ویژه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

معرفی اولیه فیلم هفت بهار نارنج

فیلم هفت بهار نارنج ساخته فرشاد گل‌سفیدی با بازی علی نصیریان یکی از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر است که در این مطلب به اطلاعات و حواشی و نقدهای آن پرداختیم.

فرشاد گل‌سفیدی فیلمبردار سینمای ایران در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش به سراغ قصه‌ای عاشقانه رفته است؛ فیلم .هفت بهار نارنج با بازی علی نصیریان یکی از آثار حاضر در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است.

 

خلاصه داستان فیلم هفت بهار نارنج

فیلمنامه هفت بهار نارنج را احمد رفیع‌زاده نوشته است و در خلاصه داستان آن آمده است: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت…

 

بازیگران و عوامل فیلم هفت بهار نارنج

بازیگران: علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل سفیدی، باران سلطانی مقدم، آرشا گل سفیدی.

کارگردان: فرشاد گل‌سفیدی، تهیه‌کننده: محمد کمالی‌پور، فیلمنامه‌نویس: احمد رفیع‌زاده.

گل‌سفیدی که سابقه فیلمبرداری آثار کارگردان‌های مختلفی از جمله مسعود ده‌نمکی را در کارنامه دارد فیلم هفت بهار نارنج را به صورت سیاه‌ و سفید فیلمبرداری کرده است.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۱

حاشیه‌های فیلم

  • علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای خطاب به دبیر جشنواره از حضور در این جشنواره و داوری شدن توسط هیات داوران انصراف داد و دلایل آن را کسالت و خستگی عنوان کرد.

صحبت‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره چهل و یکم فجر

فرشاد گل‌‌سفیدی | کارگردان هفت بهار نارنج:

  • اولین باری که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، مخالفت کردم. چراکه دوست داشتم مدیرفیلمبرداری بمانم همچنان هستم و خواهم ماند. بعد از این فیلم هم همچنان همین نظر را دارم مگر به یک فیلم که سر ذوقم بیاورد.
  • ژانر فیلم را خیلی دوست داشتم، روایتگر یک ملودرام عاشقانه‌ است‌ البته طرح اولیه داستان برای آقای جمالی‌پور نویسنده کار است. هر بار فیلم را می‌بینم همه چیز درست است. بیش از ۱۰۰ بار آن را دیدم و هر بار احساس می‌کنم همه چیزها در فیلم درست است.
  • ساخت این پروژه من را اذیت کرد؛ زیرا در ابتدا قرار بود من کارگردان و فیلمبردار باشم، در حالی که روز پنجم فیلمبرداری متوجه شدم از پول و سرمایه خبری نیست. یعنی سرمایه‌گذار ماجرا را کنسل کرد و من دو راه داشتم که یا فیلم را بسازم یا دیگر ادامه ندهم. شرایط مالی سختی داشتیم و من به خاطر استاد علی نصیریان پروژه را ادامه دادم.
  • نقش شمس در این فیلم سینمایی، از آقای شمس لنگرودی الهام نگرفته است. این فیلم بخشی از قصه زندگی آقای نصیریان است و تا پایان عمر از همسرشان مراقبت کردند. آقای نصیریان در طول کار می‌گفتند فکر می‌کنند این آخرین کارشان است.
  • علی نصیریان در ۸۳ دقیقه، یک تنه کل فیلم را پیش می‌برد. روند تولید سخت بود و ایشان در تمام کار همراه ما بود؛ از نظر من باید فیلمنامه‌هایی نوشته شود که بتوان از پیشکسوتان استفاده کرد. ما استاد نصیریان را ۶ – ۷ ساعت در طول روز بیشتر نداشتیم؛ ایشان سحرخیزند و سینمایی‌ها سر ظهرند و ما باید صبح زود همه گروه را هماهنگ می‌کردیم تا کار با استاد پیش رود. سعی کردم قصه را ساده بیان کنم. همه چیز در این فیلم ساده است، حتی اگر به بازی آقای نصیریان دقت کنید متوجه آن می‌شوید. «هفت بهار نارنج» فیلم شریفی است و بسیار روراست است.
  • من فکر می‌کنم فیلمی درست است که تماشاچی مدام رو صندلی سینما تکان نخورد. فیلم خسته‌کننده نبود و ریتم کندی هم نداشت. در واقع ابتدا و انتهای درستی داشت. اگر قرار بود این فیلم کوتاه شود، حتماً فیلم کوتاه می‌ساختم اما این فیلم بلند است.
  • در سال ۱۳۹۹ پروانه ساخت گرفتیم، فیلمبرداری در سال ۱۴۰۰ شروع شد و یک سال به جشنواره پارسال نرسید و این یک سال روی صدا و موسیقی و … کارکردیم. آقای نصیریان ۸۸ ساله هستند و باید مراعاتشان را کنیم. ایشان بسیار کمک به من کرده‌اند، به خصوص در شعرها که در فیلم می‌خوانند. فقط یک یا دو مورد بود که در فیلم قبول نکردند، اما خیلی با تعامل پیش رفتیم و خیلی خوب بود.

پیام آزادی | آهنگساز:

  • این فیلم، ۳ الی ۴ ماه طول کشید. من در ابتدا فیلم را دیدم و دوست داشتم و پس از آن‌، ضبط موسیقی را آغاز کردیم. برای موسیقیِ فیلم، از کمانچه و سه‌تار هم استفاده کردیم. همچنین که انتخاب ترانه‌های قدیمی هم برعهده بنده بود.
  • ما یک تحقیق یک هفته ای مشترک با آقای گل سفیدی انجام دادیم و ایده اولیه موسیقی ها با پیشنهاد ایشان شکل گرفت و به یک چارچوب برای مرز بین رویا و لو ندادن داستان و اینکه چه استفاده از چه نوع سازی کنیم، رسیدیم. ملودی ابتدایی با پیانو بود، بعد از آن به ملودی سازهای زهی رسیدیم و هرچه به پایان فیلم می رسیم بار عاطفی فیلم بیشتر می شد پس از سه تار و این‌نوع سازها بیشتر استفاده کردیم.
  • جای علی نصیریان خالی است. ایشان به دلیل کهولت سن و خستگی گفتند که توانایی حضور در جشنواره را ندارم. این هنرمند نامه‌ای را به دبیر جشنواره فیلم فجر ارسال کردند اما به دلیل شیطنت برخی، این نامه منتشر شد و رسانه‌ها به گونه‌ای وانمود کردند که آقای نصیریان از شرکت در این فستیوال انصراف دادند در حالی که اینگونه نبوده است.

 

عکس‌های فیلم هفت بهار نارنج

علی نصیریان و لادن مستوفی در فیلم هفت بهار نارنج

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil