فیلم‌ها آموزش نمی‌دهند، انگیزه می‌دهند

بهترین فیلم ها درباره بورس و بازار سرمایه

آیا می خواهید یاد بگیرید که چگونه از بورس درآمد کسب کنید؟ با این حال، کتاب‌های درسی دانشگاه یا رمان‌های سرمایه‌گذاری را برای خواندن کسل‌کننده می‌دانید؟ نگران نباشید. یک رویکرد سرگرم کننده و در عین حال آموزشی دیگر برای یادگیری دنیای مالی بدون مطالعه ۸۰۰ صفحه کتاب مالی وجود دارد. وارد فیلم‌های بورسی شوید! جدی نگیرید؛ داریم شوخی می‌کنیم.
اما اگر اهل کتابخوانی نیستید، فقط سعی کنید چند فیلم یا مستند شگفت‌انگیز بر اساس بازار بورس را تماشا کنید تا به شما انگیزه بدهد که همه چیز را در مورد بازارهای مالی درک کنید و برای آموختنش تلاش کنید. در این متن ۱۰ فیلم برتر و قابل اعتنای بورسی را که بازار سرمایه به بهتر و عمیق‌تر تصویر می‌کنند، معرفی کرده‌ایم.

فهرست بهترین فیلم های بورس و بازار سرمایه بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند

فیلم بازار | ۲۰۱۸ | Baazaar

فیلم بازار یک درام هیجان انگیز محصول سینمای هند است. این فیلم داستان یک تاجر سهام به نام رضوان را روایت می‌کند که در گیرودار فعالیت‌های اقتصادی درگیر تجارت داخلی و شبکه‌های فاسد آن می‌شود. نگاه فیلمساز به مقوله بازارهای مالی منطبق با واقعیت است و از این منظر مخاطب را قانع می‌کند. فلسفه فیلم بازار مخاطب را در برابر یک سه ضلعی قرار می‌دهد: پول، قدرت و تجارت. اگرچه این فیلم جزو اولین‌ آثار سینمای بالیوود بود که به موضوع بازارهای مالی می‌پردازد اما تماشاگران نسبت به آن واکنش مثبت داشتند.

تماشای فیلم بازار در فیلیمو

فیلم سهام | ۲۰۱۶ | Equity

سهام فیلمی هیجان‌انگیز به کارگردانی میرا منون است. این فیلم داستان نائومی بیشاپ، یک بانکدار و سرمایه‌گذار را به تصویر می‌کشد که در تلاش برای رسیدن به ثروت است. او توسط دادستانی که به او مظنون شده‌اند تحت نظر است. بنابراین باید شبکه‌ای از فساد را در این داستان پیدا کند. در این میان خرابکاری و خیانت‌های یک همکار باعث می‌شود که او دچار مشکلات بیشتری در مسیر پیدا کردن حقیقت شود. بیشاپ با مشکلات حرفه‌ای از جمله از دست دادن اعتماد مشتری هم روبرو می‌شود.

فیلم سهام

فیلم هیولای پول | ۲۰۱۶ | Money Monster

پس از اینکه مردی به نام بودول به دلیل توصیه یک کارشناس مالی در یک برنامه تلویزیونی تمام پس‌انداز خود را از دست می‌دهد، به دنبال کارشناس و خدمه‌اش می‌رود و آن‌ها را به گروگان می‌گیرد تا در مورد سقوط سهام پاسخ بگیرد. هیولای پول به کارگردانی جودی فاستر و بازی جرج کلونی، جولیا رابرتس، جک اوکانل، دومینیک وست، کترینا بلف و جیانکارلو اسپوزیتو از آثار مطرح در زمینه فیلم‌های اقتصادی و بازار مالی است. این فیلم این پیام را به مخاطب منتقل می‌کند که اعتماد کورکورانه به افرادی که  خودشان را به دروغ کارشناس بازار مالی معرفی می‌کنند نتیجه خوبی را در پی نخواهد داشت.

تماشای فیلم هیولای پول در فیلیمو

فیلم رکود بزرگ | ۲۰۱۵ | The Big Short

فیلم رکود بزرگ بر اساس ماجرای واقعی سقوط بازار مالی در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است و سه داستان جداگانه را دنبال می‌کند: سرمایه‌گذاری موفق مایکل بری، ورود جرد ونت به بازار CDS و اینکه گلر و شیپلی چگونه سود هنگفتی از سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌ مدت کسب می‌کنند. این فیلم تصویر کاملی از بازار سرمایه‌گذاری و مالی به نمایش می‌گذارد و شاید بهترین فیلم فهرست ما درباره بورس و سرمایه باشد. فیلم رکود بزرگ با اینکه عمدتاً بر اوراق بهادار تمرکز می‌کند، بسیاری از مفاهیم مهم تجاری را نیز پوشش می‌دهد و به بینندگان ایده‌ای از تأثیر رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی نیز می‌دهد.

رکود بزرگ با بازی کریستین بیل، استیو کارل، رایان گاسلینگ و براد پیت، به دلیل تصویری معتبر از مشکلات بازار سهام، با نقدهای تحسین‌برانگیز منتقدان روبرو شد. این فیلم که بیشتر به دلیل روش‌های غیر متعارفی که برای توضیح برخی ابزارهای مالی استفاده می‌کند، مورد توجه قرار گرفته است، به خاطر هوش مالی و بازی‌های قابل‌توجهش، به ویژه کریستین بیل در ذهن مخاطبان ثبت شده است.

تماشای فیلم رکود بزرگ در فیلیمو

فیلم گرگ وال استریت | ۲۰۱۳ | The Wolf of Wall Street

گرگ‌ وال استریت یکی از فیلم‌های پرفروش هالیوود با به تصویر کشیدن زندگی بلفورت یک دلال سهام وال استریت تحسین مخاطبان را برانگیخت. این فیلم مسیر بلفورت را دنبال می‌کند که او از یک شغل ابتدایی به بازارهای مالی راه پیدا کرده و ضررهای هنگفت ناشی از دوشنبه سیاه روی او تاثیر می‌گذارد. بلفورت به طرحی برای جهش و تخلیه سهام، تا افتتاح شرکت جدیدش که توسط SEC و FBI ایالات متحده مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ می‌پردازد. فیلم گرگ وال استریت دنیای مالی و زیربنای فاسد آن را پوشش می‌دهد و مسلماً یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع بورس و بازار سرمایه است.

نگاهی به فیلم‌های مارتین اسکورسیزی

تا به امروز، گرگ وال استریت به اتفاق آرا یکی از بهترین فیلم‌های سینمای هالیوود است که لئوناردو دی‌کاپریو بسیار بااستعداد را در یکی از قانع کننده‌ترین نقش‌های خود به نمایش می‌گذارد. گرگ وال استریت به کارگردانی مارتین اسکورسیزی به اندازه واقعیت فراز و نشیب‌های وال استریت را به نمایش می‌گذارد و اینکه چگونه شرایط می‌تواند حتی برای یک «گرگ» به شدت تغییر کند. گرگ وال استریت با فروش ۳۹۲ میلیون دلاری  گیشه موفقی را نیز پشت سر گذاشت.

تماشای فیلم گرگ وال استریت در فیلیمو

فیلم مارجین کال | ۲۰۱۱ | Margin Call

فیلم هیجان‌انگیز Margin Call در سال ۲۰۱۱ وارد سینماها شد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد. این فیلم همچنین ۸ جایزه بین‌المللی و ۲۳ نامزدی دریافت جایزه را در کارنامه دارد. داستان فیلم مارجین کال درباره پیتر سالیوان  با بازی زاکاری کوینتو است که به عنوان یک تحلیلگر در مدیریت ریسک در یک بانک سرمایه گذاری نیویورک کار می‌کند و یک فلش درایو USB حاوی اطلاعات کاملا سری را از اریک دیل (استنلی توچی) دریافت می‌کند. دمی مور، کوین اسپیسی، پل بتانی و جرمی آیرونز به دلیل بازی‌های فوق‌العاده‌شان مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند.

تماشای فیلم مارجین کال در فیلیمو

فیلم اتاق بخار | ۲۰۰۰ | Boiler Room

اتاق بخار داستان شخصیتی به نام ست دیویس است که بعد از آنکه از دانشگاه خارج می‌شود و درسش را نیمه کاره رها می‌کند سعی می‌کند با اعتبار پدرش وارد بازار مالی شود و از یک شرکت کوچک در یکی از شهرهای حومه امریکا کارش را آغاز می‌کند. او هنگام فعالیت متوجه می‌شود که بازار مالی که درونش کار می‌کند آلوده به فساد است و کارهای غیرقانونی در آن شکل گرفته است. اتاق بخار به کارگردانی بن یونگر است که در ۱۸ فوریه ۲۰۰۰ اکران شد. جووانی ریبیسی، وین دیزل، بن افلک، نیا لانگ، نیکی کت، ران ریفکین، تام اورت اسکات، اسکات کان، جیمی کندی، تیلور نیکولز و بیل سیج بازیگران این فیلم هستند.

تماشای فیلم اتاق بخار در فیلیمو

فیلم معامله گر سرکش | ۱۹۹۹ |  Rogue Trader

این فیلم بر اساس یک داستان واقعی درباره یک معامله‌گر موفق بازار سرمایه و بورس است که ریسک های زیادی را انجام داده و منجر به نابودی بانکی شده که در آن کار می کرد. این فیلم می‌تواند به بینندگان کمک کند تا عملکرد و اهمیت قراردادهای مشتقه را درک کنند. معامله‌گر سرکش محصول سال ۱۹۹۹ و به کارگردانی جیمز دیردن است. در این فیلم بازیگرانی همچون یوان مک‌گرگور، آنا فریل، پیپ تورنس، تیم مک‌اینرنی، نیگل لیندسی، جان استندینگ، لی راس، بتسی برانتلی، کارولین لنگریش بازی کرده‌اند.

فیلم معامله گر سرکش

فیلم وال استریت | ۱۹۸۷ | Wall Street

وال استریت فیلمی درباره یک دلال سهام خرد است که از اطلاعات واقعی برای به دست آوردن ترفیع استفاده می‌کند و درگیر دستکاری قیمت سهام و معاملات داخلی می‌شود. در این میان او سعی می‌کند در این مسیر خلاف گرفتار نهادهای امنیتی و مقام‌های فدرال نشود و از دست آن‌ها فرار می‌کند. جالب اینجاست که دنباله آن، وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد، در سال ۲۰۱۰ ساخته شد، و داستان با یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم الیور استون یعنی گوردون گکو که از زندان آزاد شده و اصلاح شده است و تلاش می‌کند اشتباهات گذشته را جبران کند؛ ادامه می‌یابد. وال استریت به کارگردانی الیور استون و بازی خیره‌کننده مایکل داگلاس از موفق‌ترین فیلم ها و بهترین درام‌های معمایی و اقتصادی (در حوزه بازار بورس و سرمایه) است که فروش خوبی هم داشت.

فیلم گرگ وال استریت

فیلم اماکن تجاری | ۱۹۸۳ | Trading Places

اماکن تجاری یک فیلم کمدی درباره دو کلاهبردار و دلال در بازار بورس است که تلاش می‌کنند در یک شرط‌بندی کلاه ۲ میلیونر را بردارند. این فیلم از زمان انتشارش هم واکنش‌های متفاوتی را تجربه کرد و بسیاری آن را یک فیلم مثبت و برخی نقدهایی منفی نسبت به آن داشتند. اماکن تجاری به آفت واقعی تجارت می‌پردازد و در عین حال پیام اخلاقی عمیقی دارد. این یک فیلم کلاسیک از نظر فیلم‌های مالی است، و اگر می‌خواهید نگاهی آرام به جمع‌آوری ثروت داشته باشید، این فیلمی است که باید ببینید.

تماشای فیلم اماکن تجاری در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. بنیامین موسی زاده می‌نویسد

    تشکر فراوان بابت قرار دادن این فیلمها، اگه باز فیلم در مورد بازار بورس، فارکس و…در این زمینه هست ممنون میشیم قرار بدین….

filimo the north pole