اثر و آثار هوش مصنوعی این‌بار در آخرالزمان!

فیلم آفریننده چطور فیلمی است؟

فیلم The Creator نوید یک سفر علمی تخیلی هیجان‌انگیز را می‌دهد که داستان آن در آینده‌ای در سلطه هوش مصنوعی رخ می‌دهد

گرت ادواردز هفت سال بعد از فیلم تحسین شده روگ وان Rogue One با یک فیلم علمی تخیلی دیگر به سینماها بازگشته است. جدیدترین فیلم ادواردز، آفریننده با عنوان اصلی The Creator، یک اثر علمی تخیلی بلاکباستری پرهزینه است که داستان جنگی پساآخرالزمانی میان انسان‌ها و هوش مصنوعی را روایت می‌کند. ادواردز با ترکیب اکشن تماشایی و شخصیت‌های چندلایه و پیچیدگی پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در دوران معاصر غربیه نیست. همه این‌ها در کنار گروهی از عوامل برجسته که در تولید فیلم مشارکت داشته‌اند، باعث شده‌اند که آفریننده فیلمی تامل‌برانگیز، معاصر و مهیج باشد. آفریننده از آن فیلم‌های علمی تخیلی‌ای است که نباید تماشایش را از دست بدهید.

فهرست بهترین فیلم های علمی تخیلی

خلاصه داستان آفریننده The Creator

فیلم آفریننده  The Creator که در ابتدا عشق واقعی True Love نام داشت، یک داستان ماجراجویی علمی تخیلی تامل برانگیز است که فضایی برای اکشن و بحث‌های فلسفی ایجاد می‌کند. واقعیت پساآخرالزمانی‌ای که در آفریننده مشاهده می‌کنیم، نتیجه آشوبی است که هوش مصنوعی (که زمانی برای محافظت از بشریت معرفی شده بود) موجب آن می‌شود. با حوادثی مانند انفجار یک کلاهک هسته‌ای در لس آنجلس به دست هوش مصنوعی، روبات‌ها به دشمن انسان‌ها تبدیل شده‌اند. البته نمایش برخورد انسان‌ها و روبات‌ها چیز جدیدی نیست و به ۲۰۰۱: ادیسه فضایی ۲۰۰۱: A Space Odyssey و نابودگر The Terminator بازمی‌گردد. با اینحال، باتوجه به بحث‌ها و جنجال‌هایی که این روزها هوش مصنوعی به ویژه در بحث تولید هنر به راه انداخته است، طرح داستانی آفریننده به موقع و مناسب به نظر می‌رسد. در اینجا خلاصه داستان رسمی آفریننده آمده است:

در بحبوحه جنگی در آینده میان نژاد بشر و نیروهای هوش مصنوعی، یک مامور سرسخت و سابق نیروهای ویژه به نام جاشوا که در سوگ ناپدید شدن همسرش بسر می‌برد به خدمت گرفته می‌شود تا خالق و طراح فراری هوش مصنوعی پیشرفته را تعقیب کند و بکشد. او یک سلاح مرموز که قدرت پایان دادن به جنگ – و همچنین خود بشر – را دارد طراحی کرده است. جاشوا و تیم عملیاتی زبده‌اش سفری را از خطوط دشمن به قلب تاریک قلمرو اشغال شده توسط هوش مصنوعی، آغاز می‌کنند…این سلاح پایان دهنده جهان که جاشوا مامور کشف و نابود کردن آن است، یک هوش مصنوعی در قالب یک کودک خردسال است.

 

تاریخ پخش فیلم آفریننده

فیلمبرداری آفریننده در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شد و در ۳۰ مه ۲۰۲۲ به پایان رسید. آفریننده از ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ نمایش خود را در سینماها آغاز کرد. این فیلم در ابتدا قرار بود در ۶ اکتبر ۲۰۲۳ اکران شود. به محض حضور این فیلم در پخش روی پلتفرم‌های آنلاین پخش فیلم، این فیلم را در فیلیمو مشاهده می‌کنید.

دانلود رایگان و تماشای فیلم آفریننده

بازیگران و عوامل فیلم آفریننده

جان دیوید واشینگتن در نقش اصلی آفریننده

جان دیوید واشینگتن در نقش یک مامور سابق نیروهای ویژه به نام جاشوا تیلور، هدایت گروه بازیگران فیلم را به عهده دارد. اگرچه کارنامه واشینگتن شامل آثار زیادی نمی‌شود، اما اولین تجربه بازیگری او به سال‌ها قبل از اینکه به چهره‌ای مطرح تبدیل شود، برمی‌گردد. واشینگتن زمانی که هنوز سن کمی داشت در نقش یک بچه مدرسه‌ای در فیلم مالکوم ایکس Malcom X اسپایک‌لی در سال ۱۹۹۲ حضوری کوتاه داشت. سه سال بعد نیز واشینگتن در نقشی کوتاه در فیلم شیطان در لباس آبی Devil in a Blue Dress ظاهر شد. اما واشینگتن بعد از آن در فیلم یا سریالی حضور نداشت و بیش از دو دهه بعد توانست نام خود را به عنوان بازیگری با استعداد مطرح کند. واشنیگتن ۲۶ سال بعد از مالکوم ایکس، در نقش اصلی فیلم بلکککلنزمن BlacKkKlansman اسپایک لی درخشید و بعد از آن با نقش‌آفرینی‌های برجسته در فیلم‌هایی مانند تنت Tenet از کریستوفر نولان و مالکوم و ماری Malcolm & Marie از سام لوینسون، جایگاه خود را تثبیت کرد. شخصیت واشینگتون در فیلم آفریننده، مردی است که زیر بار سنگین ناپدید شدن همسرش و مسئولیت تازه‌اش برای از بین بردن یک کودک هوش مصنوعی به نام الفی، قرار دارد.

دومین همکاری کن واتانابه با گرت ادواردز

بازیگر تازه‌وارد، مادلین یونا ویلز در اولین حضور سینمایی‌اش در نقش شخصیت الفی حضور دارد. از بازیگران مکمل فیلم می‌توان به بازیگر مشهور ژاپنی، کن واتانابه در نقش یک انسانواره محصول هوش مصنوعی به نام هارون اشاره کرد. آفریننده دومین همکاری واتانابه با ادواردز محسوب می‌شود، زیرا او پیش از این نقش شخصیت دکتر ایشیرو سریزاوا را در ریبوت گودزیلا Godzilla در سال ۲۰۱۴ به کارگردانی او بازی کرده بود.

الیسون جنی برنده اسکار در نقش یک سرهنگ ارتش

خواننده و ترانه‌سری آمریکایی استورجیل سیمپسون که امسال فیلم قاتلان ماه گل Killers of the Flower Moon را نیز روی پرده خواهد داشت، نقش دوست سابق تیلور به نام درو را در فیلم به تصویر کشیده است. البته در ابتدا قرار بود که دنی مک‌براید و بندیکت وانگ نقش درو و هارون را ایفا کنند اما آن‌ها در نهایت از پروژه کناره‌گیری کردند و استورجیل سیمپسون و کن واتانابه جای آن‌ها را گرفتند. الیسون جنی برنده اسکار فیلم من تونیا هستم I, Tonya، در نقش شخصیت هوول که یک سرهنگ در ارتش ایالات متحده است حضور دارد.

سایر بازیگران آفریننده

جما چان، عمار چادا پاتل، مارک منچاکا، رابی تان، رالف اینسون، مایکل اسپر، ورونیکا نگو، ایان وردون، دنیل ری رودریگز، راد پریرا، سید اسکیدمور و کارن آلدریج، از دیگر بازیگرانی هستند که در آفریننده هنرنمایی کرده‌اند.

 فیلم آفریننده

چهارمین فیلم گرت ادواردز

آفریننده، اولین فیلم ادواردز در هفت سال گذشته است و در کل چهارمین فیلم بلند او محسوب می‌شود. این فیلمساز بریتانیایی با همان نخستین فیلم بلند خود در سال ۲۰۱۰، درام علمی تخیلی ترسناک هیولاها Monsters، توجه هالیوود را به خود جلب کرد. بعد از آن بود که ادواردز در سال ۲۰۱۴ در یک راه‌اندازی مجدد از فرانچایز کمپانی ژاپنی توهو، فیلم هیولایی گودزیلا را برای برادران وارنر مقابل دوربین برد. در سال ۲۰۱۶ نخستین فیلم از مجموعه آنتولوژی جنگ ستارگان با عنوان کامل روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان Rogue One: A Star Wars Story به کارگردانی ادواردز منتشر شد. این فیلم به نوعی پیش درآمدی جنگ ستارگان:‌ قسمت ۴ – امیدی تازه Star Wars: Episode IV – A New Hope بود. ادواردز با همین سه فیلم نشان داده است که توانایی ویژه‌ای در کار با ژانر علمی تخیلی دارد و آفریننده می‌تواند گامی به جلو در این ژانر برای این فیلمساز گزیده‌کار باشد.

فیلمبردار تلماسه پشت دوربین آفریننده

گروهی از عوامل برجسته، ادواردز را در این پروژه همراهی کرده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به گرگ فریزر نامزد اسکار و اورن سافر اشاره کرد که از تجربه‌های فوق‌العاده خود به عنوان فیلمبردار برای خلق جلوه‌های بصری چشمگیر در آفریننده بهره برده‌اند. فریزر که در سال ۲۰۲۲ برای فیلم تلماسه Dune دنی ویلنوو، برنده اسکار بهترین فیلمبرداری شد، قبلا با ادواردز در روگ وان کار کرده است. سی دقیقه پس از نیمه شب Zero Dark Thirty، فاکس‌کچر Foxcatcher، شیر Lion، معاون Vice و بتمن The Batman، از جمله دیگر آثار مطرح فریزر به عنوان فیلمبردار هستند. اگرچه آفریننده اولین تجربه سافر در یک فیلم بلاکباستری است اما او سابقه طولانی و درخشانی در فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه دارد.

براساس فیلمنامه‌ای از ادواردز و کریس وایتز نامزد اسکار

ادواردز فیلمنامه آفریننده را با همکاری کریس وایتز نامزد اسکار و براساس قصه‌ای از خودش به نگارش درآورده است. وایتز پیش از این همراه با تونی گیلروی فیلمنامه روگ وان را برای ادواردز نوشته بود. علاوه بر این، مخاطبان احتمالا وایتز را با کارگردانی و نگارش فیلمنامه آثاری مانند درباره یک پسر About a Boy – که نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای او به ارمغان آورد -، واقع‌بین Down to Earth، قطب‌نمای طلایی The Golden Compass، یک زندگی بهتر A Better Life و گرگ‌ومیش: ماه نو The Twilight Saga: New Moon، می‌شناسند.

هانس زیمر موسیقی آفریننده را ساخته است

هانس زیمر افسانه‌ای که دوازده نامزدی اسکار در کارنامه خود دارد و دو بار برای فیلم‌های شیرشاه The Lion King و تلماسه آن را تصاحب کرده، آهنگسازی آفریننده را انجام داده است. هانک کوروین که سه نامزدی اسکار برای فیلم‌های رکود بزرگ The Big Short، معاون و بالا رو نگاه نکن Don’t Look Up – هر سه به کارگردانی آدام مک‌کی – را در کارنامه دارد و جو واکر که او نیز برای دو فیلم ۱۲ سال بردگی ۱۲ Years a Slave و ورود Arrival نامزد اسکار شده و برای تلماسه آن را کسب کرده است به همراه اسکات موریس، تدوینگران آفریننده هستند. همانطور که مشاهده کردید تیمی از برجسته‌ترین چهره‌های هالیوود در آفریننده گرد هم آمده‌اند و بنابراین بدیهی است که مخاطبان از این فیلم علمی تخیلی تازه انتظارات زیادی داشته باشند.

 فیلم آفریننده

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم آفریننده

بی‌بی‌سی | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

نیکلاس باربر | بدون شک آفریننده یک ماجراجویی علم تخیلی چشمگیر جدید است. اگر طرفدار چنین داستان‌هایی هستید، فیلم جاه‌طلبانه و جذاب ادواردز باید همان هیبت سرمست‌ کننده‌ای را در شما ایجاد کند که ممکن است از تماشای فیلم‌هایی مانند آواتار و ماتریکس نصیبتان شده باشد. آفریننده این احساس را به شما می‌دهد که در حال تماشای چشم‌اندازی باشکوه از آینده هستید که شباهتی به آنچه که پیش از این روی پرده بزرگ دیده‌اید، ندارد.

USA Today | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

برایان ترویت | این تریلر تکان‌دهنده و غافلگیرکننده با بازی جان دیوید واشینگتن، به سوژه داغ این روزها یعنی هوش مصنوعی می‌پردازد. هرچند موضوع اصلی‌تری که فیلم آن را به تصویر می‌کشد، گرایش بشر به جنگ و نحوه رفتار ما با افراد متفاوت از خودمان است.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

جاستین لو | آفریننده احتمالا عنوان تحسین‌برانگیزترین و مسحورکننده‌ترین فیلم علمی تخیلی سال را از آن خود خواهد کرد.

تایم اوت | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

لو توماس | واشینگتن در بهترین بازی خود از زمان بلکککلنزمن، در اینجا یک شخصیت اصلی باورپذیر را به تصویر می‌کشد که هم در عمل و هم از لحاظ اصول اخلاقی، کاراکتری قدرتمند است. اگرچه شاید طرفداران سرسخت ژانر گلایه کنند که پرسش از معنای انسان بودن به اندازه‌ای که مثلا در ای. آی. هوش مصنوعی A.I. Artificial Intelligence می‌بینیم بسط داده نمی‌شود، اما همچنان یک فیلم بلاکباستری تماشایی است.

مجله اسلنت | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

جیک کول | گرت ادواردز سرانجام با آفریننده به تعادلی میان تصاویر چشمگیر و مخاطرات احساسی منطقی، دست پیدا می‌کند.

اسکرین رنت | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

گریم گوتمن | این فیلم چشم‌اندازی جسورانه از آنچه فیلم‌ها می‌توانند و باید باشند ارائه می‌دهد. در نهایت می‌توان گفت تجربه تماشای فیلمی در این ابعاد که ریسک می‌کند و به مشکل می‌خورد هیجان‌انگیزتر از تماشای یک فیلم بلاکباستری محافظه‌کار با نتایج معمولی است.

آتلانتیک | امتیاز: ۶۵ از ۱۰۰

دیوید سیمز | آفریننده یک دستاورد هنری چشمگیر است که تماشای آن روی پرده بزرگ قطعا بسیار خوشایند است.

شیکاگو تریبون | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

مایکل فیلیپس | آفریننده علی رغم لغزش‌های داستانی خود، تصویری از آینده خلق می‌کند که حداقل به این شکل پیش از این ندیده‌اید. این فیلم آشفته و پیچیده است، اما گرت ادواردز هنور موفق نشده یک فیلم علمی تخیلی کسل‌کننده بسازد.

اسکرین دیلی | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

فیونولا هالیگان |  کارگردان روگ وان، در اینجا فیلمی را ارائه می‌دهد که به یقین از لحاظ بصری خلاقانه است، حتی زمانی‌که روایت آشنای آن باعث می‌شود به شکل غیرمنتظره‌ای کهنه و تکراری به نظر برسد.

راجر ایبرت | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

کریستی لمیر | فیلم گرت ادواردز، فضاسازی قدرتمندی دارد اما از لحاظ محتوایی کم‌مایه است. فیلمی که ظاهر و لحن یک اثر هنری متفکرانه و اصیل را دارد، اما در نهایت با بکار گیری مجدد ایده‌ها و تصاویر بسیاری از پیشینیان تاثیرگذار خود، توخالی و بی‌معنی به نظر می‌رسد.

دیلی بیست | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

نیک شگر | آفریننده از نظر بصری چشمگیر است، اما فیلمنامه ضعیفی دارد و به طرز ناامیدکننده‌ای ملغمه‌ای برگرفته از اسلاف ژانری مختلف است.

 فیلم آفریننده

نقد فیلم آفریننده برگرفته از سایت گیمزریدار+

جیمز موترام | گرت ادواردز، کارگردان بریتانیایی، ۷ سال پس از فیلم موفق روگ وان از فرانچایز جنگ ستارگان، با آفریننده به عرصه ژانر علمی تخیلی بازگشته است. ادواردز کارگردان با همراهی همکار فیلمنامه‌نویسش کریس وایتز سوژه داغ هوش مصنوعی را می‌گیرد و در یک بوم عظیم و دقیق در هم می‌آمیزد.

آفریننده شروعی کوبنده دارد. در سال ۲۰۵۵ هستیم. جاییکه از طریق یک فیلم خبری متوجه می‌شویم که هوش مصنوعی باعث انفجار یک کلاهک هسته‌ای شده است. این انفجار تمام لس آنجلس را در برمی‌گیرد و منجر به ممنوع شدن هوش مصنوعی در آمریکا می‌شود. پانزده سال بعد، ارتش همچنان در جستجوی نیرماتا است. او شخصیتی مرموز و مغز متفکر پشت سلاحی است که می‌تواند ورق را علیه آمریکا برگرداند.

مامور ارتش جاشوا تیلور (جان دیوید واشینگتن) به جمهوری جدید آسیا اعزام شده است تا به دنبال نیرماتا و اسلحه بگردد، اما بیش‌تر مشتاق این است که معشوق گمشده خود مایا (جما چان) را پیدا کند. او با همراهی گروهی از سربازان نه مایا و نه اسلحه را پیدا نمی‌کند، بلکه تنها با یک شبیه‌ساز رباتیک (پیشرفته‌ترین شکل هوش مصنوعی) در قالب یک کودک (با حضور ستاره نوظهور مادلین یونا ویلز) که قدرت‌های عجیبی و ترسناکی دارد، روبرو می‌شود. جاشوا علی رغم تنفرش از هوش مصنوعی – خانواده او در انفجار لس‌آنجلس کشته شدند -، چاره‌ای جز جفت شدن با این دختر جوان ندارد. جاشوا او را الفی می‌نامد و امیدوار است که بتواند از طریق او به معشوقش مایا برسد.

این داستان به سبک گرگ تنها و توله Lone Wolf and Cub – یک مانگای ژاپنی – که به بخش‌های مختلف مانند کودک The Child، دوست The Friend و غیره، تقسیم می‌شود، قهرمانان ما را در حالی نشان می‌دهد که از سوی گروه‌های مختلف، از جمله یک سرهنگ آمریکایی با انگیزه انتقام شخصی علیه هوش مصنوعی (با حضور الیسون جنی)، تحت تعقیب قرار می‌گیرند. اگر پیوند جاشوا و الفی آنقدر که فیلم می‌خواهد احساساتی و اشک‌آور نباشد، جهان داستانی ادواردز قطعا موفق عمل می‌کند. ادواردز با همراهی موسیقی پر آب و تاب هانس زیمر و طراحی صدا و تصویر گاها حماسی (شامل لوکیشن‌هایی در تایلند که به زیبایی در قالب دوربین اورن سافر قرار می‌گیرند و با جلوه‌های تصویری عالی مزین می‌شوند)، یک تصویر اجمالی خیره‌کننده از آینده خلق می‌کند.

سیمولانت‌ها (رباتیک‌های شبیه‌سازی شده) با فضای منفی‌ای که در سرشان تعبیه شده است، فوق‌العاده به نظر می‌رسند. و نومد NOMAD، جنگ‌افزار هوایی آمریکا برای تعقیب و از بین بردن سیمولانت، تقریبا ترسناک‌ترین ایستگاه فضایی از زمان ستاره مرگ Death Star است (ستاره مرگ نام تعدادی ایستگاه فضایی و کهکشانی سلاح کشتار جمعی در اپرای فضایی جنگ ستارگان است). ریتم فیلم فوق‌العاده پرشتاب و هیجان‌انگیز – به ویژه صحنه‌ای روی یک پل با تانک‌هایی هیولا شکل و بمب‌های هوش مصنوعی – و اکشن معرکه است. البته برخی از تعاملات میان شخصیت‌ها به تشریح و بسط بیش‌تری نیاز داشتند. اما در نهایت ادواردز با این آمیزه تصاویر تماشایی و مضامین بزرگ (دیگری، تبعیض و…)، فیلمی بسیار بدیع و بی‌اندازه خیال‌انگیز خلق کرده است.

 

امتیازهای سایت های سینمایی به فیلم

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۱ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶.۷ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۶۷ درصد بر براساس ۲۸۹ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۷۷ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۳ درصد براساس ۵۳ نقد

مصاحبه با کارگردان آفریننده

گرت ادواردز: علمی تخیلی بهترین ژانر است

  • فیلم‌ها و فیلمسازان زیادی الهام‌بخش من بودند. شخصی که به اندازه کافی از او نام برده نمی‌شود، کریس کانینگهام، کارگردان نابغه موزیک ویدئو و آگهی‌های تبلیغاتی است. شما نمی‌توانید چنین فیلمی بسازید و تحت تاثیر او نباشید. همچنین باید به فیلم مستند باراکا Baraka از ران فریک اشاره کنم. این فیلم یک منبع الهام بزرگ برای آفریننده بود. فکر کنم باراکا را در ۱۹ سالگی دیدم. مثل این می‌ماند که خدا آن را ساخته است. من همیشه فکر می‌کردم که اگر یک خط داستانی کوچک در آن وجود داشت و مقداری عناصر علمی تخیلی به آن اضافه می‌شد، بهترین فیلم تمام تاریخ می‌شد.
  • برخی فیلمسازان وسترن می‌سازند، برخی فیلم‌هایی که در انگلستان اتفاق می‌افتند. من واقعا عاشق ژانر علمی تخیلی هستم. به نظر من این سوال عجیبی است که آدم‌ها از من می‌پرسند:«چرا فیلم‌های علمی تخیلی می‌سازی»؟ بلکه باید پرسید:«چرا بقیه فیلم‌های علمی تخیلی نمی‌سازند»؟ اگر می‌خواهید جهانی بیافرینید و تا ته آن بروید و چیزهایی را ابداع کنید، این بهترین ژانر است.
  • هزینه ساخت یک فیلم کاملا حماسی بیش‌تر از ساخت یک فیلم بسیار کوچک نیست. اولین فیلمی که ساختم، هیولاها، تنها ۲۵۰ هزار دلار هزینه داشت. این فیلم کاملا حماسی بود، زیرا در سراسر آمریکای مرکزی اتفاق می‌افتاد و کاملا یک ادیسه بود. صادقانه بگویم کمی شبیه این فیلم بود. هدفم همیشه این بود که آزادی فیلمسازی را با گستره یک بلاکباستر غول‌پیکر ترکیب کنم. من یک فرد دهه هشتادی هستم که با فیلم‌های کلاسیک بزرگ شده‌ام و مانند هر کس دیگری سعی می‌کنم از قهرمانان آن‌ها تقلید کنم. منظورم کسانی مثل جیمز کامرون، اسپیلبرگ و ریدلی اسکات است. اگر حتی به اندازه یک چهارم آن‌ها خوب باشید، می‌توانید آسوده بمیرید. شما همیشه می‌خواهید جاه طلب باشید و سعی دارید همان کارهایی را بکنید که آن‌ها انجام داده‌اند.

 

پوستر فیلم آفریننده

پوستر فیلم آفریننده

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole