مخاطبان تازه به سراغ تماشای آن رفتند. قابل حدس بود که تعداد قابل توجهی از کاربران فیلیمو هم سال گذشته نشسته باشند پای نقشه‌های هوشمندانه ال پروفسور و دارودسته‌اش. جدای از جذابیت‌های روایی، تم اجتماعی و سیاسی داستان هم با شرایط روز در سالی که گذشت کاملا جور درمی‌آمد.

۲- سریال گامبی وزیر (The Queen’s Gambit)

پدیده دنیای سرگرمی در سال گذشته تا جایی پیش رفت که شطرنج را از نو به جهانیان شناساند و آمار فروش این بازی فکری را چند برابر کرد. آنیا تیلور جوی در نقش بث هارمن درخششی خیره‌کننده داشت و تا امروز هر جایزه‌های را که ممکن بود، به خودش اختصاص داده. بدون شک گامبی وزیر موفق‌ترین مینی‌سریال سال گذشته از تمامی جهات بود و آمار بالای بینندگان آن بر روی فیلیمو هم ثابت می‌کند که سرگذشت جذاب بث و غرق شدنش در دنیای شطرنج و تنهایی، محدود به هیچ زبان و سنی نبوده.

نقد مینی سریال تماشایی گامبی وزیر

۳- سریال تاریک (Dark)

همچنان داریم پدیده‌های نتفلیکس را مرور می‌کنیم و حضور تاریک در میان آثار پرمخاطب فیلیمو از این نظر اهمیت دارد که یکی از محصولات پیچیده و خاص‌پسند در دنیای سریال‌سازی است که با خیلی از قراردادها و انتظارات معمول سریال‌های پرمخاطب جور درنمی‌آید. سال گذشته فصل سوم و آخر این سریال آلمانی منتشر شد و احتمالا خیلی از مخاطبان ایرانی به تماشای کامل و متوالی هر سه فصل آن نشسته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که پیچیده یا ساده فرقی ندارد، سریال خوب با هر فرم و فرمتی مخاطب خودش را پیدا خواهد کرد، حتی به زبان آلمانی و حتی وقتی درباره روند خطی یا غیرخطی زمان باشد.

۴- سریال عشق اجاره‌ای (Kiralik Ask)

نوبت سریال‌های ترکی است. سال گذشته کرونا روند تولید فیلم و سریال در ترکیه را هم با وقفه و مشکل مواجه کرد و فصل جدید خیلی از سریال‌ها دیرتر از زمان موعود برای پخش آماده شد. با این وجود فیلیمو تعداد قابل توجهی از سریال‌های ترکی مهم در دهه گذشته را به آرشیو خودش اضافه کرده که استقبال از آن‌ها ثابت می‌کند محصولات ترکی تا چه حد در فرهنگ عامه ما نفوذ کرده‌اند. شاید معروفترین نمونه‌اش عشق اجاره‌ای باشد که در میان ترکی‌بازها طرفداران زیادی دارد. احتمالا بخشی از مخاطبان تازه و در سال گذشته به سراغ سریال‌های ترکی مانند همین عشق اجاره‌ای رفته‌اند و بخشی هم با توجه به علاقه قبلی تصمیم به تماشای چندباره آن گرفته‌اند.

نگاهی به سریال ترکی عشق اجاره‌ای

۵- سریال کانون پرستاران بچه (The Baby-Sitters Club)

یکی دیگر از غافلگیری‌های این فهرست. کانون پرستاران بچه سریالی نوجوانانه است که قرار گرفتن آن در میان سریال‌های پرمخاطب فیلیمو، تصویر و تخمین جالبی را از طیف سنی کاربران این پلتفرم آشکار می‌کند. احتمال اینکه درباره این سریال قبلا چیز زیادی شنیده باشید، خیلی زیاد نیست ولی می‌توانید به کاربران فیلیمو اعتماد کنید یا حتی از سر کنجکاوی به سراغ آن بروید. این سریال که هیچ ستاره یا چهره محبوبی ندارد، بر اساس مجموعه رمان معروفی با همین نام ساخته شده که در دهه هشتاد به انتشار رسید و در دهه نود هم اچ‌بی‌او بر اساس آن سریال ساخته بود. استقبال از کانون پرستاران بچه موجب شد که نتفلیکس تولید فصل دوم آن را هم در دستور کار قرار دهد.

۶- سریال بریکینگ بد (Breaking Bad)

هیچ وقت برای تجدید میثاق با والتر وایت دیر نیست! باید گفت که بریکینگ بد در کنار بازی تاج و تخت مهم‌ترین و بهترین سریال های دهه گذشته بودند که دنیا را تسخیر کردند. البته سیر نزولی بازی تاج و تخت موجب شد که ارزش و جایگاه بریکینگ بد بالاتر هم برود. سال گذشته که کرونا به اجبار مردم را خانه‌نشین کرد، خیلی‌ها به فکر تماشای دوباره سریال‌ها یا دیدن سریال‌های مهم افتادند که قبلا از دستشان در رفته بود. بنا به آمار می‌توان گفت که بریکینگ بد بینندگان بسیاری را دوباره درگیر خودش کرده و در تماشای چندباره هم به ندرت پیش آمده که کسی ناامید یا خسته شود. به هر حال این داستان یک معلم شیمی ساده است که به تدریج یاد می‌گیرد تا چگونه باید هیولا باشد. این اثر در دسته بهترین سریال های خارجی فیلیمو قرار می‌گیرد.

۷- سریال دختر سفیر (Sefirin Kızı)

یکی دیگر از سریال‌های ترکی محبوب چند سال گذشته که دوباره مورد توجه قرار گرفته و بینندگان زیادی داشته. چند عامل را باید برای این آمار در نظر بگیریم: شهرت قبلی سریال، محبوبیت بازیگران اصلی آن در میان علاقه‌مندان به سریال‌های ترکی و داستان عاشقانه در فراز و نشیبی که روایت می‌کند. فرمولی که یک بار جواب داده، حتی چند سال بعد هم روی گروه دیگری از مخاطبان جواب می‌دهد.

مروری بر سریال ترکی دختر سفیر

۸- سریال دیدن (با عنوان اصلی See)

از اولین سریال‌هایی بود که بر روی سرویس استریم اپل منتشر شد و با توجه به موضوع و ایده مرکزی آن طرفداران زیادی پیدا کرد. داستان در آینده اتفاق می‌افتد و بشر به دلایلی قدرت بینایی خود را از دست داده و حالا پیدا شدن کسی که از قدرت بینایی برخوردار است، تمام معادلات را به هم می‌ریزد. ایده استعاری داستان تا حدودی یادآور رمان کوری است که به عنوان یک شاهکار ادبی در کشور خودمان خوانندگان بسیاری داشته. جدای از این باید به حضور جیسون موموا در نقش اصلی هم اشاره کرد و البته وضعیت اسف‌باری که مردم دنیا در چند ماه اول از شیوع کرونا تجربه کردند که می‌توانست یادآور فضای سریال باشد.

درباره سریال دیدن بیشتر بخوانید

۹- سریال گودال (çukur)

یک سریال ترکی دیگر که برخلاف دو عنوان دیگر در میان فهرست آثار پرمخاطب، جدیدتر است و فضای متفاوتی دارد. گودال یک درام جنایی و مافیایی است که عناصر عامه‌پسند سریال‌های ترکی با آن ترکیب شده و با اینکه قصه‌اش را در استانبول معاصر روایت می‌کند، تا حدودی می‌تواند یادآور سریال‌های گنگستری مشهور و پرمخاطبی چون پیکی بلایندرز باشد. آمار مخاطبان نشان می‌دهد که این ترکیب بر روی مخاطبان ایرانی هم جواب داده، این اثر در دسته بهترین سریال های ترکی فیلیمو قرار می‌گیرد.


نقد سریال ترکی گودال
پایان سریال پیکی بلایندرز در فصل ۶


۱۰- سریال سوپرگرل (Supergirl)

در حالی که دی‌سی در دنیای سینما همچنان درگیر است و مسیر عجیبی را طی می‌کند، در عرصه سریال الگوی ثابت و مشخصی را پیش گرفته و روی موج سریال‌های نوجوان‌پسند شبکه سی دبلیو سوار شده. کماندار (Arrowفلش، تایتان‌ها، سوپرگرل چند نمونه از این سریال‌های ابرقهرمانی و نوجوانانه‌اند که با الهام از کامیک‌های دی‌سی ساخته شده‌اند. سال گذشته شاهد پخش ششمین و آخرین فصل از سوپرگرل بودیم که هنوز تمام نشده و چند اپیزود دیگر از آن باقی مانده است. این اثر در میان پرطرفدارترین بهترین فیلم ها و سریال های خارجی فیلیمو در سال ۹۹ قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی فصل چهارم سریال سوپرگرل


 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil