می‌خواهیم زنده بمانیم

معرفی و نقد فیلم باتلاق شنی

باتلاق شنی ساخته آندرس بالتران می‌تواند دو طیف از مخاطبان را راضی نگه دارد، تماشاگرانی که علاقه‌مند به داستان بقا و نجات از شرایط سخت هستد و مخاطبانی که به درام‌هایی با مضمون مشکلات زوج‌ها علاقه دارند. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی و نقدهای این فیلم انداختیم که در ادامه می‌خوانید.

فهرست بهترین فیلم های ماجراجویی

خلاصه داستان باتلاق شنی

داستان فیلم باتلاق شنی Quicksand این است؛ زوجی به نام سوفیا و جاش که در آستانه جدایی هستند به کلمبیا در آمریکای جنوبی سفر می‌کنند. آن‌ها در ایالات متحده سکونت دارند. سوفیا (با بازی بازیگر کلمبیایی کارولینا گایتان) پزشکی است که پس از سال‌ها دوری به زادگاه خود باز می‌گردد تا در کنفرانسی سخنرانی کند. جاش (با بازی بازیگر کانادایی آلن هاوکو) برای اولین بار به بوگوتا، پایتخت کلمبیا آمده است. آن‌ها فرزندان خود را در آمریکا گذاشته و باهم دست به این سفر زده‌اند. جاش و سوفیا تصمیم می‌گیرند تا در جنگل‌های بارانی نزدیک بوگوتا پیاده‌روی کنند، جایی که بلافاصله با دزدی روبرو می‌شوند که آن‌ها را تا این مکان دورافتاده دنبال کرده. پس از یک برخورد کوتاه با دزد، زن و شوهر خود را گرفتار باتلاق شنی می‌بینند. حالا باید زنده بمانند و از باتلاق‌شنی نجات پیدا کنند.

 

عوامل و بازیگران باتلاق شنی

کارگردان: آندرس بلتران، فیلمنامه‌نویس مت پیتس، مدیرفیلمبرداری: سانتیاگو اوتویا، تدوین: آلخو آلاس، موسیقی: مانوئل خوزه گوردیلو، محصول ۲۰۲۳، کلمبیا

بازیگران: جاش (آلن هاوکو)، سوفیا (کارولینا گایتان)، سباستین اسلاوا (مارکوس)، آندرس کاستاندا (دیه‌گو)، خوآن کامیلو پرز (خاویر) و…

تماشای فیلم باتلاق شنی در فیلیمو

چند نکته و حاشیه درباره Quicksand

  • کارولینا گایتان بازیگر و خواننده کلمبیایی بیشتر برای صداپیشگی شخصیت پیپا در انیمیشن افسون (۲۰۲۱) محصول کمپانی والت دیزنی شهرت دارد. او داور برنامه رئالیتی شوی، ایکس فاکتور در کشور کلمبیا است.
  • باتلاق شنی نخستین فیلم انگلیسی زبان آندرس بلتران است. این کارگردان و نویسنده کلمبیایی ساکن شهر لس آنجلس، آمریکا است. فیلم اول او روزهای بعد در جشنواره فیلم ورشو به رقابت پرداخت. دومین فیلم بلند او به نام تاروماما در جشنواره فیلم سیتگس در کشور اسپانیا در سال ۲۰۲۱ پذیرفته شد. کمی بعد اچ‌بی‌او مکس حق پخش فیلم را خرید و در این شبکه به نمایش گذاشت. بلتران کارگردان چند مجموعه تلویزیونی است. قانون مخفی یکی از سریال‌های او محصول شبکه نتفلیکس است.
  • مت پیتس یکی از نویسندگان سریال وست‌ورلد، تهیه‌کننده سریال انقلاب به تهیه‌کنندگی جی. جی آبرامز است. مت پیتس به همکاری با جی. جی آبرامز شهرت دارد. او در نگارش فصل اول سریال فرینچ و دیگر فصل‌های آن مشارکت داشته است.
  • باتلاق شنی محصول کمپانی سن‌گری فیلمز است. این کمپانی در شهر لاس وگاس است و سرمایه‌گذارانش کلمبیایی و آمریکایی هستند.

 

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم باتلاق شنی

لس‌آنجلس تایمز | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

نوئل موری | کسانی که تعداد زیادی کارتون و فیلم‌های ماجراجویی قدیمی از سال‎های میانی قرن بیستم را تماشا کرده باشد، همه چیز را در مورد باتلاق شنی می‌دانند. در داستان‌های تخیلی، باتلاق شنی یک تکه زمین معمولی است که کوهنوردان ناآگاهی را که پس از فرو رفتن در آن بیش از اندازه تقلا می‌کند، در خود فرو می‌برد و غرق می‌کند. در واقعیت باتلاق شنی یک منطقه اشباع شده از خاک است که به نظر زمین سفت می‌آید، اما خلاش است. در فیلم پر تعلیق باتلاق شنی- به کارگردانی آندرس بلتران و نویسندگی مت پیتس –برخی از آن ویژگی‌های داستانی قدیمی با ویژگی‌های واقعی مخلوط شده است. هنگامی که یک زوج متاهل و در حال طلاق، جاش (آلن هاوکو) و سوفیا (کارولینا گایتان)، در یک سفر کاری در کلمبیا هستند، در باتلاق شنی گرفتار می‌شوند، هیچ خطر فوری برای مرگ آن‌ها وجود ندارد. اما آن‌ها مجبور می‌شوند برای مدتی ساکن بمانند.

باتلاق شنی به عنوان فیلمی برای واکاوی یک ازدواج ناموفق، بسیار تصنعی است. جاش و سوفیا اختلافات زیادی دارند که باید بهم بگویند، پس چه اتفاقی می‌افتد؟ آن‌ها به معنای واقعی کلمه ساعت‌ها، چهره به چهره در یک نقطه در باتلاق فرو رفته اند، جایی که چاره‌ای جز صحبت کردن در مورد مشکلات خود ندارند. اما هاوکو و گایتان به اندازه کافی بازیگران با استعدادی هستند که به یک فیلم پر دیالوگ بعد و پویایی ببخشند. و در ادامه بلتران و پیتس چالش‌های شدیدی را پیش پای قهرمانان خود می‌گذارد که شامل آب و هوای بد، یک مار سمی و یک جسد وحشتناک می‌شود. خرده پیرنگ بی‌هدف درباره جنایتکارانی که مخفیانه در اطراف جنگل می‌گردند، فیلم را کم اثر می‌کند. اما باتلاق شنی به عنوان یک داستان بقا به هدف اولیه‌اش می‌رسد. در داستان دو نفر هستند که با اکراه با یکدیگر همکاری می‌کنند و از همه چیز استفاده می‌کنند تا از باتلاق فرار کنند. این جوهره درام است.

گاردین | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

فیل هواد | این کمکی نمی‌کند که باتلاق شنی خود را شبیه بازماندگان ساخته جان بورمن جدی بگیرد و واقعاً متوجه آبزورد بودنش نشود. بی‌تحرکی زوج سوفیا و جاش همچنین نشان دهنده تفاوت نامناسب نقش‌آفرینی‌های دو کاراکتر اصلی است، گایتان وحشتناک عصبی و هاوکو به طرز کمیکی آرام است. باتلاق شنی که بیشتر یادآور نمایشنامه روزهای خوشی اثر ساموئل بکت (به اضافه جانوران و منهی عنصر اگزیستانسیالیسم) است تا شبیه بی‌مووی‌هایی که می‌خواهد باشد، دستکم یک راه جدید احتمالی جالب برای جلسات مشاوره ازدواج ارائه می‌کند.

فیلم باتلاق شنی

پیست |  امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

مت دوناتو | باتلاق‌شنی به‌عنوان تریلر پرهیاهو و مهیجی که در طبیعت می‌گذرد، ناموفق است. بلتران هرگز نمی‌تواند تصمیم بگیرد که در حال ساخت یک بی‌مووی علمی تخیلی است یا مطالعه جدی زندگی مشترکِ به بن بست رسیده است که به نظر می‌رسد خود ویرانگری تنها راه حل باشد.

سایت راجر ایبرت | ۳۸ از ۱۰۰

براندن دیوید الیسون | ایده یک زوج در حال جدایی و در خطر و دور از خانه جذاب است – باعث می‌شود که ترکیبی از آثار اینگمار برگمن و فیلم بازماندگان ساخته جان بورمن و محصول ۱۹۷۲ به ذهن متبادر شود. اما فیلمنامه نمی‌تواند آنچه را که بازیگران برای باورپذیر ساختن این زوج نیاز دارند، ارائه دهد. اولین صحنه‌های آن‌ها فاقد آن نوع دلواپسی‌های غیردوستانه است که توسط زن و شوهرها در بحران ایجاد می‌شود و سعی می‌کنند از یکدیگر عقب بکشند. لازم نیست دلایل مشکلات زناشویی آن‌ها در یک مونولوگ بیان شود. آن‌ها نیاز به عواطف ملموس دارند، اما زوج احساسات ملموسی نشان نمی‌دهند. تصور اینکه یک زوج دچار بحران شبیه نمایش‌های ساموئل بکت مجبور به سکونی متقابل شوند، نوعی تراپی به نظر می‌رسد که باید چنین روش تراپی تا به امروز ابداع می‌شد. البته، باتلاق شنی زوج را مجبور می‌کند تا فراسوی رهایی از شرایط را نگاه کنند و ارزش یکدیگر را بینند. فیلم با این ایده بازی می‌کند که آشتی آن‌ها ممکن است بیهوده باشد وقتی زندگی‌شان در خطر است و باتلاق شنی سعی می‌کند تا زمانی تیتراژ پایانی تعلیق را برای تماشاگر حفظ کند.

 

جدول امتیازهای تماشاگران و منتقدان

پس از مرور امتیاز کاربران سایت‌های مرجع «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، برآیند امتیاز باتلاق شنی به شرح زیر است:

تعداد آراء امتیاز میانگین امتیاز دهنده‌ها نام سایت
۷۹۵ کاربر ۴.۳ از ۱۰ کاربران IMDb
براساس ۴ نقد ۴۳ از ۱۰۰ منتقدان برتر متاکریتیک
بر اساس ۲۲ نقد ۳.۶ از ۱۰ عموم منتقدان راتن تومیتوز

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. کامیار می‌نویسد

    چنین ایده ای برای فیلمسازی خیلی جذابه. یه عده یه جایی گیر بیفتن و بجای مرگ فوری دچار مرگی ارام و همراه با درد بیشتر بشن. چقدر حیف که در ایران کسی به فکر ساخت چنین فیمهایی نیست. من شنیدم در جایی اطراف سمنان یا قم چاله هایی وجود داره که داخلش پر از اب میشه اما روش به مرور با شن و خاک پوشیده میشه. هیچکس نمیفهمه اونجا چاله هست تا وقتی داخلش فرو بره.احتمال نجات هم تقریبا صفر هست چون کل مجرای تنفسی طرف پر از شن و اب میشه.امیدوارم یه فیلم با کیفیت ایرانی با همین مضمون ساخته بشه

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتید

filimo the north pole