ویژه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

آنچه درباره فیلم وابل می‌دانیم

فیلم وابل جدیدترین ساخته تورج اصلانی فیلمبردار مطرح سینمای ایران است که در مقام کارگردان حضور دارد. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ حاضر است. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی این فیلم انداختیم.

اصلانی که قبلاً فیلم‌های «حمال طلا» و «جینگو» را ساخته است و عموماً مسائل اجتماعی و چالش‌ها را دنبال می‌کند، امسال فیلم وابل را در جشنواره فیلم فجر دارد. وابل همچون آثار قبلی اصلانی یک فیلم با داستانی اجتماعی است که سپهر سیفی تهیه‌کننده آن است.

خلاصه داستان فیلم وابل

در خلاصه داستان فیلم وابل اینطور آمده است: «اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.»

 

بازیگران و عوامل فیلم وابل

آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی، رامین راستاد بازیگران جدیدترین ساخته تورج اصلانی هستند.

اما کارگردان این فیلم تورج اصلانی است. اصلانی اگرچه در فیلمسازی کمتر شناخته شده است ولی یکی از فیلمبرداران کارکشته و مشهور سینمای ماست. از فعالیت‌های تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری به فیلم‌هایی نظیر «مالیخولیا»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «سن پطرزبورگ» و «فصل کرگدن» می‌توان اشاره کرد. اصلانی سال پیش موفق به تولید فیلم سینمایی به نام «بی‌سرزمین» شد به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی خودش و با بازی هانی مجتهدی خواننده کُرد که محصول مشترک عراق و سوریه است و سومین ساخته بلند سینمایی اصلانی.

نویسنده: تهمینه محمدی، مدیر فیلمبرداری: حسن اصلانی، تدوین: مستانه مهاجر، طراح صحنه: کامیاب امین عشایری، طراح لباس: آرام موسوی، آهنگساز: صادق آزمند، طراح چهره‌پردازی: عبدالله اسکندری، مدیر صدابرداری: امین میرشکاری، مدیر تولید: دانیال کاشانچی، مشاور فیلمنامه: محمدرضا هاشمیان، منشی صحنه: جیران جناب، جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، عکاس: حسن شجاعی، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر برنامه‌ریزی: عقیل تقی‌زاده.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۱

چند نکته درباره فیلم

  • نوید پورفرج امسال در فیلم اتاقک گلی که در فضای کردستان ساخته شده بازی کرده است.
  • وابل به معنی باران تند است و اصطلاحی است که در منطقه لرستان برای باران‌های سیل‌آسا استفاده می‌شود.
  • تورج اصلانی تنها فیلمبرداری نیست که امسال خودش در مقام کارگردان فیلم ساخته است. فرشاد گل‌سفیدی دیگر مدیر فیلمبرداری است که امسال فیلم در جشنواره فجر دارد؛ معرفی اولیه فیلم هفت بهار نارنج
  • تورج اصلانی در نشست خبری جشنواره فجر شرکت نکرد.

 

تیزر فیلم وابل تورج اصلانی

 

صحبت‌های عوامل فیلم در جشنواره فجر ۱۴۰۱

سپهر سیفی | تهیه‌کننده وابل:

  • امروز که خدمت شما هستیم، همکارانی از ما که نیستند و در خوی مشغول خدمت‌رسانی هستند. کارگردان هم دوست داشت در نشست باشد اما به دلیل مشکلات بین‌المللی فیلم تهران نبودند.
  • در عرصه سینما همیشه دنبال حرکت نوآورانه هستیم که حرفی برای گفتن داشته باشند. برای «وابل» هم احساس کردیم می‌تواند چنین باشد. اول سناریو را انتخاب کردیم و سپس دنبال کارگردان رفتیم. سناریو این فیلم، اجتماعی و به خانواده پرداخته است. همچنین به دنبال این بود که معضلی را بهترین شکل مطرح کند.
  • بحرانی در این فیلم شکل می‌گیرد و بعد حل می‌شود. بحث خانواده موضوع جهانی است و صرف ایران نیست موضوعی چون خانواده اگر با قصه‌ای دراماتیک همراه شود، می‌تواند مخاطب را جذب کند.
  • سعی کردیم تجربه جدیدی خلق کنیم و معضل اجتماعی داشتن مسکن مورد توجه قرار دادیم. نقد ناهنجاری به صورت نقد شفاف در فیلم مطرح کردیم و «ماهی و گربه» مدل دیگری از فیلم بود. در تمام سال‌ها روی فیلم‌هایی کار و سعی کردیم فیلم درستی بسازیم و برای گیشه فیلم نسازیم.
  • گفته می‌شود مردم با سینما قهر کردند و ما تلاش کردیم مخاطب را به سینما برگردانیم و امیدواریم با توجه به تبلیغات خوب گیشه خوبی هم داشته باشیم.
  • نوید پورفرج بسیار خوب از پس نقش برآمد. ما درباره تمام بازیگران بسیار فکر کردیم و تمام عوامل با این فکر که بهترین اتفاق را رقم بزنند، انتخاب شدند. آقای تورج اصلانی با خانم محمدی فیلمنامه اولیه را بازنویسی کردند.
  • ما تلاش کردیم فیلم را به جشنواره برسانیم و سعی می‌کنیم بعد از جشنواره و برای اکران اصلاحاتی در آن ایجاد کنیم. ناگفته نماند که این فیلم با هزینه تمام شخصی ساخته شده است و حتما در پروسه پخش فیلم مباحث فروش داخلی و خارجی و پخش وی او دی رخ خواهد داد.

آزاده زارعی | بازیگر:

  • اول فیلمنامه من را جذب کرد و سپس نقش «نسرین». سن شخصیت به من نمی‌خورد، تجربه مادری را نداشتم و فرهنگ و جغرافیا «نسرین» با من متفاوت بود به همین دلیل برایم چالش‌برانگیز بود.
  • فیلمبرداری در گرمسار و بسیار سخت بود. هم آفتاب سوزان دیدیم هم سرمای شدید. تجربه با اصلانی کار سخت اما باارزشی بود. تعامل خوبی داشتیم اما در برخی مواقع قبل از شروع سکانس به ما فیلمنامه داده نمی‌شد که چالش عجیب و غریبی بود. من همیشه باید فیلمنامه را بخوانم و به دیالوگ‌ها تسلط داشته باشم اما در فیلم «وابل» این طور نبود.
  • من به دلیل احترام به اصحاب رسانه و فیلمی که بازی کردم، اینجا هستم. این شغل من است و من پاسدار شغلم هستم. فکر می‌کنم چون دینی به نقش «نسرین» ندارم نقش قابل قبولی داشتم چرا که نقش به شدت سختی بود؛ یک زن مستقل و تنها بود و ما در جامعه چنین زن‌هایی کم نداریم.

 

عکس‌های فیلم وابل

آزاده زارعی در فیلم وابل

فیلم وابل

فرید سجادی حسینی در فیلم وابل

فرید سجادی حسینی در فیلم وابل

نوید پورفرج در فیلم وابل

 

نوید پورفرج و آزاده زارعی در فیلم وابل

تورج منصوری کارگردان وابل در پشت صحنه فیلم

آزاده زارعی در فیلم وابل

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. س می‌نویسد

    افتضاح
    این فیلم نبود
    یه کلیپ بزن و برقص خز وخیل بود
    و چندش

fosil