نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبی در سی و نهمین جشنواره فجر + مصاحبه

فیلم رمانتیسم عماد و طوبی کاری از کاوه صباغ زاده در ژانر کمدی-رمانتیک است که با اقبال نسبی منتقدان رو‌به‌رو شد. برای اطلاعات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.

فیلم رمانتیسم عماد و طوبی کاری از کاوه صباغ زاده در ژانر کمدی-رمانتیک است که امسال در جشنواره فیلم فجر ۹۹ اکران می‌شود. برای اطلاعات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.

برای مشاهده فیلم جلسه نقد و بررسی فیلم رمانیستم عماد و طوبی به پایین صفحه مراجعه کنید.


یکی از محبوب ترین گونه‌های سینما در تمام دنیا کمدی-رمانتیک است؛ روایت‌هایی شیرین از عاشقانه میان آدم‌های معمولی که به تماشاگران خود یادآور می‌شوند دنیا می‌تواند جای قشنگ‌تری باشد اگر آدم درست را برای دوست داشتن پیدا کنی. اما وقتی که دنبال نمونه‌های معروف چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران بگردیم، چیز زیادی دست‌مان را نمی‌گیرد، چرا که محدودیت، ممیزی و عرف مانع اصلی بر سر نمایش احساسات و زیر و بم یک رابطه است.


برندگان جشنواره فجر ۹۹
همه چیز درباره شنای پروانه + آمار فروش


کاوه صباغ زاده فرزند مهدی صباغ زاده، چند سال پیش در اولین تجربه سینمایی‌اش ایتالیا ایتالیا به سراغ یک کمدی رمانتیک آمیخته به ارجاعات سینمایی رفت؛ فیلمی که با اقبال نسبی منتقدان رو‌به رو شد و بیش از هر چیز به شور و حال و جزییات یک رابطه عاشقانه پر افت و خیز وابسته بود. بخش عمده‌ای از موفقیت فیلم را باید مدیون حضور دو بازیگر اصلی یعنی سارا بهرامی و حامد کمیلی دانست که البته درخشش بهرامی در سینما موجب توجه سینمای ایران به این بازیگر با استعداد و تازه ‌وارد شد که در نقشی متفاوت از آنچه قبلاً در سریال های تلویزیونی ایفا کرده بود، حسابی به چشم آمد.

الناز حبیبی و حسام محمودی در نمایی از فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

صباغ زاده پسر در دومین تجربه سینمایی اش سعی کرده همان مسیر قبلی را ادامه دهد و باز هم به واکاوی رابطه عاشقانه میان یک زوج جوان بپردازد؛ با شور، هیجان و فانتزی بیشتر. فیلم رمانتیسم عماد و طوبا که با الهام از کتاب‌های آلن دو باتن نوشته شده، رابطه میان زوج قصه را از این منظر بررسی می کند که صرف عشق به‌عنوان یک احساس کافی نیست و رابطه همچون هر موجود زنده ای نیاز به جان و مراقبت دارد و باید این را آموخت.

مانند هر عاشقانه دیگری، بیشتر بار رمانتیسم عماد و طوبی هم بر دوش دو بازیگر اصلی آن یعنی الناز حبیبی و حسام محمودی سوار شده. حبیبی بیشتر به‌عنوان یک ستاره کمدیه های تلویزیونی شناخته می‌شود و محمودی هم با وجود کارنامه قابل دفاع با تعریف ستاره فاصله دارد. همین می‌تواند به این زوج برای ایجاد همدلی و همراهی بیشتر با تماشاگر کمک کند و در صورت موفقیت نیز به سکوی پرتاب آن‌ها تبدیل شود. علاوه بر این، شخصیت های مکمل متعددی هم در کنار دو بازیگر اصلی حضور پیدا می‌کنند (مثلا علی انصاریان در نقشی که شاید جدی و متفاوت‌ترین حضور سینمایی‌اش تا به امروز باشد) که می‌تواند به ترکیب‌های جذاب منجر شود. همچنین در اجرا و تصویرسازی نیز صباغ زاده تلاش کرده که فضای رئال و قراردادهای رایج ملودرام‌های ایرانی فاصله بگیرد و جنبه‌ای رویایی و خیال‌انگیز را به اثر اضافه کند.


در جشن حافظ ۹۹ چه گذشت؟



نکته مهم درباره فیلم رمانتیسم عماد و طوبی این است که از یک سو می‌خواهد حاوی حرف و ایده تازه درباره مفهوم رابطه و جوانب آن داشته باشد و از سوی دیگر با توسل به فانتزی شور و حال جاری در رابطه میان دو شخصیت را به نمایش بگذارد. در چنین شرایطی حفظ تعادل میان این دو سمت، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در کیفیت نهایی اثر موثر باشد.

جمع‌بندی واکنش منتقدان

با مرور واکنش‌های منتقدان به فیلم رمانتیسم عماد و طوبی ، که اولین فیلم به نمایش درآمده در سینمای مطبوعات بود، باید گفت که صباغ زاده در برقراری تعادل میان فانتزی و نگاه کارکردگرایانه فیلمش به مقوله عشق و رابطه، چندان هم موفق نبوده، مخصوصا با انتظارات بالایی که بعد از فیلم قبلی‌‌اش ایتالیا ایتالیا ایجاد شده بود.
گرچه دو بازیگر اصلی فیلم حضور گرم و قانع‌کننده‌ای دارند که به کشش و گیرایی فیلم تا همین جا خیلی کمک کرده‌اند، مشکل اصلی اینجاست که در تلاش برای رسیدن به یک کمدی-رمانتیک با ابعاد و محدودیت‌های ناگزیر سینمای ایران، جهان ترسیم شده برای رمانتیسم عماد و طوبی بیش از حد آرمانی و فانتزی است و از سوی دیگر هنگام شرح و تفسیر یک رابطه نیز آن‌قدر خودش را جدی می‌گیرد که گاه نریشن‌های راوی تاثیر عکس می‌گذارد.
صباغ زاده در تشریح یک رابطه بیشتر تمرکز خود را روی لحظات گرم و جذاب میان زوج گذاشته و کوشیده که فیلمی با حال خوش ارائه کند و از ضرورت پرداخت به ناخوشی‌ها و دست‌اندازهای میان دو نفر که می‌تواند به ویرانی رابطه منجر شود، غافل کند. نتیجه اینکه تصویر کلی از رابطه عاشقانه چندان باورپذیر نیست.
مانند متن، این نگاه آرمانی و فانتزی در اجرا هم دیده می‌شود و از نظر بصری تمام جنبه‌های زندگی در فیلم همانند تیزرهای تبلیغاتی بی‌نقص و درخشان و حتی دور از منطق و واقعیت حاکم بر زندگی معاصر یک زوج ایرانی است.
در مجموع شاید فیلم رمانتیسم عماد و طوبی فیلم محبوب منتقدان و تماشاگران سخت‌گیر جشنواره فجر نباشد اما می‌شود پیش‌بینی کرد که در نمایش عمومی مخاطب عام به فیلم واکنش مثبت نشان بدهد و از حال و هوای آن لذت ببرد.

رمانتیسم عماد و طوبی
نویسنده و کارگردان: کاوه صباغ‌زاده، تهیه‌کننده: مهدی صباغ‌زاده، فیلمبرداری: شهرام نجاریان، تدوین: پگاه احمدی، موسیقی: پیام آزادی، بازیگران: حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی، سام ولیپور و سارا بهرامی (صدای راوی).

مصاحبه با کاوه صباغ زاده

جلسه نقد و بررسی فیلم رمانتیسم عماد و طوبی


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil