چرا باید مستند کرونا ویروس: تشریح‌شده را تماشا کنیم؟ خطر حی و حاضر

در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی پر شده‌اند از ویدیوهای ناموثق و اظهارنظرهای نامعتبر، تماشای «کرونا ویروس : تشریح‌شده» به دلیل حضور چهره‌های معتبر و قابل استناد و توضیحات روشن می‌تواند تاثیر مثبت و سازنده داشته باشد.

نزدیک به یک سال می‌شود که ویروس کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده و بیش از شش ماه است که فراگیری این بیماری تمام کشورها از جمله ایران را درگیر کرده است. هنوز نه به درمان مشخص و قطعی برای آن رسیده‌ایم و نه حتی شناخت کامل و دقیقی نسبت به کووید-۱۹ داریم؛ با وجود این، گذشت زمان باعث شده که بسیاری از مردم خطر ابتلا به بیماری دست کم بگیرند و این می‌تواند موج جدیدی از بحران را به همراه داشته باشد؛ به‌ویژه که با شروع فصل سرما، به‌صورت طبیعی بیماری‌های تنفسی و آنفولانزا هم فراگیر می‌شود و این یعنی مرحله‌ای تازه از یک بحران جهانی که معلوم نیست به کجا می‌رسد.
در چنین شرایطی که بیش از کرونا، عدم آگاهی و نظرات غیرموثق پیرامون آن می‌تواند برای جوامع دردسرساز باشد، تماشای مستند «کرونا ویروس: تشریح‌شده» (با عنوان اصلی Coronavirus, Explained) لازم و ضروری به نظر می‌رسد؛ یکی از مهمترین و معتبرترین محتواهای تولید‌شده درباره این بیماری و ابعاد و جنبه‌های مختلف آن.
در ادامه این یادداشت، با فیلیمو شات همراه باشید تا بیشتر به مستند «کرونا ویروس : تشریح شده» و دلایل اهمیت و ضرورت آن برای تماشا بپردازیم.


«کرونا ویروس» یکی از اسپین‌‌آف‌های مجموعه مستند «تشریح شده» از محصولات تولیدی رسانه تحلیلی Vox به شمار می‌آید. Vox (که حالا بر سر تلفظ آن به صورت وُکس و واکس هم اختلاف نظر وجود دارد و البته نام آن برگرفته از مخفف عبارت Vocals به معنای صداهاست) خیلی زود و‌ ظرف کمتر یک از یک دهه به رسانه‌ای مهم و تأثیرگذار تبدیل شد و دلیل موفقیت آن را می‌توان در محتواهای چندرسانه‌ای، موضوعات مختلف و تحلیل‌های تازه و چندبعدی این وبسایت جستجو کرد. موضوعی که باعث شد تا قالب مستندهای یوتیوبی ‌آن‌ها طرفداران زیادی پیدا کند و نت‌فلیکس برای تولید شکل گسترش‌یافته‌ آن به سراغ سازندگان بیاید. حاصل کار، مجموعه مستند علمی «تشریح‌‌شده» شده بود که در هر اپیزود به یکی از موضوعات مهم و درگیرکننده برای عموم مخاطبان می‌پردازد و علاوه بر ارائه توضیحات ضروری درباره آن پدیده که شاید عموم مردم اطلاعات کافی پیرامون آن نداشته باشند، به پرورش شکلی از تفکر آلترناتیو و نقادانه در مخاطب هم کمک می‌کند.


نقد فیلم مستند پدر سرباز پسر | دوران سربازی و مرد شدن


مستند کرونا ویروس تشریح شده

موفقیت «تشریح‌شده» باعث ساخت اسپین‌آف‌های متمرکز بر موضوعات دیگر از جمله «ذهن» نیز شد. در شرایطی که سازندگان «تشریح‌شده» برای فصل دوم سریال مشغول کار بر روی اپیزودی درباره شیوع ویروس همگانی با حضور بیل گیتس بودند، موضوعی که از چند سال قبل، گیتس را درگیر کرده بود (در مستند «درون ذهن بیل گیتس» به این موضوع نیز پرداخته شده است)، پاندمی کرونا جهان را درگیر کرد. همین اتفاق و بخش‌های تولیدشده برای آن اپیزود زمینه‌ساز اسپین‌آف «کرونا ویروس» شد که همان ابتدای بهار در دسترس قرار گرفت.


مطالعه بیشتر درباره مستند «ذهن تشریح‌شده» و مستند «درون مغز بیل گیتس» در فیلیمو شات


در ادامه استقبال از مستند و همچنین اهمیت موضوع باعث شد که دو اپیزود دیگر هم تحت عنوان «کرونا ویروس» ساخته شود که به چگونگی رقابت برای تولید واکسن بیماری و آثار مخرب اجتماعی و نظریات توطئه‌محور پیرامون شیوع این ویروس می‌پردازد. جی. کی سیمونز، لورا لینی و ادریس البا (که خود از اولین مبتلایان سرشناس این بیماری بود) به عنوان راوی، با این مستند سه اپیزودی همکاری کرده‌اند که احتمالا شاهد ساخت قسمت‌های دیگری نیز برای آن خواهیم بود، مخصوصا اگر وضعیت جهان در فصل سرما به سمت وخامت و بحران دوباره برود.

در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی و گاه رسانه‌های رسمی پر شده‌اند از ویدیوهای ناموثق و اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و نامعتبر که به عدم آگاهی و باورهای غلط پیرامون این بیماری دامن می‌زنند، تماشای «کرونا ویروس : تشریح‌شده» به دلیل حضور چهره‌های معتبر و قابل استناد و توضیحات روشن و همه‌فهمی که درباره این پدیده باشد، می‌تواند تاثیری به‌شدت مثبت و سازنده داشته باشد و به آگاهی عمومی و اجتماعی درباره این بیماری کمک کند؛ به‌ویژه که با سردتر شدن هوا و از سر گرفته شدن فعالیت‌های اجتماعی، دوباره در معرض خطر قرار داریم.

مستند «کرونا ویروس : تشریح شده» محصول Vox و نت‌فلیکس هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل تماشاست.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole