این سریال یک هجویه سیاسی بر رسوایی واترگیت است

معرفی و نقد سریال لوله کش های کاخ سفید

وودی هرلسون و لینا هیدی در این سریال کمدی بازی می‌کنند

سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا، ریچارد نیکسون، با رسوایی بدنام واترگیت به یاد می‌آید. یک عملیات جاسوسی داخلی که در نهایت فاش شد و بیش از ۶۹ نفر به دلیل مشارکت در آن متهم شدند که ۴۸ نفر از آن‌ها رسما محکوم شدند. این رسوایی ننگین که در نهایت منجر به برکناری رئیس جمهور ریچارد نیکسون از قدرت شد، همچنان به عنوان یک اقدام جاسوسی سیاسی بی‌سابقه شناخته می‌شود. رویداد تاریخی‌ای که در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی به تصویر کشیده شده و به آن اشاره شده است. در حالی‌که سایر درام‌ها و فیلم‌های درباره رسوایی واترگیت عموما روی دو خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، باب وودوارد و کارل برنستون –که این ماجرا را اولین‌بار منتشر کردند– تمرکز کرده‌اند، سریال «لوله‌کش‌های کاخ سفید» نگاهی دقیق‌تر به مردانی است که خود این سرقت را انجام داده‌اند. اگر به تماشای یک طنز سیاسی درباره این برهه از تاریخ آمریکا علاقه‌مند هستید، با ما و معرفی این سریال همراه باشید.

خلاصه داستان سریال لوله کش‌های کاخ سفید

سریال لوله کش های کاخ سفید White House Plumbers دزدی واقعی از مقر کمیته ملی دموکرات در هتل واترگیت در سال ۱۹۷۲ که منجر به سقوط رئیس جمهور نیکسون شد را روایت می‌کند.  یعنی تاحدی براساس اسناد عمومی و کتابی با عنوان Integrity از ایگیل و متیو کروگ ساخته شده است. سریالی که از زاویه‌ای تازه به ماجراهای رسوایی واترگیت می‌پردازد. لوله کش‌های کاخ سفید نشان می‌دهد که چگونه خرابکاران سیاسی خود نیکسون و مغزهای متفکر واترگیت، اورت هاوارد هانت (وودی هرلسون) و جورج گوردون لیدی (جاستین ثرو)، بطرزی تصادفی باعث سرنگونی ریاست جمهوری‌ای شدند که با انرژی و تعصب زیادی برای حفاظت از آن تلاش می‌کردند.

تماشای آنلاین سریال لوله کش های کاخ سفید در فیلیمو

بازیگران و عوامل لوله کش های کاخ سفید

وودی هرلسون، افسر سابق سیا، ای. هاوارد هانت را به تصویر کشیده است. هرلسون که با ایفای نقش شخصیت دوست داشتنی وودی بوید در مجموعه کمدی چیزر (سریالی که در فاصله سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳ در یازده فصل منتشر شد) خود را معرفی کرد، سریال‌ها و فیلم‌های بسیار موفق متعددی در کارنامه خود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به به مجموعه کارآگاه حقیقی و فیلم‌هایی مانند مردم علیه لری فلینت (The People vs. Larry Flynt) و قاتلین بالفطره (Natural Born Killers) اشاره کرد.

ستاره سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)‌، لینا هیدی، در نقش مامور سیا دوروتی هانت حضور دارد که نومیدانه سعی می‌کند خانواده‌اش را کنار هم نگه دارد.

جاستین ثرو در نقش مامور سابق اف‌بی‌آی، جی. گوردون لیدی که وظیفه جلوگیری از درز اطلاعات طبقه‌بندی شده به رسانه‌ها را به عهده داشت، حضور پیدا کرده است. جاستین که سابقه بازی در فیلم‌های مطرحی مانند جاده مالهالند (Mulholland Drive)، روانی آمریکایی (American Psycho) و میامی وایس (Miami Vice) را در کارنامه دارد عمده شهرت خود را مدیون بازی در نقش شخصیت جو در سریال شش فوت زیر زمین (Six Feet Under) است.

جودی گریر، همسر خونسرد و خوددار جورج (نام کامل جی. گوردون)، فران است که به هوش و توانایی‌های همسرش ایمانی بیجا دارد. از جمله فیلم‌هایی که جودی در آن‌ها هنرنمایی کرده است می‌توان به مرد مورچه‌ای و دنیای ژوراسیک (Jurassic World) اشاره کرد.

کاتلین ترنر، دامنل گلیسون – پسر برندن گلیسون -، توبی هاس، آیک بارینهولتز و کرنان شیپکا در کنار بازیگران دیگری مانند کیم کوتس، لیام جیمز و زوئی لوین، از دیگر چهره‌های مطرح این سریال هستند.

سریال لوله کش‌های کاخ سفید

عوامل سازنده لوله کش‌های کاخ سفید چه کسانی هستند؟

برخی از عوامل سریال تحسین شده کمدی هجوآمیز معاون رئیس جمهور یا ویپ (Veep) در لوله‌کش‌های کاخ سفید دوباره گرد هم آمده‌اند. از جمله می‌توان به الکس گرگوری و پیتر هیوک به عنوان خالقان و نویسندگان سریال و همچنین دیوید مندل به عنوان کارگردان، اشاره کرد. هر سه این‌ها در ویپ نیز با یک‌دیگر کار کرده بودند. این سه نفر در کنار جاستین ثرو از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال هستند. مدیر فیلمبرداری سریال گامبی وزیر (The Queen’s Gambit)، استیون میزلر نیز فیلمبرداری هر پنج قسمت لوله کش‌های کاخ سفید را انجام داده است.

 

داستان ۲ شخصیت واقعی سریال لوله‌ کش‌های کاخ سفید

جی. گوردون لیدی یک وکیل آمریکایی و مامور سابق اف‌بی‌آی بود. او در کنار افسر اطلاعاتی ای. هاوارد هانت، دو ورود غیر قانونی به مقر دموکرات‌ها در ساختمان واترگیت، به منظور سرقت اسناد و مدارک و بکار گذاشتن شنود، در سال ۱۹۷۲ سازماندهی و هدایت کرد. این دو نفر همچنین عملیات‌های مخفی دیگری را برای بی‌اعتبار کردن دموکرات‌ها انجام دادند. لیدی به دلیل نقشش در این رسوایی نزدیک به ۵۲ ماه را در یک زندان فدرال سپری کرد، اما پس از آزادی مجری یک برنامه گفت‌وگو محور رادیویی شد و تا زمان بازنشستگی‌اش در سال ۲۰۱۲ به این کار ادامه داد. هانت ۳۳ ماه در زندان گذراند و پس از آن تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۷ در مکزیک و فلوریدا زندگی کرد. هنگامی که مشخص شد ریچارد نیکسون در لاپوشانی این ماجرا نقش داشته است در ۹ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود استعفا داد.

وودی هارلسون و جاستین ثرو در سریال لوله کش های کاخ سفید

نقد سریال لوله کش های کاخ سفید از نگاه منتقدان

تی‌وی گاید | امتیاز: ۸۴ از ۱۰۰

کیت فیپس | مندل لحن را باطراوت و انرژی و هیجان سریال را بالا نگه‌ می‌دارد. گروه بازیگران وسیع و متنوع سریال که شامل کمدین‌هایی مانند آیک بارینهولتز، دامنل گلیسون و گرل کول می‌شود اغلب قبل از اینکه برای مدتی در تار و پود داستان ناپدید شوند،  یک یا دو صحنه جذاب را از آن خود می‌سازند. … با این حال، این سریال متعلق به ثرو و هرلسون است. هر دوی آن‌ها به شکل استادانه‌ای اجرای جسورانه‌ای از خود نشان می‌دهند که بدون نادیده گرفتن وزن وقایع سریال، سریال را سرگرم‌کننده و خنده‌دار نگه می‌دارند.

ایندی وایر | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

بن تراورس | لوله کش های کاخ سفید، احتمالا به عنوان یک داستان کاملا واقعی و متعبر درباره واترگیت شناخته نخواهد شد و همچنین شاید لحن آن برای طرفداران معمول سریال‌های تلویزیونی، بیش از حد ناموزون باشد (این یک درام تاریخی سرشار از طنز ابزورد و پوچ است، هجویه‌ای که البته رویکرد کاملا خنده‌دار ویپ را ندارد). با اینحال، هر عنصر سریال با چنان اشتیاق آشکاری با زمان، مکان و داستان مرکزی سازگار شده است که اینکه چگونه در مدت زمانی پنج ساعته چنین دنیایی را به وجود می‌آورد را نمی‌توان تحسین نکرد (به علاوه چگونه می‌توانید از سریالی که از حضور توبی هاس، کرنان شیپکا، جان کارول لینچ، جودی گریر و نقشی کوتاه از دیوید پاسکیسی بهره برده است، قدردانی نکرد؟).

انترتینمنت ویکلی | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

کریستین هالوب | لوله‌کش‌های کاخ سفید داستانی روشن و منسجم درباره یک رویداد معروف در تاریخ آمریکا بیان می‌کند. سریالی که در پنج قسمت معدود خود جای شکایت و گلایه زیادی باقی نمی‌گذارد (اگرچه می‌توانست به عنوان یک فیلم قبل‌تر از این‌ها ساخته شود)، اما آن دسته از مخاطبانی که به دنبال قهقهه‌ایی از جنس سریال ویپ هستند، احتمالا جز لحظات خنده‌دار پراکنده چیزی نصیبشان نمی‌شود.

راجر ایبرت | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

نیک آلن | لوله کش های کاخ سفید در نیمه اول خود و قبل از رسیدن به واترگیت، عملکرد بهتری دارد. جاییکه لیدی و هانت را به عنوان شخصیت‌هایی گزافه‌گو و پرطمطراق که البته به نوعی در کارشان خوب هستند، به تصویر می‌کشد. …{اما} هنگامیکه سریال به عواقب واترگیت می‌رسد از تک و تا می‌افتد و از بازیگران مکمل آن نیز کاری برنمی‌آید.

سریال لوله کش‌های کاخ سفید

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

دن فینبرگ | در این کمدی درام نامتعارف، شخصیت‌های زیادی وجود دارد. شخصیت‌هایی که آنقدر یکی پس از دیگری کاریکاتوری‌ و البته به شکل متناقضی واقعی هستند! که تقریبا غیرقابل فهم بنظر می‌رسند. هالیوود این مشکل را با بارها بازگو کردن داستان واترگیت و هر بار تمرکز بر آدم‌هایی متفاوتی که در این رسوایی مفتضحانه دخیل بوده‌اند، حل کرده است. شاید میان بازگویی‌های متفاوت واترگیت اشتراکاتی وجود داشته باشد، اما با یک منشور همیشه در حال تغییر هرگز نمی‌توان با دیدگاه تکراری کنار آمد.

اگر همه مردان رئیس جمهور (All the President’s Men) به عنوان یک فیلم کاملا جدی در یک سر طیف فیلم‌های درباره واترگیت و دیک (Dick) را به عنوان فیلمی کاملا مضحک و خنده‌دار در سر دیگر آن قرار بدهیم، هر فیلم دیگری از لحاظ لحن جایی در این بین قرار می‌گیرد. تلاش برای پیدا کردن لحن مناسب چالش اصلی سریال پنج قسمتی لوله کش‌ های کاخ سفید اچ‌بی‌او به نویسندگی الکس گریگوری و پیتر هیوک و کارگردانی دیوید مندل است. گریگوری و هیوک با قرار دادن کانون توجه داستان بطور خاص بر اورت هاوارد هانت (وودی هرلسون) و جورج گوردون لیدی (جاستین ثرو)، در میان تمام فیلم‌های دیگر درباره واترگیت، احتمالا دشوارترین شخصیت‌ها را برای ورود به این ماجرا انتخاب کرده‌اند.

لوله کش های کاخ سفید مجموعه‌ای از آشفتگی‌ها و هرج و مرج‌هایی است که تا حدی مدیریت شده‌اند. سریالی که در آن هر چهره‌ای از گروه بازیگران برجسته آن بنظر می‌رسد که از یک مجموعه متفاوت آمده‌اند. البته نکته اینجاست که این ناسازگاری و عدم توازن احتمالا تا حد زیادی عمدی است و اطمینان دارم که این یک برداشت معتبر از ماهیت ماجرای واترگیت از درون آن است. با اینحال نتیجه همچنان یک سریال تلویزیونی ناامیدکننده و نه کاملا رضایت‌بخش بنظر می‌رسد.

مجله اسلنت | امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

راس مک‌ایندو | لوله کش های کاخ سفید از این حقیقت ساده به وجود آمده است: وقایعی که در ساختمان اداری واترگیت در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ رخ دادند، در حالیکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های سیاسی در تاریخ آمریکا در نظر گرفته می‌شوند، عمیقا احمقانه نیز بودند. … این سریال همزمان که تلاش می‌کند لحظه‌های خنده‌دار زیادی از نمایش این وقایع بیرون بکشد، بطور موثری بر این نکته تاکید می‌کند چقدر همه آن‌ها مضحک و مسخره هستند. …{اما متاسفانه) لوله کش‌های کاخ سفید در نهایت خود را آنقدر جدی می‌گیرد که نمی‌تواند به عنوان یک کمدی فارس (کمدی‌ای مبتنی بر موقعیت‌های مضحک و اغراق‌آمیز) موفق باشد، در حالیکه در عوض برای برانگیختن هرگونه ترحم و همدردی واقعی، شخصیت‌های خود را بیش از حد گسترده و مفصل ترسیم می‌کند.

بهترین‌ فیلم های بیوگرافی تاریخ سینما

امتیازهای سریال لوله کش های کاخ سفید

(تا زمان آماده سازی مطلب)

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۸ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۹.۳ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۷۰ درصد بر اساس ۳۰ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۶۹ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۰ درصد براساس ۱۸ نقد

گفت‌وگو با بازیگر سریال لوله‌کش‌های کاخ سفید

وودی هرلسون: هانت را به عنوان یک انسان دوست نداشتم

  • بسیاری از کارهایی که هانت انجام داده است واقعا سزاوار سرزنش هستند، به همین دلیل تا به امروز نتوانسته‌ام او را کاملا دوست داشته باشم. من احساس کردم که این مرد یک سرباز است و کمی او را اینگونه به تصویر کشیدم.
  • من زمانی را دور از خانواده گذرانده‌ام و کارهایی را انجام داده‌ام که فکر می‌کردم باید انجام بدهم. شما باید بفهمید که چگونه با این موضوع کنار بیایید و این همان بخشی است که من شروع به برقراری ارتباط با هانت کردم. …من او را به عنوان یک انسان دوست نداشتم، اما از جهاتی با فضای خانوادگی‌اش ارتباط برقرار می‌کردم.
  • بنظر من سقوط نیکسون بخاطر این ماجرا و این فعالیت نسبتا بی‌خطر، طعنه‌آمیز است. در حالیکه نسل کشی‌هایی در ویتنام، لائوس و کامبوج با حمایت آمریکا انجام می‌شد. او بمباران فرشی یا اشباع را راه انداخت و شروع به استفاده از عامل نارنجی و همه چیزهای عمیقا زشت و مذموم کرد که در گذشته نیکسون حتی به عنوان پانوشت منفی ذکر نشده‌اند. آن‌ها واقعا درباره آن به هیچ وجه منفی صحبت نمی‌کنند. ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در ویتنام جان خود را از دست دادند که اکثرا غیر نظامی بودند.

 

پوستر سریال لوله کش های کاخ سفید

پوستر سریال لوله کش های کاخ سفید

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil