روایت تاریخی و پرهیجان از کشور ترکیه

درباره سریال قیام عثمان بیشتر بدانید

این سریال، جزو پربیننده‌ترین سریال‌های فیلیمو است

سریال ترکیه‌ای تاریخی قیام عثمان یا در اصل «موسس: عثمان» که با چند عنوان انگلیسی دیگر هم – مثل The Ottoman و Foundation : Osman – شناخته می‌شود، توسط مهمت بوزداغ خلق شده است که فعالیت‌های سینمایی‌اش را با مستندسازی شروع کرد ولی سرانجام با سریال‌های موفقش مطرح شد. متین گونای و فِتحی بایرام کارگردانان فصل‌های اول و دوم این سریال هستند و آهمِت ییلماز فصل‌های سوم تا پنجم را کارگردانی کرده است که این آخری از چهارم اکتبر ۲۰۲۳ (دوازدهم مهر ۱۴۰۲) عرضه می‌شود.

بهترین سریال های ترکی سال‌های اخیر

خلاصه داستان سریال قیام عثمان

خلاصه داستان سریال قیام عثمان Kurulus: Osman از این قرار است؛ کشمکش‌های درونی و بیرونی عثمان غازی یا عثمان یکم به تصویر کشیده می‌شود و این‌که او چطور امپراتوری عثمانی را بنیان گذاشت و کنترل کرد؛ و همین‌طور ستیزهای او علیه امپراتوری بیزانس و ایلخانان (سلسله‌ای از مغول) به نمایش گذاشته می‌شوند و این‌که او چطور توانست از سلجوقیان روم مستقل شود و دولت حاکمی را پایه‌گذاری کند که در روزگار قدرت‌نمایی بیزانس و مغول‌ها بتواند مایه مباهات ترک‌ها شود؛ و به‌طور طبیعی عثمان در این راه با دشمنان متعدد و خائنان بسیار روبه‌رو می‌شود که بر همه این موانع غلبه می‌کند و با کمک یاران و خانواده و دوستان وفادارش در نهایت به موفقیت می‌رسد.

 

فهرست عوامل و بازیگران سریال قیام عثمان

خالق: مهمت بوزداغ، کارگردانان: آهمِت ییلماز، متین گونای و فِتحی بایرام، فیلمنامه‌نویسان: اصلی زِینِپ پِکِر بوزداغ، مهمت بوزداغ، آتیلا اِنگین و… مدیران فیلمبرداری: عمر فاروک کاراجان، اِفه کوبیلای و… تدوینگران: یارکین سان، آکیف اوزکان و… آهنگسازان: زینپ آلاسیا و آلپای گولتِکین

بازیگران: بوراک اوزچیویت (عثمان یکم)، بوراک چلیک (گوگتوغ)، اوزگه تورر (بالا خاتون)، یلدیز چاغری آتیکسوی (ملحون خاتون)، ساروهان هونل (علیشار)، نورالدین سونمز (بامسی) و…

تماشای آنلاین سریال قیام عثمان در فیلیمو

داستان سریال عثمان از کجا شروع شد؟

قیام عثمان ماجراهای سریال دیگری از مهمت بوزداغ را با عنوان «قیام ارطغرل» Diriliş: Ertuğrul پی می‌گیرد که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ و در قالب ۵ فصل تولید شد؛ و همان‌طور که از نامش پیداست به زندگی ارطغرل، پدر عثمان یکم، می‌پردازد. این سریال در ترکیه و کشورهای دیگری چون پاکستان و آذربایجان با استقبال خوبی مواجه شد ولی در چند کشور عربی نمایشش ممنوع شد و حتی فتواهایی علیه آن صادر شد. به هر حال، تولید «قیام عثمان» هم پس از موفقیت «قیام ارطغرل» در همان روستای ریوا در بیکوز استان استامبول انجام شد.

استقبال مخاطبان از سریال قیام عثمان

امتیاز میانگین حدودا یازده هزار کاربر سایت «آی‌ام‌دی‌بی» به این سریال ترکیه‌ای – که در ژانرهای اکشن و ماجراجویانه هم قرار می‌گیرد – ۷.۵ از ۱۰ شده است. «قیام عثمان» هم مانند سریال قبلی مهمت بوزداغ یعنی «قیام ارطغرل» در ترکیه با استقبال خوبی مواجه شد، به‌طوری که در دسامبر ۲۰۱۹ چهارمین قسمت از فصل اول سریال در کانال ترکیه‌ای «اِی‌تی‌وی» رکورد جذب مخاطبان تلویزیونی را شکست.

بوزداغ ادعا می‌کند که این سریال در کشور آلبانی هم بسیار موفق بوده و «پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی» شده است. «قیام عثمان» که یکی از محبوب‌ترین سریال‌های ترکی سال‌های اخیر است، از ژانویه ۲۰۲۱ توسط سرویس پخش مجازی و آنلاین «نور پلی» (Noor Play) در خاورمیانه عرضه شده است. این مجموعه در پاکستان هم بسیار موفق بوده است و به زبان اردو در دسترس علاقه‌مندان است. قسمت ۵۹ سریال در پاکستان رکورد جذب مخاطبان را شکست. پس از این موفقیت‌ها بود که حتی اسد قیصر، سخنگوی مجمع ملی پاکستان، از پشت صحنه «قیام عثمان» دیدن کرد.

 

حقایقی درباره سه شخصیت سریال قیام عثمان

بالا خاتون

نقش بالا خاتون در سریال عثمان

بالا خاتون یا رابعه بالا هاتون (۱۲۵۸-۱۳۲۴) همسر دوم عثمان غازی یا همان عثمان یکم و دختر شیخ ادب‌علی (اِدِه‌بالی) بود. عثمان اولین بار در سال ۱۲۸۰ با ملحون خاتون (ملحون سلطان) ازدواج کرد که دختر عمر عبدالعزیز بِی، وزیر سلجوقی قدرتمند بود. بالا خاتون و نامش مناقشه‌های زیادی را ایجاد کردند که نتیجه کار مورخان متعددی از آن برهه تاریخی است که نام او را به‌ترتیب به صورت «ملحون بالا خاتون» و «رابعه بالا خاتون» ثبت کردند.

از این رو، در «تاریخ عروج» (History of Oruç) دختر اده‌بالی با نام «رابعه» مورد اشاره قرار گرفته است و در وقایع‌نگاری سه مورخ برجسته دیگر (عاشق پاشازاده یا درویش احمد، کمال پاشازاده یا ابن کمال، نشری یا مولانا محمت نشری) با نام «ملحون» به ثبت رسیده است؛ که این دومی مورد تایید برجسته‌ترین مورخ معاصر دوره عثمانی یعنی پروفسور احمد شمشیرگل است. به هر حال، چه نام کوچک این شخصیت، ملحون باشد یا رابعه، نام دوم او بی‌شک بالا بوده است و برای همین در سریال «قیام عثمان» با اسم «بالا» به او اشاره می‌شود. در ضمن باید بدانید که این مناقشه به جنجال دیگری دامن زد که به تعداد همسران عثمان یکم مربوط می‌شود.

دوندار بی

دوندار بِی (یا دوندار غازی که به‌شایستگی این عنوان را گرفته بود) عموی عثمان یکم بود؛ جنگ‌جویی شجاع و مشهور و مردی خوش‌قلب و دوست‌داشتنی؛ وفادار به برادر و متعهد به خاندان و خانواده و ملت خود؛ اما متاسفانه او نقطه ضعفی داشت که باعث شد اشتباه‌های زیادی بکند و مسائل زیادی به وجود بیاورد: او به‌اصطلاح دهن‌بین بود.

طبق منابع تاریخی، وقتی ارطغرل غازی درگذشت، قبیله او و قبایل همسایه بی‌قرار شدند. دوندار با هدف حفظ اتحاد قبایل ترک و البته بدل شدن به رهبر تازه قبیله کای (یا قایی) – و به‌واسطه سن‌وسال بیش‌تر، جایگاه، و تجربه‌هایش در زمان اطاعت از برادر بزرگ‌تر – خودش را به عنوان نامزد معرفی کرد. با این حال، عثمان یکم به دلیل استراتژی ستودنی و کمال اخلاقی‌اش توانست قلب مردمان را تسخیر کند و به عنوان رهبر جدید انتخاب شود. دوندار قیام یا اعتراض نکرد و از برادرزاده‌اش حمایت کرد اما پس از مدتی، زخم قدیمی سر باز کرد چون او با برخی تصمیم‌های عثمان مخالف بود. دوندار غازی در سن ۹۶ یا ۹۸ سالگی درگذشت اما هنوز سوال است که به مرگ طبیعی مرد یا به دستان عثمان. البته بیش‌تر مورخان با مرگ طبیعی او موافق‌اند. از سوی دیگر، تصور می‌رود که دوندار ازدواج کرد و صاحب فرزندانی شد اما هیچ اطلاعاتی درباره همسر و/یا فرزندان او جایی ثبت نشده است.

شیخ ادب‌علی (اِدِه‌بالی)

نقش شیخ ادب‌علی در سریال عثمانمولانا شیخ ادب‌علی (۱۲۰۶-۱۳۲۶) عضوی از طریقت بکتاشیه و انجمن برادری آهی، یک شیخ صوفی بانفوذ بود که در محافل مذهبی بسیار مورد احترام بود و تاثیر چشمگیری بر شکل‌گیری و توسعه سیاست‌های دولت عثمانی داشت. او که فردی ثروتمند بود به نیازمندان کمک می‌کرد و از تحصیل طلبه‌های زیادی حمایت کرد و سرمایه‌گذار برنامه‌های اسلامی مختلف در سراسر آناتولی بود و همه جور تلاشی کرد تا ترک‌ها را با اصول اسلام آشنا کند. او که گاهی وقت‌ها با عنوان مولا هم به او اشاره شده است، بنیان‌گذار معنوی اولین قاضی در امپراتوری عثمانی بود. او در ۱۲۰ سالگی در بیله‌جک درگذشت. دخترش یک ماه بعد و دامادش عثمان یکم چهار بعد دار فانی را وداع گفتند.

 

نقد و بررسی

باران صالحی | همان‌طور که از نام سریال برمی‌آید، داستان برمی‌گردد به چگونگی تشکیل امپراتوری عثمانی و شاید به سوال خیلی‌ها پاسخ داده شود که ریشه نام این امپراتوری مهم و بزرگ در تاریخ اسلام چیست. داستان، درباره عثمان یکم ملقب به عثمان غازی است؛ یکی از نوادگان اقوام ترک غوز مهاجر قایی به خاورمیانه و مدیترانه امروزی که در نبرد با بیزانس (روم شرقی) از یک سو و جنگ با مغول‌ها از سوی دیگر، یک سلسله و حکومت تازه تشکیل می‌دهد که بعدها به قدرتی بزرگ در خاورمیانه تبدیل می‌شود. این ماجرا برمی‌گردد به قرن سیزدهم میلادی، دورانی که هنوز ایلخانیان و سلجوقیان بر ایران امروزی حکومت داشتند.

معمولا چیز زیادی درباره چگونگی شکل‌گیری و به قدرت رسیدن عثمانی نمی‌دانیم و تاریخ مربوط به عثمان یکم نیز بسیار آمیخته به افسانه و اسطوره است و از این نظر دست سازندگان سریال برای روایت قصه‌ای جذاب کاملا باز بوده. «قیام عثمان» در اصل اسپین‌آف سریال تاریخی دیگری با نام «قیام ارطغرل» است که طی چند سال در ترکیه محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کرده بود. خالق هر دو سریال مهمت بوزداغ است که به‌واسطه گرایش‌های ملی مذهبی پررنگ خود شناخته می‌شود و به همین دلیل پررنگ بودن حس ناسیونالیستی ترکی در سریال نیز قابل‌درک است. در «قیام عثمان» سعی شده تا تناسب و تعادل میان الگوها و لحن‌های مختلف در ساخت یک سریال رعایت شود؛ از عاشقانه و درام گرفته تا حماسی و اکشن. به همین دلیل سریال بیشتر از نمونه‌های موفق داخلی، سعی کرده تا از سریال‌های تاریخی تحسین‌شده‌ روز دنیا مانند «وایکینگ‌ها» الهام بگیرد و از نظر کیفیت اجرا و تولید نیز در مقایسه با استانداردهای تلویزیون ترکیه، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

نقش اصلی سریال را هم بوراک اوزچیویت ایفا کرده که سال‌ها قبل با یکی از نقش‌های مکمل «حریم سلطان» به شهرت رسید و حالا به‌عنوان یکی از مهمترین ستارگان سینما و تلویزیون ترکیه به ژانر حماسی و تاریخی بازگشته تا نقش یکی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ کشور را ایفا کند.

سریال ترکی «قیام عثمان» فراتر از مرزهای ترکیه و در میان بینندگان مسلمان کشورهای دیگر و به‌ویژه مهاجران هم طرفداران بسیاری دارد و علت آن هم نمایش تصویری از یک تمدن اسلامی قدرتمند و باشکوه است. اما در هر صورت نباید فراموش کرد که با یک سریال ترکی سروکار داریم و سریال‌های ترکی در هر شکل و فرمی که باشند اصالت خود را حفظ می‌کنند، که عامه‌پسند بودن یکی از ارکان اصلی آن است، از این نظر طرفداران معمول سریال‌های ترکی می‌توانند با خیال راحت پای تماشای یکی از بهترین محصولات تلویزیونی سال گذشته بنشینند و کسانی هم که با این سریال‌ها میانه‌ای ندارند، احتمالا از کیفیت قابل‌قبول سریال تا حدودی غافلگیر می‌شوند. فصل اول سریال با آمار بالای بیننده و استقبال به پایان رسید و همین باعث ساخت فصل‌های بعدی شد.

 

پوسترهای سریال قیام عثمان | موسس: عثمان

پوستر سریال قیام عثمان | موسس: عثمانپوستر سریال قیام عثمان | موسس: عثمان

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

76 نظر
  1. عبدالله می‌نویسد

    سلام ممنون امیدوارم شما هم سلامت و پیروزباشید .

  2. سپاس از عبدالله گرامی وسایر دوستان می‌نویسد

    سلام علیکم برادر گرامی آقای عبدالله عزیز خیلی از شما سپاس دارم که در نظراتتان به این نکته دائم تاکید میکنید که هم حکومت سلجوقیان وهم حکومت عثمانی ترکمن ایرانی بودند متاسفانه خیلی از مردم ترکیه ایرانی بودن این دو حکومت رو رد میکنند وخیلی از مردم ایران هم ایرانی بودن آنها را نمیدانند وبه آنها حمله میکنند چون فکر میکنند ایرانی نیستند البته هم سلچوقیان وهم آل عثمان خطا وکار بد زیاد داشتند که جای نقد دارد مثلا در اواخر دوره عثمانی بسیاری از ارمنی ها ویونانی ها کشته شدند که این جای نقد دارد که البته ربطی به عثمان وارطغرل ندارد به طور مستقیم اما به هرجال کارهای بد این حکومت هست یا خود عثمان وارطغرل جای نقد دارند اما واقعا در زمان اشغال مغولان تلاش برای خودگرانی ترکمنها داشتند واین واقعا جالب بوده یا سلجوقیان فرهنگ دوست بودند
    به هرحال عبدالله گرامی وهم دوستان سپاس که تاکید دارید اینها ترکمن ایرانی بودند موفق وپیروز باشید

  3. دوست عزیز عبدالله می‌نویسد

    سلام عبدالله شما فرمودید که بیشتر کردها شیعه هستند در حالیکه بیشتر کردها اهل سنت هستند این را در گوگل سرچ کنید واضح هست بیشتر کردها اهل سنت هست
    دوم: تمام ترکمنها اهل سنت نبودند در زمان بعد تر قبایل قزلباش که به ایران آمدند وبه صفویه کمک کردند قبایل ترکمنی بودند که به ایران آمدند شیعه بودند کلمه قزلباش رو سرچ کنید
    سوم : دوست عزیز شیعیان علوی وبکتاشیه در اون مقطع خاص در زمان ارطغرل قاضی وعثمان ودر منطقه آناتولی با اهل سنت مشکل نداشتند
    در فیلم به آهی ها اشاره میشود پیروان حاجی بکتاش ولی در گروه آهی ها نقش اساسی داشتند

  4. عبدالله می‌نویسد

    باسلام دوست عزیز من کی گفتم اهل شیعه بیشتر هستند !! شما اگر کمی در خوندن دقت داشته باشی اینقدر زود اظهار نظرنمیکنی!! تنها کشوری که در خاورمیانه شیعه مذهب رو قبول داره ایران است بقیه کشورها همشون سنی مذهب هستن اون پایین هم ذکر کردم . واما جواب دوم: در ویکی پدیا هم نوشته شده تمام کشور ترکیه رو مسلمانان اهل سنت تشکیل دادن ۹۹درصد ترکیه سنی مذهب هستن که میشه تمام شهرها و روستاها ترکیه سنی هستن . جواب سوم: من که نگفتم ایشون حتمی میگه شیخ ادب علی کرد هستن من هم از روی تاریخ به ایشون یاداوری کردم که شیخ ادب علی ترک هستن نه کرد . جواب چهارم: در طایفه و حکومت عثمانی شیعه وجود نداشته و همشون سنی مذهب بودن . ترکمن ها سنی بودن و کردها شیعه بودن و در هیچ جای تاریخ هم ننوشته که شیعیان به عثمان کمک کردن در طایفه و خاندان عثمانی حتی یک شیعه مذهب هم وجود نداشته و تمام حکومت عثمانی را سنی مذهب تشکیل میدهند .

  5. درباره بحث دوستان می‌نویسد

    درود دوستان در مورد بحثهاتون چند نکته بگم
    نکته اول: در تورایخ نوشته شیخ ادب علی ایرانی بوده ولی ننوشته ایشان پارس بوده یا ترکمن بوده یا کرد بوده؟
    نکته دوم: اقای عبدالله دوستمون نمیگن که شیخ ادب علی حتما کرد هستند اما اسم دختر ایشون بالا بوده وبالا اسم کردی هست وایشون بر اون اساس حدس زدند که شیخ ادب علی کرد بوده
    درضمن دوست عزیز قبایل اغوز مشخص هستند کجا نوشته شیخ ادب علی از کدوم طایفه اغوز بوده؟ شاید پارس بوده
    نکته سوم : در بین اکراد ادیان مختلف وجود دارد ولی اهل سنت بیشتر هستند کی گفته بیشتر اکراد شیعه هستند؟؟؟؟؟؟؟
    نکته چهارم : علویان ترکیه وبکتاشیه حدود بیست درصد جمعیت ترکیه هستند
    نکته پنجم: دوست عزیز دیگر اسم پسر عثمان چوبان است که اسم پارسی هست
    نکته ششم : همانطور که دوستمون گفت خیلی از شیعیان بکتاشیه جز افرادی بودند که به عثمان کمک کردند

  6. عبدالله در پاسخ می‌نویسد

    با سلام دوست عزیزمن مگه ما فرهنگ غیر ایرانی هم داریم که میگی عثمانی ها ایرانی تر نبودند ؟؟ همانطور که سلجوقی ها به فرهنگ غنی ایرانی علاقه داشتند عثمانی ها هم به فرهنگ غنی ایران علاقه داشتند چون اسالتشون ایرانی بود (این از جواب اول) و اما جواب دوم : کشور هایی که در خاورمیانه هستند بین این کشورها تنها یک کشور شیعه مذهب هست که اونم ایران است کشورهایی نظیر ترکیه (سنی مذهب) عربستان (سنی مذهب) ترکمنستان (سنی مذهب) افغانستان (سنی مذهب) هستند و همه و همه خیلی خوب میدونن که دسته کردها (شیعه مذهب) هستند و دسته ترکمن ها (سنی مذهب) الانم تنها کشوری که در خاورمیانه دسته (شیعه مذهب) رو قبول داره ایران است درکل میخوام بهت بگم شیعه ها تنها ۱۰درصد از کشور ترکیه رو تشکیل دادند و سنی ها ۹۹درصد از کشور ترکیه را تشکیل دادند که این یعنی تمام شهرها و روستا ها ترکیه همشون سنی هستند (این از جواب دوم) و اما جواب سوم : دوست عزیز تا حالا در تاریخ ننوشته که ادب علی کرد بوده یا بالا خاتون کرد بوده باشه!! میتونی در ویکی پدیا سرچ کنی و همینطور در جاهای دیگه سرچ کنی هیچ جا ننوشته بالا خاتون یا ادب علی کرد بوده من نمیدونم شما کجا رو خوندی و چه تاریخی رو خوندی ؟؟ اما اینو بدون که تاریخی که خوندی دروغ بوده است بالاخاتون و ادب علی پدر و دختر ترک ایرانی تبار بودند حتا در تاریخ هم ذکر شده .

  7. درباره سخنان عبدالله می‌نویسد

    سلام عبدالله سلجوقیان بیزانس ایرانی تر بودند منظورم این است که
    به فرهنگ ایرانی بیشتر علاقه داشتند
    والا من هم گفتم عثمانی ایرانی بودند
    شما منبع تاریخی که شیخ ادب علی ترکمن بوده رو ارائه میدهی واز کدوم طایفه ترکمن اغوز بودند؟
    سوم : دوست عزیز بیشتر اکراد سنی هستند ونه شیعه الان هم بیشتر اکراد ایران واکراد ترکیه سنی مذهب هستند
    چهارم : در آن زمان خاص ودر مکان آناتولی اختلافات شیعه وسنی پر رنگ نبود چون حاجی بکتاش ولی شیعه وبکتاشیه شیعه یکی از حامیان اصلی عثمان بودند

  8. عبدالله می‌نویسد

    سلام دوست عزیز تفاوتی بین عثمانی ها و سلجوقی ها نیست و نخواهد بود تنها تفاوتش اینه که عثمانی ها در ترکیه کنونی حکومتشون رو پایه گذاری کردن و سلجوقیان در ایران کنونی حکومتشون رو پایه گذاری کردن باید بدونی هیچ فرقی بین این دو حکومت نیست هردو حکومت ایرانی هستند فقط مناتقی که توش زندگی میکنن فرق داره ( این از جواب اول) و اما جواب دوم : دسته شیعه و دسته سنی به دوقسمت تقسیم میشن ۱کردها (شیعه)۲ترکمن ها (سنی) > دوست عزیزمن در هیچ جای تاریخ ننوشته که ادب علی کرد بوده اگه ادب علی کرد بوده پس باید مسلمان شیعه باشه نه سنی . در هیچ تاریخی هم گفته نشده که بالاخاتون کرد بوده هردو دختر و پدر ترکمن اهل ایران کنونی بودند که به مرز ایران مهاجرت کردن و پیرو راه عثمان غازی و پدرش شدند . شما هم بهتره با تاریخ آشنا بشی بعد اظهار نظر کنی .

  9. پاسخ عبدالله می‌نویسد

    سلام عبدالله تو کدوم کتاب تاریخی نوشته شیخ ادب علی از ترکمنهای اغوز بوده؟ اگر ایشون از طایفه ترکمن اغوز بوده از کدام قبیله بوده؟
    بالا اسم کردی هست
    بله درسته عثمان بیگ ترکمن ایرانی بودند وحکومت سلجوقیان بیزانس هم ایرانی بودند اما سلجوقیان ایرانی تر بودند

  10. عبدالله می‌نویسد

    سلام دوستان عزیز گرامی این نظرهایی که اکثر کاربران میگن بالا خاتون کرد بوده کاملن اشتباه است!! در خاندان و طایفه عثمانی هرگز و هرگز کردی نبوده و نخواهدبود!! امپراطوری عثمانی توسط یک ترک غیور و شجاع ایرانی به نام عثمان غازی بناشد . اگر شما دوستان برید کمی با تاریخ آشنا بشین میبینین که در حکومت عثمانی یک حکومت ترک تبار است و حتا یک کرد هم در خاندان عثمانی وجود ندارد . کسانی که میگن بالا خاتون کرد بوده برن کمی با تاریخ آشنا بشن بعد بیان نظرشون رو اعلام کنن . پدر رابعه بالا خاتون ترک صوفی بوده اون وقت شما از کجاتون درآوردید که بالاخاتون کرد بوده ؟؟

  11. عبدالله در پاسخ می‌نویسد

    سلام دوست عزیز من خودم به شخصه عرض کردم که ممکنه تاریخ توسط ترکیه دستگاری شده باشه . البته خب تاجایی که در تاریخ نوشته رابعه بالاخاتون یک ترکمن ایرانی و پدرش ادب علی بوده و اگه شما بری تاریخ رو بخونی میفهمی که عثمان پسری به اسم کوبان نداشته . البته اینا فقط نظرمن است و من تاجایی که در تاریخ خوندم همین چیزا رو نوشته بود حالا اینکه شما درکجا و چه تاریخی رو خوندی نمیدونم !! به هرحال ممکنه تاریخ توسط ترکیه دستگاری شده باشه و ممکنه عثمان پسری به اسم کوبان هم داشته باشه !! البته خودمن هم در ترک بودن بالا خاتون شک دارم !! چون ترکیه ترک بودن عثمان رو بهونه دونسته و تمام خاندان عثمان غازی رو در فیلم به ترکمن تبدیل کرده !!

  12. اسم پسر عثمان به نظرم چوبان است می‌نویسد

    سلام دوستان گویا اسم بالا بیشترکردی هست اما اونچه تو تاریخ اومده به نظرم اسم پسر عثمان
    چوبان است که اسم پارسی هست

  13. پاسخ به عبدالله می‌نویسد

    درود عبدالله اسم بالا اسمی کردی هست ومن این احتمال رو دادم
    به هرحال در کتب تاریخی نوشته عثمان پسری بنام کوبان داشته که کوبان اسم کردی هست خب شما اطلاعات بیشتر هست میگویید مادرش بالاخاتون نبوده پس مادر کوبان مالحون خاتون بوده؟

  14. عبدالله در پاسخ به احتمال کردبودن همسر عثمان می‌نویسد

    با سلام دوست عزیز در تاریخ گفته نشده که همسر عثمان کرد بوده است!! همسرعثمان یک ترک ایرانی و دختر مولانا شیخ ادب علی بوده است . در کل در تاریخ عثمانی حتا یک فرد کرد هم وجود ندارد و تمام سلسله عثمانی ترک تبار ایرانی بودند . در تاریخ هم گفته نشده که بالا خاتون پسری به اسم کوبان داشته . هرچه که هست در این سریال به نمایش گذاشته شده . و درتاریخ . البته خب شاید تاریخ توسط ترکیه دستگاری شده باشه .

  15. احتمال کرد بودن همسر عثمان می‌نویسد

    درود دوستان اسم همسر اول عثمان رابعه بالا خاتون هست وتاجایی که من میدانم بالا اسم کردی هست ودیدم عثمان پسری بنام کوبان داشته که البته نمیدانم کوبان پسر بالا خاتون هست یا پسر مالحون خاتون اما کوبان هم اسم کردی هست
    آیا همسر اول عثمان کرد بوده است؟
    البته خب تو ترکیه احتمالا دوست ندارن به این بپردازند که اینها ممکنه کرد بوده باشند

  16. عبدالله در پاسخ به فضانورد می‌نویسد

    سلام دوست عزیز مگه من بلانصبت شما منگولم که شما داری به من میگی !! هدف اصلی عثمانی ها فتح قسطنطنیه کنونی (اسلامبول) بود که قبلش این چند قلعه بیزانسی که شما اسمش رو گفتی فتح کردن و آخرش هم نوبت قسطنطنیه قلب امپراطوری رومی شرقی شد که فتح کردن .

  17. فضانورد می‌نویسد

    پاسخ به عبدالله
    اولاً:عثمانی ها قلعه های زیادی رو فتح کردند، و فقط قسطنطنیه نبوده!
    کلوچا هیسار(اولین)
    اینه گل
    ینه شهیر
    ایزلینیک
    بیله جیک
    یار هیسار
    سیب سرخ
    کیته
    آترانوس
    دارگذاشت
    اینه هیسار
    مارماراجیک
    کوپورو حصار
    بورسا(آخرین)

  18. حبیب اله جونقانی می‌نویسد

    باسلام
    ضمن تشکر از سازندگان و عوامل سریال -من تا فصل پنجم و قسمت ششم تماشا کردم واقعا سریال ستودنی و عالی بود.همه چیز بی نهایت عالی بود.

  19. عبدالله می‌نویسد

    برادران و خواهران گرامی در کل این سریال کاملن مطابق قرآن کریم ساخته نشده است و خلاف قرآن کریم هم زیاد دارد مثلن در سریال عثمان و ارطغرل نشان میدهد که خداپرست ها باهم دیگر در نذاع و جنگ هستند منظورم مسیحی ها و مسلمانها است دوتاشون هم خداپرست هستن که در قرآن کریم نوشته ( خدا پرست ها نباید با یک دیگر در جنگ باشن )

  20. در پاسخ به آ آ آ وعبدالله می‌نویسد

    درود دوستان قرآن کریم در آیات ۸ و۹ سوره ممتحنه نشان میدهد با شروع جنگ وکشتار مخالف هست
    دوم البته عبدالله عزیز بارها درست گفتند اما این نکته ضروری هست که اینها ترکمن ایرانی بودند دوستان کلمه ایرانی خیلی مهم است
    که عبدالله عزیز به درستی گفتند
    سوم : دوستان عزیز آنطور که در فیلم نشان میدهد ارطغرل قاضی وعثمان بیگ با مغولان پیکار نکردند
    چهارم : البته در زمانی که مغولان مناطق بسیاری رو تصرف کرده بوند اینها سعی کردند تا حدی که میتوانند خود مختاری وخود مدیریتی داشته باشند این شجاعت واین کارشون قابل تحسین هست
    پنجم : با وجود اینکه سریال مطالب خلاف تاریخ هم زیاد دارد اما مطالب تاریخی هم دارد ودر کل سریال های خوبی هستند

  21. عبدالله در پاسخ به ااااااا مینویسد می‌نویسد

    درود بر تو باد آفرین ماشاالله . در کل اگر بری تاریخ رو بخونی این ترک ها بودن که مدام با کافر ها میجنگیدن .

  22. ااااااا می‌نویسد

    سلام .اولا اونایی که میگن قاتل بدونن که اگه مردانی مثل عثمان و نادر شاهو غیره نبود معلوم نیست که خودشون الان بودن یا نه. وختیکه وحشی هایی مثل مغول ها حمله کردند به عثمان و امثالشون بگومدافع وطن نگو قاتل چون عرضه میخواد دراون شرایط سربلند بودن جلوی ظلم ایستادن .دوما نقش دین رو در بین لشگرعثمان و ترک نادیده نگیریم .دین قدرت دهنده به لشگر ترک عثمان بوده .سوما ترکیه با این فیلم دین رو خیلی خوب تبلیغ کرده و معلومه دین ستیزان بدجوری میسوزن .چهارماازوختی اردوغان اومده حمایت کرده این فیلمو هرچند اردوغان سنی هست ولی باز دربرابر بی دین ها به ماشیعیان نزدیکتر هست .دستشون درد نکنه فیلم خوبیه .پنجما لشگر ترک کی شکست خورده که اون زمان بخوره .همون نادرشاهتون ترکه همون اشکانی که ترک های عشایرهست تو استان اردبیل ارشق ینی محلی که اشکانیان برخواسته ازش الانم هست یه روستاهست که بخاطر بنیانگذاراشکانیان ینی ارشق اسمشوگداشتن ارشق یا همون شاه اسمائیل صفویتون ترکه یا ازهمه مهم تر اقاترکه💪💪💪💪💪

  23. درباره سلجوقیان می‌نویسد

    درود عبدالله گرامی بله سریال قیام عثمان وسریال ارطغرل سریالهای تقریبا قشنگی هستند اما به نظرم متاسفانه در بین مسلمانان منطقه یک مقدار بی توجهی به فرهنگ وتمدن ایرانی وجود دارد وبرخی هم مخالف تمدن ایرانی هستند مثلا آلپ ارسلان امپراتور روم رو شکست داد نمیخواهم بگم آلپ ارسلان خوبه یا بد من چیزیش رو میگم اگر اقتدار وشکست دادن جذاب هست اون متاسفانه خودم هم وقت نکردم آلپ ارسلان وسریال سلجوقیان رو ببینم با اینکه ملکشاه کار بزرگی که کرد حمایت از جشن نوروز وپشتیبانی از خیام بزرگ برای ساخت تقویم جلالی وسایر منجمان

  24. عبدالله می‌نویسد

    سلام دوست عزیز من اگرشما دقت بفرمایید تاریخ سلجوقیان کمی ضعیف نشون دادن اما تاریخ عثمانی ها را پراز بزرگنمایی کردن . حالا شما از من میپرسی چرا؟؟ دلیلش هم اینه که عثمانی ها قسطنطنیه کنونی رو فتح کردن . به همین دلیل تاریخ عثمانی ها را بزرگ کردن . الان اگر شما دقت کرده باشی از اروپا و آسیا همه میان از پشت صحنه عثمان و ارطغرل دیدن میکنن !! اما حتی یکبارهم از پشت صحنه آلپ ارسلان و یا از پشت صحنه بیداری سلجوقیان بزرگ دیدن نکردن !! دلیلش اینه که سلسله سلجوقیان بر ایران امروزی حکومت داشتند و سلسله عثمانی ها در ترکیه کنونی . اروپا و آسیا با کشور ایران خوب نیستند به همین دلیل از پشت صحنه سلجوقیان دیدن نکردن . سلسله عثمانی ایرانی بودن اما چون این سلسله در ترکیه کنونی پایه گذاری شد از پشت صحنه عثمان و ارطغرل دیدن میکنن . سریال عثمان و ارطغرل حتی میان مهاجران مسلمان و به ویژه پاکستان – افغانستان – ترکمنستان- آذربایجان – هم طرفدار داره اما به جز سریال سلجوقیان که هیچ طرفداری نداره دلیلش هم همینی بود که گفتم .

  25. درباره سلجوقیان می‌نویسد

    یک ایراد بزرگ سریال این است که به نظر می آید بیش از اندازه سلجوقیان رو میکوبد در کل سریال خوش ساختی هست اما سلجوقیان یک حکومت از نظر فرهنگی پارسی بودند وزبان اداری شون پارسی بود این به مذاق تیم ساخت زیاد به نظرم خوش نیامده وبیش از اندازه آنها را میکوبد بله سلجوقیان هزاران عیب داشتند اما فرهنگ پارسی رو به آناتولی بردند

  26. عبدالله می‌نویسد

    ای کاش کشور ایران هم میتونست در ساخت فیلم و سریال پیشرفت کنه و تاریخ نادرشاه افشار – شاه اسماعیل- کوروش کبیر – به تصویر بکشه . صلاالدین ایوبی یک دولت کردتبار بودن و حالا ترکیه درباره صلاالدین ایوبی هم سریال ساخته برام خیلی جالبه که ترکیه ترک هستن نه کرد !! نمیدونم چرا درباره صلاالدین ایوبی سریال ساخته!!

  27. جنبه دیگری از تاریخ این دونفر می‌نویسد

    درود دوستان من هم جنگهای ارطغرل قاضی وعثمان با رومی ها رو تایید نمیکنم ودر فیلمهای ارطغرل وعثمان اونگونه هم که نشان دادند این دو با مغول ها پیکار نکردند اما دوستان عبدالله این رو درست میگوید ارطغرل قاضی وعثمان یکم ترکمن ایرانی بودند که در زمان اشغال ایران توسط مغولان تلاش میکردند تا جای ممکن خود مختار از مغول باشند وبتوانند تا جایی که میتوانند مستقل از مغولان باشند وخب این ارزشمند بود از این جنبه به این دونفر وسریال ارطغرل وسریال عثمان نگاه کنید

  28. عبدالله می‌نویسد

    پیامبر بزرگ حضرت عیسی (ع) میفرماید: ( انسانها از یک سیب به وجود اومدن )

  29. عبدالله می‌نویسد

    دوستان عزیز هرکسی در اینجا نظرش رو میگه نظر هیچکس مطلقن غلط یا مطلقن درست نیست . اگه ازمن میشنوید بهتره کم به شایعات دامن بزنیم تا کامروا بشیم . من با این وجود که یک ترک نیستم ولی به شدت از فیلم ها و سریال ها ترکیه طرفداری میکنم . دلیلش هم اینه که تنها کشوری که داره دین مبین اسلام رو همه جا زنده میکنه ترکیه است . اگه این یک کشور از دست بره یعنی اسلام از دست رفته . حالا من کاری به شایعات هم ندارم و دوست ندارم به دنبال شایعه و چیزی که با چشم خودم ندیدم قضاوت کنم . ترکیه تاریخ عثمانی رو پراز بزرگنمایی کرده ولی تاریخ سلجوقیان و خوارزمشاهیان رو کمی ضعیف نشون داده !! نمیگم خیلی زیاد میگم کمی ضعیف نشون داده . اما نباید فراموش کرد که امپراطوری عثمانی ایرانی بودن . حالا چون عثمانی ها قسطنطنیه کنونی رو فتح کردن عثمانی ها رو پر از بزرگنمایی کردن . در کل میخوام بگم عثمانی ها و سلجوقی ها و خوارزمشاهیان و صفوی ها و غزنوی ها و اشکانیان و ساسانیان و…. همه گی و همه گی مال ایران هستن . قسطنطنیه به لطف ترکمن ها ایرانی وبه پشتوانه شاه ایران تبدیل به ترکیه کنونی میشه .

  30. عبدالله می‌نویسد

    باسلام حرف شما کاملن درست است . خیلی از کارهاشون مطابق قرآن کریم نیست!!

  31. فردین می‌نویسد

    ترکیه قهرمانان وتاریخ خودش را به تصویر میکشدناهم ازاعراب وحشی درِ فیلمهامون اسطوره و افراد حماسی میسازیم کاش یکمقداربه فرهنگ وتاریخ خودمون تعصب نشون بدیم ……….ایراتم آرزوست

  32. رضا می‌نویسد

    سلام سریال عثمان واقعا خوش ساخت و عالیه حالا کارندارم به این که سندش معتبره یا چقدرش با واقعیت جوره چند نکته اول اینکه بعد از سالها یک سریال در اشل جهانی درمورد طرز فکر و عمل جهاد موسلمونها ساخته شد دوم بعضی از دوستان انتقاد کردن که چرا از شاهان و اسطورهای ایران سریال نمیسازند باید خدا رو شکر کرد چون چنان سریالی میسازن که اگه دشمنامون بخوان اون اشخاص رو تخریب بکنن نمیتونن مثل سازنده های خودمون اون کارو انجام بدن مثال زیاد میشه زد اخریش همین فیلم تختی دشمنای پهلوان تختی هم چنین اثری نمیتونستند بسازن سوم اون شجاعت و سیاستی که تو افسانه های مثل جومونگ و عثمان میبینیم ما ملت ایران ۴۰ و چند ساله داریم باهاش زندگی میکونیم قیام امام خمینی تک وتنها با امپراطوری ۲۵۰۰ ساله و استکبار جهانی و خائنان وطنی و بعد پیروزی بدون جنگ و بعد ۸ سال جنگ جهانی علیه ایران با دستهای خالی وبعد رهبری امام خامنه ای تا به امروز که یکی پس از دیگری توطئه های خائنان وطنی و دشمنان خارجی رو خنثی کرده انشالله صد یا دویست سال دیگه فیلم مارو هم میسازند که چطور استکبار جهانی رو نابود کردیم اما الان ایران پر از بالکین خانه توطئه انجام میدن میندازن گردن رهبرو اسلام و دین

  33. پاسخ به عبدالله می‌نویسد

    درود عبدالله نکته خوبی گفتی ارطغرل قاضی وعثمان یکم هردو ترکمن ایرانی بودند بله دوستان به درستی گفتند خوب است سریال نادرشاه ساخته باشد اما نادر شاه هم یک ترکمن ایرانی بود مثل عثمان یکم وارطغرل بله اینکه ارطغرل وعثمان خواستند حکومت برای ترکمنهای ایرانی درست کنند خیلی خوب بود وکارشون ارزشمند هست اما کلا دوست عزیز اسلام واقعی که در قرآن هست کشتن مخالف بر سر عقیده رو قبول ندارد آیات ۸و۹ سوره ممتحنه ۶۰ سوره قرآن وآیات ۶ و۷ سوره توبه ۹سوره قرآن وآیه ۶۱ سوره انفال را با دقت بخوانید
    بله پیکار عثمان وارطغرل برای استقلال از مغولان کار عالی بود اما خیلی از کارهاشون مطابق با قرِآن نیست وسریال هم قشنگ هست اما خلاف واقع هم زیاد دارد

  34. درباره سریال می‌نویسد

    درود برشما من قبلا از عثمانی خوشم نمی اومد البته سریال ارطغرل قاضی وعثمان هم خطاها ومطالب خلاف تاریخ زیاد دارد
    اما این سریال ها نسبتا قشنگ بود هرچند خیلی شعاری بود اما قشنگ بود هرچند که از جنگ عثمان وارطغرل با رومی ها زیاد خوشم نمی آید اما به هرحال اینکه این دو شخصیت سعی کردن استقلال از مغولان پیدا کنند ودنبال کم کردن قدرت مغولان بودند بسیار اززشمند هستند

  35. رضا می‌نویسد

    سلام از آنجایی که مستندات تاریخی در دوره عثمان یکم بسیار ناچیز و کم است دست کارگردان باز بوده تا هر چه دلش و رویا های اردوغان میخواهد را به تصویر بکشد از نظر من بسیار موفق بوده واگر من یک ترکیه ایی بودم بسیار بهش با این اثر زیبا افتخار میکردم به همین راحتی می‌توان روی ادعاهای تاریخی که مستندی براش وجود ندارد در دل مردم خود امید و همبستگی بوجود آورد. اما من هم مثل بقیه نظرات که خواندم جای خالی ساختن همچین سریالهایی از پادشاهان کبیر ایران زمین که البته بسیار هم مستند های مکتوب تاریخی دارند را خالی می‌بینم ای کاش از کورش کبیر داریوش کبیر نادر شاه افشار وبقیه بزرگان ایران سریال با محتوا می‌ساختیم و به بقیه کشورها فرهنگ غنی ایران زمین را معرفی میکردیم بدونه تحقیر کردن کشورهای همسایه که بتوانیم فروش موفق و جذب مخاطب خارجی هم داشته باشیم و کسب درآمد هم داشته باشیم .یا حق

  36. ساسان می‌نویسد

    من این سریال رو دارم الان نگاه میکنم تا قسمت چهل و سوم هم دیدم ،البته از آلپ ارسلان شروع کردم و بیداری سلجوقیان بزرگ و ارطغرل بی رو نگاه کردم و حالا ادامه اش قیام عثمانی رو نگاه میکنم ،، بحرحال اینها اول در پهنه فلات بزرگ ایرانشهر ساکن شدن و چغری بیگ و الپ ارسلان برای اولین بار دروازه های آناتولی و آنادولی رو به رو ترکان اغوز و ترکمانان باز کردند و بعدها ارطغرل بیگ انجا رو فتح کرد و از سلطان کی قباد زمین گرفت و ساکن شدند

  37. عبدالله می‌نویسد

    ترکیه بهترین کشور اسلامی در جهان است

  38. عبدالله می‌نویسد

    ترکیه توسط ترکمن ها ایرانی و به پشتوانه شاه ایران ترکیه میشه نام قبلی ترکیه قسطنطنیه بود قسطنطنیه که توسط ترکمن ها ایرانی اونم با پشتوانه شاه ایران فتح شد نام جدیدش رو ترکمن ها ایرانی انتخاب کردن ابتدا نام قبلیش قسطنطنیه بود اما وقتی ترکمن ها ایرانی قسطنطنیه رو فتح کردن نامش رو ترکیه گذاشتن که معنیش همون ترکمن است چرا که این سرزمین توسط ترکان اغوز ایرانی فتح شد

  39. توماج صالحی می‌نویسد

    تاسف برای مسئلولان کشور ایران که عمدا دارند تاریخ ایران را به سخره میگیرند وکمر به دشمنی بافرهنگ واسطوره های این سرزمین باستانی با دارا بودن دلاورانی خیلی شجاع تر وپاک تر وقوی تر از سایر کشورها بسته اند.میشد با ساختن سریالی از کوروش بزرگ خشایار شاه نادرشاه افشار .آرتیمیس.آریویرزن و…….تاریخ وفرهنگ وتمدن ایرانی رو به نمایش گذاشت هم درآمد زایی کرد هرچند این مسئولین بارها ثابت کرده اند خودشون دلیل اصلی تضعیف روحیه وطن پرستی ونابودی فرهنگ ایرانی هستند

  40. دلربا می‌نویسد

    من از این فیلم خیلی راضی هستم و دارم میبینم ولی همسر اول عثمان داخل فیلم بالا خاتون هست ولی اینجا مالحون نوشتن و این واقعا بده چون بالاخاتون زجر کشید تا به اینجا رسید بعد مالحون وسط راه رسید کنار عثمان همش بالا خاتون بودچرا؟

  41. عبدالله می‌نویسد

    ترکیه بهترین کشور اسلامی در خاورمیانه است ماشاالله به ترکیه سریال قیام عثمان به ما نشان میده که نباید از کسانی که دشمن و به خون اسلام تشنه هستند رحم کرد ازجمله برادرت و البته یک درس دیگه هم به ما میده (ترسو نبودن)(اراده محکم داشتن)(پایبند به دین)(هیچگاه از خدا غافل نشو)(ایمانت به خدا رو از دست نده)(از دینی که خدا برات فرستاده رو بر نگردون) و کلی پند ها دیگه به ما میده

  42. اسی می‌نویسد

    دمشون گرم خیلی قشنگ و باحاله فیلمش واما اغراق. خااااک بر سرع مسئولابع ک اییین همه سرداران و شاهانی چون کوروش کبیر ، نادرشااااه افشار 👑♥️و ………. چه فیلم‌هایی ک نمیشد و نمیشه ساخت اونم از رو واقعیت 😔متاسفم برا خودمون ک مقصر اصلیشم خورده ما مردمع ……….. هستیم و بس، بی عرضه و فراموش کار

  43. علی می‌نویسد

    من فیلم نگاه نمیکردم …قیام عثمان اسلام را که واقعیت اسلام است نمایش داده وبیننده خودبخود میبند که واقعا دین اسلام دین ظلم ستیز و همراه فقرا ومظلومین است ..در هر کلام اسم خدا برده میشود که بیشتر عامه مردم را اگاه میکند که خداوند نود نه اسم اعظم دارد ونیز در کلام خان پیداست خانی که دین اسلام را با قصاص ظالم حتی عموی خود وترازوی عدالت اسلام را به نمایش میگذارد ..که این جای تحسین دارد وبا ان همه مشقت نامید نمیشود چون خداوند فرموده امید بنده من به صابر بودن و……واقعا در کل قیام عثمان فیلمی بسیار زیباست که ادم را خودبخود به سمت خدا وامید میکشد ..

  44. فرهاد زنگنه زاده می‌نویسد

    سلام این سریال را میبینم با سریال مختارنامه شباهت دارد تقریبا

  45. رضا می‌نویسد

    کاش مسئولین ما هم یه تکونی به خودشون بدن و زندگی شاه اسماعیل و نادرشاه رو به تصویر بکشن

  46. شهرام می‌نویسد

    فوق العاده زیباست . من فیلم نگاه نمی کنم اما عاشق این فیلم شدم و تاریخ عثمانی .
    مقایسه کنید با فیلم مچل اون کی بود هی خانم کتایون ریاحی می گفت من با این عقل ناقصم فلان و فلان یا او مردک در نقش شاه عباس کند زد به تاریخ ایران و دوران صفوی . اگر کاره ای شدم دمار از نسل این وطن فروش ها در میارم .
    ترکیه از تاریخش فیلم ساخته و ایران میلم ساخته .

  47. عرفان می‌نویسد

    ترکیه و مردم ترکیه مسلمانان واقعی

  48. انسان می‌نویسد

    یک فیلم به شدت افتضاح و پر از دروغ و بزرگنمایی. قاتلان و خونخوارانی که در نقش انسان به نمایش درامده اند

  49. پورحبیب می‌نویسد

    سریال جالب وفوق العاده زیبایی هستش […]

  50. امین می‌نویسد

    واقعاعامه پسندهست ،ومن بشدت این فیلم رو دوست دارم وبعنوان یک مسلمان افسوس میخورم که این اسلام چه دوران باشکوهی داشته وچه شبرمردانی را خودرافدای این دین کنند،والبته کافرمدرن بدونه جنگ برمسلمانان ازطریق فرهنگ وتهاجم فرهنگی مسلط شده وتامسلمانان به خودنیایندقطعاراهی جزتسلط کفاربرخودندارند

filimo the north pole