۲۴ سال از اکران یکی از شاهکارهای سینمای جنگ گذشت

هفت حقیقت جذاب درباره فیلم نجات سرباز رایان

۲۴ جولای سالگرد اکران فیلم ماندگار استیون اسپیلبرگ است

سکانس افتتاحیه فیلم را که نبرد معروف D-Day در ساحل نرماندی به تصویر می‌کشد به یاد بیاورید. اگر بهترین سکانس جنگی تاریخ سینما نباشد، یکی از بهترین‌هاست. یا سکانسی را که «تام هنکس» در آن نومیدانه آخرین گلوله‌های تپانچه‌اش را به تانکی که به سمتش می‌آید شلیک می‌کند! «نجات سرباز رایان» پر از صحنه‌های نمادین عالی است. این درام نفسگیر «استیون اسپیلبرگ» درباره تلاش ۸ مرد برای نجات جان سربازی که تمام برادرانش را در جنگ از دست داده، حالا ۲۴ ساله شده. به مناسبت سالگرد اکران نجات سرباز رایان برویم سراغ ۷ حقیقت جذاب درباره پشت صحنه فیلم.

آن روز منحصر‌به‌فرد!

فیلم نجات سرباز رایان تنها فیلم کارنامه اسپیلبرگ تا آن دوره بود که او از ابتدا در جریان فیلمنامه‌اش قرار نداشت. «رابرت رودات» وقتی فیلمنامه را نوشت، از طریق مدیربرنامه‌اش آن را همزمان در یک روز برای تام هنکس و اسپیلبرگ فرستاد. هردو نفر مشتاق ساخت فیلم بودند و وقتی فهمیدند مشغول خواندن یک فیلمنامه هستند، تصمیم گرفتند آن را در کنار هم بسازند و به این ترتیب اولین همکاری بین هنکس و اسپیلبرگ شکل گرفت.

رده‌بندی فیلم های استیون اسپیلبرگ

سربازی اجباری ۱۰ روزه

گروه بازیگران باید به‌ طور فشرده با شرایط جنگی آشنا می‌شد. برای لمس آن‌چه واقعا در میدان‌های جنگ جهانی دوم گذشته بود، بازیگران تحت سرپرستی سرهنگ «دیل دی» در یک اردوی نظامی ۱۰ روزه شرکت کردند تا با فشار میدان جنگ آشنا شوند. زندگی در چادر، لولیدن در خاک‌وخل، خوردن کنسرو و سینه‌خیز رفتن از جمله تمرینات سخت بازیگران در این دوره آموزشی بود. سرهنگ «دی» در ابتدای فیلم هم حضوری نمادین دارد.

تام هنکس و ادوارد برنز و بری پپر و وین دیزل

نقش «رابین ویلیامز» در فیلم نجات سرباز رایان

اسپیلبرگ قبل از فیلم نجات سرباز رایان آشنایی نزدیکی با «مت دیمون» بازیگر نقش سرباز رایان نداشت. این «رابین ویلیامز» بود که در جریان فیلمبردای فیلم «ویل هانتینگ خوب»، دیمون را به اسپیلبرگ که در شهر حضور داشت معرفی کرد. در آن زمان اسپیلبرگ مشغول ساختن «آمیستاد» در بوستون بود و ویلیامز دست دیمون را گرفت و به پشت صحنه فیلم برد تا با کارگردان شهیر هالیوود او را آشنا کند. دو هفته بعد از این ملاقات اسپیلبرگ با دیمون برای بازی در نقش سرباز رایان تماس گرفت.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

کمک به ترک اعتیاد

«تام سایزمور» بازیگر نقش «گروهبان هورواث» در زمان فیلمبرداری اعتیاد شدیدی به هروئین داشت. اسپیلبرگ هم برای این‌که فیلم از کنترل خارج نشود و سایزمور هم این اعتیاد را ترک کند با او قرارداد سفت‌وسختی نوشت که طی آن مقرر شده بود حتی اگر تست اعتیاد سایزمور در روز آخر فیلمبرداری هم مثبت شود، او از فیلم نجات سرباز رایان اخراج است و اسپیلبرگ تمام صحنه‌های حضور او را مجددا با بازیگر دیگری فیلمبرداری کند.

الهام از تصاویر قدیمی در فیلم نجات سرباز رایان

رنگ‌وروی فیلم حاصل هم‌فکری اسپیلبرگ و فیلمبردارش «یانوش کامینسکی» است. آن‌ها تمام فیلم‌ها و عکس‌های خبری مربوط به دهه ۴۰ میلادی را مرور و از لنزی استفاده کردند همان حال‌وهوا را شبیه‌سازی کند. عکس‌های مشهور «رابرت کاپا» (یکی از مشهورترین عکاسان جنگ تاریخ) از D-Day هم برای ساخت صحنه‌های نبرد نرماندی به کمک آن‌ها آمد.

تام هنکس و مت دیمون در فیلم نجات سرباز رایان

نرماندی در ایرلند!

از آن‌جایی که سواحل واقعی نرماندی که در آن نیروهای متفقین به فرانسه حمله کردند محدودیت‌های شدیدی برای فیلمبرداری داشت، صحنه افتتاحیه D-Day باید در جای دیگری فیلمبرداری می‌شد. اسپیلبرگ می‌خواست یک کپی تقریبا دقیق از چشم‌انداز ساحل برای فیلمش داشته باشد. نهایتا ساحل مورد نظر در ایرلند پیدا شد و بیش از ۲۵۰۰ سرباز ارتش ذخیره ایرلند برای به تصویر کشیدن نیروهای متفقین که به ساحل یورش بردند استخدام شدند.

خوره بودجه

سکانس محشر ابتدایی فیلم نجات سرباز رایان به‌ تنهایی ۱۵ درصد از کل بودجه فیلم را بلعید. این صحنه به دلیل مشکلات لجستیکی و نیاز به سیاهی‌لشکر و تجهیزات زیاد، ۱۲ میلیون دلار خرج برداشت که ۱۵درصد بودجه ۷۰ میلیون دلاری فیلم بود. اسپیلبرگ برای هیچ‌کدام از پلان‌های این صحنه استوری‌برد طراحی نکرده بود.

تماشای آنلاین فیلم نجات سرباز رایان در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil