گل گدوت در شمایل یک ایتن هانت جدید!

فیلم قلب استون؛ معرفی و نقد و بررسی

فیلم Heart of Stone یک فیلم جاسوسی هیجان‌انگیز از نتفلیکس است

نتفلیکس با فیلم‌های اکشن پرهزینه هیجان‌انگیز با حضور برجسته‌ترین چهره‌های هالیوود، خیلی زود جایگاه ویژه‌ای برای خود ایجاد کرد. اکنون این پخش‌کننده یک فیلم اکشن بلاک‌باستری دیگر به نام دل استون عرضه کرده است. گل گدوت که خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های اکشن زمان ما ثابت کرده و در فیلم پر ستاره اعلان قرمز نتفلیکس نیز حضور داشت، ستاره اصلی سنگدل است. گدوت در قلب استون، برای اولین بار هدایت یک فیلم اکشن اورجینال را به عهده دارد.
فرانچایزهای اکشن مهیج جاسوسی مانند ماموریت غیرممکن، جیمز باند و مجموعه جیسون بورن، آثار بسیار بزرگی برای هالیوود بوده‌اند و بسیاری از فیلم‌های سعی کرده‌اند موفقیت آن‌ها را به نوعی تکرار کنند. در همین راستا، دل استون قرار است یک فرانچایز اکشن جاسوسی برای نتفلیکس باشد. باید ببینیم که آیا سنگدل با راه‌اندازی یک حماسه اکشن خواهد توانست با فیلم‌های بلاکباستری بزرگ رقابت کند یا خیر. با فیلیموشات و معرفی و نقد فیلم سنگدل همراه باشید.

فهرست بهترین فیلم های جاسوسی تاریخ سینما

خلاصه داستان قلب استون

فیلم قلب استون که در برخی ترجمه‌ها نوشته شده؛ سنگدل Heart of Stone که به عنوان یک تریلر جاسوسی بین‌المللی توصیف می‌شود، تلاش می‌کند تا یک زن را در مرکز فرانچایز اکشنی مانند ماموریت غیرممکن و جیمز باند، قرار بدهد. یک جاسوس حرفه‌ای به نام ریچل استون (گل گدوت) از سوی یک سازمان مخفی ماموریت دارد تا اجازه ندهد قدرتمند‌ترین فناوری دنیا به دست افراد نادرست بیفتد. در واقع، او یک عامل اطلاعاتی برای یک آژانس بین‌المللی حافظ صلح است که تلاش دارد تا جلوی سرقت باارزش‌ترین – و خطرناک‌ترین – سلاح این شرکت توسط یک هکر حرفه‌ای را بگیرد.

تماشای فیلم سنگدل در فیلیمو

بازیگران و عوامل فیلم سنگدل

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، نتفلیکس مطابق انتظار از یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های اکشن هالیوود برای رهبری گروه بازیگران سنگدل، استفاده کرده است. گل گدوت، ستاره زن شگفت‌انگیز، در سال ۲۰۲۰ برای بازی در نقش ریچل استون، یک جاسوس حرفه‌ای بین‌المللی، انتخاب شد. گدوت در اینجا به همان فضایی وارد می‌شود که پیش از این شخصیت‌های ایتن هانت و جیسون بورن را در آن دیده‌ایم. جیمی درنان که او را از ۵۰ طیف خاکستری  و بلفاست می‌شناسیم، در نقش یکی از متحدان استون به نام پارکر، در سال ۲۰۲۲ به گروه بازیگران فیلم ملحق شد. این فیلم همچنین اولین حضور فوق ستاره بالیوود، آلیا بات، در هالیوود است که انتظار می‌رود توجهات زیادی را با خود به این پروژه جلب کند. بات در برخی از بزرگ‌ترین فیلم‌های موفق هندی در سال‌های اخیر هنرنمایی کرده است. او همین سال گذشته در فیلم‌های بسیار موفق در سطح جهانی مانند آرآرآر RRR و برهماسترا: قسمت اول – شیوا حضور داشت و همچنین بازی‌های خیره‌کننده‌ای در دو فیلم گانگوبای کاتیاوادی Gangubai Kathiawadi و عزیزان Darlings – دومی برای نتفلیکس -، ارائه داد. سوفی اوکوندو، جینگ لوسی، پل ردی، جن کرتاخارنا، ماتیاس شوایگهوفر، گلن کلوز، مارک ایوانیر و بی‌دی ونگ، فهرست گروه بازیگران بین‌المللی فیلم را تکمیل می‌کنند.

عوامل سازنده قلب استون

تام هارپر سکان هدایت سنگدل را به عهده داشته است. در کارنامه این فیلمساز بریتانیایی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی متعددی دیده می‌شود. او فیلم‌هایی مانند هوانوردان (The Aeronauts) و زن سیاه‌پوش: فرشته مرگ (The Woman in Black: Angel of Death) و اپیزودهایی از سریال‌های تلویزیونی‌ای نظیر پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) و جنگ و صلح (War and Peace) را کارگردانی کرده است. نویسنده کتاب‌های کمیک، گرگ روکا، که پیش از این اقتباسی از مجموعه کمیک خودش را برای نگهبانی از دیرباز (The Old Guard) نتفلیکس نوشته بود و فیلمنامه‌نویس نامزد جایزه اسکار آلیسون شرودر که بخاطر همکاری‌ در نگارش فیلمنامه‌هایی مانند ارقام پنهان (Hidden Figures) و کریستوفر رابین (Christopher Robin) شناخته می‌شود، فیلمنامه سنگدل را نوشته‌اند. همچنین تام هارپر با فیلمبردار و تدوینگر مورد اعتماد خود، جورج استیل و مارک اکرسلی، که قبلا در فیلم هوانوردان با آن‌ها همکاری داشته، دوباره در سنگدل کار کرده است.

فیلم سنگدل

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم قلب استون

کانسیکوئنس | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

لیز شانون میلر | سنگدل یک فیلم سرویس استریم است که برخلاف بسیاری از نمونه‌های دیگر با یک سکانس اکشن از وسط داستان که در ادامه آن فلاش‌بکی به مدتی قبل‌تر و روزهای ساده‌تر گذشته می‌آید، شروع نمی‌شود.

کلایدر | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

تانیا حسین | سنگدل به لطف شور و شوق و سبک خود، کار بزرگی در خلق یک شخصیت جدید در ژانر تریلر جاسوسی انجام می‌دهد.

ونتی‌ فر | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

ریچارد لاوسون | یک فیلم سرگرم‌کننده که می‌تواند همان چیزی باشد که در حال حاضر به آن نیاز داریم.

آبزرور | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

لورا بابیاک | سنگدل از اینکه وامدار پیشینیان خود در ژانر جاسوسی است، خشنود بنظر می‌رسد که البته به خودی خود مشکلی محسوب نمی‌شود. زیرا این فرمول هنوز جواب می‌دهد، اما فیلم در مجموع کاملا یکدست و منسجم نیست.

گیمزریدار+ | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

مت لوکر | تام هارپر کارگردان با فیلمنامه‌ای از گرگ روکا و آلیسون شرودر، سکانس‌های اکشن چشمگیری را به نمایش می‌گذارد و مبارزه‌های فوق‌العاده هیجان‌انگیز و شیرین‌کاری‌های تماشایی بسیاری را به سنگدل تزریق می‌کند. بنا به این دلایل، دل استون یک خوراک ژانری لذتبخش است. با اینحال فیلم از لحاظ داستانی در اوایل عملکرد بهتری دارد.

آی‌جی‌ان | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

تارا بنت | سنگدل بقدری در تکاپوی شروع یک فرانچایز است که فراموش می‌کند یک فیلم در وهله اول به اندازه کافی باید خوب باشد تا شایستگی یک دنباله را داشته باشد.

تلگراف | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

تیم روبی | برخی از سکانس‌های اکشن خوب هستند و بازیگران عملکرد مناسبی دارند، اما توجه ضعیف این فیلم ماجراجویی اکشن پیچیده به جزئیات باعث نابودی آن می‌شود.

راجر ایبرت | امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

ماریا ای. گیتس | این یک معجون درهم و برهم به شدت قاعده‌مند از فیلم‌های بهتر است که مطلقا هیچ ایده اورجینالی از خود ندارد. فیلمی پر از شخصیت‌های قراردادی که با یک کارگردانی کسل‌کننده و بی‌روح به تصویر کشیده می‌شود.

گل گدوت در فیلم قلب استون

نقد فیلم سنگدل برگرفته از سایت امپایر

لورا ونینگ | بر کسی پوشیده نیست که تریلر جاسوسی بین‌المللی جدید نتفلیکس، سنگدل، تلاشی تمام عیار برای شروع یک فرانچایز اکشن جدید است. شرکت تولیدی پشت آن، اسکای‌دنس، مسئولیت هر فیلم جدید ماموریت غیرممکن را از زمان پروتکل شبح (Ghost Protocol) در سال ۲۰۱۱ به عهده دارد و تبلیغات پیرامون سنگدل نیز نشان می‌دهد که ماموریت فیلم، خلق یک ایتن هانت/جیمز باند زن است. اگرچه تماشای یک قهرمان جدید که از هیچ آی‌پی از پیش موجودی گرفته نشده، طراوت‌بخش به نظر می‌رسد، اما مایه تاسف است که فیلم بدون ذوق و اصالت چندانی ارائه می‌شود.

فیلم قلب استون بسیار شبیه به ۰۰۷ شروع می‌شود. در یک اقامتگاه و کازینو اسکی آلپاین، با گروهی از ماموران سرویس اطلاعات مخفی یا MI6 آشنا می‌شویم: ریچل استون به عنوان یک مامور میدانی تازه‌کار (گل گدوت)، پارکر بدبین اما دوست‌داشتنی (جیمی درنان)، یانگ فوق‌العاده جذاب (جینگ لوسی) و بیلی شیفته گروه موسیقی راک فلیتوود مک (پل ردی). هنگامی که نقشه آن‌ها برای ربودن یک شخصیت شرور شکست می‌خورد، مشخص می‌شود که استون آن شخصیت تازه‌کار و بی‌تجربه‌ای نیست که بنظر می‌رسد: او یک گوشی مخفی دارد که از طریق آن با جک (ماتیاس شوایگهوفر) ارتباط برقرار می‌کند. جک به وسیله یک هوش‌ مصنوعی قدرتمند و پیش‌بینی‌کننده خطر به نام دل (Heart) دستورات لازم را به استون می‌دهد.  بنابراین متوجه می‌شویم که استون عضوی از چارتر، یک سازمان جهانی مخفی و غیرسیاسی است که توسط نومد با بازی سوفی اوکوندو اداره می‌شود.

در حالیکه یک سوم ابتدایی به راحتی با الگوی آشنای «مامور مخفی‌ای که در دو راهی پایبندی به عهدهایش گیر کرده است» پیش می‌رود، پیچ و تاب‌های داستانی، روایت را به درون قلمروی سخت‌تر و غامض‌تر هل می‌دهد. تهدید ابر هکر هرج و مرج طلب کیا دهاوان با بازی آلیا بات که کنترل دل را به دست می‌آورد نیز به شکل باورپذیری آخرالزمانی است.

اما در اینجا مقدار زیادی اتفاق‌های غیرقابل باور وجود دارد. خرده‌گیری‌هایی مانند اینکه استون در حالیکه تحت پوشش مخفی MI6 است نام جعلی ندارد، واقعا نباید مهم باشند، اما آن‌ها تزلزل جهان داستانی پوشالی خود فیلم را آشکار می‌کنند. هنگامی‌که اکشن (به معنای واقعی کلمه)‌ در درگیری‌های فیزیکی خود را نشان می‌دهد، واقعا جلوه‌ای جذاب دارد. اما سخت است که با یک چتر بازی آشکارا کامپیوتری هیجان‌زده شویم، به ویژه وقتی که به دیدن تام کروز در به خطر انداختن زندگی‌اش، عادت کرده‌ایم.

فیلم قلب استون

مشکل اصلی قلب استون، غیاب شخصیت‌های واقعا قانع‌کننده، به ویژه نقش اصلی، است. نقش گدوت آنقدر تخت نوشته شده است که او نمی‌تواند هیچ چیز قابل توجهی در آن پیدا کند. علی رغم تلاش‌های او، شخصیت ریچل استون، قراردادی و تک‌بعدی است. موقعیت‌های طنز‌آمیز فیلم در بهترین حالت، نحیف و کم‌ اثر هستند. در مجموع می‌توان گفت که سنگدل یک فیلم کاملا قابل تماشا و تا حدودی سرگرم‌کننده است، اما ماموریت آن برای پیدا کردن جانشینی برای ایتن هانت، غیرممکن به نظر می‌رسد.

امتیازهای فیلم قلب استون

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۵.۷ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۴.۶ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۳۰ درصد بر اساس ۸۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۶۲ درصد
منتقدان متاکریتیک ۴۵ درصد براساس ۳۱ نقد

مصاحبه با کارگردان فیلم قلب استون

گل گدوت می‌خواست این شخصیت یک زن قدرتمند باشد

  • وقتی برای اولین‌بار وارد پروژه شدم، دو چیز توجه من را به خود جلب کرد؛ اول از همه اینکه این یک فیلم اورجینال در ژانری بود که در طول سال‌ها فرانچایزهای زیادی عرضه کرده است و دوم اینکه یک نقش اصلی زن داشت. من فکر می‌کردم که واقعا هیجان‌انگیز است. گل از همان ابتدا به من گفت که می‌خواهد بجای اینکه این شخصیت را به عنوان کپی‌ای از الگوهای کلیشه‌ای قهرمان اکشن مرد ارائه کند، به شکل یک زن قدرتمند به تصویر بکشد. البته، او کارهای قهرمانانه زیادی انجام می‌دهد – او یک بازمانده، یک آدم تک رو و گاهی یک شورشی است -، اما او تنها نیست. احساس نگرانی و شفقت عمیق او نسبت به مردم به عنوان نیروی محرکه اقداماتش عمل می‌کند. اغلب اینطور به نظر می‌رسد که به عنوان یک شخصیت تقریبا خداگونه در فیلم حضور دارد. شخصی که جهان را نجات می‌دهد و اما در عین حال انسان‌های اطرافش را نادیده می‌گیرد.
  • در واقع کاملا برای من جدید بود. من در گذشته سکانس‌های اکشنی ساخته بودم. هوانوردان آخرین فیلمی بود که ما ساختیم و تعدادی هم سکانس اکشن در آن وجود داشت، اما هیچ‌کدام تقریبا در مقیاس این فیلم نبودند. من یک تیم عالی در کنار خود داشتم و به اندازه کافی خوش‌شانس بودم که با آن‌ها کار کردم. یک طراح با استعداد حرکات بدلکاری به نام جو مک‌لارن و یک کارگردان اکشن عالی در واحد دوم گروه فیلمبرداری به نام راب آلونزو، از جمله این افراد بودند. ما با یک‌دیگر به عنوان یک تیم کار کردیم و نقشه‌ها را طراحی و سکانس‌ها را برنامه‌ریزی کردیم.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. خلیل۲۰ می‌نویسد

    سنگدل؟
    اسم فیلم که سنگدل نیست
    اینا برداشتن کلمه به کلمه ترجمه کردن
    درحالی که استون اسم شخصیت زن فیلم هستش
    متاسفم براشون

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ممنون از تذکر شما.
      مجبور بودیم برای سرچ گوگل این اشتباه رو تعمدی در بخشی از متن انجام بدیم.

filimo the north pole