به بهانه حضور احسان کرمی در جمع بازیگران همگناه | همیشه حاضر در صحنه‌ها

انتخاب بازیگران «همگناه» رویکرد تازه‌ و ترکیبی را نشان می‌دهد از ستارگان روز، بازیگران کهنه‌کار، تئاتری‌های باسابقه و چهره‌های تازه. یکی از انتخاب‌های قابل‌توجه، احسان کرمی در نقش امین است.

این روزها سریال همگناه در حال پخش است و با استقبال هم مواجه شده؛ سریالی که مهمترین عناصر آن، خطوط داستانی تودرتو و شخصیت‌های متعدد است که مسیر قصه‌شان به هم گره می‌خورد. بی‌شک، بدون انتخاب درست بازیگران ، چنین ساختاری نمی‌توانست نتیجه‌بخش باشد و «همگناه» از این نظر جای بحث دارد که در انتخاب بازیگران رویکرد متنوع و تازه‌ای را در پیش گرفته که باعث شده تا سریال، ترکیبی باشد از ستارگان روز، بازیگران کهنه‌کار، تئاتری‌های باسابقه و چهره‌های تازه. یکی از انتخاب‌های قابل‌توجه سریال استفاده از احسان کرمی در نقش امین است که خط داستانی خاص خود را دارد.
در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید برای پرداخت بیشتر به بحث انتخاب بازیگران و حضور احسان کرمی در «همگناه».


گزارش اختصاصی فیلیمو شات از نشست خبری سریال «همگناه»


جمعی از بازیگران سریال همگناه

در صنعت سرگرمی و عالم نمایش، که مشخصا ریشه آن به غرب و دنیای مدرن بازمی‌گردد، اصولا هرکسی که به هر نحو می‌تواند مخاطبان را با خودش همراه و با اتکا به توانایی‌های مختلف توجه آن‌ها را به خودش جلب کند، به اصطلاح دارد مردم را سرگرم (Entertain) می‌کند؛ بازیگر، خواننده، مجری، کمدین، رقصنده و… همه به‌واسطه نحوه کارشان که در ارتباط با مخاطب تعریف می‌شود، در «سرگرم کردن» به نقطه اشتراک می‌رسند. اما معمولا صفت Entertainer (که سرگرم‌کننده یا سرگرمی‌ساز در زبان فارسی چندان گویای آن نیست) به کسی نسبت داده می‌شود که در چند رشته و زمینه بتواند کارش را پیش ببرد و نهایتا فقط به یک میکروفن نیاز داشته باشد تا بتواند شمار عظیمی از مخاطبانش را سرگرم کند. نمونه‌ اعلایش می‌شود کسی چون مل بروکس که تمام جوایز مهم هنری آمریکا را به نام خودش ثبت کرده. (تعداد کسانی که هر چهار جایزه اسکار، امی، تونی و گرمی را در سینما، تلویزیون، تئاتر و موسیقی برده باشند، فقط پانزده نفر است!)


مروری بر کارنامه بازیگری و فیلم های نوید محمدزاده


این تعریف، از دل فرهنگ نمایشی غربی بیرون آمده و نمونه‌هایش هم ستاره‌های صنعت سرگرمی هستند. طبعا در ایران نیز نباید انتظار داشته باشیم که بدون وجود وجوهات مختلفی از صنعت نمایش، اینترتینر یا در لفظ رایج‌تر شومن‌هایی همه‌فن‌حریف ظهور کنند. با این وجود، کافی است به تاریخچه نه‌چندان طولانی سرگرمی در کشورمان نگاه کنیم تا معدود نمونه‌های نزدیک به این تعریف را ببینیم. اگر در حافظه نزدیک دنبال مثالی درخور باشیم، می‌شود از احسان کرمی یاد کرد.
در سینما و فضای هنری ما رایج است که افراد با اتکا به شهرتشان خیلی زود در حوزه‌های مختلف سرک بکشند و دنبال دیده شدن هرچه بیشتر باشند؛ اما احسان کرمی با این توصیف و رویکرد جور درنمی‌آید. کسی که در مقام مجری دیده شد و بعد نشان داد که در نقش خواننده، بازیگر، صداپیشه و گاه کمدین هم می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و استاندارد کاری خودش را حفظ کند.

احسان کرمی چه موقعی که برای اجرای برنامه جلوی دوربین است و چه موقعی که برای خواندن یا بازی کردن به روی صحنه می‌رود، به‌جای شهرت و نامش به توانایی و تجربیاتش اتکا دارد.

کرمی چه موقعی که برای اجرای برنامه جلوی دوربین است و چه موقعی که برای خواندن یا بازی کردن به روی صحنه می‌رود، به‌جای شهرت و نامش به توانایی و تجربیاتش اتکا دارد و در هر شرایطی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. امتیازی که کمتر در میان مردان یا زنان همه‌کاره و مدعی در فضای هنری و رسانه‌ای ایرانی دیده می‌شود.

این روزها کرمی را در جمع بازیگران «همگناه» می‌بینیم، در مقام یک بازیگر. کرمی نقش یک خواننده سرشناس را ایفا می‌کند که مشکلات خانوادگی و چالش‌های حرفه‌ای مسیر زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار داده. در شرایطی که به یاد می‌آوریم قبلا خیلی از مجری‌ها و شومن‌ها را که در نقش‌های کوتاه یا بلند جلوی دوربین حضور پیدا کرده‌اند، فارغ از توانایی بازیگری، شناخته‌شده بودن چهره و کاراکتر واقعی آن‌ها همواره مانعی بوده تا به‌عنوان یک بازیگر جدی و توانا در ایفای نقش‌های دراماتیک از سوی مخاطب پذیرفته شوند. احسان کرمی سال‌ها در تئاتر به‌عنوان بازیگر روی صحنه رفته؛ از کارهای کوچک گرفته تا پروژه موزیکال بزرگی مانند «مری پاپینز». اما مدیوم تصویر و تئاتر با وجود تفاوت‌های اساسی و آشکار، چندان شبیه هم نیستند و بازیگر در قاب کوچک یا روی پرده سینما برای پنهان کردن و شکستن پرسونای پذیرفته و شناخته‌شده‌ خودش کار به‌مراتب دشوارتری پیش‌رو دارد. کرمی بعد از چند تجربه، این بار در مقام بازیگر نقشی را پذیرفته که تا حدودی وام‌دار پرسونای رسانه‌ای اوست و همین امر به پذیرش نقش‌آفرینی او کمک کرده؛ انتخاب قابل‌توجهی که احتمالا در آینده موجب خواهد شد که کرمی به بازیگری اقبال بیشتری هم نشان بدهد.

این که در آینده احسان کرمی را بیشتر در کدام وجه خواهیم دید (مجری، خواننده یا بازیگر)، جدا از انتخاب شخصی برمی‌گردد به این که تا چه حد حاضر باشد برای غرق شدن بیشتر در عرصه‌ بازیگری جنبه‌های کاری دیگرش را کمرنگ کند؛ چرا که در هر صورت، تماشاگر بعد از این برای دیدن او که در نقش‌های مختلف فرو می‌رود نیاز دارد که پرسونای او در مقام شومن را کمتر به یاد بیاورد.

سریال «هم گناه» ساخته مصطفی کیایی، با هنرمندی احسان کرمی و ستارگان سرشناسی چون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، مهدی پاکدل، حبیب رضایی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، هنگامه قاضیانی و… به فصل دوم رسیده و دوشنبه هر هفته در فیلیمو قابل‌تماشاست.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil