ویژه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

همه چیز درباره فیلم سینما متروپل

سینما متروپل جدیدترین ساخته سینمایی محمدعلی باشه‌آهنگر است. فیلمساز مطرح سینمای دفاع مقدس که آثار درخور توجهی را در سال‌های گذشته به ویژه در دهه ۸۰ و ۹۰ ساخته است. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به آخرین ساخته او یعنی فیلم سینمایی سینما متروپل

محمدعلی باشه‌آهنگر که اصالت آبادانی دارد و در دوران جنگ تحمیلی در شهر آبادان حضور داشته است تا امروز روایت‌های متفاوتی از ۸ سال دفاع مقدس به تصویر کشیده است و فیلم سینما متروپل جدیدترین آن است که برای جشنواره چهل و یکم فیلم فجر آماده شده است.

خلاصه داستان فیلم سینما متروپل

برای تمامی اهالی خوزستان و شهرهای آبادان و اهواز و خرمشهر هیچ نشانه‌ای مهم‌تر از سینما متروپل نیست. سینمایی که در طول دوران جنگ تبدیل به ویرانه‌ای شد و بعد از جنگ نیز هیچ‌گاه بازسازی نشد تا مردم شهر آبادان که علاقه زیادی به سینما دارند دچار کمبود سالن سینما شوند.

درباره خلاصه داستان این فیلم گفته‌اند به ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره شهر می‌پردازد و به‌طور رسمی اینطور نوشته‌اند: «قصه سینما در حصر…»

 

بازیگران و عوامل فیلم سینما متروپل

مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق‌نورد، پریوش نظریه، حسین باشه آهنگر، شهاب عسگری و فرید قبادی با هنرمندی رضا کیانیان و حضور افتخاری مهتاب نصیرپور تیم بازیگران این فیلم هستند.

محمدعلی باشه‌آهنگر که کارگردان فیلم سینما متروپل است سابقه زیادی در ساخت فیلم‌های متفاوتی از جنگ دارد. فیلم‌هایی که اغلب زاویه و روایت دیگری از هشت سال دفاع مقدس ارائه می‌دهند؛ فرزند خاک سومین تجربه سینمایی این فیلمساز مورد اقبال منتقدان قرار گرفت. باشه‌آهنگر  سپس با بیداری رویاها، ملکه و سرو زیر آب در روایت‌های دفاع مقدس خرق عادت کرده و قصه‌های متفاوتی را روایت کرده است. او حالا با سینما متروپل پس از حدود ۴ سال بار دیگر پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است تا باز هم قصه‌ای عاشقانه بر بستر جنگ و دفاع مقدس روایت کند. این‌بار جنس عاشقانه باشه‌آهنگر متفاوت است و او عاشقان سینما را در دل بحرانی مانند سقوط آبادان به تصویر می‌کشد.

با سایر عوامل اصلی این فیلم هم آشنا شوید؛ نویسندگان: محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه آهنگر، مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، تدوین: حمید باشه آهنگر، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، موسیقی متن: ستار اورکی، طراح چهره پردازی: کامران خلج، صداگذار: حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌های ویژه بصری: کامیار شفیع‌پور، عکاس: کوروش پیرو، برنامه‌ریز: فهیمه کمالی و تهیه کننده: سید حامد حسینی، محصول بنیاد سینمایی فارابی.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۱

نکاتی درباره فیلم

  • نام متروپل در سال‌های اخیر به واسطه سقوط ساختمان نوسازی که در محل قدیمی سینما متروپل ساخته شده بود بار دیگر بر سر زبان‌ها و رسانه‌ها افتاد. توجه باشه آهنگر به یک سوژه قدیمی باعث شده است که کنجکاوی‌ها برای تماشای این فیلم بیش از گذشته باشد.
  • ترکیب بازیگران فیلم نیز جزو ویژگی‌های فیلم است. از حضور مجتبی پیرزاده که در جشنواره سی‌وهشتم با فیلم تومان توجه منتقدان را به خود جلب کرد تا رضا کیانیان و پریوش نظریه که سابقه بازی در آثار دفاع مقدسی را دارد.
  • شباهت نام این فیلم با فیلمی که مسعود کیمیایی که در سال ۱۳۹۲ ساخت، باعث ایجاد سوالاتی شد. فیلم مسعود کیمیایی متروپل نام داشت که اتفاقاتش در سینمایی به همین نام در تهران رخ می‌داد و این فیلم با نام سینمامتروپل روانه اکران شده است.

 

صحبت‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فجر ۱۴۰۱

محمدعلی باشه‌آهنگر | کارگردان فیلم سینما متروپل:

  • سال ۵۹ آبادان به محاصره افتاد و آنچه بایستی مقاومت مردم را برجسته می‌کرد حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما متروپل انجام می‌شد. من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا سی قدم هم نبود. همان زمان ما و تعدادی از بچه‌ها تصمیم گرفیتم سینما راه بندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و یقیه این ماجراها را در فیلم می‌بینید.
  • نسخه اصلی ۱۹۰ دقیقه است اما نسخه‌ای که شما تماشا کردید، ۱۳۷ دقیقه است. فیلم هنوز ۴۰ درصد از کارهای جلوه‌های ویژه‌اش مانده است. درباره اکران فیلم هم نمی‌دانم چه زمانی فرصت پیش آید. ما اکنون در وضعیت محاصره‌ای هستیم و از آینده خبر نداریم.
  • فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و من معتقدم فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر، روح‌ها و قلب‌ها و انسان‌ها را به ویژه در کشور ما نزدیک کند.
  • «متروپل» درامی با داستانک‌های مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش می‌روند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصه‌های متعددی وجود دارد و پیش می‌روند. حتی فکر می‌کنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آن‌ها در فیلم صحبت می‌کردیم.
  • هر فیلمی مخاطب خودش را دارد. آیا کسی می‌داند هزینه فیلم «سرو زیر آب» چقدر شده است؟ اگر «سرو زیر آب» در زمان و شرایط مناسب‌تری اکران می‌شد، حتما شرایط بهتری را تجربه می‌کرد. این فیلم سند تاریخی در حوزه شهدای اهواز است. شما سندی گویاتر از این فیلم درباره این موضوع نمی‌بینید. آیا با این پژوهش تاریخی هم مخالفید؟ هر فیلمی مخاطب خودش را پیدا می‌کند.
  • برخی اتفاق‌هایی که در فیلم می‌بینید، برای شخص من در دهه ۶۰ رخ داده است. ما تلاش کردیم ارجاعاتی به «سینما پارادیزو» نداشته باشیم. فیلم‌های زیادی درباره سینما ساخته شده است و در آینده هم حتما ساخته خواهد شد.

سیدحامد حسینی | تهیه‌کننده:

  • بخش‌هایی از فیلم کامل نبود زیرا فرصت ما بسیار محدود بود. از شما بابت این کاستی عذرخواهی می‌کنیم. مسلما فیلم در بخش‌های صدا، موسیقی و مونتاژ کمی نقص دارد که باید درست شود.
  • ما مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم بلکه جلسه‌ای همراه با دبیر جشنواره فیلم فجر و رییس سازمان سینمایی تشکیل شد. دو دلیل برای حذف سیمرغ مردمی وجود داشت؛ اول این‌که برخی فیلم‌ها دیر به جشنواره می‌رسید و عدالت در جمع‌آوری آرا وجود نداشت. دلیل دوم هم دسترسی سخت به اینترنت و فضای مجازی بود. در آن جمع، رای‌گیری ایجاد شد و اکثر تهیه‌کنندگان به حذف سیمرغ مردمی رای دادند.
  •  اینکه می‌گویند ۲۷ میلیارد هزینه ساخت فیلم شده، اشتباه است. مساله برآورد هزینه در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس، متفاوت است. یعنی هرآنچه از خزانه کل برداشته می‌شود، مجدد بازمی‌گردد. هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند.

علیرضا زرین‌دست | مدیر فیلمبرداری:

  • وقتی فیلم «ملکه» را کار می‌کردیم آن زمان آقای آهنگر داستان فیلم را برای من تعریف برایم کرد.
  • محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزه‌ای بیشتر از مضاعف برای من ایجاد می‌رد. ما در برخی مواقع مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم اما قسمت فیلمبرداری واقعا سخت بود.

حسین باشه‌آهنگر | بازیگر:

  • یکی از پارامترهایی که ممکن است نقشی را برای بازیگر جذاب کند، موضوع فقدان یا از دست دادن است. همان‌گونه که مانند کاراکترم در فیلم مدام تلاش می‌کردم تا سینما را زنده نگه دارم، الان هم در واقعیت تلاشم را می‌کنم.

فرید قبادی | بازیگر:

  • این فیلم سینمایی دومین همکاری من با سیدحامد حسینی و همچنین کار کردن با آقای باشه‌آهنگر برای من بسیار لذت‌بخش بود. گروهی از بهترین‌های سینما در این فیلم حضور داشتند و هر کدام تلاششان را کردند.

حمید باشه آهنگر  | تدوینگر:

  • نسخه‌ای که شما دیدید، در یک فرصت ۱۰ روزه آماده و موازی با آن ساخت انیمیشن، موسیقی، جلوه‌های ویژه و… در همین مدت انجام شده است. من در ده روز گذشته، نزدیک پنجاه بار فیلم را نگاه کردم و الان حالت اشباع به آن دارم و نمی‌توانم درباره بازخورد و تاثیر آن روی مخاطب حرف بزنم.

 

تیزر رسمی فیلم سینما متروپل

پوستر فیلم سینما متروپل

پوستر فیلم سینما متروپل

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. مشایخی می‌نویسد

    خرابی، آوارگی، مرگ و خسارت‌های روانی، نتایج اصلی جنگ بود که با دیدن این فیلم مرور شدند.

    آن هم در فیلمی که نه کارگردانی داشت و نه هیچ عنصر درست دیگری.

fosil