درباره Shrinking سریال شاد و مفرح این روزها

اجازه می‌دهید بغل‌تان کنیم آقای هریسون فورد؟

چهارشنبه‌ها؛ سریال‌بازی

اگر این روزها دنبال سریال تروتازه و تماشایی می‌گردید که کمی حال و هوایتان را عوض کند، Shrinking یا روان شناس عجیب مطمئنا می‌تواند گزینه مناسبی باشد. سریالی سبک و مفرح که می‌توانید آخر شب و پس از یک روز کاری خسته‌کننده یا بین کارهای سنگین‌تان دقایقی را به دیدنش اختصاص دهید و فکر نکنید که چیزی از دست داده‌اید.

واقعیت این است که سرویس استریم +Apple TV برای ساختن یک سریال کمدی موفق کم نگذاشته و همه عواملی را که می‌تونسته به کار گرفته. جیسون سیگل که خودش هم نقش اصلی سریال را بازی می‌کند در واقع سازنده اصلی سریال است. او به عنوان نویسنده و بازیگر تقریبا همیشه برگ برنده سریال‌ها بوده بعد از سریال پربیننده How I Met Your Mother که آنجا هم بازی جیسون سیگل بسیار به چشم آمد. او با ساخت و بازی در فیلم‌هایی مثل Forgetting Sarah Marshall یا The Muppets حسابی برای خودش شهرتی به هم زده. اما اینجا بیل لاورنس و برت گلداشتاین نویسندگان سریال Ted Lasso هم به کمک جیسون سیگل آمده‌اند و انتظار همه این بوده که کار موفق از آب دربیاید. اگر تد لاسو را دیده باشید تایید خواهید کرد که یک سریال کمدی درجه یک است. با ایده‌هایی متفاوت و استثنایی که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران خود را دارد. ( فصل جدید تد لاسو در روهای پیش رو منتشر خواهد شد و درباره‌اش خواهیم نوشت). اما به جمعی که بالا گفتیم باید یک آس برنده هم اضافه کنیم. هریسون فورد ۸۰ ساله که همچنان سرپاست و حتی در یک سریال طنز می‌تواند مبهوت‌کننده باشد.

در Shrinking با چی طرفیم؟

سریال روان شناس عجیب ماجرای چند روانشناس و مشاور را را دنبال می‌کند که هر کدام مشکلات شخصی خود را دارند. اگر دقت کرده باشید روانشناس‌ها و فضای مشاوره‌شان زمینه بسیار مناسبی برای طنز فراهم می‌کند و در بسیاری از سریال‌های طنز، از همان تد لاسو گرفته تا بیگ‌بنگ‌تئوری و مثال‌های دیگر، بخشی از طنز ماجرا در بررسی شخصیت افراد و دیالوگ‌هایشان با روانشناس شکل می‌گیرد. حالا اینجا اصل داستان به یک کلینیک مشاوره منتقل شده که مدیرش هریسون فورد شخصا پارکینسون گرفته و قصه‌های خودش را دارد، جیسون سیگل یا جیمی جونز که یک جورهایی رد داده و جسیکا ویلیامر در نقش گبی هم نقش متعادل‌کننده را دارد. سریال در روابط بین این شخصیت‌های جالب و بیماران و نزدیکان‌شان می‌گذرد و با حوادثی که پیش می‌آید و دیالوگ‌هایی که رد و بدل می‌شود، لبخند را بر لب شما خواهد نشاند.

جسیکا ویلیامز در سریال Shrinking

چرا سریال روان شناس عجیب را می‌بینیم؟

با وجود محبوب بودن سریال کمدی برای سرویس‌های استریم، پیدا کردن کارهایی که واقعا تماشایی باشند و به خصوص برای بیننده ایرانی ارتباط برقرار کردن با آنها و شوخی‌هایشان ممکن باشد، راحت نیست. به همین خاطر هر سال سریال‌های طنز زیادی به سبد پیشنهادی برای تماشاگرانی مثل ما اضافه نمی‌شود. جدا از این سریال Shrinking همه هوشمندی لازم را که از چند روانشناس توقع داریم در خود جا داده و همین که ارتباطات و چالش‌های آدم‌ها از سطح عوامانه فاصله می‌گیرد راضی کننده است.

اما نقطه درخشان ماجرا احتمالا حضور خود حضرت فورد است. آمدن پیرمردی مثل هریسون فورد به سریال روان شناس عجیب شاید نتیجه جواب مثبتی باشد که سازندگان Kominsky Method ازحضور مایکل داگلاس در آن سریال گرفتند. وقتی دیدند داگلاس باشکوه چطور می‌تواند در سریالی جسورانه مثل کامینسکی متد شیرین و فوق‌العاده باشد و سریال را تبدیل به اثری محبوب کند.

محبوب ترین فیلم های هریسون فورد

بعید نیست که برای انتخاب هریسون فورد چنین معیارهایی در نظر گرفته شده باشد. اینجا هم ستاره فیلم‌های اکشن و جنگ‌های ستاره‌ای به خوبی در نقش تازه جواب داده و یخ سازندگان با این انتخاب گرفته. آنقدر که بعضی جاها آدم دلش می‌خواهد مشاور و رفیق یا پدری مثل فورد داشته باشد و حتی او رابلغل کند! اما خود داستان هم با توجه به جمع سناریست‌ها و تیم پشت سرش، انرژی خوبی دارد و سریال گلیم خودش را از آب می‌کشد.

سریالی که اوایل فروردین ۱۴۰۲ تمام خواهد شد و باید ببینیم فصل‌های بعدی هم خواهد داشت یا نه. نمی‌توانم از ذکر این نکته خودداری کنم که مثل اغلب کارهای طنز، بخشی از بار شوخی‌ها را سوژه‌های اروتیک و جنسی به دوش می‌کشد. قبول کنید که در ترجمه رسمی این سریال‌ها و در نسخه‌ پاستوریزه‌ای که در شبکه‌های نمایش خانگی ارائه می‌شود بخشی از شوخی‌ها از دست خواهد رفت.

هریسون فورد در سریال Shrinking

چرا ممکن است از سریال روان شناس عجیب خوشتان نیاید؟

با همه تعاریفی که از Shrinking کردیم، باید اعتراف کنیم که دوز طنز و حتی کشش داستانی سریال در حد بهترین رقبای چنین ژانری نیست. تعداد اتفاقاتی که در هر اپیزود می‌افتد کم است و حجم لذتی که به بیننده می‌رسد در حد فوران و قهقهه نیست. با این سریال نه به اندازه تد لاسو به وجد خواهید آمد و نه به اندازه بیگ‌بنگ یا Shamless چشم‌هایتان از خنده پرآب خواهد شد. سریال در همه زمینه‌ها کمی بیشتر درام و خانوادگی است که البته همان وجه ممکن است کشش‌های خودش را داشته باشد، اما قاعدتا سازندگانش ترجیح می‌داده‌اند کارشان به عنوان سریالی کمیک به چشم بیاید و نظرات را جلب کند.

اما نظر منتقدان متفاوت است. بعضی‌هایشان می‌گویند اگر هریسون فورد نبود اصلا نمی‌شد سریال روان شناس عجیب را تماشا کرد. بعضی‌هایشان هم معتقدند کار نقاط اوج زیاد و شوخی‌های دیوانه‌کننده‌ای ندارد و ستایش کردنش سخت است. با همه اینها Shrinking از راتن تومیتوز امتیاز ۸۲ گرفته، از متاکریتیک ۶۸ و از IMDB امتیاز ۷.۸. قبول کنید امیتیازات کمی نیست. اگرچه در نهایت این سلیقه شماست که رای نهایی را صادر خواهد کرد و همه این امتیازات کشک است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole