نگاهی به قسمت چهلم سریال جیران

آن‌چنان کز رفتنِ گل، خار می‌مانَد به جا

قسمت چهلم سریال عاشقانه جیران روز جمعه نهم دی ماه ۱۴۰۱ از فیلیمو پخش شد. در این قسمت شاهد اتفاق‌های عجیبی بودیم که همگی نشان دهنده روند تحولات در دربار شاه قاجار است. با هم مروری داریم بر مهم‌ترین نکات قسمت چهلم سریال جیران.

شاخه بریده قسمت چهلم سریال جیران

در قسمت چهلم سریال، جیران بر سر درختی که روزگاری محل دیدارهای او با سیاوش بود حاضر شد. شاخه درختی که جیران روزگاری روی آن نشسته بود و شاه قاجار در نگاه اول عاشقش شده بود توسط سیاوش بریده شده بود. جیران با دیدن شاخه بریده درخت یاد سیاوش افتاد و سراغی از او گرفت غافل از اینکه سیاوش از دور او را تماشا می‌کند.

همه چیز درباره سریال جیران

دستور سلمان برای قرق حرمسرا

بعد از آنکه سلمان از رفتارهای فتنه‌انگیز و شوم خواجه روشن در حرمسرای سلطانی آگاه شد بلافاصله نامه‌ای به مهدعلیا نوشت و خواستار قرق حرمسرا شد تا عاملین قتل‌های درون کاخ پیدا شود. توطئه‌های خواجه روشن باعث شده بود که هیچ کدام از فرزندان شاه امنیت جانی نداشته باشند و فضای ناامن داخل حرمسرا را به واسطه قتل فرزند جیران و خواجه گلشن برای زنان حرمسرا بیشتر کرده است.

نقش نقره در قسمت چهلم سریال جیران

خواجه روشن در لحظه آخر قرق تصمیم داشت معین میرزا ولیعهد دربار قاجار را به قتل برساند. اتفاقی که در لحظه آخر و به واسطه دخالت نقره اتفاق نیفتاد. نقره نقش جاسوس دو جانبه را در دربار شاه بازی می‌کند و با نفوذ در حریم خواجه روشن تصمیم داشت تا از توطئه‌های پشت پرده علیه دربار شاه پرده بردارد. روشن هم که به عشق نقره دچار شده بود به او اعتماد کامل کرد و با کمک نقره قرق کاخ را شکسته و به خانه‌ای امن رفتند و آنجا پرده از چهره فردی برداشت که تمام فتنه‌ها زیر سر او است.

طمع خواجه روشن

شاید در قسمت چهلم سریال جیران  اگر خواجه روشن نمی‌گفت که کفایت خاتون پشت تمامی این نقشه‌ها حضور دارد هیچ‌گاه نقاب نقره از چهره‌اش نمی‌افتاد اما همین اعتراف کافی بود تا صبح روز وصال نقره و روشن صدراعظم و پسرش به خانه امن آن‌ها آمده و نقره تیر خلاص را با ضربات متعدد خنجر به پیکر روشن زد تا یکی از شوم‌ترین خواجه‌های دوران قاجار از بین برود.

مرتضی اسماعیل کاشی در سریال جیران

بازی تحسین‌آمیز مرتضی اسماعیل‌کاشی

بازی خیره کننده مرتضی اسماعیل کاشی در نقش خواجه روشن در سریال جیران و ظرافت‌های بازی او در طول این مدت ثابت کرد اعتماد به چهره‌های تئاتری می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری را در عرصه بازیگری باز کند. کمااینکه شاهد بودیم اسماعیل کاشی با درک درستی از نقش خواجه روشن تمام کینه و نفرت و بغض و حسرت یک خواجه مغضوب را به خوبی بازی کند. خواجه روشن نماد منفعت طلبی بود و چهره‌ای بود که ثابت کرد می‌توان در میان بلبشوی اتفاق‌های درون کاخ شاه به آلاف و علوفی رسید و همواره کاری را پیش برد که فقط نفع خودش را ببیند.

ازدواج به سبک ایرانی در قسمت چهلم سریال جیران

بالاخره سیاوش و سارا با هم ازدواج کردند. ازدواجی با سبک ایرانی و مراسم‌های ویژه‌ ایرانی که سارای گرجی را با رسوم ایرانی بیشتر آشنا کرد. ازدواج سیاوش با سارا باعث شد که ماجرای او و خدیجه تجریشی برای همیشه به دالان تاریک زندگی پرتاب شود و هیچ نقطه امیدی برای بازگشت آن‌ها وجود نداشته باشد. حالا دیگر سیاوش با حضور سارای گرجی انگیزه‌های بیشتری برای شوریدن علیه حکومت مرکزی دارد و باید دید در آینده چه اتفاقی برای سیاوش می‌افتد.

خشم مهد علیا از سلمان

سیلی مهد علیا به سلمان -در قسمت چهلم سریال جیران- در حالی که سلمان سعی می‌کرد از کیان شاه و جان و مال او حفاظت کند نشان داد زور عشق بیشتر از هر اتفاقی است. مهدعلیا که به صورت پنهان با سلمان ازدواج کرده بود احساس سرخوردگی و شکست می‌کرد وقتی فهمید خدیجه چهریقی معشوقه سابق سلمان بوده است. از طرفی بر ملا شدن چهره نقره و خیانت او به مهدعلیا باعث شد خشم مادر شاه از سلمان بیش از گذشته شود و این سرخوردگی را به نحوی نشان دهد. مهدعلیا چه در جوانی و چه در حال حاضر هیچ‌گاه نتوانست احساس پیروزی را به صورت واقعی درک کند و همواره خیانت را جزو جدا ناشده زندگی‌اش می‌داند. صائب تبریزی در این‌باره می‌گوید:

آن‌چنان کز رفتنِ گل، خار می‌مانَد به جا
از جوانی حسرتِ بسیار می‌مانَد به جا

تماشای آنلاین سریال جیران

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

57 نظر
  1. Reyhaneh می‌نویسد

    سلام فیلمو شات ممکن بجای جیران عقرب عاشق بزارن؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      سریال دیگه‌ای جاش در نظر گرفته شده که خیلی دوستش خواهید داشت

  2. MJT05 می‌نویسد

    سلام
    واقعا خیلی جالب شده فیلم
    من که بدم نمیاد داستان به سیاوش هم بپردازه
    مگه چه مشکلی داره
    درسته که فیلم حول محور جیران می‌چرخه ولی خوب نباید بقیه شخصیت هارو یکدفعه ای ول کرد
    ممنونم از فیلیمو

  3. مهناز می‌نویسد

    جیران برمیگرده به حرمسرا،شاه ستاره رو طلاق میده و جیران و عقد میکنه،معین الدوله میمیره،بچه شکوه السلطنه میشه مظفرالدین شاه،بعدها دختر ملک جهان زن مظفرالدین شاه میشه،جیران چهارتا بچه بدنیا میاره هر چهارتا بچش میمیرن و از جیران ولیعهدی نمیمونه فقط یک پسرش میشه ولیعهد که یک هفته بعد بر اثر بیماری میمیره، بعد بچه شکوه ولیعهد میشه که همون مظفر الدین شاه قاجار

  4. Gho می‌نویسد

    ادمین وجدانا من مخاطب دیگه نمیکشم اگه بعد آشتی هم سیاوش انقدر زیاد باشه خواهشا به فیلیمو بگو با عوامل سریال حرف بزنه یه کاری کنن ما نمیگیم سیاوش و سارا نباشن ولی در حد یه نقش فرعی باشن نه اینکه الان چندین قسمته که فقط این دوتان آخه انصافه زوج اصلی جیران و شاه

fosil