از پلیس‌های ساده تا کارآگاهان پیچیده اینجا جمعند

بهترین سریال های پلیسی

۱۲ سریال پلیسی برتر تاریخ + ۳ سریال پلیسی کلاسیک مهم

پلیس‌ها قرار بوده از ما در برابر دزدان و قاتلان محافظت کنند ولی خدمت‌شان در صنعت سینما و تلویزیون در راستای سرگرم کردن ما هم هست! درام‌های پلیسی که ابتدا خیلی ساده ماموران و کارآگاهانی را نشان می‌دادند که فقط کارشان را انجام می‌دادند و پرده از راز جنایت‌ها برمی‌داشتند، امروز با توسعه ژانر پلیسی به اندازه این حرفه پیچیده شده‌اند. وقتی از سریال‌های پلیسی برتر صحبت می‌کنیم در واقع از سریال‌های جنایی و معمایی برتر هم سخن می‌گوییم؛ و می‌دانیم که ژانری به نام پلیسی نداریم و در واقع ژانرها (یا دقیق‌تر زیرژانرها) واقعی، جنایی، معمایی و تریلر به شمار می‌روند.

بهترین سریال های پلیسی را بر اساس امتیاز میانگین منتقدان «متاکریتیک» مرتب کرده‌ایم

فهرست بهترین فیلم های پلیسی سینما

سریال قتل: زندگی در خیابان | ۱۹۹۳-۱۹۹۹ | Homicide: Life on the Street

  • امتیاز متاکریتیک: ۹۵ از ۱۰۰ بر اساس ۲۰ نقد

بِری لِوینسِن اهل بالتیمور یک انتخاب طبیعی به عنوان تهیه‌کننده اجرایی این سریال پلیسی فراواقع‌گرا (آلترا-رئالیستی) بود که بر اساس کتاب دیوید سایمن (خالق سریال پلیسی تحسین‌شده «میکروفن مخفی») شکل گرفت؛ کتابی که بر پایه تجربه‌های نویسنده‌اش از دنبال کردن کارآگاهان دایره قتل نوشته و تحسین شد. «قتل: زندگی در خیابان» از همان اولین قسمتش با موفقیت، اسطوره‌ها و قراردادهای پیرامون پلیس‌های تلویزیونی را درهم می‌شکند و نشان می‌دهد که قتل و خشونت فقط بخش‌های عادی و روزمره این حرفه‌اند؛ و پرونده قتل دختر مدرسه‌ای قسمت اول هرگز به جایی نمی‌رسد. برخی بر این باورند که «قتل…» اثر پل آتاناسیو (که ۲ بار نامزد دریافت جوایز اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده) حلقه گم‌شده میان سریال‌های دیدنی «آبی‌های خیابان هیل» و «میکروفن مخفی» است. این سریال که با امتیاز میانگین ۸.۷ از ۱۰ از سوی بیش از ۱۳ هزار کاربر سایت «آی‌ام‌دی‌بی» در رتبه ۱۷۲ از برترین سریال‌های تاریخ این سایت قرار گرفته است، جوایز متعددی را برده که مهم‌تر از همه‌شان ۴ جایزه امی پرایم‌تایم (اسکار تلویزیونی) است.

سریال قتل: زندگی در خیابان

سریال مظنون اصلی | ۱۹۹۱-۲۰۰۶ | Prime Suspect

  • امتیاز متاکریتیک: ۹۲ از ۱۰۰ بر اساس ۱۰ نقد

اگر سریال پلیسی تحسین‌شده و محبوب «کاگنی و لیسی» راه را برای پلیس‌های زن هموار کرد، بعدش اولین فصل از «مظنون اصلی» با بازی هلن میرن بود که تغییری خفیف در مواجهه و برخورد با ماموران پلیس زن را به نمایش گذاشت. این سریال که لیندا لا پلانت آن را خلق کرده، شاهد هنرنمایی میرن در نقش بازرس ارشدی به نام جِین تِنیسِن است که گروهی را برای به دام انداختن یک قاتل زنجیره‌ای سادیست رهبری می‌کند؛ اما او در این میان باید با ضدیت و تنفر گروهش و همچنین تبعیض جنسیتی سازمانی در اداره پلیس هم روبه‌رو شود. فصل‌های بعدی این سریال که تعداد قسمت‌هایش فقط در یک فصل به عدد ۳ رسید! بیش‌تر روی اهریمن‌های درونی شخصیت اصلی متمرکز شدند که به الکل معتاد می‌شود تا بتواند فشارهای کارش را تاب بیاورد. جین تنیسن یکی از اولین رییس‌پلیس‌های زن لندن بزرگ بود که با وجود موانع متعدد در روزگارش تا درجه سرپرستی هم بالا رفت. «مظنون اصلی» امتیاز ۸.۳ از ۱۰ را از حدود ۸ هزار و ۵۰۰ کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته و ۴ جایزه بفتا از جمله بهترین سریال درام و بهترین بازیگر زن را برده است.

سریال مظنون اصلی

سریال میکروفن مخفی | ۲۰۰۲-۲۰۰۸ | The Wire

  • امتیاز متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰ بر اساس ۹۵ نقد

این سریال شاید در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته باشد اما نمی‌شود این نکته را نادیده گرفت که امتیاز میانگین آن بر اساس ۹۵ نظر به دست آمده که ۹۱ موردشان کاملا مثبت است و چه‌بسا اگر ۲ سریال بالاتر توسط منتقدان بیش‌تری نقد می‌شدند پایین‌تر از «میکروفن مخفی» قرار می‌گرفتند؛ سریالی که با آثار دیکنز و داستایفسکی قیاس شده است و خیلی‌ها آن را بهترین سریال تاریخ تلویزیون می‌دانند. نقطه قوت و پیروزی سریال در نحوه روایت داستان پوسیدن شهر بالتیمور به‌واسطه زندگی پلیس‌ها، قاچاقچیان، سیاستمداران، بچه‌ها و محرومان است؛ و بدون این‌که میان خوب و بد قضاوت اخلاقی کند آن هم در دنیایی که انگار همه چیزش خاکستری است. «میکروفن مخفی» اگر هم بهترین سریال تاریخ تلویزیون نباشد، واقع‌گرایی و سندیتی دارد که جای حرف باقی نمی‌گذارد. سال ۲۰۰۵ بود که اعضای گروهی از قاچاقچیان ادعا کردند که برای آگاهی از جدیدترین شیوه‌های نظارت پلیس، این سریال را بازبینی و مطالعه کرده‌اند؛ و این بی‌شک نمونه‌ای تمام‌عیار در خصوص تقلید زندگی از هنر است. «میکروفن مخفی» با امتیاز میانگین ۹.۳ از ۱۰ بر اساس آرای بیش از ۳۵۲ هزار کاربر، ششمین سریال برتر تاریخ در «آی‌ام‌دی‌بی» است و البته محبوب‌ترین سریال پلیسی این فهرست (سریال کوتاه «این شهر مال ماست» (We Own This City) محصول ۲۰۲۲ جدیدترین اثر دیوید سایمن (با همکاری جرج پلکانوس) است که ظهور و سقوط «گروه ضربت ردیابی اسلحه» شهر بالتیمور را دنبال می‌کند، جوخه‌ای فاسد که اواخر دهه ۲۰۱۰ در خیابان‌ها تردد داشت. امتیاز میانگین این سریال پلیسی تحسین‌شده هم در سایت «متاکریتیک» ۸۳ از ۱۰۰ است بر اساس ۲۷ نقد).

تماشای سریال میکروفن مخفی در فیلیمو

سریال شیلد | ۲۰۰۲-۲۰۰۸ | The Shield

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰ بر اساس ۴۶ نقد

این سریال پلیسی بیش از باقی آثار مشابه مرز میان آدم‌های خوب و بد را محو کرده است. پلیسی فاسد به نام ویک مکی هدایت گروه ضربتی را در لس‌آنجلس بر عهده دارد که دائم قانون را زیر پا می‌گذارد تا خیابان‌ها را امن نگه دارد و البته که اعضایش به فکر منافع خودشان هم هستند. سریال خرده‌پیرنگ‌های زیادی دارد و سقوط مکی تقریبا به یک تراژدی شکسپیری می‌ماند. «شیلد» که بازیگران درجه‌یکی چون گلن کلوز و فورست ویتاکر را هم مهمان خود کرد، جوایز متعددی را برنده شد از جمله گلدن گلوب بهترین سریال درام سال ۲۰۰۲ و جوایز گلدن گلوب و امی پرایم‌تایم ۲۰۰۲ برای نقش اصلی‌اش مایکل چیکلیس. امتیاز ۸۳ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» ۸.۷ از ۱۰ شده و «شیلد» را در رتبه ۹۲ از بهترین سریال‌ها قرار داده است.

سریال شیلد

سریال شرلوک | ۲۰۱۰-۲۰۱۷ | Sherlock

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰ بر اساس ۶۷ نقد

این سریال انگلیسی بر اساس داستان‌های کارآگاهی شرلوک هولمز اثر سر آرتور کانن دویل را استیون موفات و مارک گیتیس به سفارش شبکه بی‌بی‌سی خلق کردند. نقش اصلی را بِنِدیکت کامبربچ بازی کرد و مارتین فریمن نقش دکتر جان واتسن را ایفا کرد. ۱۳ قسمت این سریال در قالب ۴ فصل ۳ ‌قسمتی و یک قسمت ویژه عرضه شدند که وقایع ۴ فصل در زمان حال و قسمت ویژه در عصر ویکتوریایی روایت می‌شوند. «شرلوک» که نامزد دریافت جوایز بی‌شماری شد در شصت‌وششمین جوایز امی پرایم‌تایم ۳ جایزه بازیگر مرد برجسته (کامبربچ)، بازیگر مرد مکمل برجسته (فریمن) و نویسندگی برجسته را برنده شد. فصل سوم این سریال پس از سال ۲۰۰۱ پربیننده‌ترین سریال درام در بریتانیا است. «شرلوک» که به ۱۸۰ کشور و منطقه فروخته شد، امتیاز ۹.۱ از ۱۰ را از ۹۴۹ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته است و در رتبه بیستم از فهرست بهترین سریال‌های این سایت قرار دارد (که می‌شود دومین سریال پلیسی برتر فهرست برترین‌های «آی‌ام‌دی‌بی»).

تماشای سریال شرلوک در فیلیمو

سریال انجام وظیفه | ۲۰۱۰-۲۰۱۷ | Line of Duty

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۶ از ۱۰۰ بر اساس ۱۴ نقد

این سریال انگلیسی که نویسنده و خالقش جِد مِرکوریو است و موفقیتی چشمگیر را برای «بی‌بی‌سی۲» رقم زد، از همان ابتدا تماشاگران را کنجکاو داستان‌ها و ماجراهایش می‌کند و تا پایان با خود می‌برد. «انجام وظیفه» که نامزد جوایز متعددی شد از جمله ۱۳ جایزه بفتا، ماجراهای استیو آرنوت را دنبال می‌کند که پس از حمایت نکردن از تیراندازی غیرقانونی گروهش به واحد شماره ۱۲ ضدفساد منتقل می‌شود تا دست پلیس‌های فاسد را پس از انجام تحقیقات رو کند. «انجام وظیفه» که امتیاز ۸.۷ از ۱۰ را از حدود ۶۴ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته است در رتبه ۱۱۵ از برترین برنامه‌های تلویزیونی این سایت قرار دارد.

دانلود سریال انجام وظیفه در فیلیمو

سریال آبی‌های اداره پلیس نیویورک | ۱۹۹۳-۲۰۰۵ | NYPD Blue

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰ بر اساس ۲۴ نقد

سریالی آمریکایی از استیون بوچکو و دیوید میلچ که کشمکش‌های جوخه ساختگی حوزه پانزدهم در محله منهتن را تصویر می‌کند و هر قسمتش تلفیقی از چند پیرنگی است که هم‌زمان پیش می‌روند. «آبی‌های اداره پلیس نیویورک» با پیروی از سبک سینما وریته سریال تحسین‌شده «آبی‌های خیابان هیل» (۱۹۸۱-۱۹۸۷ که اولین اثر کارنامه استیون بوچکو است) حتی به داستان‌هایی خشن‌تر و لوکیشن‌هایی گرفته‌تر می‌پردازد. این سریال که در ۴ سال ابتدای تولیدش ۱۶ جایزه امی پرایم‌تایم (و در مجموع بیست امی) برنده شد، از سوی برخی آمریکایی‌ها به خاطر دیالوگ‌های زشت و صحنه‌های نامطلوب مورد انتقاد قرار گرفت. اگر منصفانه نظر بدهیم با وجود ترکیب بازیگران درجه یک سریال، دنیس فرانز در نقش اصلی (که بجز امی، جوایز گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران را هم کسب کرد) همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد و در همه ۲۶۱ قسمت هم بازی کرد. «آبی‌ها…» امتیاز ۷.۷ از ۱۰ را از حدود ۱۵ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته است.

سریال آبی‌های اداره پلیس نیویورک

سریال گم‌شده |۲۰۱۴-۲۰۱۶ | The Missing

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰ بر اساس ۳۵ نقد

سریال دیدنی برادران ویلیامز (هری و جک) در ۲ فصل ۸ ‌قسمتی عرضه شد که هر ۲ به‌خصوص برای بازی‌ها و به‌ویژه ایفای نقش بازیگر فرانسوی چِکی کاریو و شیوه داستان‌گویی‌شان تحسین شدند. هر فصل به گم‌شدن یک فرزند و قلب‌های شکسته و اتفاق‌های نفس‌گیر متعاقبش اختصاص یافته است. در فوریه ۲۰۱۹ سریالی فرعی با عنوان «باپتیست» (Baptiste) هم با بازی کاریو و به نویسندگی برادران ویلیامز تولید شد که آن هم به‌نسبت موفق بود. «گم‌شده» امتیاز ۸.۲ از ۱۰ را از حدود ۲۸ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته و مثل اغلب سریال‌های موفق، در جوایز مهمی چون امی، بفتا و گلدن گلوب کسب نامزدی کرده است.

تماشای سریال گم‌شده در فیلیمو

سریال شکارچی ذهن | ۲۰۱۷-۲۰۱۹ | Mindhunter

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰ بر اساس ۳۷ نقد

یکی از بهترین سریال‌های نتفلیکس که تهیه‌کنندگان اجرایی تحسین‌شده و بزرگی چون دیوید فینچر و شارلیز ترون دارد. داستان که در اواخر دهه ۱۹۷۰ می‌گذرد، دو مامور اف‌بی‌آی به نام‌های هولدن فورد (جاناتان گروف) و بیل تنچ (هولت مک‌کالانی) را دنبال می‌کند که با قاتلان زنجیره‌ای به‌دام‌افتاده‌ای چون ادموند کِمپِر و چارلز منسن مصاحبه می‌کنند به این امید که درک بهتری از آن‌ها پیدا کنند و برای حل پرونده‌های باز از آن‌ها بهره‌برداری کنند. «شکارچی ذهن» که بر اساس کتاب «شکارچی ذهن: درون واحد ویژه جنایت‌های زنجیره‌ای اف‌بی‌آی» (جان ای. داگلاس و مارک اولشِیکر) و توسط جو پِنهال در دو فصل خلق شد و کارگردانان مطرحی چون فینچر، آصف کاپادیا و اندرو دامینیک بیش‌تر قسمت‌هایش را ساختند، امتیاز ۸.۶ از ۱۰ را از حدود ۳۰۵ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته و در رتبه ۱۴۴ از سریال‌های برتر قرار گرفته است.

تماشای سریال شکارچی ذهن در فیلیمو

سریال فراموش‌نشده | ۲۰۱۵-تا امروز | Unforgotten

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰ بر اساس ۱۳ نقد

این سریال انگلیسی که تا امروز در قالب ۵ فصل و ۳۰ قسمت توسط کریس لنگ نوشته و خلق شده و اندی ویلسن آن را کارگردانی کرده است، تماشاگرش را در سفری معمایی با کسی استوارت و سانیل خان (ملقب به سانی) برای حل پرونده‌های مختلف – از ناپدیدشدن آدم‌ها تا قتل‌های حل‌نشده – همراه می‌کند. جذابیت داستان، کارگردانی دقیق، بازی‌های هیجان‌انگیز و پیچش‌های داستانی درگیرکننده، برخی از ویژگی‌های «فراموش‌نشده» هستند که سال گذشته میلادی نامزد جایزه بفتای بهترین سریال درام بود و سال ۲۰۱۶ هم جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را نصیب تام کورتنی کرد. امتیاز میانگین حدودا ۲۶ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» ۸.۳ از ۱۰ شده است.

تماشای آنلاین سریال فراموش‌نشده در فیلیمو

سریال سقوط | ۲۰۱۳-۲۰۱۶ | The Fall

  • امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰ بر اساس ۱۱ نقد

جیلین اندرسن کارآگاه ارشدی جدی و دقیق است که ردپای قاتلی زنجیره‌ای را – که به اندازه خودش با وسواس رفتار می‌کند – در این درام جنجالی دنبال می‌کند. سقوط که رویدادهایش در ایرلند شمالی می‌گذرند و الن کیوبیت آن را نوشته و خلق کرده است، از اتهام‌هایی چون زن‌ستیزی گریخت تا نامزدی‌ها و جایزه‌های متعددی را کسب کند. با وجود این، سقوط که ۳ فصل جذاب و نفس‌گیر دارد، در نهایت برای اغلب تماشاگران تجربه‌ای اندوهناک و آشفته‌کننده به شمار می‌رود. سقوط که در فرانسه بازسازی شد، امتیاز ۸.۱ از ۱۰ را از حدود ۱۱۱ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته است.

دانلود سریال سقوط در فیلیمو

سریال سرزمین جنوبی | ۲۰۰۹-۲۰۱۳ | Southland

  • امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰ بر اساس ۵۹ نقد

این سریال آمریکایی که اَن بیدرمن آن را در ۵ فصل و ۴۳ قسمت خلق کرد، به زندگی‌های ماموران اداره پلیس لس‌آنجلس می‌پردازد و از این رو، بیش‌تر شخصیت‌محور است تا این‌که به روال و امور پلیسی بپردازد. «سرزمین جنوبی» که مایکل کادلیتز و رِجینا کینگ از بازیگران اصلی آن هستند و لوسی لیو از بازیگران مهمانی است که در آن درخشیده، امتیاز ۸.۵ از ۱۰ را از حدود ۲۸ هزار کاربر «آی‌ام‌دی‌بی» گرفته است.

سریال سرزمین جنوبی

سریال سویینی | ۱۹۷۴-۱۹۷۸ | The Sweeney

این سریال در سال‌های اخیر به‌قدری سوژه کاریکاتورها و پارودی‌ها قرار گرفته است که به‌راحتی می‌شود این واقعیت را نادیده گرفت که در روزگار خودش با سریال پلیسی محبوب «خودروهای زد» (Z Cars؛ محصول ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۸ که در قالب ۸۰۱ قسمت عرضه شد و امروز ۴۶۲ قسمت آن از بین رفته است) کاری کرد که انگار سریالی عتیقه است! «سویینی» که توسط ایان کندی مارتین – برادر تروی یکی از خالقان «خودروهای زد» – خلق شد، روی فیلم ۱۶ میلی‌متری و سر لوکیشن‌های واقعی فیلمبرداری شد تا شمایلی سینمایی‌تر از باقی رقیبانی پیدا کند که داخل استودیو گرفته می‌شدند. «سویینی» با تمرکز بر یک جوخه واکنش فوری پلیس کلان‌شهری، سراسر الکل و سیگار و تعقیب‌وگریز با خودروها و زدوخورد و تکیه‌کلام‌های خاص بود و برای همین به‌سرعت محبوب شد و حتی ۲ فیلم هم بر اساس شخصیت‌ها و دنیایش تولید شد؛ و در کانون این سریال، الگوی پلیسی پیشرو، سرسخت و خشن قرار داشت که تا سال‌ها در آثار مشابه تکرار شد. در «آی‌ام‌دی‌بی» امتیاز ۸.۱ از ۱۰ بر اساس آرای حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کاربر حاصل شده است.

سریال سویینی

سریال آبی‌های خیابان هیل | ۱۹۸۱-۱۹۸۷ | Hill Street Blues

سریالی از استیون بوچکو و مایکل کوزول که هنوز تحسین می‌شود و به‌شدت الهام‌بخش آثار پلیسی مختلفی است که به آن ادای دین می‌کنند. «آبی‌های خیابان هیل» از موسیقی متن فراموش‌نشدنی مایک پُست و فیلمبرداری روی دست نوآورانه‌ای یادآور سینما وریته، تا ترکیب بازیگران درخشانی که شخصیت‌های محبوبش را ساختند و خطوط داستانی دراماتیک در شهری بی‌سروته و بی‌نام در ایالات متحده، پیشگام موج جدیدی از سریال‌های پلیسی شد. طعنه‌آمیز است که «آبی‌ها…» هرگز با آرای گسترده تماشاگران روبه‌رو نشد ولی ۲۶ جایزه امی پرایم‌تایم را برنده شد و روی‌هم‌رفته نامزد ۱۰۹ جایزه شد. امتیاز ۸.۲ از ۱۰ بر اساس آرای ۹ هزار و ۷۰۰ کاربر در «آی‌ام‌دی‌بی» ثبت شده است.

سریال آبی‌های خیابان هیل

سریال کاگنی و لیسی | ۱۹۸۱-۱۹۸۸ | Cagney and Lacey

این سریال از باربارا اَویدِن و باربارا کوردِی بیش از هر سریال دیگری تصویر کلیشه‌ای ماموران پلیس زن را درهم شکست و رفتارها و برخوردهای از سر تبعیض مدیران متعدد صنعت تلویزیون را به چالش کشید. تاین دالی و شارِن گلِس در نقش‌های اصلی (دو پلیس نیویورکی تصادفا زن با زندگی‌های عادی و چالش‌های روزمره) قلب میلیون‌ها تماشاگر را بردند و با هم ۶ جایزه امی را کسب کردند؛ و پیوند این ۲ شخصیت با وجود زندگی‌های کاملا متفاوت‌شان (لیسی متاهل بود و شوهری حامی داشت، و کاگنی از رابطه‌ای به رابطه دیگر کوچ می‌کرد) شکستنی نبود. «کاگنی و لیسی» که از بسیاری جهات قواعد بازی را تغییر داد، در کل ۱۴ جایزه امی پرایم‌تایم را برنده شد ولی در نهایت تعجب، امتیاز کاربران «آی‌ام‌دی‌بی» به آن پایین‌تر از سریالی است که امروز چنین جایگاهی دارد.

سریال کاگنی و لیسی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole