کالبدشکافی یک زندگی زناشویی

همه چیز درباره فیلم آناتومی یک سقوط

فیلم Anatomy of a Fall در جشنواره کن 2023 برنده نخل طلا شد، الان با دوبله اختصاصی در فیلیمو ببینید

آناتومی یک سقوط یکی از ستایش‌ شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ است. فیلمی که اگرچه در تصمیمی عجیب و بحث برانگیز به عنوان نماینده فرانسه به رقابت اسکار معرفی نشد، اما یکی دیگر از فیلم‌های خارجی زبان سال‌های اخیر محسوب می‌شود که موفقیت‌های بزرگ بین‌المللی کسب کرده است. این درام دادگاهی جذاب و تامل‌برانگیز اکنون برای تماشا در دسترس قرار دارد. فیلمی برگرفته از پرونده‌های حقوقی واقعی که با بررسی علت یک مرگ، از رازهای تاریک یک زندگی زناشویی پرده می‌بردارد.

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما

خلاصه داستان فیلم آناتومی یک سقوط

در خلاصه داستان رسمی فیلم درام حقوقی آناتومی یک سقوط Anatomy of a Fall آمده است: ساندرا (ساندرا هولر) و همسرش ساموئل و پسر یازده ساله‌شان دانیل در منطقه‌ای در کوه‌های آلپ، دور از انظار زندگی می‌کنند. هنگامی‌که جسد ساموئل در پایین کلبه ییلاقی آن‌ها در برف پیدا می‌شود، پلیس به این سوال می‌پردازد که آیا او به قتل رسیده یا اینکه اقدام به خودکشی کرده است. مرگ مشکوک ساموئل فرضیه یک قتل را مطرح می‌کند و در نتیجه آن ساندرا به عنوان مظنون اصلی معرفی می‌شود. اما آنچه در پی می‌آید تنها کندوکاوی در نحوه مرگ ساموئل نیست، بلکه یک سفر روانشناختی تفکر برانگیز به اعماق رابطه تنش‌آمیز و متعارض ساندرا و ساموئل است.

 

انتشار و دوبله اختصاصی آناتومی یک سقوط Anatomy of a Fall

آناتومی یک سقوط در تاریخ ۲۳ اوت ۲۰۲۳ اکران خود را در سینماهای فرانسه آغاز کرد. البته اولین نمایش فیلم در جشنواره کن امسال بود. علاوه بر این، شرکت فیلمسازی و توزیع‌کننده مستقل آمریکایی، نئون، حق پخش فیلم در آمریکا را به دست آورد و از ۱۳ اکتبر آن را به صورت محدود در سینماهای آمریکا نمایش داد.

فیلم کندوکاو یا تجزیه و تحلیل یک سقوط با مدیریت دوبلاژ مینا قیاسپور در فیلیمو در دسترس است. مریم ‌صرافها مترجم این اثر است. امیر زند، فریبا رمضانپور، ناهید امیریان، کسری کیانی، صنم نکو‌اقبال، امیر کاویانپور، ابوالفضل شاه‌بهرامی، علیرضا اوحدی، محمد فصیحی‌نیا، نغمه عزیزی، سارا گرجی، ناهید حجت‌پناه، سعید میری و مینا قیاسپور صداپیشگان این فیلم دیدنی هستند.

تماشا و دانلود رایگان فیلم آناتومی یک سقوط

عوامل و بازیگران فیلم آناتومی یک سقوط

ساندرا هولر در نقش یک نویسنده مظنون به قتل

بازیگر آلمانی ساندرا هولر که در سال ۲۰۰۶ برای فیلم مرثیه Requiem برنده خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن از جشنواره برلین شد، نقش شخصیت ساندرا را به تصویر کشیده است. نویسنده‌ای که مظنون به قتل همسرش است. هولر به زبان‌های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی تسلط دارد و می‌خواست که در فیلم نیز تنها به زبان فرانسوی صحبت کند. اما تریه از او خواست که بجای تلاش برای صحبت به فرانسه، انگلیسی حرف بزند تا به این ترتیب شکافی که موانع زبانی در چنین موقعیت‌هایی ایجاد می‌کند، پررنگ‌تر شود. هولر که پیش از این در فیلم پیشگو با تریه کار کرده است، بیشتر بخاطر نقش‌آفرینی درخشانش در فیلم نامزد اسکار تونی اردمان Toni Erdmann، شناخته می‌شود. او همچنین امسال فیلم تحسین‌شده و به شدت مورد انتظارِ منطقه مورد علاقه The Zone of Interest از جاناتان گلیزر را در نوبت پخش دارد. هر دوی این فیلم‌ها در بخش مسابقه جشنواره کن امسال مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفتند.

بازیگر و کارگردان فرانسوی، ساموئل تیس، نقش همسر ساندرا، ساموئل را بازی کرده است. در حالیکه اکثر فیلم حول مرگ او می‌چرخد، فلاش‌بک‌هایی در فیلم وجود دارد که هرچند کوتاه به تیس اجازه می‌دهند تا قدرت بازیگری خود را به نمایش بگذارد. تیس در سال ۲۰۱۴ با اولین فیلم بلند خود در مقام کارگردان به عنوان پارتی گرل Party Girl برنده دوربین طلایی از جشنواره کن شد. دومین فیلم او، درام بلوغ طبیعت کوچولو (با عنوان اصلی Softie)، در بخش هفته منتقدان جشنواره کن سال ۲۰۲۱ به نمایش درآمد.

بازیگر نوجوان، میلو ماچادو گرانر در نقش پسر کم‌بینای ساندرا و ساموئل به نام دنیل حضور دارد و استعداد فراوانی از خودش نشان می‌دهد. سگ او که در فیلم اسنوپ (در واقعیت اسم این سگ مسی است)، موفق به دریافت نخلِ سگ در حاشیه جشنواره کن شد.

اسوان آرلو شخصیت وینسنت، وکیل ساندرا را به تصویر کشیده است. آرلو با بازی در فیلم‌هایی مانند ماجراهای شگفت‌انگیز آدل بلان-سک The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec، شیر خونین Bloody Milk و به لطف خدا By the Grace of God -که دو مورد آخر جایزه سزار را برای او به ارمغان آوردند-، نام خود را به عنوان یکی از مستعدترین بازیگران فرانسوی مطرح کرد.

آنتوان رینارتز که علاقه‌مندان سینمای فرانسه احتمالا او را با نقش‌آفرینی در آثاری مانند اوه مرسی! به کارگردانی ارنو دپلشن، طبیعت کوچولو از ساموئل تیس، زندگی دوگانه (با عنوان انگلیسی Non-Fiction) و مینی‌سریال ایرما وپ Irma Vep از اولیویه آسایاس می‌شناسند، در نقش نماینده دادستان سرسخت حضور دارد. او سعی می‌کند دادگاه را متقاعد نماید که مرگ ساموئل تصادفی یا خودکشی نیست، بلکه قتلی برنامه‌ریزی شده توسط ساندرا بوده است.

از دیگر بازیگرانی که در نقش‌های مختلف در آناتومی یک سقوط هنرنمایی کرده‌اند می‌توان به جنی بث (ناظر دادستانی در منزل)، سعادیا بن‌طائب (قاضی دادگاه)، کامی رادرفورد (خبرنگار) و سوفی فیلیرس (سوفیا)، اشاره کرد.

ژوستین تریه کارگردان آناتومی یک سقوط و نخل طلای کن ۲۰۲۳
ژوستین تریه کارگردان آناتومی یک سقوط و نخل طلای کن ۲۰۲۳

عوامل سازنده آناتومی یک سقوط

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم ژوستین تریه آناتومی یک سقوط را براساس فیلمنامه‌ای از خود و شریک زندگی‌اش آرتور هراری مقابل دوربین برده است. آناتومی یک سقوط، چهارمین فیلم بلند داستانی تریه محسوب می‌شود. اولین فیلم بلند تریه با عنوان عصر وحشت Age of Panic با بازی ونسان مکنی در سال ۲۰۱۴ نامزد بهترین فیلم بلند اول در جوایز سزار شد. بعد از آن تریه فیلم کمدی رمانتیک ویکتوریا Victoria را با بازی ویرژینی افیرا و ملویل پوپو کارگردانی کرد. این فیلم در بخش هفته بین‌المللی منتقدان در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. سومین فیلم تریه، پیشگو Sibyl، با بازی ویرژینی افیرا و ادل اگزارکوپولوس نامزد نخل طلای جشنواره کن در سال ۲۰۱۹ شد.

هراری که خود به عنوان یک کارگردان، نویسنده و بازیگر شناخته می‌شود، پیش از این در فیلم‌های دیگر تریه با او همکاری داشته است. او علاوه بر نقش آفرینی در هر سه فیلم قبلی تریه، در نگارش فیلمنامه پیشگو نیز با همسرش همکاری کرده است. هراری در سال ۲۰۲۱ با دومین فیلم بلند خود با نام اونودا: ده هزار شب در جنگل در بخش رقابتی نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت.

سیمون بوفیلز در سومین همکاری خود با تریه، بعد از دو فیلم ویکتوریا و پیشگو، فیلمبرداری آناتومی یک سقوط را انجام داده و تدوینگر فیلم‌های آرتور هراری، لوران سنشال نیز آن را ویرایش کرده است. مانند بوفیلز این سومین همکاری لوران با تریه محسوب می‌شود.

 

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم آناتومی یک سقوط

کلایدر | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

تریز لاکسون | این فیلم برنده نخل طلای کن ژوستین تریه که بخشی از آن یک تریلر جنایی حقوقی و بخشی یک درام خانوادگی است، داستانی هیجان‌انگیز درباره ادراک، حقیقت و جاه‌طلبی را روایت می‌کند.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

کورتنی هاوارد | این یک مطالعه دقیق درباره این مسئله است که چطور منازعات و مناقشه‌ها در صورت حل نشدن، گسترش پیدا می‌کنند. آناتومی یک سقوط با پایه‌گذاری این موقعیت دراماتیک به دقت تنظیم شده در قالب یک فیلم ژانری، تاثیر عمیقی بجا می‌گذارد.

رولینگ استون | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

دیوید فیر | اگرچه ممکن است برخی انتظار مواجهه با یک فیلم جنایی معمایی را داشته باشند، اما این شیوه استفاده تریه از این ژانر است که  با ارائه برداشتی عمیق‌تر از نحوه تبدیل عشق به نفرت و اختلاف‌های جزئی زناشویی که به شکاف‌هایی بزرگ تبدیل می‌شوند، آن را به یک شاهکار ضدرمانتیک نزدیک می‌کند.

آستین کرونیکل | امتیاز: ۸۹ از ۱۰۰

جاش کوپسکی | فیلمنامه تریه و همکار نویسنده‌اش آرتور هراری با دقتی بسیار مانند یک جراح، تقریبا هر شکاف و اختلافی را که می‌توانید در روابط معاصر تصور کنید، در معرض دید شما قرار می‌دهد.

راجر ایبرت | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

برایان تالریکو | این یک فیلم جسورانه و طولانی است که گاهی بیش از حد سرد و خود پسند به نظر می‌رسد، اما از مجموعه‌ای از صحنه‌های بسیار کوبنده و تاثیرگذار تشکیل می‌شود.

فیلم استیج | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

دیوید کاتز | این یک فیلم سرگرم‌کننده فوق‌العاده لذت‌بخش و خاص است.

اسکرین دیلی | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

لی مارشال | آناتومی یک سقوط که  از یک اجرای مرکزی قدرتمند از ساندرا هولر بهره می‌برد، مدتی طول می‌کشد تا شما را درگیر خود کند، اما در نهایت به یک درام تامل برانگیز پرپیچ و خم تبدیل می‌شود.

مجله اسلنت | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

مارک هنسون | آناتومی یک سقوط در بهترین حالت تنها یک رساله مدرن موشکافانه درباره دینامیک پیچیده و بغرنج روابط طولانی مدت شخصی است و اینکه چگونه وقتی در معرض مداقه عمومی قرار می‌گیرند چقدر به راحتی تحریف می‌شوند.

فیلم آناتومی یک سقوط

نقد فیلم تجزیه و تحلیل یک سقوط برگرفته از سایت انترتیمنت ویکلی

مورین لی لنکر | آناتومی یک سقوط پیش از این ستایش‌های فراوانی کسب کرده و همچنین نخل طلا را که برترین جایزه جشنواره کن محسوب می‌شود در ماه مه تصاحب کرده است.

این فیلم اکنون برای تماشا در دسترس قرار دارد تا مخاطبان را در شبکه فشرده و در هم پیچیده خود به دام بیندازد. هنگامی‌که جسد ساموئل مالسکی (ساموئل تیس) در پایین کلبه ییلاقی فرانسوی‌اش پیدا می‌شود، همسرش ساندرا (ساندرا هولر) علی رغم ادعاهایش مبنی بر تصادف یا خودکشی بودن این اتفاق، به عنوان مظنون اصلی این پرونده شناخته می‌شود. تنها شاهد پسر تقریبا نابینای آن‌ها دانیل (میلو ماچادو گرانر) است که همانطورکه ساندرا یک دادرسی قتل ناراحت‌کننده را پشت سر می‌گذارد، باید تصمیم بگیرد که آیا مادرش گناهکار است یا خیر.

این فیلم درام به کارگردانی ژوستین تریه که بر مبنای فیلمنامه‌ای از او و همسرش آرتور هراری ساخته شده است، ابهام زندگی ما، مرز عجیب میان واقعیت و تخیل و عوارض عاطفی ناشی از ندانستن کامل حقیقت را مورد واکاوی قرار می‌دهد. در حالیکه فیلم ما را از مرگ ساموئل تا تحقیقات و محاکمه طولانی مدت تا بیش‌تر از یک سال بعد همراه می‌کند، از ما می‌خواهد که در جایگاه قاضی و هیئت منصفه ایفای نقش کنیم. همانطور که دانیل باید درباره آنچه که باور دارد تصمیم بگیرد، ما نیز باید انتخاب خودمان را انجام بدهیم. درست مانند فیلم که می‌گوید زندگی با عدم قطعیت ناممکن است، بنابراین هرکس باید تصمیم خود را بگیرد. زیرا تریه از انجام آن بجای ما امتناع می‌ورزد.

هولر به عنوان ستاره فصل جشنواره‌های امسال با دو فیلم آناتومی یک سقوط و منطقه مورد علاقه، در اینجا در کانون فیلم قرار دارد. او در قالب شخصیت ساندرا وویتر، نویسنده موفقی که بخاطر ادغام زندگی‌اش در آثار خود شناخته می‌شود، همزمان مرموز و همدلی‌برانگیز است. سردی و سرسختی‌ای او در وجود دارد که باعث می‌شود هرگز نتوانیم به طور کامل اصرار بسیار او مبنی بر بی‌گناهی‌اش را باور کنیم. چهره او حالتی راز‌آمیز دارد، حتی زمانی که بازجویی‌های دشوار را پشت‌سر می‌گذارد و از بیم بی‌اعتمادی پسرش به او، در هم می‌شکند.

عملکرد هولر با بازی گرانر در نقش دانیل، بازیگر نوجوانی که همزمان بلوغ و معصومیتی اندوهناک را تجسم می‌بخشد، سازگاری دارد. دانیل شمایلی از مخاطب است، زیرا او نیز تنها باید آنچه که به او ارائه می‌شود را مشاهده کند و تصمیم خودش را بگیرد. مضاف بر این، بغرنج بودن وضعیت نابینایی دانیل، هم عملکرد او و هم تنش‌های درام را ارتقا می‌دهد.

واقعیت در نهایت آن چیزی است که ما در زندگی خود استنباط می‌کنیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، بخش زیادی از نحوه تفسیر ما از جهان عینی اطرافمان، نه تنها شخصی بلکه ذهنی است. آناتومی یک سقوط با به تصویر کشیدن بخش‌هایی از رابطه ساندرا و ساموئل به سبک صحنه‌هایی از یک ازدواج (Scenes from a Marriage)، به قصد برملا کردن عواملی که شاید در مرگ تراژیک ساموئل نقش داشته‌اند، به این حقیقت ناخوشایند می‌پردازد.

فیلم آناتومی یک سقوط؛ برنده نخل طلا کن 2023

تریه همچنین با نقش‌های جنسیتی بازی می‌کند و نشان می‌دهد که یکی از عوامل تنش در ازدواج می‌تواند کار برابر باشد، البته در اینجا برعکس آن چیزی است که شاید انتظار داشته باشیم. ساموئل احساس می‌کند زیر بار مسئولیت‌های خانوادگی زیادی قرار دارد و مجبور است برای حرفه نویسندگی ساندرا فداکاری کند. از سوی دیگر، ساندرا بدون احساس ندامت و سرافکندگی در مقطعی از تعهدهای زندگی زناشویی شانه خالی کرده است. در صورتیکه اگر یک شوهر بجای یک زن در حال محاکمه بود، هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها لزوما دلیلی برای سوء‌ظن محسوب نمی‌شدند. تریه این مشخصه‌های به طور سنتی مردانه را به ساندرا می‌دهد و به این ترتیب پرسش فیلم از تعبیر، پیش داوری و گناهکار بودن را پیچیده‌تر می‌کند.

همانطور که رمان‌های ساندرا وارد فرایند دادرسی می‌شوند، نیت و صدای مولف مورد تاکید قرار می‌گیرند. ساندرا در جایی هوشمندانه اشاره می‌کند:«رمان با زندگی تفاوت دارد و نویسنده با شخصیت‌هایش یکی نیست». اما فیلم‌ها (و رمان‌ها)، بازتاب‌دهنده زندگی ما هستند. آن‌ها آینه‌ای را مقابلمان می‌گذارند و از طریق داستان‌گویی راهی برای درگیر شدن با مسائل پیچیده‌تر زندگی در اختیار ما قرار می‌دهند. تریه علاوه بر اینکه با آناتومی یک سقوط ما را به انجام آن دعوت می‌کند، به ما این هشدار را می‌دهد که بیش از حد به داستان‌هایی که می‌خوانیم و به خود می‌گوییم اعتماد نکنیم.

 

امتیازهای فیلم Anatomy of a Fall

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷.۹ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۷.۸ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۹۶ درصد بر اساس ۱۱۹ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۳ درصد
منتقدان متاکریتیک ۸۶ درصد براساس ۳۴ نقد

مصاحبه با کارگردان برنده نخل طلا

ژوستین تریه: به شاهکار اتو پرمینگر ادای احترام کردیم

  • فیلم‌های قبلی من درباره رابطه بین زن و مرد بودند و قبلا فیلمی درباره یک محاکمه ساخته بودم. اما به خودم گفتم که اگر قرار باشد دوباره یک فیلم در این مدل بسازم، دوست دارم زمان زمان زیادی را صرف کوچک‌ترین جزئیات فرایند دادرسی بکنم. سپس، وقتی وارد این ژانر شدم – در حالی‌که می‌دانستم یک فیلم کاملا قدرتمند باید باشد -، و بلافاصله به ایده کالبدشکافی رابطه یک زوج در یک دادگاه فکر کردم، به خودم و آرتور هراری – که فیلمنامه را با او نوشتم – گفتم که این نباید یک فیلم نیمه کمدی باشد. البته بهرحال می‌دانستم که اگر فیلمی درباره یک محاکمه بسازم، کمدی نخواهد بود.
  • من ده سال پیش، زمانی‌که ساندرا در یک جشنواره به من جایزه داد، با او آشنا شدم. و البته تقریبا مثل خیلی‌های دیگر تونی اردمان را دیدم. من خیلی تحت تاثیر این فیلم و حضور او به عنوان یک بازیگر قرار گرفتم. من کارگردان آن مارن آده را دوست دارم و فیلم برای بسیار الهام‌بخش بود. بنابراین، ساندرا را در ذهن خود داشتم و به همین دلیل در پیشگو نقشی به او دادم. این نقش کوچکی برای او بود، اما بلافاصله با رابطه‌ای که او با بازیگری‌اش دارد، پیوند پیدا کردم… او بازیگری را از تئاتر شروع کرده است و تعهد بسیار عمیقی حتی از لحاظ فیزیکی به کاری که انجام می‌دهد دارد. در زمان ساخت پیشگو این ایده را داشتم که برای او نقشی بنویسم.
  • می‌توانم این فیلم را حتی به عنوان ادای احترامی به فیلم تشریح یک قتل (Anatomy of a Murder) اتو پرمینگر توصیف کنم. این یکی از اولین فیلم‌هایی بود که از یک پرونده جنایی اقتباس شد. فیلمی که اگرچه طبق استانداردهای امروز قدیمی و کند به نظر می‌رسد، اما در آن زمان بسیار مدرن بود. من آن را بارها دیده‌ایم و فیلمی است که در ده سال گذشته به طرز عجیبی من را تسخیر کرده است.

 

تیزر و پوستر فیلم آناتومی یک سقوط

پوستر فیلم آناتومی یک سقوط

پوستر فیلم آناتومی یک سقوط

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. تهامی عباس می‌نویسد

    برای دانشجویانی که حقوق میخونن، ۲بار دیدن
    و برای عامه ۱ برای تماشاش کفایت میکنه.
    (از نظر من که در جمع استادان و بچه های
    این رشته بودم).

    نمرم به فیلمم: ۶/۱۰
    سکانس مورد علاقه ام: صحبت های فرزند روی چهره و دیالوگِ بیصدای پدر
    نمرم به کارگردانی: ۷/۱۰

  2. pepero می‌نویسد

    نقد و بررسی فیلم Anatomy of a Fall 2023
    محصول کشور فرانسه
    در چند روز اخیر موج تماشا و معرفی این فیلم در میان فیلمبازان به راه افتاده است. من معمولا در اینجور مواقع که یک فیلم، یک کتاب، یک موزیک و یا حتا یک شبکه ی اجتماعی به صورت انفجاری در میان علاقه مندان و عموم جامعه بولد می شود، یک گارد ملایم نسبت به اون موضوع پیدا می کنم و حس می کنم باید در شرایط و زمانیکه از شدت این موج کاسته شد به اون بپردازم. به عنوان مثال می توان به فیلم “Platform 2019″، سریال “Squid Game” ، کتاب “کتابخانه ی نیمه شب” و یا حتی شبکه اجتماعی “Threads”اشاره کنم که در یک مقطع به شدت پر سر و صدا ظاهر شدند اما پس از گذشت زمان تقریبا از ذهن ها و تیترهای اول پاک شدند.
    به هر حال فیلم Anatomy of Fall را همزمان با این سر و صداها دیدم و سوار بر این موج شدم فیلمی که برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن سال ۲۰۲۳ نیز شده است. فیلم ساخت کشور فرانسه و کارگردانی یک زن به نام جاستین تریت هست که قبل از تماشای فیلم از او اطلاعی نداشتم اما پس از پایان فیلم وقتی متوجه کارگردان زن شدم تا حدودی دچار شوک شدم، دلیلش را می توان تا حدود زیادی در این یافت که فیلم بر خلاف بسیاری از فیلم های همتای خودش در همین موضوع یعنی آسیب های زندگی زناشویی تا حدود زیادی عادلانه رفتار کرده بود و سعی بر سنگین کردن کفه ی ترازو به سمت زن یا مرد نداشت.
    در ادامه بخش هایی از فیلم لو می رود
    در شروع فیلم با یک پسربچه ی نابینا مواجه می شویم که با توجه به رفتارش می توان به هوش و تفاوتش نسبت به هم سن و سال هایش پی برد؛ زن میانسالی(ساندرا) که مادر پسر بچه هست در حال مکالمه با یک دختر جوان هست و با کمی دقت در صحبت ها و رفتار مادر متوجه کمی احساس و شیطنت در حین صحبتش با دختر جوان می شویم. کمی جلوتر پخش موزیک با صدای بلند از طبقه ی بالا (توسط پدر خانواده) و تمام شدن اجباری مکالمه دو زن متوجه می شویم که زن جوان در حال مصاحبه با ساندرا که یک نویسنده است بوده است؛مصاحبه ای که بعدها نقش پررنگی در روند فیلم پیدا می کند.
    صدای موزیک بیکلام و تکراری ادامه پیدا می کند تا زمانیکه یک شوک ملایم به بیننده از سوی فیلم وارد می شود؛زمانیکه پسربچه پس از گردش با سگش در اطراف به خانه (خانه ای چند طبقه و بزرگ واقع شده در یک منطقه ی بکر کوهستانی و تقریبا تک افتاده) بر می گردد و متوجه بدن بیان پدرش در کف زمین می شود که از اتاق زیر شیروانی به پایین افتاده است. پدری که تا آن لحظه هیچ تصویر و ذهنیتی نسبت به او نداشتیم و به شخصه فکر می کردم قرار است در ادامه و آشنا شدن با شخصیت و وجوه مختلف زندگی او بیشتر هیجانده شوم؛ اتفاقی که تا انتهای فیلم نیفتاد و می توان گفت تقریبا هیچ شخصیت پردازی مناسبی در مورد مرد شکل نگرفت.
    ازین پس شرایط تغییر می کند؛ یک افتادن اتفاقی از ارتفاع شاید در حالت مستی یا در حین تعمیر خانه پس از بررسی های اولیه پلیس و مشاهده ی شکاف ناشی از ضربه در سر پدر و لکه های خون ریخته شده در قسمت هایی از دیوار دیگر منطقی به نظر نمی رسد و ماجرا تا انتهای فیلم بین خودکشی و یا به قتل رسیدن پس از درگیری لفظی شاید به دلیل صدای بلند موزیک اما در حقیقت مشکلات ریشه ای تر که از گذشته ادامه پیدا کرده توسط همسری که اولین و تنها مظنون است بالا و پایین می شود. همسر یا همان ساندرا که نام واقعی اش هم همین است یک بازیگر المانی است که ایضا در فیلم هم همین ملیت را دارد. ساندرا به خصوص به خاطر چهره ی خاص و سپس به واسطه ی نقش پر رنگ تر نسبت به شوهرش در فیلم قابل لمس تر است اما همچنان می توانست با بیننده ارتباط بیشتری بگیرد، اما می توان گفت تا حدود زیادی در ایفای نقش موفق بوده؛ به طوریکه بیننده تا انتهای فیلم و حتی پس از پایان نمی تواند مرگ مرد را خودکشی تلقی کند و زن را بی گناه و یا زن را قاتل بشناسد چیزی که به نظر یکی از مهم ترین دغدغه های کارگردان نیز بوده است. با ادامه ی بررسی و بازجویی ها مشخص می شود که تنها شاهد و کلید حل این معما در دست پسربچه یا همان دنیل است؛ پسربچه ای که در ادامه متوجه می شویم در چهار سالگی و به دلیل سهل انگاری پدرش در یک حادثه نابینا شده است و پس از آن پدر دچار عذاب وجدان، افسردگی، مشکلات مالی شدید، دعوا و درگیری های مکرر بین زن و شوهر و در نهایت طبق گفته ی زن و نه به صورت قطعی یک خودکشی ناموفق گشته اما رابطه ی پدر و پسر دچار یک بعد و صمیمیت دیگر شده است، چرا که پسرک سعی در آرام کردن و از بین بردن این احساسات در پدر خود داشته است؛ رابطه ای که بین مادر و پسر هیچ گاه به این حد از صمیمیت نرسیده است. نقش آفرینی پسربچه یکی از اصلی ترین نقاط قوت فیلم است که تا حدود زیادی بی نقص اجرا شده است. در ادامه و با پیگیری جلسات دادگاه (که بخش بسیار زیادی از فیلم را به خود اختصاص داداه است) دروغ های زن در جلسات بازجویی و دادگاه، خیانت های او نسبت به همسرش، شروع یک رابطه ی عاطفی و عاشقانه ی کژدار مریض با وکیلش و مکالمات و جدل های لفظی زن و شوهر که توسط شوهر ضبط شده بود، باعث بیشتر شدن شک و تردید بیننده در خصوص احتمال قتل شوهر توسط همسرش می شود؛ شکی که هیچگاه برای من تبدیل به یقین نشد همانطور که بی نقش بودن زن در این حادثه هم برایم محرز.
    پسرک که در زیر فشار شهادت دادن بر علیه مادرش یا به نفع اودر حال متلاشی شدن از نظر روحی است با تغییر در خاطرات و حرف های قبلی خود (ظاهرا ناخواسته اما در عمل کاملا آگاهانه و زیرکانه) در آخرین جلسه ی دادگاه باعث تبرئه شدن مادر خود می شود؛ جاییکه با گفتن جمله ی “انگار وقتی شواهد کمی داریم، برای پیشبرد روند محاکمه باید جلوتر از خودمون رو ببینیم ” یک شوک اساسی به دادگاه و بیننده وارد می کند. این بی گناه شناخته شدن مادر به کمک پسر اما تغییر آنچنانی در رابطه ی آن دو نمی دهد؛ طوریکه انگار پسر هیچ گاه نمی تواند بفهمد مادرش را چگونه قضاوت کند همانطور که ما نتوانستیم بفهمیم این “افتادن” در نهایت خودکشی بود یا مرگ بر اثر یک دعوای زناشویی.
    به عنوان پایان بندی این مقاله دیدن این فیلم نسبتا طولانی باعث پشیمانی ام نشد هر چند که ریتم کند فیلم در بعضی دقایق و طولانی بودن سکانس های دادگاه گهگاهی باعث خسته کنندگی می شد؛ هنگام تماشای این فیلم نباید به دنبال هیجانات و اتفاقات هیجان انگیز زیادی باشیم پس بدیهی است اگر به این فضا و روند و فیلم های گفت و گو محورعلاقه ای ندارید دیدن این فیلم برایتان کار آسانی نیست.

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

filimo the north pole