مرور آماری فیلم‌های هنرمندی که از شکست تا پیروزی را رفته است

سعید آقاخانی؛ دونده بی‌خستگی

۴ اسفند تولد این فیلمساز و بازیگر سینما و سریال ماست

سعید آقاخانی یکی از بازیگران مجموعه تلویزیونی «ساعت خوش» بود که همچون مهران مدیری و رضا عطاران در حال حاضر یکی از موفق‌ترین بازیگران و کارگردانان سینما و تلویزیون ایران است. چهارم اسفندماه تولد اوست و به همین مناسبت مروری داشتیم بر تعداد مخاطبان آثار سینمایی اکران شده سعید آقاخانی در سینماهای ایران.

دهه ۷۰ و حضور در یک کمدی ناموفق

پس از رفع ممنوعیت فعالیت برخی از چهره‌های موفق مجموعه تلویزیونی «ساعت خوش»، گروهی از این بازیگران مجوز حضور در فیلم های سینمایی را به دست آوردند. رضا عطاران و سعید آقاخانی هم از این گروه در اولین فیلم سینمایی شان حضوری ناموفق داشتند: «کلید ازدواج» ساخته داود موثقی که پیش از این فیلم اکشن ناموفق «ضربه آخر» را کارنامه داشت.

آقاخانی سعی کرد توانایی های بازیگری اش را در نقش‌های فیلم‌هایی غیرکمدی امتحان کند که اتفاقا در اولین حضور متفاوتش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای نقش‌آفرینی‌اش در فیلم خداحافظی طولانی ساخته فرزاد موتمن به دست آورد. فیلم‌های اروند، آباجان، کامیون، بنفشه آفریقایی، قسم و گل سرسبدشان فیلم خون شد از دیگر نقش‌آفرینی‌های متفاوت سعید آقاخانی است که اتفاقا یکی از نقاط مثبت فیلم کیمیایی بازی تحسین‌برانگیز سعید آقاخانی است

فیلم با حضور چهره های محبوب آن سال‌ها و با حضور علیرضا خمسه به عنوان نقش اصلی، آنچنان که پیش‌بینی می‌شد در گیشه موفق نبود و تنها توانست نزدیک به ۶۰۰ هزار بیننده را به سالن های سینما بکشاند و در رده سیزدهم جدول فروش سال ۱۳۷۷ بایستد. در سالی که کمدی «مرد عوضی» با هنرنمایی پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا و افسانه بایگان با حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تماشاگر در صدر جدول پربیننده‌های سال قرار داشت. و البته در سالی که فیلمی با هنرنمایی مهران مدیری هم روی پرده سینماها رفت و حدود ۸۰۰ هزار مخاطب داشت: فیلم دیدار ساخته محمدرضا هنرمند .

 

 حضوری موفق پس از ۱۲ سال دوری از سینما

مصطفی کیایی در اولین ساخته سینمایی خود از چهره‌های کمدی آن سال‌ها استفاده کرد و کمدی نسبتا موفق «بعدازظهر سگی سگی» را که برداشت آزادی بود از فیلم «بعدازظهر سگی» ساخته سیدنی لومت و بازی آل پاچینو، ساخت. رضا عطاران، مجید صالحی، سعید آقاخانی، علی صادقی، مهران رجبی و… در فیلم کیایی نقش‌آفرینی کردند. آقاخانی با چهره‌ای متفاوت، در فیلم نقش یک کارآگاه را داشت. «بعدازظهر سگی سگی» در سال ۱۳۸۹ در سینماها به نمایش درآمد و توانست حدود ۳۰۰ هزار بیننده را جذب کند و در رده دوازدهم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال قرار گیرد. در سالی که استقبال از فیلم‌ها چندان تعریفی نداشت و فیلم تاریخی «ملک سلیمان» تنها با یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیننده پرتماشاگرترین فیلم سال شد و فیلم بعدی که کمدی مخاطب‌پسندی بود به نام «پوپک و مش ماشالله» فقط ۷۲۰ هزار مخاطب به خود دید!

 

سعید آقاخانی و حضور در انواع کمدی‌های نه‌چندان گیشه‌پسند

آقاخانی در سالی که «بعدازظهر سگی سگی» روی پرده ها بود در دو فیلم کمدی بازی کرد: «پیتزا مخلوط» (حسین قاسمی جامی) و «هرچی خدا بخواد» (نوید میهن دوست). «هرچی خدا بخواد» در همان سالی که ساخته شد به روی پرده سینماها رفت: سال ۱۳۸۹ و درست دو هفته پس از اکران «بعدازظهر سگی سگی». فیلمی جمع و جور و مناسب گیشه به تهیه‌کنندگی پرویز شهبازی و کارگردانی نوید میهن‌دوست که اکران موفقی نداشت. فیلم با اینکه تعداد بیشماری بازیگر چهره همچون ترانه علیدوستی، رضا عطاران، حامد کمیلی، پوریا پورسرخ، سعید آقاخانی، فرهاد اصلانی، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی و بهنوش بختیاری را در گروه بازیگری خود داشت، تنها حدود ۲۲۰ هزار بیننده را به سالن سینماها کشاند و رتبه شانزدهم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را از آن خود کرد.

فیلم پیتزا مخلوط کمدی سطحی و ناامیدکننده از کارگردانی بود که در اوایل فعالیتش (اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰) چند فیلم جنگی امیدوارکننده در کارنامه‌اش داشت. «پیتزا مخلوط» در سال ۱۳۹۰ در سینماها به روی پرده رفت و بیش از دو فیلم قبلی آقاخانی بیننده داشت. حدود ۳۵۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه دهم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال ۱۳۹۰ به «پیتزا مخلوط» رسید. مجید صالحی، سعید آقاخانی، علی صادقی، لیلا اوتادی، الناز حبیبی، یوسف صیادی، الیزابت امینی و آتیلا پسیانی از بازیگران فیلم بودند. در سال ۱۳۹۰ «اخراجی ها۳»، «ورود آقایان ممنوع» و «جدایی نادر از سیمین» از پربیننده ترین فیلم های سال بودند که بالای یک میلیون نفر به دیدن آنها رفتند.

مصطفی کیایی ۲ سال پس از ساخت «بعد از ظهر سگی سگی» که نوید یک کارگردان کاربلد را می‌داد، دست به کار ساخت کمدی دیگری شد با نام «ضد گلوله». یک «لیلی با من است» دیگر البته با پایانی متفاوت. «ضد گلوله» کمدی خوش‌ساختی بود که یک مهدی هاشمی تحسین‌برانگیز داشت و یک ژاله صامتی دیدنی و معرکه. سعید آقاخانی در نقش کوتاهی در این فیلم حضوری موفق داشت. فیلم در سال ۱۳۹۱ به روی پرده سینماهای ایران رفت و البته توفیق چندانی در گیشه به دست نیاورد. تنها ۲۲۰ هزار نفر برای تماشای فیلم به سالن‌های سینما رفتند و رتبه دهم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم مصطفی کیایی رسید. در سال ۱۳۹۱ «کلاه قرمزی و بچه ننه» پربیننده‌ترین فیلم سال شد.

سعید آقاخانی

اولین کارگردانی سینمایی؛ نمره قبولی و ناموفق در گیشه

آقاخانی که در تلویزیون و در امر کارگردانی بسیار موفق بود و سریال‌های پرمخاطبی را روانه جعبه جادویی کرده بود، توانایی‌هایش در کارگردانی سینما را هم تجربه کرد. او فیلم غیرکمدی «لامپ صد» را با هنرنمایی محسن تنابنده ساخت که البته این فیلم هم گیشه موفقی نداشت. فیلم در سال ۱۳۹۳ به روی پرده رفت و تنها ۱۱۱ هزار تماشاگر را جذب کرد و رتبه‌ای بهتر از بیست و چهارمی در جدول پربیننده‌های سال نصیبش نشد.

 

سعید آقاخانی و تجربه نقش‌آفرینی‌های متفاوت در فیلم‌هایی غیرکمدی

آقاخانی پس از تجربه ساخت فیلمی غیرکمدی، سعی کرد بازی در نقش های غیرکمدی را هم امتحان کند. او در سال ۱۳۹۳ در دو فیلم متفاوت دو نقش آفرینی متفاوت را تجربه کرد. یک فیلم کمدی غیرمتعارف خوش ساخت با نام «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی و دیگری فیلم «خداحافظی طولانی» یک درام عجیب و غریب ساخته فرزاد موتمن که سیمرغ بهترین بازیگری نقش اول مرد را برای آقاخانی به ارمغان آورد و آغازگر راهی بود که آقاخانی برای ایفای نقش های متفاوت در پیش گرفت و موفق هم بود.

پوستر فیلم من دیگو مارادونا هستم

هرچقدر آقاخانی در ایفای نقش دو فیلم فوق موفق بود، هر ۲ فیلم در گیشه به شدت شکست خوردند. هر دو فیلم که از تولیدات موفق کارنامه سازندگانشان و از آثار ماندگار دهه نود سینمای ایران به شمار می روند، در سال ۱۳۹۴ به روی پرده سینماها رفتند و «من دیه گو مارادونا هستم» حدود ۸۰ هزار نفر (رتبه بیست و هشتم) و «خداحافظی طولانی» بیش از ۲۲ هزار نفر (رتبه چهل و پنجم) تماشاگر داشتند.

درام جنگی «اروند» ساخته پوریا آذربایجانی دیگر تجربه غیرکمدی آقاخانی که نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز او را در پی داشت، چندان دیده نشد. فیلم که جرقه ساخته شدنش با انتشار خبر کشف گور دسته جمعی غواصان ایرانی دست بسته در سال ۱۳۹۴ زده شد، همان سال به تولید رسید و در سال ۱۳۹۵ به روی پرده سینماها رفت و البته گیشه موفقی نداشت. تنها حدود ۳۲ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه پنجاه و سوم جدول پربیننده‌های سال به فیلم «اروند» رسید.

فیلم «آباجان» دیگر تجربه غیرکمدی سعید آقاخانی ساخته هاتف علیمردانی در سال ۱۳۹۵ ساخته شد و یک سال بعد به اکران عمومی رسید. داستان فیلم در اواسط دهه شصت و در بحبوبه بمباران عراق می گذرد. فاطمه معتمدآریا در نقش آباجان نقش آفرینی قابل قبولی دارد و سعید آقاخانی در نقش یکی از اهالی خانواده باز هم در نقشی متفاوت ظاهر شده است. حدود صد و پنجاه هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه سی و دوم جدول پرمخاطب ترین های سال به فیلم «آباجان» رسید.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

سال شلوغ ولی کم‌مخاطب سعید آقاخانی

آقاخانی در سال ۱۳۹۶ در چهار فیلم نقش‌آفرینی کرد. ۴ فیلمی که با وجود تحسین و استقبال از نقش‌آفرینی سعید آقاخانی، سه تای آنها اکران ناموفقی داشتند و یکی دیگر همچنان در انتظار اکران است: از یک درام خانوادگی مهجور به نام «یک کیلو و دویست گرم» ساخته رحیم طوفان تا حضور در فیلمی ساخته کامبوزیا پرتوی. «یک کیلو و دویست گرم» که بی‌سروصدا در سال ۱۳۹۷ در سینماهای محدود به نمایش درآمد و حدود ۷ هزار نفر بیننده داشت و در رده هفتاد و هفتم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال ایستاد.

«پیلوت» درامی دیگر ساخته ابراهیم ابراهیمیان که آقاخانی در کنار جواد عزتی و حمیدرضا آذرنگ نقش مکمل را بر عهده داشت. «پیلوت» سال ۱۳۹۸ در سینماها اکران شد و نزدیک به ۵۰ هزار بیننده روانه سالن های سینما کرد و در رده چهل و ششم  جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گرفت.

آقاخانی در فیلم «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی در نقش یک کُرد ایفای نقش می کرد که پس از بمباران با خانواده و سوار بر یک کامیون به تهران سفر می کنند. آقاخانی به خوبی از پس اجرای این نقش برآمد. «کامیون» با اینکه در جشنواره فیلم فجر به توفیق رسید و سیمرغ بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و سعید آقاخانی نامزد کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول شد، اما همچنان پس از ۴ سال در صف اکران قرار دارد.

درام نامتعارف «بنفشه آفریقایی» دیگر فیلمی بود که سعید آقاخانی در سال ۱۳۹۶ در آن ایفای نقش کرد. رضا بابک و فاطمه معتمدآریا دیگر بازیگران این فیلم بودند. «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی در سال ۱۳۹۹ و در شرایط کرونایی اکران آنلاین شد و توانست نزدیک به ۳۹ هزار بلیت بفروشد.

پوستر فیلم خون شد

کارگردان-بازیگر پرطرفدار این روزها

سعید آقاخانی در سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفت علاوه بر بازی در نقش های مکمل جدی در فیلم هایی جدی، در یک کمدی هم ایفای نقش کند: «رحمان ۱۴۰۰». فیلمی که با اختلافی فاحش عنوان پرتماشاگرترین فیلم کارنامه سینمایی سعید آقاخانی یدک می‌کشید.

مهران مدیری و محمدرضا گلزار در ترکیب اصلی گروه بازیگران فیلم قرار داشتند و با وجود اینکه سعید آقاخانی نقش اصلی فیلم بود، اما تمرکز تبلیغاتی روی ۲ چهره مهران مدیری و محمدرضا گلزار بود. اما آقاخانی نقش اصلی بود و یکتا ناصر در نقش زوج او هنرنمایی می‌کرد. فیلم تنها یک ماه روی پرده بود و طی همین مدت توانست نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار تماشاگر داشته باشد. رتبه چهارم جدول پربیننده ترین ها در شرایطی غیرمنصفانه به فیلم منوچهر هادی رسید.

فیلم تلخ «حمال طلا» در سال ۱۳۹۹ در شرایط کرونایی یا روی پرده رفت یا به صورت آنلاین اکران شد. از تعداد دقیق مخاطبان فیلم اطلاعات کاملی در دسترس نیست اما احتمالا حدود ۵ هزار بیننده در اکران آنلاین به دیدن فیلم رفتند.

درام جاده‌ای خوش ساخت «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده دیگر فیلمی بود که سعید آقاخانی در آن نقش کوتاه اما محوری ایفا کرده بود. «قسم» سال ۱۳۹۷ ساخته شد و قبل از شیوع کرونا در سینماها به نمایش درآمد و نزدیک به دویست و سی و پنج هزار تماشاگر روانه سالن سینماها کرد.

اما شاید مهم‌ترین نقش‌آفرینی کارنامه سینمایی آقاخانی بازی در فیلمی از کیمیایی باشد: «خون شد» که سال ۱۳۹۸ ساخته شد و با توجه به اکران محدودش در کشاکش تعطیلی های چندباره سالن‌های سینما به دلیل شیوع کرونا که سرانجام به صورت آنلاین اکران شد، در نهایت حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر به دیدن فیلم رفتند. آقاخانی یکی از نقاط قوت فیلم کیمیایی است. نقشی که وی بر عهده داشت تا حدودی قیصر را تداعی می کند. قیصری که از حبس می آید و قصد می‌کند تمامی افراد خانواده را بار دیگر دور هم جمع کند.

در آستانه ورود به قرن جدید شمسی، سعید آقاخانی همچنان در حال تجربه کردن است. او نیمه دوم دهه ۹۰ را مشغول کارگردانی و بازی در سریال «نون خ» بود. سریالی سرحال و روپا با یک دوجین بازی درجه یک که شاید در بخش هایی حتی دیدنی تر از «پایتخت» هم باشد. سعید آقاخانی در حال حاضر یکی از بهترین‌های تلویزیون و سینمای ایران است. قطعا در آینده از او بیشتر خواهیم دید و بیشتر خواهیم شنید.

نمودار فروش فیلم های سعید آقاخانی

جدول فروش فیلم‌های سعید آقاخانی

نام فیلم سال ساخت سال اکران تعداد تماشاگران رتبه
رحمان ۱۴۰۰ ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱,۷۹۷,۱۸۴ ۴
کلید ازدواج ۱۳۷۶ ۱۳۷۷ ۵۸۳,۶۲۰ ۱۳
پیتزا مخلوط ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۳۴۹,۲۹۸ ۱۰
بعدازظهر سگی سگی ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۲۸۱,۷۸۴ ۱۲
قسم ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۲۳۴,۰۱۵ ۲۷
هرچی خدا بخواد ۱۳۸۹ ۱۳۸۹ ۲۲۱,۰۰۱ ۱۶
ضد گلوله ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۲۲۰,۶۷۷ ۱۰
آباجان ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۱۵۲,۰۵۶ ۳۲
لامپ صد ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱۱۱,۴۸۶ ۲۴
من دیه گو مارادونا هستم ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۷۸,۹۵۳ ۲۸
پیلوت ۱۳۹۶ ۱۳۹۸ ۴۷,۷۳۰ ۴۶
بنفشه آفریقایی ۱۳۹۶ ۱۳۹۹ ۳۸,۳۴۶
اروند ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۳۲,۵۱۴ ۵۳
خداحافظی طولانی ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۲۲,۶۸۴ ۴۵
حمال طلا ۱۳۹۷ ۱۳۹۹ زیر بیست هزار بلیط
خون شد ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۸,۵۰۰
یک کیلو و بیست و یک گرم ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۶,۸۳۸ ۷۷
کامیون ۱۳۹۶ اکران نشده

سعید آقاخانی پس از حضور در فیلم کمدی ناموفق «کلید ازدواج» به صورت جدی ابتدا به عنوان بازیگر و سپس به عنوان کارگردان در تلویزیون مشغول به کار شد و اتفاقا مجموعه های پرمخاطبی را هم کارگردانی کرد. او پس از دوری ۱۲ ساله، با فیلم بعد از ظهر سگی سگی اولین ساخته مصطفی کیایی به سینما بازگشت و پس از حضور در چند فیلم کمدی موفق و پرفروش (فیلم ضد گلوله)، موفق و متفاوت (فیلم من دیه گو مارادونا نیستم)، آبرومند (فیلم هرچی خدا بخواد) و ناموفق (فیلم پیتزا مخلوط) بازیگری را تجربه کرد و در این بین اولین فیلم سینمایی‌اش را با نام لامپ صد با حضور محسن تنابنده در نقش یک معتاد کارگردانی کرد که فیلم نسبتا موفقی بود.

آقاخانی سعی کرد توانایی های بازیگری اش را در نقش‌های فیلم‌هایی غیرکمدی امتحان کند که اتفاقا در اولین حضور متفاوتش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای نقش‌آفرینی‌اش در فیلم خداحافظی طولانی ساخته فرزاد موتمن به دست آورد. فیلم‌های اروند، آباجان، کامیون، بنفشه آفریقایی، قسم و گل سرسبدشان فیلم خون شد از دیگر نقش‌آفرینی‌های متفاوت سعید آقاخانی است که اتفاقا یکی از نقاط مثبت فیلم کیمیایی بازی تحسین‌برانگیز سعید آقاخانی است.

آقاخانی در این بین یک کمدی پرفروش هم بازی کرد که با وجود حضور محمدرضا گلزار و مهران مدیری در گروه بازیگری این فیلم، او نقش اصلی را داشت و البته در پوسترهای تبلیغاتی جایی نداشت و همه تمرکزها روی گلزار و مدیری بود: فیلم رحمان ۱۴۰۰. فیلم در هفته اول اکران خود با استقبال قابل توجهی مواجه شد و با اینکه می‌توانست رکورد فروش را بشکند اما تنها یک ماه روی پرده بود و پس از آن به دلیل اینکه نسخه اکران شده با نسخه اصلاح شده مغایرت داشت، فیلم توقیف شد و سپس نسخه قاچاق و البته بی‌کیفیتی از آن در فضای مجازی به سرعت منتشر شد و دست به دست گشت.

تماشای آنلاین فیلم‌های سعید آقاخانی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole