دارودسته استانبولی

آشنایی با سریال گودال

تصور کنید که اگر قرار باشد سه‌گانه مشهور «پدرخوانده» را در ترکیه بازآفرینی کنند چه می‌شود؟ منظور کپی یا جا زدن تک‌به‌تک شخصیت‌ها و موقعیت‌ها با نمونه‌های ترکی‌اش نیست بلکه درباره بازتعریف درام و عناصر اصلی آن مانند قدرت و خانواده در جهان دیگری همچون محله‌های خلاف استانبول امروزی صحبت می‌کنیم. حاصل چنین ایده‌ای می‌شود سریالی به نام «گودال» (با عنوان اصلی çukur) که تاکنون سه فصل از آن پخش شده و استقبال گسترده‌ای را در میان مردم و رسانه‌های ترکیه و حتی مخاطبان خارجی به همراه داشته است. برای آشنایی با سریال ترکی «گودال» با فیلیموشات همراه باشید.

لیست بهترین سریال های ترکی

قصه، درباره یک خانواده مافیایی و خلافکار است که کنترل یکی از محله‌های خطرناک و بی‌دروپیکر استانبول به نام چوکور (به معنای گودال) را بر عهده دارند. گودال برای مدت‌ها در دست خانواده کوچاوالی بوده و آن‌ها اصول و قواعد خودشان را در کار دارند که مهم‌ترینش سختگیری در قبال پخش نشدن مواد مخدر در محله است. طبق معمول تمام داستان‌های مافیایی، خانواده‌های رقیب از راه می‌رسند و جنگ بر سر منافع آغاز می‌شود. در این میان، پسر کوچک کوچاوالی‌ها باید برخلاف میل درونی‌اش سکان را به‌دست بگیرد و خانواده‌اش برای حفظ قدرت جمع‌وجور کند.
همان‌طور که به نظر می‌رسد، با داستان بدیع و عجیبی سروکار نداریم اما روایت آن در یک فضای تازه، اینجا دنیای زیرزمینی یکی از شلوغ‌ترین شهرهای دنیا یعنی استانبول، می‌تواند جالب و متفاوت جلوه کند. این فرمولی است که اخیرا در سریال های ترکی زیاد به چشم می‌آید.

با پا گرفتن صنعت سرگرمی در ترکیه، محصولات این کشور هم به رقیبی جدی برای نمونه‌های لاتین و کره‌ای تبدیل شده‌اند و دامنه نفوذ آن‌ها در فرهنگ‌عامه فراتر از خود ترکیه به کشورهای دیگری همچون ایران هم رسیده است. نکته مهم و قابل‌بحث درباره سریال های ترکی مانند «چوکور» این است که سازندگان آن‌ها به خوبی یاد گرفته‌اند که چطور عناصر ژانرهای سینمایی مختلف، مانند فیلم‌های مافیایی و گنگستری در همین «گودال»، را با الگوهای رایج ساخت سریال‌های عامه‌پسند یا همان ساوپ‌اپرا و تله‌نوولاها ترکیب کنند. برای همین، با اثری مواجه هستیم که در عین تلاش برای وفاداری به مولفه‌های ژانر جنایی و الگوبرداری از فیلم‌های معروف شد، پر است از شخصیت‌های متعدد، روابط چندگانه، خرده‌داستان‌های ریزودرشت، داستان کلی در افت‌وخیزی که به‌آرامی و تاکید روی جزییات پیش می‌رود و رویکردی که تمام این موارد را در سطح قابل‌درک، ساده و سرگرم‌کننده‌ای برای عموم مخاطبان نگه می‌دارد.

برای درک بهتر، می‌شود یکی از سریال‌های مهم روز را مثال زد: «پیکی بلایندرز». سریال محبوب و موفقی که به طرز حساب‌شده‌ای تمام عناصر عامه‌پسند را به‌کار می‌گیرد و با تعریف شخصیت‌های اصلی و جدید در هر فصل و پرداختن به احساسات و روابط میان آن‌ها، به‌گونه‌ای داستان اصلی را با خرده‌داستان‌ها پر می‌کند که حاصل کار برای طیف گسترده و عام‌تری از مخاطب تماشایی باشد و البته که برای مخاطب سختگیر هم لایق اعتنای کمتری است. همین فرمول و ایده را می‌توانید در مورد «گودال» با ابعاد و شدت بیشتری ببینید، طوری که اگر هر فصل «پیکی بلایندرز» شامل شش اپیزود است، درمجموع سه فصلی از «گودال» پخش شده تعداد اپیزودهای آن به عدد ۹۳رسیده، که برای طرفداران سریال‌های ترکی رقم زیادی هم نیست.

درنهایت باید گفت که رویکرد سازندگان سریال در ترکیب مولفه‌های ژانر و فیلم‌های گنگستری با الگوهای ساوپ‌اپرایی باعث شده تا کسانی که میانه چندانی با سریال‌های عامه‌پسند و طولانی ندارند نسبت به تماشای آن کنجکاوی نشان دهند و علاقه‌مندان همیشگی سریال‌های این‌چنینی نیز احساس کنند با اثری فراتر از سطح معمول مواجه هستند. سریال ترکی و هیجان‌انگیز «گودال» را می‌توانید از این پس بر روی فیلیمو تماشا و دنبال کنید.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

13 نظر
  1. Vartolu می‌نویسد

    جالبه پلیس ترکیه نیست؟ این همه سریال خفن دیدم تو عمرم و گودال ١٠٠-٠ میزنه همرو
    بخوایم باگ از فیلم یا سریال بگیریم تنها سریالی که نمیشه باگ گرفت ازش مانی هیست و پیکی بلایندرزه که حتی اینا هم باگ دارن
    اگه گودال تا تخر دیدی قبول نداری اصلا سریال باز حرفه ای نیستی اگه ندیدی الکی قضاوت نکن
    عمرم و پایه سریال دادم
    اولین سریال ترکی هم نگا کردم گودال بوده بی نظیره
    حتی دوستان میگن پلیس بوقه
    نه عزیزم هر سریالی موضوع خاص خودشو داره
    گودال اگه پلیس باشه که میشه از این سریال تکراری های مسخره بین مافیا و پلیس که سریال های امریکایی شورشو دراودرن
    سریال مانی هیست بخوای دقت کنی باگ داره اینکه اونا اون مدت تو بانک از گشنگی نمیمیرن بیرونم که نمیرن دست خالی هم اومدن تو… ولی تو نمیتونی به خاطر گشنگی کل سریال ببری زیر سوال
    پس لطفا الکی نظر ندید هر سریال موضوع خاص خودشو داره
    تو ایران این همه قتل میشه مگه پلیس کاری میکنه که انتظار از پلیس ترکیه داری😂😂😂

  2. ایرانی می‌نویسد

    اصولا فیلم ترکی قابل نقد کردن نیست. چون باید یک چیزی باشه که بشه نقدش کرد. محتوای بی سرو تهی که توش هیچ منطقی حاکم نیست، هیچ هدفی نیست، هیچ شرافتی نیست، هیچ ساختاری نیست رو چطوری میشه نثد کرد؟؟ البته بسیار موافقم که فرم سریالسازی و صنعت سریالسازی ترکیه باید مورد مداقه قرار بگیره چون حتما به سینماگرهای ما چیز های خوبی یاد میده. اما محتوای سریال های ترکی واقعا صفرند و جز حرام کردن فکر و وقت مخاطب سودی ندارند. موضوعات بسیار عوامانه ای که برای دیدنشان نیاز به هیچ تعقلی نیست. همین سریال گودال با همه جذابیت های اکشنش و بازی فوق العاده آراس بولوت(که جز معدود بازیگرهای ترکی است که میشه بهش گفت بازیگر نه مدل عروسکی) حکایت یک مشت روانی در یک محله سیاه و روانی با شعار خانواده همه چیزه هست در حالی که خیلی هاشون اصول اولیه پایبندی به خانواده رو رعایت نمیکنند. توی این محله مواد مخدر ممنوعه ولی تا دلتون بخواد اسلحه کشی و قتل و کشتارهای احمقانه و روابط نامشروع، شراب خواری و قمار و کاباره رفتن و پنهان کاری و خشونت و فحش دادن برای نقش های اصلی این مجموعه آزاده. بعد با این همه کارها اسم خدا و پیغمبر و فداکاری و تعهد و عشق به خانواده هم میبرند!!! یعنی خوبه این ترک ها با این همه تناقض رودل نمیکنند.

  3. Behi می‌نویسد

    این سریال از نظر نویسندگی‌خیلی عالی ،اینکه نویسنده به این همه مشکلات و درگیری های اجتماعی فکر کرده و چجوری اونا تو فیلم نشون داده شده از نظر من فوق العادس ‌یکی از دوستان نوشته بود مگر ترکیه پلیس نداره منم اوایلش به همین فکر کردم اما این فیلم و باید یکم خیالی هم در نظر گرفت که خواسته با این خیالپردازی مثلا گودال و به یه جامعه تبدیل کنه یا تبدیل گودال به یه مملکت و اصل موضوع چون چیز دیگه ای بوده مثلا به اینکه پلیس هم‌تو فیلم‌باشه نپرداخته.
    در کل من اصلا فیلمای ترکیه ای رو قبول نداشتم ولی اینو کع دیدم واقعا تعجب کردم ‌🤣

  4. میتونی ممد صدام کنی می‌نویسد

    سلام بنظر من سریال بسیار قشنگی است ولی چن تا ایراد اساسی داره:
    ۱=سریال واقعا قسمت هاش زیاده و تمومی نداره و ممکنه که بعد یه مدتی تماشاچی خسته بشه
    ۲=خیلی در این سریال آدم کشته میشه(حتی بیشتر از جنگ جهانی)موندم اینا مگه چقد جمعیت دارن که هر قسمتش کلی آدم میکشن؟!؟!(همین موضوع یکم فیلم رو تخیلی کرده)
    ۳=آقا مگه ترکیه پلیس نداره؟😂اینا تو هر قسمت کلی آدم میکشن و پلیس هم اصلا پیداش نیست و قاتلا آزادانه میگردن همه جا😑😑😑

  5. Sobhan می‌نویسد

    سلام.من کاری ندارم که سریال گودال چیه کارگردانش کیه و….فقط میتونم بگم که واقعا سریال عالیه جدا از جنگ و درگیریش خیلی سریال آموزنده ای هست نکات جذابی داره خلاصه که هرجی بگم کمه باید یه کتاب دربارش چاپ کرد ولی باید درباره کسی که میاد میگه سریال گودال بده چه میدونم از این چیزا سه ساعت شر میگه اگه بخوام با ادب باشم باید بگم خب عزیزم نگاه نکن برو فیلم عاشقانه تو ببین برو رومانتیک بازیتو بکن.جدا از اینا نمیدونم شمام اینطور بودین یا نه ولی من هم تو نگاه کردن این سریال گریه کردم هم خوشحال شدم وبعضی اوقات خودمو تو این سریال تصور میکردم

  6. İĐéèN می‌نویسد

    اون سریال‌بازی که تو عمرش به فیلم ترکیه‌ای نیگا هم نکرده؛ وقتی سفت‌وسخت گودالو دنبال میکنه، باید خیلی شل‌مغز باشی که نفهمی ناااموس سریاله
    وله کارگردانی و این…. کن
    مگه ما کارگردان و تهیه‌کننده هسیم که راجب اینا پز میدیم..! از دید مخاطب نیگا کنی واقعاً قشنگه.

  7. میثم می‌نویسد

    سریال چوکور رو منی که اصلا به سریال های ترکیه یک درصد هم نگاه نمیکنم فعلا تا اینجا همه رو دیدم
    با کارگردانیش کاری ندارم که ضعیفه واقعا ولی واقعا نویسنده عالی داره از نظر من البته

  8. بهنام می‌نویسد

    گودال یکی از خفن ترین سریال های جهانیه
    کارگردانشو کاری ندارم ولی هرچی باشه از خفن بودن سریال کم نمیکنه

  9. محمد جواد پروینی می‌نویسد

    خدایی عالیه

  10. پریسا گل محمدی می‌نویسد

    در سریال های کره ای با استفاده از شخصیت کاریزماتیک نقش اول و احساسی کردن آن مخاطب رو پای تلویزیون نگه دارند و در سریال های ترکی هم با قلقلک دادن افکار و ذهن مخاطب را وادار به تماشا کنند که جفتشون هم در بین افرادی که فقط به عنوان تفریح به سریال و فیلم ها نگاه می کنند موفق بودند.

  11. میلاد می‌نویسد

    کارگردان های ترکیه بسیار ضعیف عمل می کنند بخاطراینکه سریال راقسمتهاشو زیاد کنند فیلم رامی پیوندند هم جذابیت فیلم از بین می ره هم اعصاب بیننده را بهم می ریزه مثل گودال این آدمها ازکجا اومدن همه گودال را می خواهند سریال را بی مغازه خراب کردن

  12. محمد می‌نویسد

    سلام بر بینند گان فهیم سریالهای ترکی چرت
    نقد فیلم گودال
    کاملا مشخصه این فیلم سه ریالی تحت لیسانس بالیوود ساخته شده و تهیه کنندگان ، نویسنده ، کارگردان و هنر پیشه گان با توجه به اینکه غرق بازیهای کودکانه کامپیوتری و نرم افزاری بچگی خود بودند توانستند فیلم رو اکشن تر از فیلمهای بالیوودی هند بسازند .
    نتیجه گیری نهایی :
    پلیس های ترکیه بوقن
    مردم ترکیه هم دوغن
    و بیننده ایرانی هم . . .

  13. محمد می‌نویسد

    سلام
    انگار سازندگان ( تهیه کننده ، نویسنده ، کارگردان ) زیاد سونی ۱ ، ۲ و . . . بازی می کردن .
    نتیجه گیری دیگه اینکه پلیس ترکیه کشک و بوقه و مردم ترکیه هم دوغ . . .

fosil