همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر ۹۹ + فیلم ها و آخرین اخبار و اسامی نامزدها
از ابتدای شیوع کرونا، تمام اهالی سینما با یک سوال بزرگ مواجه بودهاند: سی و نهمین جشنواره فجر چه میشود؟ اهمیت جشنواره فجر ۹۹ برای سینمای ایران انکارناپذیر است و تقریبا تمام مناسبات تولید، اکران و رسانه حول محور آن میچرخد.
اسامی نامزدهای جشنواره فجر ۹۹
نامزدهای جشنواره فجر ۹۹ اعلام شدند:
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین فیلم
۱- فیلم ابلق به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی
۲- فیلم بی همه چیز به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی
۳- فیلم زالاوا به تهیهکنندگی روحاله برادری و سمیرا برادری
۴- فیلم یدو به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح
برترین فیلم های جشنواره کن ۲۰۲۱
اسامی برندگان سی و نهمین جشنواره فجر
مروری بر فیلم های پیمان معادی | درخشش یک ستاره
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
۱- نرگس آبیار برای فیلم ابلق
۲- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
۳- مهدی جعفری برای فیلم یدو
۴- محسن قرایی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول
۱- حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۲- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
۳- آرش انیسی برای فیلم مامان
۴- عادل تبریزی برای فیلم گیجگاه
۵- حسین دارابی برای فیلم مصلحت
۶- سیاوش سرمدی برای فیلم منصور
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
۱- ارسلان امیری، آیدا پناهنده، تهمینه بهرام برای فیلم زالاوا
۲- آرش انیسی برای فیلم مامان
۳- آیدا پناهنده، ارسلان امیری برای فیلم تیتی
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی
۱- حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۲- مهدی جعفری، مهین عباسزاده برای فیلم یدو
۳- محسن قرایی، محمد داودی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن
۱- رویا افشار برای فیلم مامان
۲- ستاره پسیانی برای فیلم یدو
۳- الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
۴- ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی
۵- الناز شاکردوست برای فیلم ابلق
۶- نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد
۱- پرویز پرستویی برای فیلم بی همه چیز
۲- نوید پورفرج برای فیلم زالاوا
۳- محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۴- میلاد صویلوی برای فیلم یدو
۵- رضا عطاران برای فیلم روشن
۶- امیر نوروزی برای فیلم مامان
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن
۱- آزیتا حاجیان برای فیلم خط فرضی
۲- الهام شفیعی برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۳- گلاره عباسی برای فیلم ابلق
۴- گیتی معینی برای فیلم ابلق
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد
۱- عرفان ابراهیمی برای فیلم مامان
۲- پژمان جمشیدی برای فیلم شیشلیک
۳- پوریا رحیمیسام برای فیلم زالاوا
۴- وحید رهبانی برای فیلم مصلحت
۵- پدرام شریفی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
۱- محمد رسولی برای فیلم زالاوا
۲- مسعود سلامی برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۳- فرشاد محمدی برای فیلم تیتی
۴- مرتضی نجفی برای فیلمهای روشن و یدو
۵- مرتضی هدایی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین تدوین
۱- عماد خدابخش برای فیلم بی همه چیز
۲- عماد خدابخش برای فیلم گیجگاه
۳- سیاوش کردجان برای فیلم مصلحت
۴- میثم مولایی برای فیلم یدو
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن
۱- پیام آزادی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
۲- بامداد افشار برای فیلم یدو
۳- علیرضا افکاری برای فیلم تیتی
۴- حامد ثابت برای فیلم بی همه چیز
۵- فردین خلعتبری برای فیلم مصلحت
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین صداگذار
۱- حسین ابوالصدق برای فیلم تک تیرانداز
۲- بهمن بنیاردلان برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۳- علیرضا علویان برای فیلم بی همه چیز
۴- امیرحسین قاسمی برای فیلم زالاوا
۵- امیرحسین قاسمی برای فیلم خط فرضی
۶- امیرحسین قاسمی برای فیلم یدو
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین صدابردار
۱- طاهر پیشوایی برای فیلم ابلق
۲- رشید دانشمند برای فیلمهای زالاوا و یدو
۳- هادی ساعد محکم برای فیلم شیشلیک
۴- شهرام متولی باشی برای فیلم تک تیرانداز
۵- امین میرشکاری برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه
۱- بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
۲- سهیل دانش اشراقی برای فیلمهای روزی روزگاری آبادان و روشن
۳- محمدرضا شجاعی برای فیلم ابلق
۴- آیدین ظریف برای فیلم یدو
۵- امیرحسین قدسی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس
۱- بهزاد جعفری طادی و محمدحسین کرمی برای فیلم شیشلیک
۲- بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
۳- مارال جیرانی برای فیلم بی همه چیز
۴- محمدحسین کرمی برای فیلم زالاوا
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین طراحی چهرهپردازی
۱- ایمان امیدواری برای فیلم ابلق
۲- شهرام خلج برای فیلم شیشلیک
۳- رکسانا صفوی برای فیلم ستاره بازی
۴- عباس عباسی برای فیلم یدو
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی
۱- آرش آقابیگ برای فیلم روشن
۲- ایمان کرمیان برای فیلم تک تیرانداز
۳- ایمان کرمیان برای فیلم یدو
نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین جلوههای بصری
۱- محمد برادران برای فیلم منصور
۲- جواد مطوری برای فیلم بی همه چیز
۳- فرید ناظرفصیحی برای فیلم ابلق
لیست اسامی برندگان جشنواره فجر ۹۹
تا به این لحظه، جشنواره فجر ۹۹ طبق پیشبینیها خلوتتر از همیشه دارد به کار خودش ادامه میدهد و به همان نسبت که جمعیت حاضران و تعداد فیلمها کم شده، اخبار و حواشی هم کاهش چشمگیری داشته است. گزارش روزانه از حال و هوای جشنواره در فیلیمو شات ادامه دارد؛ امروز با یک گزارش ویدیویی اختصاصی از امیرحسین آرسین به پشتصحنه کاخ جشنواره سری می زنیم. با ما همراه باشید.
اخبار روز اول جشنواره فیلم فجر ۹۹
مهمترین حاشیه در روز اول به بحث پروتکلهای بهداشتی جشنواره و رعایت یا عدم رعایت آنها برمیگشت. شیوه برگزاری جشنواره در سینمای رسانه، که دو سالن مجزای برج میلاد و پردیس ملت به آن اختصاص پیدا کرده، اعتراضاتی را از سوی برخی خبرنگاران به همراه داشت. انتشار چند تصویر و ویدیوی جنجالبرانگیز بحث را در شبکههای اجتماعی داغ کرد و کار به جایی رسید که حتی مسئولان وزارت بهداشت در واکنش به این اخبار و حواشی، تهدید کردند که اگر پروتکلها در طول جشنواره به درستی رعایت نشود، مانع از ادامه این رویداد خواهند شد.
اخبار روز دوم جشنواره فجر
روز دوم هم در شرایطی که سایه تعطیلی روی جشنواره افتاده بود و شایعات مربوط به آن در رسانهها و شبکههای اجتماعی شنیده میشد، نشست خبری شیشلیک با حاشیه همراه بود. محمدحسین مهدویان که در این نشست حضور نداشت و به صورت مجازی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، با حملات تندی مواجه شد و سعی کرد در پاسخ به سوالات مختلف که بیشتر روی موضع و سویههای سیاسی این فیلم و ساختههای قبلی او تمرکز داشتند، جوابهای قانعکنندهای را ارائه دهد. بازتاب همین پرسش و پاسخها در فضای مجازی خود به بحثهای تازهای درباره فیلم دامن زد.
اخبار روز سوم جشنواره
روز سوم، نگرانیها درباره کرونا در جشنواره هنوز وجود دارد ولی بعد از دو روز حاضران حداقل تکلیف را با خودشان مشخص کردهاند؛ افراد نگران کرونا حضور خود را محدود و بقیه به پروتکلهای و وضعیت فعلی جشنواره عادت کردهاند.
در روزم سوم ابلق ساخته جدید نرگس آبیار برای اهالی رسانه به نمایش درآمد که یکی از مهمترین آثار جشنواره امسال است و شانس بالایی برای کسب جایزه دارد. اما حاشیهها در نشست مطبوعاتی فیلم کم نبود و مشابه آنچه روز گذشته محمدحسین مهدویان را در مقابل پرسشهای خبرنگاران به واکنش وا داشت، آبیار نیز با سوالات تند و تیزی روبهرو شد و بخش مهمی از صحبتهای او که توضیح داد: «خودم را به آن صورت فیلمساز ارزشی نمیدانم.» در رسانههای سینمایی بازتاب گستردهای پیدا کرد.
اخبار روز چهارم جشنواره
روز چهارم، فوت دردناک علی انصاریان بر اثر کرونا فضای تمام رسانههای فارسیزبان را تحت تاثیر قرار داد و جشنواره فجر نیز از این قاعده مستثنی نبود. همزمان با اعلام خبر فوت این چهره رسانهای فضای جشنواره کاملا تحت تاثیر قرار گرفت و بسیاری از مهمانان را پریشان و آزرده کرد. همچنین در ابتدای نشست خبری فیلم مصلحت نیز به احترام او یک دقیقه سکوت اعلام شد.
بخشی از این موج ناراحتی در جشنواره فجر بابت از دست رفتن انصاریان، برمیگشت به حضور او در فیلم رمانتیسم عماد و طوبی که فرصت حضور او در این رویداد را فراهم میکرد و آخرین ویدیوی موجود از او نیز به گفتگویش با دبیرخانه جشنواره فجر پیرامون همین فیلم مربوط بود.
علاوه بر اندوه، مرگ انصاریان بر اثر کرونا بار دیگر موج وحشت و نگرانی را هم در این رویداد افزایش داده است.
اخبار روز پنجم جشنواره
جشنواره فجر در سینهمین دوره خود در شرایطی از نیمه گذشته که روز پنجم هنوز تمام فضای جشنواره تحت تاثیر مرگ دردناک علی انصاریان قرار داشت و حتی بخش مهمی از نشست خبری هر دو فیلم به نمایش درآمده در این روز، روشن و روزی روزگاری آبادان، به مرگ این ستاره و بحث درباره واکسن و کرونا اختصاص پیدا کرد.
همچنین شوک ناشی از خبر درگذشت این چهره محبوب، از جهتی دیگر موجب بالا رفتن ترس و نگرانیها در جشنواره شده، تا حدی که بسیاری از اهالی رسانه تصمیم گرفتند نسبت به روزهای قبل حضور خود را کمتر و محدودتر کنند یا با سختگیری و رعایت بیشتر پروتکلها به تماشای فیلمها بنشینند؛ نکتهای در مورد عوامل فیلمها هم قابل مشاهده است و مقایسه عکسهای روز پنجم با اول، نشان میدهد که سختگیری در میان خود چهرهها نیز افزایش قابل توجهی یافته است.
نکته مهم دیگر به اعلام آرای تماشگران و میزان فروش بلیتها در سینماهای مردمی برمیگردد که فعلا آمارها از پیشتازی سه فیلم شیشلیک، ابلق و بی همه چیز خبر میدهد، هرچند که بنا به شواهد و قرائن، امسال میزان مشارکت مردم در مقایسه با دورههای قبلی جشنواره با کاهش چشمگیری مواجه بوده و تعداد رای فیلمهای برگزیده هنوز حتی چهاررقمی هم نشده است.
اما و اگرها درباره چگونگی اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم حل نشده و باید دید که سرنوشت این جایزه مهم چگونه رقم خواهد خورد.
اخبار روز ششم جشنواره
روز جمعه جشنواره فیلم فجر ۹۹ به دلیل نمایش دو فیلم مامان و منصور که چهرههای شناختهشده کمتری داشتند، خلوت و بیسروصدا به کار خود ادامه داد. مهمترین حاشیه روز به ویدیوی گفتگویی برمیگشت که در آن بهروز افخمی سینماگر باسابقه، و البته جنجالی، با اظهار نظرش علیه استفاده اجباری از ماسک و پروتکلهای بهداشتی حسابی خبرساز شد.
بحث مهم روز هم به نحوه ثبت رای و شمارش آرا در نمایشهای مردمی جشنواره مربوط میشود. با وجود جهش ناگهانی و دو برابر شدن آرا فقط طی یک روز، همچنان آمار امسال به طرز تعجبآوری پایین است که بیش از هر چیز نشان میدهد برخلاف تصور قبلی مبنی بر رونق دوباره سالهای سینما پس از برگزاری جشنواره فجر، احتمالا سال آینده نیز عدم استقبال عمومی از اکران ادامه خواهد یافت و باید دید که با این اوضاع سینمای ایران به چه سمت و سویی میرود.
بر اساس آرا و میزان بلیت فروختهشده، همچنان رقابت اصلی برای کسب جایزه سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم میان سه عنوان شیشلیک، ابلق و بی همه چیز دنبال میشود.
اخبار روز هفتم جشنواره
به پایان جشنواره فجر ۹۹ ، یا حداقل نمایش فیلمها برای اهالی رسانه، نزدیک میشویم و با وجود استقبال از آثار در نمایشهای مردمی و حضور محدود منتقدان در سینمای رسانه، آنچه بیشتر از جشنواره در شبکههای اجتماعی و رسانهها منتشر شده مربوط به حواشی نشستهای مطبوعاتی است.
حاشیه اصلی در روز هفتم به نشست خبری فیلم خط فرضی برمیگشت که پژمان جمشیدی به واسطه سابقهاش به عنوان بازیکن فوتبال باز هم مورد حمله خبرنگاران قرار گرفت و این شروعی دوباره بود بر باز شدن یک بحث قدیمی در رسانههای سینمایی. علاوه بر این، فرنوش صمدی که هم ظاهرا انتظار استقبال بیشتری را نسبت به فیلم خود داشت در نشست خبری اظهار کرد که گفته شده با توجه به نمایشهای قبلی فیلم در جشنوارههای خارجی، خط فرضی در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی مورد داوری قرار نمیگیرد تا به حق دیگر فیلمها اجحاف نشود!
در نشست خبری گیجگاه هم حامد بهداد با خواندن پیامی از جمشید هاشمپور بازیگر فیلم که در این نشست حضور نداشت، به این ستاره سالهای نهچندان دور سینمای ایران ادای احترام کرد.
از سوی دیگر، بحث و جدلها بر سر آرای مردمی هنوز ادامه دارد و بنا به آخرین آمار اعلام شده، هنوز هم سه فیلم شیشلیک، ابلق و بی همه چیز از نظر بلیت فروخته و آرای ثبت شده در صدر قرار دارند که بیشترین تماشاگر را شیشلیک داشته با کمتر از هفت هزار نفر. با اعلام کامل آرا هم مشخص شده که فیلم رمانتیسم عماد و طوبی فقط با کسب ۱۱ رای تا پایان روز ششم، در قعر جدول قرار دارد.
در پایان روز هشتم و بعد از اتمام نمایش فیلمها برای اهالی رسانه، نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هم از سوی دبیرخانه اعلام خواهد شد و باید منتظر واکنشهای مثبت و منفی به اسامی نامزدها باشیم.
خبر منتشر شده در تاریخ ۱۱ بهمن ۹۹
فروش بلیت جشنواره فیلم فجر ۹۹ آغاز شد. علاقهمندان میتوانند از ساعت ۱۴ امروز به سینماتیکت و سایر سایتهای فروش بلیت سینما مراجعه کنند. گفتنی است که برخلاف سالهای اخیر، بلیت فیلمها بهصورت پکیج کامل ارائه نمیشود و برای هر فیلم باید بلیت جداگانه تهیه شود. قیمت بلیت برای بعضی از سالنهای سینما ۲۰ هزار تومان و برای برخی دیگر ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
برای خرید بلیط جشنواره فجر ۹۹ به سایت سینماتیکت مراجعه کنید.
کاندیدا های اصلی سی ونهمین جشنواره فجر
خبر منتشرشده در تاریخ ۷ بهمن ۹۹
کاندیداهای اصلی جشنواره فجر ۹۹ اعلام شدند؛ بر اساس بیانیه رسمی هیئت داوران، ۱۶ فیلم واجد شرایط نمایش در سی و نهمین جشنواره فجر خواهند بود؛ اسامی این آثار به شرح زیر است:
- ابلق ساخته نرگس آبیار
- بی همه چیز ساخته محسن قرایی
- تک تیرانداز ساخته علی غفاری
- تی تی ساخته آیدا پناهنده
مرور کارنامه سینمایی پارسا پیروزفر به بهانه حضورش در فیلم تی تی
- خط فرضی ساخته فرنوش صمدی
- رمانتیسم عماد و طوبی ساخته کاوه صباغ زاده
- روشن ساخته روح الله حجازی
- زالاوا ساخته ارسلان امیری
- ستاره بازی ساخته هاتف علیمردانی
- شیشلیک ساخته محمدحسین مهدویان
- گیجگاه ساخته عادل تبریزی
- مصلحت ساخته حسین دارابی
- منصور ساخته سیاوش سرمدی
- یدو ساخته مهدی جعفری
در فیلیمو شات بخوانید: تاریخچه جشنواره فجر
خبر منتشرشده در تاریخ ۶ بهمن ۹۹
کمتر از یک هفته تا سی و نهمین جشنواره فجر باقی مانده و هنوز تکلیف فیلمها معلوم نشده و نمیدانیم که دقیقا چه فیلمهایی در جشنواره فجر ۳۹ به نمایش درمیآیند و برای کسب سیمرغ بلورین رقابت میکنند. تا به این لحظه هیئت داوران همچنان مشغول کارند و به تماشای فیلمها ادامه میدهند.
از سوی دیگر، بحث ممیزی و پروانه نمایش نیز معضل تازهای را پیشروی داوران گذاشته و تعدادی از آثار مهم امسال با ممیزی و اصلاحیه مواجه شدهاند و معلوم نیست که شرایط نمایش آنها در جشنواره فراهم میشود با نه.
نکته دیگر اینکه با تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا، اکران عمومی فیلمها نیز قطعی شده و قرار است که سالنهای بزرگ سینما در تهران با سی درصد ظرفیت پذیرای مخاطبان باشند. نمایش فیلمها تا پیش از ساعت ۲۰ به پایان خواهد رسید تا تماشاگران با قوانین منع تردد شبانه به مشکل نخورند.
ساعاتی پیش نیز اعلام شد که در جشنواره امسال برای دو سینماگر فقید یعنی پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند نکوداشت برگزار خواهد شد؛ دو هنرمندی که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و حالا قرار است در رویدادی برایشان یادبود گرفته شود که بسیاری از کارشناسان نسبت به خطر ابتلا و شیوع ویروس کرونا در آن هشدار دادهاند!
گزارش منتشرشده در تاریخ ۲۳ دی ۹۹
گرچه هنوز هم دقیقا مشخص نیست که سی و نهمین جشنواره فجر به چه صورتی برگزار خواهد شد، با نزدیک شدن به موعد جشنواره، هیجان و کنجکاوی پیرامون این رویداد مهم سینمایی بیشتر و بیشتر میشود. برای اطلاع از جزییات مربوط به جشنواره فیلم فجر ۹۹ با فیلیمو شات همراه باشید.
با توجه به روند کاهشی آمار مبتلایان به کرونا و بازگشایی مجدد سینماها، به نظر میرسد که برنامه نمایش فیلمها در سینماهای مردمی و همینطور برای اهالی رسانه تقریبا نهایی شده است؛ البته با ظرفیت محدود، رعایت پروتکلهای بهداشتی و متمرکز در تهران. اینکه کدام فیلمها در جشنواره به نمایش درمیآیند، سوال بعدی است.
با پایان مهلت ارسال نسخه نهایی و بررسی شرایط آییننامهای فیلمها، تعداد آثار حائز شرایط برای شرکت در مسابقه به ۶۳ فیلم رسید و نزدیک به ۵۰ اثر به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی، آماده نشدن نسخه نهایی یا مشکلات مالکیت از فرایند داوری کنار گذاشته شدند. از روز گذشته، هیئت داوران کار خود را با تماشای این ۶۳ فیلم شروع کرده و پس از پایان داوری، تا پیش از دهه فجر، آثار منتخب آنها که شایسته نامزدی در رشتههای مختلف باشند، اعلام و به نمایش عمومی درمیآیند.
یکی از چالشهای داوری این ۶۳ فیلم، تعداد بالای آثار فیلمسازان اول است که با توجه به در نظر گرفته نشدن بخش همیشگی نگاه نو (ویژه فیلمسازان اول) باید دید که حاصل کار داوران چگونه خواهد بود.
همچنین اعلام ترکیب هیئت داوران هم واکنشهای متفاوتی را به همراه داشت؛ گروهی، از حضور سینماگران جوان و با سلیقه ها و خاستگاههای مختلف در این ترکیب استقبال کردند و گروهی نیز به این امر نقد داشتند که چرا از نامهای بزرگ و باتجربه استفاده نشده؟ در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ، اعضای هیئت داوران بخش مسابقه عبارتند از ساره بیات (بازیگر)، محمد احسانی (مدیر سینمایی)، بهرام توکلی (نویسنده و کارگردان)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)، مصطفی کیایی (نویسنده، کارگردان و تهیهکننده) و سید جمال ساداتیان (تهیهکننده). نکته قابل توجه اینجاست که سینماگران حاضر در این ترکیب همگی قبلا برنده یا نامزد سیمرغ بلورین بودهاند.
گزارش منتشرشده در تاریخ ۱۷ دی ۹۹
از روزی که سینماها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند و تا همین امروز که هنوز رونق به سینماها برنگشته، تمام اهالی سینما با یک سوال بزرگ مواجه بودهاند: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چه میشود؟
اهمیت جشنواره فجر ۹۹ برای سینمای ایران انکارناپذیر است و تقریبا تمام مناسبات تولید، اکران و رسانه حول محور آن میچرخد. بنابراین در فیلیمو شات مروری داریم بر مسیری که طی یک سال گذشته طی شد تا به برگزاری جشنواره با شرایط فعلی رسیدیم و در ادامه نیز پیگیر آخرین اخبار و آمار از این رویداد سینمایی خواهیم بود.
اولین اتفاق مهم در ابتدای تعطیلات اجباری کرونا، تعویق و بعدا لغو برگزاری جشنواره بینالمللی فجر بود. اتفاقی که ابهامهای موجود پیرامون برگزاری جشنواره در زمستان را بیشتر کرد. در ادامه نیز شرایط طوری پیش رفت که تصمیمگیری برای فجر ۳۹ سختتر باشد؛ جشن خانه سینما برگزار نشد، جشن حافظ به صورت محدود و بدون حضور مردم و مهمانان به اجرا درآمد و جشنوارههای کودک و مستند هم آنلاین و مجازی شدند.
اوایل پاییز اعلام شد که دبیر جشنواره فجر ۹۹ تغییر کرده و ابراهیم داروغهزاده جای خود را به محمدمهدی طباطبایینژاد داده است. با توجه روند سینوسی شیوع کرونا که چند پیک سنگین را تا آن زمان پشت سر گذاشته بود، چند سناریو پیشروی برگزارکنندگان جشنواره قرار گرفت:
۱- برگزاری جشنواره مطابق الگوی هر سال بدون توجه به کرونا
۲- لغو کامل جشنواره امسال، تعویق جشنواره به بهار آینده و برگزاری همزمان با بخش بینالملل
۳- برگزاری جشنواره به صورت آنلاین
در حالی که گمانهزنیها پیرامون جشنواره ادامه داشت و خیلیها از تعویق این رویداد خبر میدادند، دبیر جدید جشنواره در یک نشست خبری از طرح راهبردی خود برای دوره سیونهم رونمایی کرد: برگزاری پشت درهای بسته و بدون حضور مردم و رسانهها.
بر این اساس، در مرحله اول هیئت انتخاب از سازوکار جشنواره فجر ۹۹ حذف و قرار شد که تمام آثار رسیده به جشنواره فقط برای داوران به نمایش دربیاید و آنها نیز برگزیدگان را انتخاب کنند. در مرحله دوم و در صورت مساعد شدن شرایط از نظر کنترل شیوع کرونا، نمایش محدود برای اهالی رسانه نیز به برنامه اضافه میشود و در مرحله سوم نیز ادامه شیب نزولی شیوع بیماری، شاهد نمایش مردمی فیلمها در سینماها نیز خواهیم بود.
تا به این لحظه فقط مرحله اول قطعی شده و حدود ۱۱۰ فیلم به دبیرخانه ارسال شده که البته تعداد قابلتوجهی از آنها به دلایل آییننامهای از داوری کنار گذاشته خواهند شد، دلایلی چون فقدان پروانه ساخت سینمایی، سال ساخت و کامل نشدن فیلم تا زمان مقرر.
در میان فیلمهای رسیده به دبیرخانه که تعدادی از آنها در آخرین لحظات ثبت نام کردهاند، آثاری چون قاتل و وحشی (حمید نعمتالله)، ابلق (نرگس آبیار)، شیشلیک (محمدحسین مهدویان)، روشن (روحالله حجازی)، چپ راست» (حامد محمدی)، تی تی (آیدا پناهنده)، بدون همه چیز (محسن قرایی) و… دیده میشود که باید دید ترکیب نهایی فیلمهای امسال و همچنین هیئت داوران چگونه خواهد بود. از ۱۱۰ فیلم ارسال شده به جشنواره، بیش از سی اثر را آثار فیلمسازان اول تشکیل میدهد. در شرایطی که تولیدات سینمایی در اکثر نقاط دنیا به سختی و با کندی پیش رفته و با وجود بحران و تعطیلی سینمای ایران در یک سال گذشته، ارسال این تعداد آثار به جشنواره فجر در نوع خود یک رکورد شگفتانگیز به حساب میآید.
با توجه به آخرین اظهارات روابط عمومی جشنواره، مقدمات اجرای مراحل دوم و سوم جشنواره نیز فراهم شده و در صورت تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرایی خواهد شد. بدین صورت که اهالی رسانه نیز در دو سینما به تماشای آثار برگزیده داوران مینشینند، که احتمالا حدود ۲۰ اثر خواهد بود و این آثار در سینماهای تهران نیز با ۳۰ درصد ظرفیت سالن، اکران محدودی خواهند داشت.
بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، ۲۰ دی آخرین مهلت ارسال نسخه کامل فیلمهاست و بعد از آن با نهایی شدن ترکیب فیلمها داوران معرفی و مشغول به تماشای آثار خواهند شد. همچنین ستاد کرونا نیز هنوز مجوز نهایی برای نمایش فیلمها در سینماهای مردمی و رسانه را صادر نکرده است.
در ادامه باید منتظر اخبار و اطلاعات بعدی باشیم تا ببینیم که سیمرغ ۳۹ بالاخره چه سرنوشتی خواهد داشت.
هر آنچه که باید درباره سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر بدانید
آثار حاضر در جشنوارههای پیشین را در فیلیمو ببینید