شگفت‌زده شوید؛ از کاپوتی و گاندی تا چاپلین و پریسلی اینجا هستند

بهترین‌ فیلم های بیوگرافی و زندگینامه ای تاریخ

لیست پروپیمان از ۲۶ فیلم برتر زندگینامه ای را اینجا بخوانید

توجه به سرگذشت انسان‌های واقعی و مشهور در طول تاریخ همیشه مورد توجه انسان بوده است. سینما محل نمایش درام است و زندگی انسان‌های مهم سرشار از پیچ‌وخم‌های دراماتیک. مردم دوست دارند بدانند چه حوادث و روندهایی باعث شکل‌گیری شخصیت یا انجام کارهای خیر و شر توسط مشاهیر شده؛ ضمن این‌که دانستن درونیات و سرک کشیدن به گوشه‌های نادیده و خصوصی مشاهیر نیز همواره برای انسان‌ها جذاب بوده و خواهد بود. کتاب‌های بیوگرافیک امروز جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های ویترین کتاب‌فروشی‌ها هستند و اقبال به دانستن زندگی انسان‌های مهم مورد توجه قشر کتابخوان نیز هست.

لیست کامل بهترین فیلم های زندگینامه‌ای نمایش فهرست

فهرست بهترین فیلم های بیوگرافی و زندگینامه ای تاریخ سینما را که به Biopics مشهورند به ترتیب تاریخ مرتب کرده‌ایم

بهترین فیلم های فانتزی سینما

فیلم الویس | Elvis | 2022

الویس، داستان زندگی اسطوره آمریکایی موسیقی، الویس پرسلی را از دوران جوانی تا ظهورش به عنوان یک ستاره راک اند رول در دهه ۵۰ روایت می‌کند، در حالیکه رابطه پیچیده او با مدیر برنامه‌هایش کلنل تام پارکر را نیز به تصویر می‌کشد. تجسم تماشایی باتلر از الویس، برای آشکار ساختن وجوه آشفته مردی که پشت چهره جاودانه این اسطوره راک پنهان شده است،  کانون توجه را از ژست‌های مشهور او به صدای گرفته و فوق‌العاده‌اش تغییر می‌دهد و به این ترتیب جلوه‌ای انسانی به او می‌بخشد. علاوه بر این، خوانندگی پرشور و خارق‌العاده، طراحی صحنه، بازسازی رخدادهای مشهور و گروه بازیگران جذاب و باورپذیر، این احساس را ایجاد می‌کند که گویی در حال تماشای مستندی از زندگی الویس هستیم. بازیگران فیلم هم آستین باتلر، تام هنکس، ریچارد راکسبرا، دیوید ونهام، کدی اسمیت-مک‌فی، لوک بریسی هستند.

آستین باتلر در فیلم الویس

فیلم سخنرانی پادشاه | ۲۰۱۰ | The King’s Speech

احتمالا هم‌نسلان ما هیچ‌کدام فکرش را هم نمی‌کردند که جرج ششم پادشاه انگلستان در جنگ جهانی دوم، به‌غیر از مشکلات مربوط به جنگ، مشکل مهم دیگری داشته به اسم لکنت زبان! یک گفتار درمانگر تیزهوش راهی کاخ باکینگهام می‌شود تا به پادشاه کشور در ترمیم نقص‌های زبانی و هدایت کشور در یک برهه تاریخی حساس کمک کند.

شیمی رابطه بین شاه و درمانگرش به‌واسطه بازی‌های بی‌نظیر «کالین فرث» و «جئوفری راش» عالی از کار درآمده. فیلم درس زندگی هم هست. روایتی از جنگ یک انسان برای غلبه بر یک نقص ذاتی، در راستای پیروزی در جنگی بزرگ‌تر و جهان‌شمول. تماشای این فیلم بیوگرافی را در فیلیمو از دست ندهید.

تماشای آنلاین فیلم The King's Speech

فیلم شبکه اجتماعی | ۲۰۱۰ | The Social Network

یکی از بهترین فیلمنامه‌های تاریخ به دست «دیوید فینچر» بازیگوش سپرده شده تا داستان شکل‌گیری مهم‌ترین شبکه اجتماعی تاریخ را روایت کند. کارگردانی عالی فینچر و بازی محشر «جسی آیزنبرگ» به جای مارک زاکربرگ موسس رِند و ظاهرا کلاهبردار فیسبوک را نادیده بگیرید و بچسبید به فیلمنامه «آرون سورکین».

پیچ‌وتاب‌های قصه، نوع شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌های مسلسل‌وار و طنازانه و هوشمندانه فیلم آن‌قدر عالی است که «سورکین» موفق شد تمام جوایز فیلمنامه در جشنواره‌های کوچک و بزرگ جهان را درو کند! فیلم شبکه اجتماعی از آن آثاری است که پس از تماشای آن نمی‌دانید باید حق را به چه کسی داد؟

تماشای آنلاین فیلم شبکه اجتماعی

فیلم من آنجا نیستم | I’m Not There | 2007

این یک فیلم زندگینامه‌ای نامتعارف است که از زندگی و حرفه موسیقی خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی، باب دیلن، الهام گرفته شده است. ۶ بازیگر جنبه‌های مختلف پرسوناهای عمومی دیلن را به تصویر می‌کشند. فیلم با انتخاب این ساختار نشان می‌دهد که چگونه دیلن در طول زمان تصویر خود را تغییر داده است. توجه دقیق و روشمند هینز به جزئیات باعث می‌شود که این فیلم زندگینامه‌ای نه تنها به عنوان اثری تقریبا وفادارانه به زندگی دیلن عمل کند، بلکه به انبوه تناقضاتی که دیلن را مجسم می‌سازند معنا ببخشد. من آنجا نیستم، داستان خود را با استفاده از تکنیک‌های روایی غیرسنتی بازگو می‌کند و خط داستانی شخصیت‌های مختلف الهام گرفته شده از دیلن را به هم برش می‌زند. این فیلم بطور کلی بخاطر کارگردانی هنرمندانه هینز و عملکرد برجسته گروه بازیگرانش و موسیقی شنیدنی آن، با استقبال خوبی مواجه شد.

فیلم من آنجا نیستم 

 

فیلم اتاقک غواصی و پروانه | ۲۰۰۷ | The Diving Bell and the Butterfly

ژان دومینیک بابی سردبیر مشهور «ELLE» در حوزه مد و فشن، به خاطر شغلش سال‌ها غرق در تجمل و زرق‌وبرق و خوشگذرانی بود. «بابی» سال ۱۹۹۵ بر اثر یک سکته مغزی بسیار شدید به‌مرور کاملا فلج شد، تاجایی که تنها می‌توانست چشم چپش را تکان دهد و پلک بزند! «جولین اشنایبل» این داستان تلخ را تبدیل کرد به حماسه‌ای درباره انسانیت و مبارزه. «بابی» به لطف استخدام یک درمانگر سیستم ارتباطی، یاد گرفت که با پلک زدن حرف بزند و منظورش را به دیگران برساند. او کم‌کم این سیستم را با کمک‌های بی‌پایان و ازخودگذشتگی درمانگرش تا جایی توسعه داد که موفق شد به همین شیوه کتاب زندگینامه‌اش را با نام «اتاقک غواصی و پروانه» بنگارد.

«متیو آمالریک» که در بخش اعظمی از فیلم ناچار است با چشمانش بازی کند، اجرایی به‌یادماندنی تقدیم مخاطبان فیلم می‌کند و شاه‌نقش زندگی‌اش را در قالب زندگی الهام‌بخش و تامل‌برانگیز «ژان دومینیک بابی» خلق می‌کند.

 

فیلم زندگی گلگون | La Vie en Rose | 2007

زندگی گلگون درباره شمایل مشهور فرانسه، ادیت پیاف خواننده، می‌توانست تنها یک فیلم زندگینامه کلیشه‌ای دیگر درباره یک خواننده و آهنگساز یا قسمتی از مستندی از شبکه وی‌اچ‌وان باشد. در واقع، داستان زندگی پیاف تمام مولفه‌های آشنای زندگی موسیقی‌دان‌های آشفته و در عین حال فوق‌العاده با استعداد را دارد. چهره‌هایی که اغلب سوژه چنین فیلم‌ها و مستندهایی هستند. اما این بازی مبهوت‌کننده کوتیار در نقش پیاف بود که به زندگی گلگون اجازه داد در میان دیگر فیلم‌های زندگینامه‌ای درباره موسیقیدان‌ها به اثری برجسته تبدیل شود. این اجرای برنده اسکار کوتیار آن روحیه کاریزماتیکی که پیاف به عنوان یک خواننده داشت را تمام و کمال تجسم می‌بخشد.

ماریون کوتیار در فیلم زندگی گلگون

فیلم هوانورد | ۲۰۰۴ | The Aviator

با توجه به شخصیت ماجراجو و بلندپرواز هاوارد هیوز و صحنه‌های پرجنب‌وجوش و پروازها و سقوط او در فیلم، دشوار است که این تاجر برجسته و هوانورد مشهور را به عنوان نوعی «ابرقهرمان» در نظر نگیریم: مردی که تقریبا قادر به انجام هر شاهکاری است!

اما فیلمی که صرفا بر شاهکارهای «هیوز» تمرکز کند، فیلمی ناقص است. «هوانورد» اسکورسیزی از این جهت فیلمی عالی است که آسیب‌پذیری‌های ذهنی و اختلالات شدید وسواس جبری-فکری او را هم مد نظر قرار می‌دهد. نمایشی دلپذیر از «لئوناردو دی‌کاپریو» در نقش «هیوز»، عیش بیننده را تکمیل می‌کند.

تماشای آنلاین فیلم هوانورد

فیلم کاپوتی | ۲۰۰۴ | Capote

تلاش هنرپیشه بزرگ فقید «فلیپ سیمور هافمن» در ارائه تصویری دقیق و ملموس از زندگی ترومن کاپوتی نویسنده‌ای که نقش مهمی در بنیان‌نهادن ژورنالیسم مدرن داشته، دیدنی است. کمااین‌که داوران آکادمی اسکار و گلدن گلوب هم این تلاش را با اهدای یک مجسمه طلایی به «هافمن» ارج نهادند. شکنندگی شخصیت «هافمن» نقش مهمی در ایفای زندگی پرفرازونشیب یک نویسنده عجیب و توانا داشته و بزرگ‌ترین نقطه قوت فیلم کاپوتی است.

تماشای آنلاین فیلم کاپوتی

فیلم سقوط | ۲۰۰۴ | Downfall

بهترین و منصفانه‌ترین فیلم تاریخ سینما درباره هیتلر. تاریخ را فاتحان می‌نویسند. پس از سقوط هیتلر، عموم تاریخ‌نگاری‌ها درباره شخصیت او بسیار اغراق‌آمیز بود و پیروزهای تاریخ جوری این دیکتاتور خون‌ریز را توصیف کرده بودند که گویی در زندگی شخصی هم هیچ ویژگی انسانی و اخلاقی‌ای نداشت و سراپا هیولا و درنده بود. البته که هیتلر هم علی‌رغم جنایتکار بودنش انسان بوده و «الیور هرشبیگل» این جسارت را به‌خرج داده که هیتلری را به نمایش دربیاورد که خاکستری است، رفتارش با خانم‌ها و کودکان محترمانه است و مثل آدمیزاد غذا می‌خورد!

فیلم گرچه فقط یک هفته آخر عمر این جنایتکار را روایت می‌کند، اما یکی از بهترین منابع سینمایی برای شناخت هیتلر و دستگاه مخوف اوست و روزهای پایانی زندگی او را استادانه به تصویر کشیده است.

تماشای آنلاین فیلم Downfall

فیلم شکوه آمریکایی | ۲۰۰۳ | American Splendor

داستان زندگی هاروی پیکار نویسنده مجموعه‌کتاب‌های مصور آمریکایی با نام «شکوه آمریکایی»، به شکل دل‌نشینی توسط «برمن» و «پولچینی» کارگردانان فیلم روایت شده است. کتاب‌های «شکوه آمریکایی» هاروی پیکار از این جهت جذاب هستند که پیکار معتقد بود حتی پیش‌پاافتاده‌ترین و به ظاهر بی‌پیچیدگی‌ترین زندگی‌ها نیز ارزش مستندسازی دارند.

فیلم با استفاده از تصاویری واقعی از «پیکار»، نسخه‌های داستانی و حتی نسخه‌های کمیک، کار بسیار خوبی برای عملی کردن نظریه «پیکار» انجام می‌دهد و موفق می‌شود تا یک کل منسجم را در راستای نمایش زندگی یک نویسنده معمولی، مستند کند.

 

فیلم پیانیست | The Pianist | 2002

پیانیست براساس کتاب خودزندگینامه‌ای آهنگساز یهودی ووادیسواف اشپیلمان ساخته شده است. فیلم به زندگی اشپیلمان در طول دوران جنگ جهانی دوم می‌پردازد. زمانیکه او و خانواده‌اش مجبور شدند در گتوی ورشو زندگی کنند. او بعدتر به هر تقدیری که بود توانست از فرستاده شدن به اردوگاه مرگ اجتناب کند، اما از خانواده‌اش جدا شد – که همه آن‌ها بعدتر کشته شدند -. اشپیلمان باقیمانده زمان جنگ را در شهر بمباران شده ورشو در تلاش برای زنده ماندن گذراند. پیانیست علاوه بر دریافت نخل طلای جشنواره کن سال ۲۰۰۲، برنده سه جایزه اسکار بهترین کارگردانی (رومن پولانسکی)، بهترین بازیگر مرد (آدرین برودی) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (رونالد هاروود) شد.

آدرین برودی در فیلم پیانیست

فیلم فهرست شیندلر | ۱۹۹۳ | Schindler’s List

روایت «اسپیلبرگ» از رنج یهودیان در دوران جنگ جهانی و سهم اسکار شیندلر در نجات جان صدها یهودی در آن دوران آن‌قدر مهیب و سهمگین و نگارنده فقط یک‌بار فیلم را دیده و کماکان تک‌تک جزئیات تکان‌دهنده‌اش را به یاد دارد.

حقایق و حواشی فهرست شیندلر

اسپیلبرگ برای خلق بهترین فیلم عمرش (و یکی از بهترین‌های فیلم بیوگرافی جهان) دستمزدی نگرفت، چون اعتقاد داشت چنین دستمزدی خونبهای میلیون‌ها انسان کشته‌شده در جنگ است. فضای صحنه در طول دوران فیلمبرداری هم آن‌قدر سنگین و غمناک بوده که کارگردان برای تزریق روحیه به عوامل فیلم، رفیقش «رابین ویلیامز» را استخدام کرده تا با شوخی و طنازی نگذارد عوامل فیلم از پا دربیایند. اجرای درخشان «لیام نیسون» در نقش شیندلر را ببینید که در یک‌سوم ابتدایی فیلم چقدر بی‌خیال و خودشیفته، در یک‌سوم میانی نگران و مصمم و در یک‌سوم پایانی چقدر نجیب و فروتن است. تمام اجزای فیلم شاهکار است.

۳۰ نوامبر سالگرد اکران این فیلم مهم استیون اسپیلبرگ است

فیلم چاپلین | Chaplin | 1992

دومین اثر زندگینامه‌ای مطرح ریچارد آتنبرا پس از فیلم بسیار تحسین شده گاندی، به زندگی شگفت‌انگیز شمایل سینما در سراسر جهان، چارلی چاپلین، می‌پردازد. رابرت داونی جونیور در نقش ولگرد کوچولو (عنوانی که چاپلین با آن شناخته می‌شود)، اجرایی پرشور و تاثیرگذار دارد. فیلم یک چارلی چاپلین مسن را نشان می‌دهد که در خلال صحبت‌هایش با جورج هیدن، ویراستار کتاب خودزندگینامه‌اش، خاطرات زندگی باورنکردنی خود، از گذشته فقیرانه‌ تا موفقیت‌های جهانی‌اش را به یاد می‌آورد. این فیلم که در پانزدهمین سالگرد مرگ این ستاره محبوب اکران شد، نقدهای متفاوتی دریافت کرد. هرچند بازی داونی جونیور در بهترین نقش‌ عمرش که یک جایزه بفتا و یک نامزدی اسکار را برای او به همراه داشت، تحسین منتقدان را برانگیخت.

فیلم چارلی چاپلین

فیلم مالکوم ایکس | Malcom X | 1992

حماسه زندگینامه‌ای مالکوم ایکس از اسپایک لی، زندگی رهبر جنجالی و بسیار با نفوذ ملی‌گرایان سیاه را به تصویر می‌کشد. فیلم داستان زندگی مالکوم را از زمانیکه یک گانگستری خرده‌پا بود تا دوران رهبری‌اش در جنبش ملت مسلمان، در بر می‌گیرد. این فیلم که عمدتا براساس کتاب خودزندگی‌نامه‌ای مالکوم ایکس در سال ۱۹۶۵ ساخته شده است، داستان پسر رنج کشیده‌ای را برای ما روایت می‌کند که به سادگی می‌توانست به هر سیاهپوست ناشناسی در دهه ۶۰ تبدیل شود که در واقع تقریبا تا حدی هم در این مسیر پیش رفت تا اینکه زندگی خود را وقف خدا و امت اسلام کرد.

دنزل واشینگتن در فیلم مالکوم ایکس

فیلم رفقای خوب | ۱۹۹۰ | Goodfellas

نظر شخص ما را می‌خواهید، اسکورسیزی در هیچ‌کدام از فیلم‌هایش به اندازه این یکی سرحال و طناز نبوده و خوشبختانه نتیجه شد یکی از بهترین فیلم های بیوگرافی سینما. یک فیلم گنگستری تمام‌عیاری بر پایه زندگی واقعی هنری هیل عضو یک گروه مافیایی در نیویورک که توسط پلیس دستگیر و به خاطر اعتراف کردن علیه هم‌دستان سابقش مشمول تخفیف در محکومیت و نهایتا آزاد شد!

«رفقای خوب» یک فیلم گنگستری معمولی نیست و تفاوت آن با بقیه فیلم‌های این سبک در جزئیات است. ظرافت بسیار زیاد در انتخاب بازیگر و شخصیت‌پردازی و طنز به‌جای فیلم که باعث شده خشونت عریان آن زننده به نظر نرسد، از جمله هنرهای اسکورسیزی هنگام ساخت یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۹۰ میلادی بوده.

رفقای خوب از بهترین فیلم های بیوگرافیک سینمافیلم پای چپ من | ۱۹۸۹ | My Left Foot

صبر کنید، «دنیل دی‌لوئیس» در این فیلم نقش فردی با فلج مادرزادی را بازی کرده؟ پس با یک فیلم درجه‌یک طرفیم! فیلم راوی داستان کریستی براون نقاش و نویسنده ایرلندی است که با فلج مغزی شدید متولد شده است. عنوان فیلم برگرفته از عنوان خود زندگینامه‌نوشت «براون» است که فیلم بر اساس آن ساخته شده و به تنها قسمتی از بدن او اشاره دارد که حتی با فلج مغزی نیز قادر به کنترل کامل آن بود.

نحوه تعامل بین «براون» و مادرش (با بازی برندا فریکرز) در فیلم جزو تکان‌دهنده‌ترین و بهترین روابط سینمایی تاریخ است.

بهترین فیلم بیوگرافی تاریخ سینما

فیلم آخرین امپراتور | ۱۹۸۷ | The Last Emperor

«برناردو برتولوچی» کارگردان شهیر ایتالیایی دست‌به‌کار شده تا زندگی آخرین امپراتور چین، پویی ناکام را به تصویر بکشد. زندگی «پویی» بی‌شباهت به زندگی «احمدشاه قاجار» نیست، او که در کودکی و جوانی غرق در تجملات و زندگی پرزرق‌وبرق بوده، ناگهان توسط «ارتش سرخ» کمونیستی از سلطنت خلع و محبوس می‌شود. فیلمبرداری و قاب‌های فیلم نفس‌گیر، داستان آن عجیب و غریب و درس‌های تاریخی‌اش برای اهل نظر ظریف و نغز است.

تماشای آنلاین فیلم آخرین امپراطور در فیلیمو

فیلم آمادئوس | ۱۹۸۴ | Amadeus

به تصویر کشیدن شخصیت یک نابغه بی‌مانند با شخصیتی عجیب و گاهی بدجنس در سینما، یک ریسک بزرگ بود و می‌توانست به‌راحتی اوقات هواداران بی‌شمار ولفگانک آمادئوس موتزارت را تلخ و آن‌ها را تا حد مرگ عصبانی کند. اما خوشبختانه این مهم به «میلوش فورمن» یکی از خوش‌ذوق‌ترین و چیره‌دست‌ترین کارگردانان ۵۰ سال اخیر تاریخ سینما سپرده شد تا یک اثر ۲:۴۰ ساعته قبراق و سرحال تماشا کنیم و البته یک فیلم بیوگرافی برتر جهان را!

بررسی ادعاهای تاریخی فیلم آمادئوس

«موتزارت» در تمام عمرش در مرز باریک بین نبوغ و جنون در حرکت بود و «فورمن» هم از به‌تصویر کشیدن این وضعیت هراسی ندارد، ولو به قیمت وادار کردن «توماس هالس» بازیگر نقش آهنگ‌ساز کبیر به آن خنده‌های خنده‌آور و عجیب نابغه در دوره کودکی‌اش.

تماشای انلاین فیلم آمادئوس در فیلیمو

فیلم گاندی | Gandhi | 1982

آتنبرا در گاندی به تفصیل به زندگی وکیلی که بعدها رهبر مشهور جنبش مقاومت بدون خشونت علیه حکومت بریتانیا می‌شود، می‌پردازد. این فیلم زندگینامه‌ای که در آن بن کینگزلی در نقش مهاتما گاندی حضور دارد، از لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در زندگی او در سال ۱۸۹۳ شروع می‌شود. هنگامیکه او بخاط حضور در کوپه مخصوص سفیدپوستان از قطار آفریقای جنوبی به بیرون پرت شد. فیلم با ترور غم‌انگیز و تشییع جنازه او در سال ۱۹۴۸ به پایان می‌رسد. این فیلم جذاب بخاطر دقت تاریخی‌اش، بازی برجسته کینگزلی و ارزش‌های فنی‌اش، پس از انتشار مورد تحسین قرار گرفت. این حماسه به شدت تکان دهنده و روشنگر نامزد یازده جایزه اسکار شد و هشت جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

تماشای فیلم گاندی در فیلیمو

فیلم گاو خشمگین | ۱۹۸۰ | Raging Bull

شاهکار دیگری از اسکورسیزی و سومین فیلم سیاه‌وسفید لیست برترین فیلم بیوگرافی سینما. یک بیوگرافی دیوانه‌وار و سرسام‌آور از دوران اوج و حضیض جیک لاموتا بوکسور بی‌اعصاب آمریکایی. بهترین فیلم دهه ۸۰ میلادی حاوی یکی از شاهکارهای بزرگ کارگردانی و یکی از شاهکارهای بازیگری در تمام دوران سینماست.

سال‌ها از اضافه‌وزن «رابرت دنیرو» برای نشان دادن دوران بازنشستگی و عیاشی «لاموتا» به عنوان شاهکار او در بازیگری یاد می‌شد، اما اجرای دنیرو آن‌قدر ظرافت دارد که محدود کردن بازی چندبعدی و عمیقش به چند کیلو گوشت و چربی، عین بی‌انصافی است. فیلم به طرزی نابخشودنی، مردی شکننده و ناایمن را به تصویر کشیده که نیاز خود به عشق را با حسادت، خشم و خشونت زیاد بیان می‌کند.

جو پشی در فیلم گاو خشمگین

فیلم مرد فیل‌نما | ۱۹۸۰ | The Elephant Man

بعید است داستان زندگی تلخ یکی از عجیب‌ترین انسان‌های تاریخ را به «دیوید لینچ» بدهید و چیزی جز شاهکار تحویل بگیرید. لینچ با هنرمندی، هنر و تاریخ را در داستان زندگی واقعی جان مریک مشهور به «مرد فیل‌نما» و پزشک او «فردریک ترِوس» را با هم ترکیب می‌کند. «تروس» بیمارش «مریک» را توسط والدینش رها شده و در یک سیرک به عنوان یک عجیب‌الخلقه در حال کار است، از فلاکت نجات می‌دهد، او را آموزش می‌دهد و «مریک» را به مرد محبوب لندن تبدیل می‌کند.

مرد فیل‌نما که به صورت سیاه‌وسفید فیلمبرداری شده، محل غوغای تصویربرداری و گریم هنرمندانه است. در انتهای فیلم زمانی که «مریک» فرسوده و افسرده دور می‌شود، تنهایی او را درک کرده و می‌فهمیم انواع مختلفی از استثمار وجود دارد.

تماشای آنلاین فیلم مرد فیل نما در فیلیمو

فیلم سرپیکو | Serpico | 1973

افسر پلیس فرانک سرپیکو با به خطر انداختن حرفه و زندگی خود، شجاعانه فساد در اداره پلیس نیویورک را در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ افشا کرد. سرپیکو که به همین خاطر در میان پلیس نیویورک دشمنانی برای خود دست و پا کرده بود، به بدترین واحد ممکن منتقل می‌شود تا کشته شود. اگرچه او به لطف چند همکارش در حین انجام ماموریتی تیری به صورتش اصابت کرد، اما در نهایت به عنوان یک قهرمان شناخته شد و مدال افتخار اداره پلیس نیویورک را دریافت کرد. این فیلم که براساس کتاب زندگینامه‌ای پیتر ماس ساخته شد، دو جایزه اسکار و همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را برای آل پاچینو کسب کرد.

دانلود فیلم سرپیکو در فیلیمو

فیلم بوج کسیدی و ساندنس کید | Butch Cassidy and the Sundance Kid | 1969

فیلم وسترن بوچ کسیدی و ساندنس کید با بازی دو تن از بااستعدادترین و مورد احترام‌ترین بازیگران هالیوود، پل نیومن و رابرت ردفورد، در ابتدا با واکنش‌های متناقضی روبرو شد، اما با گذشت زمان به عنوان یک اثر کلاسیک برجسته جایگاه خود را تثبیت کرد. این فیلم برداشتی آزاد از زندگی قانون شکنان غرب وحشی، رابرت لروی پارکر (معروف به بوچ کسیدی) و هری لانگاباو (معروف به ساندنس کید)، است. فیلم این دو سارق بدنام قطار را دنبال می‌کند که پس از یک دزدی ناموفق برای فرار از دست مردان قانون به بولیوی می‌گریزند. در ابتدا بازیگران مطرح زیادی مانند جک لمون، وارن بیتی و استیو مک‌کوئین برای این دو نقش در نظر گرفته شدند، اما در نهایت نیومن و ردفورد بودند که این دو شخصیت اسطوره‌ای را به تصویر کشیدند.

تماشای آنلاین فیلم Butch Cassidy and the Sundance Kid

فیلم آندری روبلف | Andrei Rublev | 1966

  • کارگردان: آندری تارکوفسکی
  • بازیگران: آناتولی سولونیتسین، نیکولای گرینکو، نیکولای بورلیایف، یوری نیکولین، یوری نظروف، رولان بیکوف
  • امتیاز Imdb: 8.1

مخاطبان و منتقدان همیشه سلیقه خاص خود را دارند، اما برخی فیلم‌ها چنان جایگاه یکه‌ای به دست می‌آورند که مورد توافق همگان قرار می‌گیرند. این شاهکار مسلم تارکوفسکی که کامل‌ترین نسخه آن ۲۰۵ دقیقه است، سیاه و سفید و به زبان روسی فیلمبرداری شده است. فیلمی که در آن به شخصیت‌های کمی به وضوح پرداخته می‌شود و همچنین اتفاقات کمی در آن رخ می‌دهد و آنچه اتفاق می‌افتد نیز لزوما به ترتیب زمانی نیست. فیلم برداشتی آزاد از زندگی نقاش پرآوازه روسی دوره رنسانس و قهرمان ملی، آندری روبلف، است. با اینحال ما هرگز او را نمی‌بینیم که نقاشی کند و یا عمل قهرمانانه‌ای انجام بدهد. او در بسیاری از بخش‌های فیلم غایب است و در انتها نیز روزه سکوت می‌گیرد. این فیلمی نیست که نیاز به پردازش و یا حتی درک داشته باشد، تنها باید آن را تجربه و احساس کرد.

تماشای فیلم آندری روبلف در فیلیمو

فیلم لورنس عربستان | Lawrence of Arabia | 1962

  • کارگردان: دیوید لین
  • بازیگران: الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز، خوزه فرر، آنتونی کوایلی، کلود رینس، آرتور کندی، عمر شریف، پیتر اوتول
  • امتیاز Imdb: 8.3

درام تاریخی حماسی بریتانیایی لورنس عربستان، زندگی توماس ادوارد لورنس را به تفصیل بازگو می‌کند. افسر انگلیسی‌ای که پیروزمندانه قبایل اغلب آشفته عرب را در طول جنگ جهانی اول متحد و رهبری کرد. پیتر اوتول بزرگ در نقش لورنس می‌درخشد و فیلم به شکل خیره‌کننده‌ای کشمکش‌های احساسی او با خشونت جنگ و وفاداری مناقشه‌برانگیزش به سرزمینش بریتانیا و همرزمان عربش را به تصویر می‌کشد. لورنس عربستان بخاطر فیلمنامه، تصاویر چشمگیر و باشکوه و اجرای بازیگرانش، مورد تحسین گسترده منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است و بعد از گذشت بیش از ۶۰ سال از ساخت آن، همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های ساخته شده شناخته می‌شود.

فیلم لورنس عربستان در فیلیمو

فیلم مصائب ژان دارک | ۱۹۲۸ | The Passion of Joan of Arc

قدیمی‌ترین فیلم و تنها فیلم صامت مجموعه فیلم بیوگرافی، شاهکاری است به نام «مصائب ژاندارک» به کارگردانی «کارل تئودور دریر». فیلم که در سال ۱۹۲۸ منتشر شد، محاکمه و اعدام مشهورترین شهید فرانسه، ژان دارک معروف به ژان آرک را به تصویر می‌کشد: زن شجاعی که ارتش فرانسه را در طول جنگ صدساله به پیروزی رساند و تنها یک سال بعد توسط دشمنان بریتانیایی (و بعضا فرانسوی) به جرم بدعت دستگیر و اعدام شد. فیلم بی‌صداست، اما برای تعریف داستانش نیاز به صدا ندارد. بازی «ماریا فالکونتی» یکی از تکان‌دهنده‌ترین بازی‌های عصر صامت سینماست.

فیلم مصائب ژان دارک در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil