چالش‌های زن شجاع در جامعه مردسالار

کلاس های درس شیمی؛ معرفی و نقد سریال

بری لارسون در Lessons in Chemistry مجری یک برنامه آشپزی می‌شود!

سریال جذاب اپل تی‌وی‌ پلاس با عنوان کلاس‌های درس شیمی، یکی از سریال‌های اقتباسی است. اولین رمان بانی گارموس به همین نام – منبع اقتباس این سریال – به چنان موفقیت بزرگی دست یافت که خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد در قالب یک سریال درام سر از قاب تلویزیون درآورد. چراکه این کتاب ستایش‌شده که در ۲۲ مارس ۲۰۲۲ منتشر شد، بعد از گذشت یک سال، اکنون در قالب یک سریال پیش روی شما است. سریالی که داستانی سرگرم‌کننده درباره علم، عشق، تبعیض جنسیتی و آشپزی در آمریکای دهه ۵۰ روایت می‌کند. در این مطلب به معرفی و نقد سریال کلاس‌های درس شیمی با بازی بری لارسون، می‌پردازیم.

فهرست بهترین فیلم های اقتباسی

خلاصه داستان سریال کلاس های درس شیمی

داستان سریال کلاس های درس شیمی Lessons in Chemistry در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ در آمریکا اتفاق می‌افتد. جاییکه یک شیمیدان برجسته به نام الیزابت زات وقتی مادری جوان و مجرد برای دخترش مادلین می‌شود، کار خود را در آزمایشگاهش از دست می‌دهد. اما او در عوض میزبانی یک برنامه تلویزیونی آشپزی بسیار محبوب را به عهده می‌گیرد. اما او اطلاعات علمی‌ای در برنامه ارائه می‌دهد که هم برای مردان و هم زنان غافلگیرکننده است. به این ترتیب اشتیاق او چیزی را در وجود میلیون‌ها زن خانه‌دار نادیده گرفته شده در سراسر کشور بیدار می‌کند.

اقتباس‌های تلویزیونی از کتاب‌های پرفروش و موفق، در یکی دو دهه گذشته رونق بسیاری داشته‌اند. کافی است به عنوان مثال به نمونه‌هایی مانند بازی تاج‌وتخت Game of Thrones، گامبی وزیر The Queen’s Gambit و سریال تو You، فکر کنید. زمان طولانی‌تر سریال‌ها این امکان را می‌دهند که داستان‌ها، شخصیت‌ها و جزئیات کتاب‌ها، به شکل مفصل‌تری توسعه پیدا کنند. در واقع، در زمانی‌که رسانه‌های کوچک‌تر و پلتفرم‌های استریم روز به روز در حال گسترش هستند، قالب تلویزیون بخاطر ماهیت اپیزودیک آن به شکل بهتر و جامع‌تری به پیکربندی فصلی هر کتابی پاسخ می‌دهد. مخاطبان باید قدردان این موضوع باشند که امروز بیش‌تر از هر زمان دیگری می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را روی صفحه تلویزیون (یا سینما) تماشا کنند.

 

پخش و دوبله کلاس‌های درس شیمی

مجموعه تلویزیونی کلاس های درس شیمی در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ با پخش دو قسمت اول، نمایش خود را در اپل تی‌وی ‌پلاس آغاز کرد. ۶ قسمت بعدی این سریال هر هفته روزهای جمعه از طریق این پلتفرم در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. آخرین قسمت فصل اول این سریال در روز ۲۴ نوامبر (ابتدای آذر ۱۴۰۲) منتشر می‌شود. شما نیز می‌توانید این سریال درام را با دوبله اختصاصی از فیلیمو تماشا کنید. سریال ابتدا و در روز پخش جهانی آن، با زیرنویس فارسی قرار می‌گیرد و بعد از چند روز با دوبله اختصاصی می‌توانید آن را دنبال کنید. کافی است تصویر زیر را کیلیک/لمس کنید.

دانلود دوبله سریال کلاس های درس شیمی

بازیگران و عوامل سریال کلاس درس شیمی

بری لارسون در نقش یک شیمیدان

بری لارسون در نقش یک دانشمند الهام‌بخش و بلند پرواز به نام الیزابت زات، نقش اصلی سریال کلاس‌های درس شیمی است. این بازیگر برنده اسکار پس از یک بازی تحسین شده در فیلم اتاق Room در پروژه‌های متعددی مانند کونگ: جزیره جمجمه Kong: Skull Island، فقط رحمت Just Mercy و اولین تجربه کارگردانی‌اش فروشگاه تک‌شاخ Unicorn Store، درخشید. او پس از اولین حضور خود در کاپیتان مارول Captain Marvel، اخیرا دوباره مشغول بازی در نقش شخصیت کارول دنورز بوده و به تازگی با مارول‌ها The Marvels روی پرده سینماها آمده است.

لوئیس پولمن در نقش همکار شیمیدان بری لارسون

لوئیس پولمن در نقش کالوین ایوانز، یک همکار شیمیدان در موسسه تحقیقاتی هستینگز و معشوق الیزابت، حضور دارد. مخاطبان احتمالا پولمن را بخاطر بازی‌هایش در فیلم‌های غربیه‌ها: شکار در شب The Strangers: Prey at Night، تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick و سریال محدوده بیرونی Outer Range، می‌شناسند.

سایر بازیگران کلاس‌های درس شیمی

آیا نائومی کینگ از سریال جنایی حقوقی چگونه از مجازات قتل فرار کنیم How to Get Away with Murder در نقش هریت اسلون، همسایه و دوست الیزابت، و استفانی کونیگ از سریال کمدی درام خدمه پرواز The Flight Attendant در نقش فران فراسک، یک منشی که در هستینگز کار می‌کند، گروه اصلی بازیگران کلاس‌های درس شیمی را تکمیل می‌کنند. پاتریک واکر، توماس مان، درک سسیل، اندی دالی، کوین سوسمن، تیت الینگتن، بی جی نواک، بو بریجز، جیک شورت، مارک اون جکسون و رین ویلسون، از دیگر بازیگرانی هستند که در سریال کلاس‌های درس شیمی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

سریال کلاس های درس شیمی

دیگر عوامل سازنده کلاس‌های درس شیمی

بری لارسون، علاوه بر ایفای نقش شخصیت الیزابت زات، به همراه افرادی مانند سوزانا گرانت نامزد اسکار و جیسون بیتمن، از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال است. اما خالق اصلی کلاس‌های درس شیمی، نویسنده و تهیه‌کننده نامزد شش جایزه امی، لی آیزنبرگ است.

آیزنبرگ شاید بیش‌تر بخاطر سریال سیت‌کام مشهور اداره The Office، شناخته می‌شود. او علاوه بر تهیه‌کنندگی، یکی از نویسندگان و کارگردانان این مجموعه تلویزیونی بوده است. او سال گذشته مینی‌سریال سقوط کردیم WeCrashed را برای اپل تی‌وی‌ پلاس تولید کرد.

هشت اپیزود کلاس‌های درس شیمی توسط پنج کارگردان مختلف مقابل دوربین رفته‌اند. میلیسنت شلتون و سارا آدینا اسمیت، دو چهره مطرح‌تر گروه کارگردانی سریال هستند. در کارنامه اسمیت کارگردانی فیلم‌هایی مانند دل بد باستر Buster’s Mal Heart با حضور رامی مالک و پرندگان بهشت Birds of Paradise، دیده می‌شود. اسمیت کارگردانی دو قسمت اول کلاس‌های درس شیمی را به عهده داشته است.

 

نقد و بررسی منتقدان درباره سریال کلاس های درس شیمی

کلایدر | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

کارلی لین | اقتباس اپل تی‌وی پلاس از کلاس های درس شیمی، خیلی به منبع اصلی خود محدود نمی‌شود، اما به بهترین جنبه‌های کتاب تکیه می‌کند تا به بازیگران خود این فرصت را بدهد تا واقعا بدرخشند. همچنین بسیار تعجب‌آور خواهد بود اگر در فصل جوایز نام لارسون را نشنویم، زیرا این نقش نه تنها نقطه اوجی در کارنامه او محسوب می‌شود، بلکه همچنین نقشی است که به او اجازه داد تا از تک تک نقاط قوت خود به عنوان یک بازیگر بهره ببرد.

راجر ایبرت | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

کریستینا اسکوبار | بازیگران نیز مسئولیت‌های سنگین زیادی در اینجا به عهده دارند. لارسون به سادگی در مرکز سریال قرار می‌گیرد و بدون هیچ تلاشی مسیر را برای بازیگران فرعی باز می‌کند. می‌توان گفت که شخصیت نائومی کینگ ظریف‌ترین و متفاوت‌ترین نقش سریال است. …او صرفا یک شخصیت مکمل نیست و در جایگاه خود می‌درخشد. بقیه بازیگران شامل لوئیس پولمن در نقش معشوق ایده‌آل و رویایی، آلیس هازلی در نقش دختری باورپذیر و دوست داشتنی، کوین سوسمن در نقش یک تهیه‌کننده هیجان‌زده و پاتریک واکر در نقش دوستی خردمند، حضوری برجسته و مناسب دارند.

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

انجی هان | کلاس‌های درس شیمی ابدا بی‌عیب و نقص نیست: حتی آن‌هایی که رمان بانی گارموس را که سریال براساس آن نوشته شده است، هرگز نخوانده‌اند، می‌توانند شکاف‌هایی پیدا کنند که مانع تطبیق کامل منبع اصلی و اقتباس هستند. با اینحال، به لطف گروه بازیگران دوست داشتنی، دیالوگ‌های شوخ‌طبعانه و مضامین به سادگی قابل فهم آن، ارزش تماشا کردن دارد.

مرکوری نیوز | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

رندی مایرز | سریال کلاس های درس شیمی می‌توانست مختصرتر و فشرده‌تر باشد (به شش قسمت کاهش یابد)، و داستان فرعی همسایه سیاه‌پوست، هریت (آیا نائومی کینگ) که با بی‌عدالتی نژادی مبارزه می‌کند، می‌توانست بیشتر توسعه یابد. اما با اینحال، سریال در نهایت یک فرمول برنده را ارائه می‌کند.

سریال کلاس های درس شیمی

وال استریت جورنال | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

جان اندرسون | طنز آگاهانه بسیار کمی در کلاس‌ های درس شیمی وجود دارد، اگرچه برخی از دیالوگ‌ها به شکل مضحکی بی‌مزه هستند. با اینحال، بری لارسون برنده اسکار به همراه لوئیس پولمن بااستعداد در نقش معشوق الیزابت و شخصیت تقریبا به همان اندازه روشنفکر کالوین ایوانز، آن را به سریالی بسیار تماشایی تبدیل می‌کنند.

دیلی بیست | امتیاز: ۶۵ از ۱۰۰

فلچر پیترز | در حالیکه تماشای یک داستان عاشقانه و صحنه‌های آشپزی لذت‌بخش است، بقیه کلاس‌های درس شیمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. بانی گارموس رمان خود را آنچنان سینمایی نوشته است که وقتی واقعا اقتباس می‌شود، جایی برای آزادی خلاقه ندارد.

گاردین | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

لوسی منگان | کلاس‌های درس شیمی همانند کتاب منبع اقتباس خواندنی آن، کاملا لذت‌بخش است. اما همچنین مانند کتاب، هنوز حس یک فرصت هدررفته را دارد. ما پیش از این بارها این نوع نگاه همراه با نکوهش  به دهه پنجاه و تبعیض‌های جنسیتی و نژادی آن را دیده‌ایم.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۵۸ از ۱۰۰

مردیت هابز کونز | به طور کلی، این یک سریال خنده‌دار نیست، اگرچه تعدادی شوخی هوشمندانه پراکنده در آن وجود دارد. در واقع بیش‌تر از اینکه یک سریال کمدی درام باشد یک درام است. اگرچه کتابی که براساس آن ساخته شده است، اغلب توسط خوانندگان به عنوان یک کتاب طنز معرفی می‌شود. جذابیت سریال بیش‌تر بخاطر ویژگی‌های دوست داشتنی آن، تلاش‌های موثر در جهت تحقق عدالت، مقابله با نیروهای نژادپرست و جنسیت‌زده و یک داستان عاشقانه کلاسیک با یکی از معدود مردان خوب در دنیای شخصیت‌های آن است.

تایم | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

جودی برمن | کلاس‌های درس شیمی به وضوح می‌خواهد با ایده‌های بزرگ و مهم، دست‌وپنجه نرم کند. اما اگر باربی (Barbie) گرتا گرویگ یک فیلم فمینیستی بود، این درام با محوریت بزرگسالان درس‌هایی درباره عدالت اجتماعی آموزش می‌دهد که برای دوره راهنمایی مناسب‌تر است. الیزابت برخلاف قهرمان شگفت‌انگیز و البته مشکل دار سریال گامبی وزیر (The Queen’s Gambit)، یک حماسه دیگر از زنان شاخص که داستان آن در اواسط قرن بیستم اتفاق می‌افتد -، بیش از حد بی‌عیب‌ونقص و بسیار خوب و خالص، به نظر می‌رسد. این موضوع در مورد شخصیت هریت نیز صدق می‌کند.

نقد سیامک رحمانی بر سریال کلاس های درس شیمی

امتیازهای سریال کلاس‌های درس شیمی

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۸.۱ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۷.۵ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۸۳ درصد بر اساس ۶۰ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۷۶ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۸ درصد براساس ۳۰ نقد

مصاحبه با بری لارسون

بلافاصله مجذوب شخصیت الیزابت زات شدم

  • اول از همه این کتاب بود که توجه من را جلب کرد. دو یا تقریبا سه سال پیش یک نسخه کامل شده از آن به من داده شد. شبیه یک راز کوچک بود، زیرا در آن زمان هیچ کس دیگری کتاب را نداشت. من فقط به سرعت آن را خواندم و بلافاصله مجذوب شخصیت الیزابت زات شدم.
  • من به دلایل بسیار مختلفی با او ارتباط برقرار کردم و یکی از آن‌ها انعطاف‌پذیری او و سختی‌هایی بود که او در زندگی متحمل شده بود. بنابراین، سریال به کشف او می‌پردازد و به نوعی همه چیز را بررسی می‌کند – زندگی به عنوان یک کل؛ شامل عشق، از دست دادن، شیمی و اینکه زنده بودن در این سیاره چه معنایی دارد -. سریال به خیلی چیزها می‌پردازد، اما آن را به گونه‌ای انجام می‌دهد که دوست داشتنی و سرگرم‌کننده است. این همان چیزی است که من درباره کتاب دوست داشتم. زیرا از این موضوع به نوعی غافلگیر می‌شوید که کتاب علی رغم موضوعات سنگینی که به آن‌ها اشاره می‌کند، چقدر مفرح به نظر می‌رسد و هرگز خود را جدی نمی‌گیرد.
  • این سریال در مورد علم و شیمی است و همچنین در مورد ارتباط غیر توضیح شیمی درونتان با زمانیکه عاشق می‌شوید؛ احساسات درون ما و شیمی‌ای که ما را شکل می‌دهد و باعث می‌شود زندگی در دنیا و در بدن‌های ما اتفاق بیفتد. بنابراین چیزهای زیادی در آن وجود دارد و همچنین درباره شیوه‌ای است که زندگی می‌تواند شما را غافلگیر کند.

 

پوستر سریال کلاس های درس شیمی

پوستر سریال کلاس های درس شیمی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. ایران جان می‌نویسد

    عالی بود

filimo the north pole