کریسمس خونین فرا رسید!

معرفی و نقد فیلم شب خاموش

فیلمساز محبوب هنگ‌کنگی، جان وو، با فیلم Silent Night یک فیلم اکشن ساکت و حزن‌انگیز، اما جذاب و خشن ساخته است

اگرچه شاید جان وو از دوران اوج خود فاصله گرفته باشد، اما همچنان هر فیلم تازه این فیلمساز کارکشته و صاحب سبک، شوق و هیجان زیادی به ویژه در طرفدارانش ایجاد می‌کند. بنابراین اینکه وو بعد از ۷ سال از آخرین فیلمش آدم‌گیری Manhunt، با یک اکشن انتقامی کریسمسی بازگشته است، یک اتفاق ویژه محسوب می‌شود. همچنین نکته هیجان‌انگیز دیگر درباره شب خاموش Silent Night این است، که نام تهیه‌‌کنندگان فرانچایز بسیار موفق جان ویک در فهرست عوامل آن به چشم می‌خورد. همین دو مورد کافی است تا خود را برای تماشای یک فیلم اکشن سرگرم‌کننده آماده کنیم. یک فیلم بدون دیالوگ که در آن کلمات کنار می‌روند تا به تماشای اکشنی خالص بنشینیم. با فیلیموشات و معرفی و نقد فیلم شب خاموش همراه باشید.

اکشن ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما

داستان فیلم شب خاموش

داستان فیلم شب خاموش Silent Night از این قرار است؛ این داستان انتقامی خشن درباره پدری زجر کشیده (جوئل کینامن) است که در حین تیراندازی میان اعضای دو گروه تبهکاری در شب کریسمس، مرگ اتفاقی پسر کوچکش را به چشم می‌بیند. او خود نیز در جریان تعقیب ضاربین صدمه‌ می‌بیند و توانایی صحبت کردنش را از دست می‌دهد. پس از بهبودی، انتقام خون پسرش ماموریت زندگی او می‌شود و به این ترتیب برای آماده کردن خود یک برنامه تمرینی دشوار روزانه را شروع می‌‌کند. شب خاموش که مملو از سبک ویژه جان وو افسانه‌ای است، با شیوه روایتگری غریزی و فوق‌العاده هیجان‌انگیز خود، بازنگری‌ای در ژانر اکشن ارائه می‌دهد.

 

بازیگران و عوامل فیلم شب خاموش

جوئل کینامن در نقش گودلاک، پدری رنج‌دیده که بر اثر یک تروما تبدیل به آدمی ساکت و خاموش شده است، حضور دارد. او که غرق در غم و اندوه و به شدت تشنه انتقام است، برای مقابله با مجرمان و اجرای عدالت به شیوه خود در شب کریسمس، نقشه‌ای طراحی می‌کند. کینامن تجربه زیادی در ژانر اکشن دارد و در فیلم‌هایی مانند جوخه انتحار The Suicide Squad، کودک ۴۴ Child 44 و فرار در سراسر شب Run all Night، بازی کرده است.

هنرمند رپ اسکات مسکادی، ملقب به کید کادی که کارنامه بازیگری چشمگیری دارد، نقش پلیسی به نام واسل را در فیلم به عهده دارد که نسبت به انگیزه‌های انتقام‌جویانه گودلاک، مشکوک و نگران می‌شود. مالکوم و ماری Malcolm & Marie، پرل Pearl و بالا رو نگاه نکن Don’t Look Up، برخی از آثار برجسته کارنامه مسکادی به شمار می‌روند. هارولد تورس و کاتالینا ساندینو مورنو، دو بازیگر مطرح دیگر شب خاموش هستند.

فیلم شب خاموش

درباره جان وو کارگردان فیلم Silent Night

فیلمساز افسانه‌ای ژانر اکشن، جان وو، شب خاموش را کارگردانی کرده است. شروع فعالیت حرفه‌ای جان وو به اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد برمی‌گردد، اما در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ بود که نام خود را به عنوان فیلمسازی صاحب سبک در سراسر جهان مطرح ساخت. او برخی از بهترین فیلم‌های اکشنی که می‌شناسیم را کارگردانی کرده است. فردایی بهتر A Better Tomorrow، قاتل The Killer، گلوله‌ای در سر Bullet in the Head، هدف سخت Hard Target، ماموریت: غیرممکن ۲ Mission: Impossible II، پیکان‌های شکسته Broken Arrow و البته تغییر چهره Face/Off، از جمله این فیلم‌ها هستند. چندین سال از آخرین فیلم جان وو و دو دهه از آخرین فیلم آمریکایی او یعنی دستمزد Paycheck  می‌گذرد. شب خاموش یکی از منحصر بفردترین فیلم‌های وو تا به امروز محسوب می‌شود، زیرا این فیلم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد!

سایر عوامل سازنده فیلم

رابرت آرچر لین که به‌خاطر نگارش فیلمنامه آثار ژانری مستقلی مانند آدرنالین Adrenaline شناخته می‌شود، فیلمنامه شب خاموش را نوشته است. از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به تدوین‌گر برنده اسکار زک استینبرگ (بخاطر فیلم ماتریکس)، مارکو بلترامی که بیش‌تر بخاطر آهنگسازی‌هایش برای فیلم‌های ترسناک و همکاری‌های متوالی خود با وس کریون (از جمله چهار فیلم اول فرانچایز جیغ) شناخته می‌شود، و شارون میر فیلمبردار، اشاره کرد.

دانلود رایگان و تماشای فیلم شب خاموش

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم شب خاموش

راجر ایبرت | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

مت زولر سیتس | وو هنرمندی چیره‌دست و شب خاموش همچون یک موسیقی است.

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

فرانک شک | کارگردان کهنه‌کار اکشن با شب خاموش، انتظارات را کاملا برآورده می‌کند.

کانسیکوئنس | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

لیز شانون میلر | این نوع فیلم انتقامی کوچک مقیاس، روندی کاملا رایج در بازار فیلم‌های ویدئویی است، اما آنچه شب خاموش را نسبت به نمونه‌های مشابه ارتقا می‌دهد، مهارت وو در اکشن در هماهنگی با فقدان دیالوگ است.

سیاتل تایمز | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

سورن اندرسون | وو علی‌رغم محدودیت بودجه‌اش، از آنچه در اختیار دارد نهایت استفاده را می‌برد، اما در مجموع به‌نظر می‌رسد که او با احتیاط و محافظه‌کاری در مختصات بسته و محدود هالیوود کار می‌کند.

Slashfilm | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

کریس اوانجلیستا | زمانی‌که تیتراژ پایانی می‌رسد، فیلم به راحتی فراموش می‌شود. اما سفری که در طول فیلم پشت‌سر می‌گذاریم، هرگز خسته‌کننده نیست.

اسکرین دیلی | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

تیم گریرسون | فیلمساز مولف سینمای اکشن هنگ‌کنگ در اینجا خاطره برخی از سکانس‌های فوق‌العاده‌ای که به آن‌ها مشهور است، تداعی می‌کند. اما این قصه انتقامی خونین، نماینده ایده‌آل و رضایت‌بخشی برای سبک منحصربفرد وو در ارائه صحنه‌های کشت و کشتار اسلوموشن و ملودراماتیک نیست.

آی‌جی‌ان | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

سیدانت آدلاخا | یک فیلم انتقامی خسته‌کننده و کم رمق که خیلی زود به بیراهه می‌رود. شب خاموش از هیچ‌کدام از جذابیت‌ها یا جلوه‌های بصری‌ای که جان وو را به یکی از برجسته‌ترین استایلیست‌های اکشن هنگ‌کنگ و هالیوود تبدیل کرد، بهره‌ای نبرده است.

وال استریت جورنال | امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

کایل اسمیت | عشق دیوانه‌وار جناب وو به خشونت اپرایی شدید شاید روی برخی کارگردانان جوان بااستعداد تاثیر گذاشته باشد، اما بدون یک فیلمنامه جالب حاصل کار او بی‌معنی می‌شود. شب خاموش فیلمی معمولی است که چنگی به دل نمی‌زند.

فیلم شب خاموش

نقد فیلم شب خاموش برگرفته از سایت شیکاگو سان تایمز

ریچارد روپر | شب خاموش جان وو یک تریلر انتقامی بدون دیالوگ با پژواک‌هایی از ربوده شده Taken، پپرمینت Peppermint و البته آروزی مرگ Death Wish است. وو ۷۷ ساله با فیلم‌هایی مانند قاتل، گلوله‌ای در سر و تغییر چهره، بر نسل‌های مختلفی از کارگردانان تاثیرگذاشته است و این اولین فیلم آمریکایی او از زمان فیلم دستمزد در سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شود. فیلمی که گواهی بر بازگشت این فیلمساز کهنه‌کار به سبک منحصر بفرد خود و استعداد او در اکشن شاعرانه و گاه بیش از حد بی‌رحمانه است.

شب خاموش با برایان گودلاک با بازی جوئل کنیامن شروع می‌شود که نومیدانه در خیابان‌های لس آنجلس می‌دود، در حالی‌که بادکنکی قرمز را می‌بینیم که در آسمان به پرواز درآمده است. به زودی متوجه می‌شویم که پسر کوچک برایان در جریان تیراندازی میان گروه‌های تبهکار، با شلیک بی‌هوای گلوله‌ای کشته شده است. برایان که بی‌باکانه تیراندازان را دنبال می‌کند، در نهایت در دام آن‌ها می‌افتد. جایی‌که رهبر باند، شخصیت شرور و رعب‌آوری به نام پرایا (هارولد تورس)، از فاصله‌ای نزدیک به گلوی برایان شلیک می‌کند.

برایان تقریبا نجات پیدا می‌کند و بهبود می‌یابد، اما تارهای صوتی او از بین رفته است و در نتیجه دیگر قادر به صحبت کردن نیست. این موضوع به تمهیدی برای طراحی فیلمی بدون دیالوگ می‌شود. در نتیجه آن، شخصیت‌ها در مدت زمان فیلم خاموش‌اند و بیش‌تر ارتباطات بین شخصیت‌ها از طریق پیام‌های متنی یا یادداشت‌ها صورت می‌گیرند (همچنین گاهی صداهایی را از رادیو می‌شنویم). در زمانی که کلیشه شخصیت‌های شرور حراف مدام بیش‌تر می‌شوند و فیلم‌های اکشن زیادی در مسیر خود توقف می‌کنند تا شخصیت‌ها بتوانند برای یک‌دیگر – و به تبع آن بیننده – اتفاقات را توضیح بدهند، رویکرد وو در اتکا به صدا، حرکت و جابجایی‌های گاه خودنمایانه دوربین برای بازگویی یک قصه انتقامی بسیار ساده و البته تاثیرگذار، بی‌شک تازه و دلپذیر به‌نظر می‌رسد.

کینامن جذاب با فک مربعی خود در نقش شخصیت اصلی فیلم، در انتقال احساس درماندگی و خشم برایان کاری فوق‌العاده انجام می‌دهد. او پس از بهبودی با همسرش سایا (کاتالینا ساندینو مورنو) به خانه بازمی‌گردد. سایا همچنان برایان را دوست دارد و به او وفادار می‌ماند، اما در عین حال به او گوشزد می‌کند که خودش هم آسیب‌دیده و رنجور است. برایان اما در نهایت به درون خود می‌خزد و در گاراژ خانه‌شان پنهان می‌شود، و سایا نیز او را سرانجام ترک می‌گوید و با خشم و نفرتش به حال خود می‌گذارد. برایان به قصد ملاقات با کارآگاه پلیسی که مشغول رسیدگی به پرونده او است (اسکات مسکادی)، به مرکز پلیس می‌رود. اما پس از اینکه در آنجا پلایا و برخی از همدستانش را از روی عکس‌های مجرمینی که به دیوار چسبانده شده است تشخیص می‌دهد، بلافاصله از تصمیم خود منصرف می‌شود و شروع به طراحی نقشه انتقام‌جویانه خود می‌کند. او روی تاریخ ۲۴ دسامبر (سالگرد مرگ پسرش) در تقویم خود با خطی بد می‌نویسد:«همه آن‌ها را بکش»، صرفا برای اطمینان از اینکه از نیت او کاملا برای‌مان روشن باشد.

فیلم شب خاموش

شب خاموش یکی از طولانی‌ترین سکانس‌های مونتاژی مهارت‌آموزی در تاریخ سینمای اکشن را دارد. زیرا برایان یک قاتل‌ آموزش دیده مانند جان ویک یا برایان میلز با بازی لیام نیسون در فیلم‌های ربوده شده نیست. او صرفا یک آدم معمولی است که باید یاد بگیرد چگونه مانند یک بدلکار رانندگی، مثل یک تیرانداز ماهر شلیک و مانند جیسون بورن مبارزه کند. بنابراین شاهد سکانسی طولانی هستیم که در آن برایان موستانگ خود را تقویت می‌کند، آموزش‌های تیراندازی را انجام می‌دهد، اسلحه می‌خرد و با دیدن ویدئوهای یوتیوب یاد می‌گیرد چگونه ضربات را مهار کند و مشت و لگد و چاقو بزند. این یک تحول قابل توجه و نسبتا سریع است، اما همچنین می‌بینیم که او هنوز در این کار بی‌تجربه به‌نظر می‌رسد. به عنوان مثال، زمانی‌که یکی از اعضای باند را برای کسب اطلاعات می‌دزدد و شکنجه می‌دهد، این سکانس آنطور که شاید انتظارش را داشته باشیم پیش نمی‌رود و به یک مبارزه تن به تن خشونت‌آمیز منجر می‌شود.

در حالی‌که شب خاموش به سمت پایان اجتناب‌ناپذیر خود پیش می‌رود، با کارگردانی وو، فیلمبرداری شارون میر و تدوین زک استینبرگ، تصاویری جذاب و پرزرق و برق ارائه می‌دهد، و موسیقی مارکو بلترامی به اکشن آن هیجان و تعلیق می‌بخشد. فیلم با یک رویارویی طولانی مدت میان برایان و پلایا و گروه بی‌شماری از تبهکاران/بدلکارانی که یک به یک کشته می‌شوند، به پایان می‌رسد. جایی‌که شیشه‌ها می‌شکنند، خون‌‌ها پاشیده می‌شوند، ماشین‌ها تصادف می‌کنند و منفجر می‌شوند.

امتیازهای سایت های سینمایی به فیلم شب خاموش

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۵.۳ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۴.۶ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۵۸ درصد بر اساس ۱۱۵ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۵۱ درصد
منتقدان متاکریتیک ۵۳ درصد براساس ۲۹ نقد

مصاحبه با جان وو کارگردان فیلم Silent Night

هنوز با غریزه‌ام کار می‌کنم

  • حدود ۲۰ سال پیش، پس از اینکه دستمزد را ساختم، این احساس را داشتم که دیگر نمی‌توانم فیلنامه‌های بهتری دریافت کنم. من همیشه می‌خواستم فیلم‌های کوچک‌تری بسازم، اما متاسفانه زمانی‌که جایگاهم به عنوان یک کارگردان بزرگ سینما تثبیت شد، فیلمنامه‌های کوچک‌تر – و بهتر -، دیگر هرگز به دستم نرسیدند.
  • بسیار ناامید بودم، اما در همان زمان یک تهیه‌کننده چینی از من خواست که در تولید فیلم‌های چینی کمک کنم. فکر کردم ایده خوبی است که به برخی از جوانان چینی درباره چگونگی ساخت یک فیلم هالیوودی آموزش بدهم. بعد از ۲۰ سال وقتی به هالیوود بازگشتم، فیلمنامه شب خاموش را پیدا کردم. خیلی هیجان زده شدم، زیرا داستانی بود که مدت‌ها دنبالش می‌گشتم. کل فیلمنامه هیچ دیالوگی نداشت که واقعا من را شگفت‌زده کرد. احساس کردم که می‌تواند چالش بزرگی برایم باشد. این تمهید به من این امکان را می‌داد که از استعداد خود برای بازگویی یک داستان با استفاده از تصاویر و صداها بهره ببرم. همچنین این فرصت را به مخاطبان می‌داد که با تمرکز بیش‌تر روی چهره‌ بازیگر، بیش‌تر به شخصیت نزدیک بشوند.
  • خیلی وقت پیش آروزی مرگ Death Wish را دیدم، اما هیچ تاثیری از آن نگرفتم. من هنوز با غریزه‌ام کار می‌کنم و شب خاموش را با احساس و هیجان مقابل دوربین بردم. در اینجا سعی کردم سبک جدیدی بکار ببرم. سبک همیشگی من بسیار خیال پردازانه و رمانتیک است و گاهی اکشن آن مبالغه‌آمیز به‌نظر می‌رسد. اما با خواندن داستانی درباره کودکی که توسط گانگستری به قتل می‌رسد و پدری که مسئولیت بزرگی برای گرفتن انتقام بر دوش داشت، تصمیم گرفتم سعی کنم درام – و اکشن – آن را رئالیستی‌تر به تصویر بکشم.

 

تیزر و پوستر فیلم شب خاموش

پوستر فیلم شب خاموش

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole