درباره The Witcher سریال پرخرج و پرطرفدار نتفلیکس

قصه جادوگر تنبل با کلاه‌گیس درخشان!

چهارشنبه‌ها؛ سریال‌بازی

معرفی کامل سریال ویچر Witcher

وقتی یک فیلم یا سریال به طرز دیوانه‌واری می‌فروشد و محبوب می‌شود، معلوم است که همه می‌روند تا از همان فرمول استفاده کنند، روی همان موج سوار شوند و با همان فضا و تمهیدات و در همان ژانر تا می‌توانند پول دربیاورند و توجه جلب کنند. این پدیده‌ای بین‌المللی است؛ در همین ایران هم اگر یک برنامه تلویزیونی یا یک ژانر گل کند، همه می‌افتند به سری‌دوزی. حتی اصغر فرهادی و فیلم‌های اجتماعی شهری با پایان باز هم می‌تواند مد شود، چون سازندگانش فکر می‌کنند موفقیت اصغر فرهادی به خاطر این «فرم» فیلمسازی است و آنها هم می‌توانند تکرارش کنند. اساسا اصل دنباله‌سازی و فرانچایزها روی همین مدل بنا شده. مردم از این شخصیت‌ها و داستان خوششان آمده پس تا تهش می‌رویم. بینندگان از ترکیب فانتزی و درام و اکشن استقبال کرده‌اند، پس بیایید برایشان خوراک درست کنیم.

ایده ساخت سریال ویچر The Witcher یا جادوگر اصلا از همین جا آمده. این که نتفلیکس دیده سریالی مثل بازی تاج و تخت دنیا را تسخیر کرده و مردم گیج و مبهوت‌اش شده‌اند. در حالی که پس از Stranger Things از کارخانه نتفلیکس هیچ محصول معرکه و فراگیری بیرون نیامده بود. پس گفته هرطور شده باید با ترکیبی از فانتزی و مبارزات پایان‌ناپذیر در دنیا و تاریخی خیالی به جنگ با HBO برویم. داستان انتخاب شده قبلا امتحانش را پس داده و چه به عنوان کتاب جوایز بسیاری برده (به خصوص کتاب سوم با عنوان The Witcher 3: Wild Hunt) و هم بازی‌های زیادی از روی این مجموعه داستان ساخته شده.

آندری ساپکوفسکی نویسنده لهستانی با داستان‌های کوتاه مرتبط هم مواد خام مناسب بیشتری برای نوشتن داستان سریال مهیا کرده. پس چی بهتر از این که دست به کار شویم و یک GOT دیگر بسازیم. ساخت سریال به «لورن اشمیت هیسریچ» و همسرش سپرده شد و چند تا از کارگردان‌های GOT هم برای ساخت اپیزودهای فصل اول به خط شدند. هنری کاویل با بدنی ورزیده و دلربا که قبل از این استعدادش را نشان داده و او را در ماموریت غیرممکن هم دیده‌ایم، نقش اصلی را می‌گیرد و فریا آلمن و آنیا چالتورا در کنارش قرار می‌گیرند. سریال استارت می‌خورد و همانطور که برایش هزینه شده و نتفلیکس انتظار دارد بین بینندگان منفجر می‌شود. هواداران زیاد و فصل پشت فصل ساخت سریال. حتی برای سریال اسپین‌آف هم ساخته می‌شود (The Witcher: Blood Origin)  که البته یک شکست تمام عیار است. داستانی که هزار سال قبل از ویچر اصلی اتفاق می‌افتد و در حد همیان یک فصل مینی‌سریال می‌ماند. (مقایسه کنید با House of the Dragon که به عنوان یک سریال مستقل هم چیزی کم نداشت و ادامه‌هایش در راه است). جادوگر رکوردهای بیننده در نتفلیکس را جابه‌جا کرد و از سال ۲۰۱۸ که شروع شده موفقیت‌هایش ادامه پیدا کرده. عده‌ای از هوادارانش معتقدند سریال فصل به فصل بهتر شده و هیجان آن بالاتر می‌رود و برای فصل ۴ و ۵ که گفته می‌شد ساخت آنها همزمان کلید خورده بی‌صبرانه منتظرند. البته سریال منتقدان جدی هم کم ندارد. کسانی که می‌گویند ویچر The Witcher یک زباله است. کسانی که گفته‌اند حتی یک اپیزودش را نتوانسته‌اند تا آخر تماشا کنند و بینندگانی که معتقدند نتفلیکس همه پول و اعتبارش را هزینه کرده تا یک نسخه قلابی برای رقابت با GOT بسازد و در نهایت هم افتضاح به بار آورده.

سریال ویچر

بالاخره در سریال ویچر با چی طرفیم؟

گرالت از ویریا (با بازی هنری کاویل) جادوگری است که کاری به کسی ندارد و دارد نان و ماستش را می‌خورد. اما وقتی قصد می‌کند از منطقه کانتیننت عبور کند، می‌افتد گیر کشمکش بین انسان‌ها و هیولاها. این وسط سیری و یتفر هم به کمکش می‌آیند؛ یکی در نقش یک شاهزاده و دیگری در نقش جادوگری که هنوز استعدادهای جادوگری‌اش کاملا شکوفا نشده (کلا هم زیاد کارهای جادوگری نمی‌کند و بیشتر شمشیر می‌زند. نمی‌فهمیم این قدرتی که ازش حرف می‌زنند چرا استفاده نمی‌شود) فضا و مکان سریال شبیه وستروس از چند منطقه تشکیل شده که با هم در جنگند. یک‌جور اروپای قرون وسطایی و قدیمی‌تر که هیولاهایش تمامی ندارند و هر روز و هر جا به شکلی ظهور می‌کنند و حریف می‌طلبند و همین هم هست که کار جناب گرالت جادوگر خوب‌رو را سخت می‌کند.

چرا سریال The Witcher را باید ببینیم؟

دلیل اصلی‌اش برایتان می‌تواند این باشد که خیلی‌ها آن را دیده‌اند و خوششان آمده. کلا اگر فانتزی‌باز و گیم‌بازید سریال می‌تواند خوراک خودتان باشد. سریال تا دلتان بخواهد الف و هیولا و جادوگری دارد. عنکبوت‌های بزرگ و لعنتی در مرداب‌های مرگبار. مبارزه‌های تمام نشدنی و اتفاقات ریز و درشت و داستانی با روایت سریع که فرصت سر خاراندن به شما نمی‌دهد. برای کسانی که با سریال حال کرده‌اند این همه اتفاق و این خونریزی سیل‌آسا و جلوه‌های ویژه پرخرج یک هدیه بزرگ است و کیفورشان می‌کند.

دوستداران سریال می‌گویند این یکی از خوش‌ساخت‌ترین فانتزی‌های تاریخ سریال‌سازی است. جادوگرش یا همان گرالت هم بطرز باورنکردنی جذاب و دوست‌داشتنی است. من نفهمیدم چرا از بازی هنری کاویل اینقدر تعریف شده. اما دوستداران The Witcher می‌گویند او نقش را به تمیزترین شکل ممکن ایفا کرده و حتی برای تغییر صدایش هم کلی زحمت کشیده و کاملا انگ گرالت مورد نظر است. به خصوص کسانی که کتاب را خوانده‌اند و با داستان ارتباط بهتری برقرار کرده‌اند، گفته‌اند جان داستان به خوبی تصویر شده و سازندگان توانسته‌اند فضایی مهیب و دوست‌داشتنی خلق کنند. اما خب، ما که داستان را نخوانده‌ایم و گیم‌های ساخته شده از روی آن را هم بازی نکرده‌ایم و از خیلی از اصطلاحات و پیچش‌های داستانی سر درنمی‌آوریم و گیج می‌شویم چه گناهی کرده‌ایم. در داستان اصلی موجوداتی هستند که عمر طولانی دارند و برای این که حضورشان در فصل‌های مختلف داستان حفظ شود ما مدام در رفت و برگشت بین داستانک‌ها و شخصیت‌های اصلی و ابدی هستیم. اینها برای این که شما چیپس بخورید و در حین چت کردن با رفقا کمی هم صحنه‌های درگیری ببینید و صدای هولناک هیولاها را بشنوید عالی است. اما من اگر می‌خواستم به همین‌ها بسنده کنم به شهر بازی و تونل وحشت می‌رفتم.

چرا از سریال ویچر یا جادوگر خوشمان نمی‌آید؟

در GOT لعنتی همه چیز بر اساس مفاهیم و چارچوب‌های طراحی شده و قابل درکی نوشته و در کنار هم قرار گرفته است. سیاست و به تصویر درآمدن غرایز انسانی و شخصیت‌هایی که هر کدام هویت دارند. اغلب بینندگان جدی‌تر و بزرگسال GOT آن را به خاطر این چیزها دیده‌اند و دوست داشته‌اند نه به خاطر اژدها و هیولاهای سرزمین یخی‌اش. برای این که سرزمین یخی و وایت‌واکرها و پادشاه شب قرار است شرارت را نمایندگی کنند و برای ایستادن در مقابل شرارت باید انگیزه‌های خودخواهانه و رقابت‌های سرزمینی و خانوادگی به جوش بیایند.

اصلا چنین تصوراتی برای سریال ویچر The Witcher خنده‌دار است. سریال برای بچه دبیرستانی‌ها ساخته شده ولی خب این را هم در نظر گرفته که فانتزی‌اش بین بزرگسالان هم طرفداران و معتادانی پیدا می‌کند و پابه‌پای نتفلیکس و سازندگان خواهند آمد. فکر کنید که شخصیت جادوگری مثل گرالت برای یک سریال بزرگسالانه چقدر باسمه‌ای است. تماشای هنری کاویل زیر آن کلاه‌گیس سفید که تازه همین هم تازگی ندارد و صاف از روی کله دنریس تارگرین، مادر اژدهایان و نمونه‌های مشابه آمده است. انگار هالیوود پس از ارباب حلقه‌ها فقط این را یاد گرفته که هر قهرمان دلرحمی را با موهای سفید تصویر کند. قاعده‌ای که در خاندان اژدها و نقش دیمون تارگرین نقض می‌شود. یک سوال جدی هم این است که هنری کاویل اصلا چرا حاضر شده چنین نقشی را قبول کند. او استعدادش را دارد و می‌تواند در سینما نقش‌های درخشانی ایفا کند، اما اینجا با بازی در نقش یک جادوگر بی‌حال فقط کله‌اش درخشان است.

داستان‌ها و شخصیت‌ها بعضا چنان جذاب و خاص‌اند که فکر می‌کنی در مورد هر کدام‌شان می‌شود یک فیلم یا سریال ساخت. اما قاطی شدن اینها در هم فقط یک شلم‌شوربای بی‌مزه ساخته. کلی معما که جوابی برایشان نیست. کلی اتفاق که پیش‌زمینه‌ای ندارند. انگار سازندگان بنا را بر تردستی گذاشته‌اند و حیرت‌زده کردن مداوم بیننده. خب باشد موفق شدید. با نمایش آن همه صحنه رقص و شخصیت بی‌حیا –که به شدت توی ذوق می‌زنند و انگار به فیلم تزریق شده‌اند- هم خیلی تهور به خرج دادید. آخرش چی؟ نمی‌خواهید کمی هم سریال واقعی نشان‌مان دهید؟

امتیاز سریال در IMDB 8.1 است که معلوم است تینیجرها برایش سنگ تمام گذاشته‌اند. %۵۵ مخاطبان روتن تومیتوز سریال را پسندیده‌اند و متاکریتیکز هم به آن امتیاز ۶۴ داده با امتیاز ۶.۶ از طرف مخاطبان.

تماشای سریال ویچر در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

15 نظر
  1. Noone می‌نویسد

    فک کنم دوست منتقدمون با گوگل ترنسلیت یا دوبله فیلیمو داستان رو دیده ، نکته اول اینه که ویچر معنیش جادوگر نیست اون ویچه و ویچر یه موجود جهش یافته اس که اگه سریال رو با دقت نگاه کرده باشی متوجه میشی ، دوما منم مثل شما نه بازی کردم نه کتابشو خوندم کاملا هم داستان رو فهمیدم، تو فصل اول اگه جانب دارانه و با قضاوت و دنبال شباهت با گات نباشی قطعا روند داستان قابل درکه.. در مورد جلوه های ویژه که اتفاقا اونا فوق العاده بودن و شاید تنها باگ این سریال بازی کردن مصنوعی جادوگراش موقع استفاده از جادوعه که یکم ضایع بود وگرنه داستان هیچ موردی نداشت.. شما اگه بخوای هی یه چیزی رو با یه چیز دیگه مقایسه کنی معلومه یکیش خوب میشه یکیش نه.. در مورد شباهت هاش با گات هم باید بگم که اینا یه سری موضوع خیلی وایراله و شما خیلی میخواستی موجوداتشو شباهت بدی باید با ارباب حلقه ها میدادی ‌.. در کل برای خوب نقد کردن چند تا نکته رو باید یادتون بدم: ۱.با دقت کل سریال رو نگاه کنین ۲. جانب دارانه و به دنبال مقایسه نباشید ۳. دنبال ایراد گرفتن نباشین و سعی کنین نکات مثبتش رو از منفیش جدا کنین با تشکر

  2. الناز می‌نویسد

    سلام فیلیمو توی اپلیکیشن نظرات هیچ فیلمی برام نمایش داده نمیشه لطفارسیدگی کنید

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      نمایش نظرات کلا حذف شده. نظرات شما به اطلاع مسئول هر بخش میرسه ولی نمایش داده نمیشه. فیلیموشات جای بهتریه برای نظر دادن.

  3. Deli می‌نویسد

    واقعا حق گفتی، سریال بیخود، بی سروته اصلا معلوم نیست روند داستانیش چطور پیش میره و این همه شخصیت غریبه کارشون چیه حتی نمیشه اسامی رو حفظ کرد انقد زیاد و بیکار و بی اهمیت ب داستان اصلی ان، چقد جلوه های ویژه ی ضعیفی داره و چ بازیگرای ی شاهی و مصنوعی ای دارن.

  4. آیناز می‌نویسد

    من دبیرستانی نیستم و عاشق این فیلمم خیلی حرفه ای و خفنه
    شمام اگه سلیقت نیس میتونی نبینی دیگه این همه توهین لازم نیس دوست عزیز😂
    البته برای انتقاد بهتره کامل سریالو ببینی که بفهمی چی به چیه و نیای بگی گرالت جادوگره🤣

  5. احسان می‌نویسد

    این سریال حرف نداره و هر چی بخوای حرص بخوری هم فایده…..
    دوست عزیزم سلیقه های متفاوت ما دلیل بر بی ارزشی این اثر و بالعکس نیست، کاری که واقعا فوق العادست تا اینجا البته یخورده فصل ۳ رو پایین تر دیدمش! ولی در عین حال هر فصل رو که میبینی بیشتر جذبش میشی.
    از نظر خیلی ها مثل من سریال خوبیه و شما هم حق نداری توهین به ماها بکنی!!!!!

  6. سهند می‌نویسد

    چراانقدزورت میاد حالا؟خالی شدی الان؟خوبی؟پوخ میشی اگه بفهمی این حرفات هیچم سریالوخراب نکرد؟؟
    سریال عالی و بی نظیری بودمثلش هم نمیاد.حالادرسته ی شباهتایی بهGOTداره ولی عینش نیس و کاملافیلم متفاوتیه اصلاهم نمیشه جای هم بذاریش ضمناواس دبیرستانیانیست و واس همه سنین مناسبه آدمایی دیدم که فقط تیزرشودیدن ودر ب دردنبالشن ببیننش توازکجااومدی که پسندنمیکنی لیاقت دیدنشونداشتی🙂

  7. sami می‌نویسد

    خیلی عالی بود. منکه راضی بودم و منتظر فطل ۴و۵هستم

  8. *** می‌نویسد

    شاعر می فرمایید
    برو کشک تو بساب بچه
    تو که بدت میاد چرا زور زدی که ببینی مگه التماست کرده بودن

  9. اورهان می‌نویسد

    کلا نقش سیری و ینفر باید باهم عوض شه یه هندی رو گذاشتن جای معشوقه گرالت اصن بهم نمی‌خورند . اون سیری برای نقش معشوقه گرالت خوبه همین کتاب فیلم رو بی معنی کرده تازه ینفر اول فصل که به گرالت خیانت می‌کنه اون دیگه قابل هضم نیست

  10. Am می‌نویسد

    این نویسنده مشخص از رو اینکه خوشش نیومده ازسریال ازطرف همه حرف زده انگار مردم باید طبق سلیقه ایشون سریال ببینن اولا مشخص که سریال کامل دیدی دوما خوشت نیومد که نیومد ما عاشقش شدیم حتی به نمره کاربران ب سریال هم حسادت کردی ازلجت میرم سایت نتفلیکس نمره خوب ب سریال میدم

  11. ایرانی می‌نویسد

    حاجی یه کم ارومتر 🙂

  12. مجید می‌نویسد

    شما نه کتاب ها را خوندی و نه بازی ها را انجام دادی و اصلا با فضای این مجموعه آشنا نیستی، خیلی از مطالبی که مطرح کردی غلط است، ویچر به معنی جادو گر نیست، موجودی است با دستکاری ژنتیکی بهبود یافته برای کشتن هیولاها، درست است که سریال به کتاب ها و بازی های شاهکار وفادار نبوده و از این نظر بسیاری از هوادار ها را ناراضی کرده، در انتخاب بازیگران هم انتخاب های نامناسب کم ندارد، اما هنری کوئل خوب گرالت را در آورده و در مبارزات و شمشیرزنی عالی است، در شخصیت پردازی هم در مواقعی خوب پرداخت نشده و خیلی بهتر از اینها می شد این سریال را ساخت،

  13. رضا می‌نویسد

    نمیدونم چرا اینقدر زور زدی سریالو تخریب کنی
    آقا نمیخای نخا میخای هم حق داری بخای
    چرا چرت و پرت مینویسی
    تو که همه چیو درباره سریال میدونی پس حتما نشستی نگاه کردی
    الکی فاز روشنفکارو میگیری الان
    با اینکه سازندگان سریال بچپشون نی چی میگین
    ولی همون سریال برره و احضار خوبتونه بشیینین نگاه کنین امثال شماها

  14. محمد می‌نویسد

    شرمنده ها شما که اینقد از ویچر بدت میاد چرا دیدی؟ بعد چرا تبلیغشو تو سایتت میزنی؟ بعد چرا همون Got رو نمیبینی خودتو خلاص کنی؟ هر کسی یه نظری داره یه ایده و خصوصیات خودشو داره که چی دوست داره چی دوست نداره تو حق نداری تخریبش کنی. هنری کویل این نقشو به بهترین نحو بازی کرده ادامه هم میده به نقشش. اصلی ترین شخصیت فیلمه کجاش بده؟ اقا اگه نمیپسندی نبین مجبور که نیستی برو همون سرزمین یخی got رو ببین بهترینه یعنی تو حتی واکینگ هم نبین خیلی بده اصلا زده میشی 😏😏😏😏😏

filimo the north pole