دیداری دوباره با باستان‌شناس افسانه‌ای

منتظر سریال ایندیانا جونز هستید؟

هنوز مشخص نیست که هریسون فورد در این سریال نقشی دارد یا خیر

پنجمین فیلم ایندیانا جونز سال آینده منتشر می‌شود و هریسون فورد نیز اعلام کرده که دیگر به پایان راه خود در این نقش رسیده است. بنابراین شاید تصور کنید که این به معنی پایان این فرانچایز خواهد بود. اما خبر خوب اینکه دیزنی/لوکاس‌فیلم اعلام کرده‌اند که برنامه‌های بیشتری برای این مجموعه در نظر دارند. اما دقیقا چه چیزی انتظارمان را می‌کشد؟
به گزارش ورایتی، دیزنی به دنبال توسعه سریال تلویزیونی ایندیانا جونز برای پلتفرم استریم خود دیزنی پلاس است. این باستان‌شناس افسانه‌ای جهانگرد از زمان اولین حضورش در مهاجمان صندوق گمشده Raiders of the Lost Ark در سال ۱۹۸۱ محبوبیت پایداری داشته است.

خلاصه داستان سریال ایندیانا جونز

اگر واقعا شاهد سریال ایندیانا جونز باشیم، باید بدانید که این اولین سریالی نیست که در مورد ایندیانا جونز پخش می‌شود. زیرا سریالی به نام سرگذشت ایندیانا جونز جوان The Young Indiana Jones Chronicles در دو فصل از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ از شبکه ای‌بی‌سی پخش شد. همچنین ۴ قسمت باقی‌مانده از فصل دوم این سریال در قالب ۴ فیلم تلویزیونی ویژه بین سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ از شبکه کانال خانوادگی (که در حال حاضر با عنوان فریفورم شناخته می‌شود) منتشر شدند.

هریسون فورد در یک قسمت (قسمت پنجم فصل دوم) حضور کوتاهی داشت، اما سریال عمدتا بر سال‌های جوانی این شخصیت متمرکز بود و شان پاتریک فلانری و کوری کریر، بازه‌های مختلف زندگی او را به تصویر می‌کشیدند. جورج هال نیز نقش جونز مسن را بازی می‌کرد که در ابتدا و انتهای هر قسمت ظاهر می‌شد. همچنین جالب است بدانید که فیلمسازان بزرگی مانند فرانک دارابونت، نیکلاس روگ، تری جونز، بیل آگوست، جو جانستون و کری فیشر به عنوان نویسنده یا گارگردان در ساخت این سریال مشارکت داشته‌اند. این سریال هرچند چیزی شبیه به یک اثر کالت شد، اما هنوز از دیزنی پلاس پخش نشده است. این مجموعه الهام‌بخش یک آلبوم موسیقی متن، یک بازی ویدئویی و یک نمایش بدلکاری در دیزنی‌لند بود.

محبوب ترین فیلم های هریسون فورد

چه بازیگرانی در سریال ایندیانا جونز حضور دارند؟

در حالی خبر توسعه احتمالی سریال ایندیانا جونز به گوش می‌رسد که هریسون فورد اعلام کرده است بعد از پنجمین فیلم این مجموعه بازی در نقش این شخصیت را به پایان می‌رساند. در واقع استیون اسپیلبرگ و جیمز منگولد داستانی برای ایندیانا جونز پنج خلق کرده‌اند که قرار است آواز قوی او باشد. بنابراین حضور او در این سریال منتفی بنظر می‌رسد. مدتی قبل شایعه شده بود که کریس پرت، بازیگر فیلم نگهبانان کهکشان Guardians of the Galaxy پس از فورد، وارث ایندیانا جونز خواهد بود، هرچند او در ژوئن به این شایعات پایان داد. پرت در همین رابطه گفته است: «یکبار نقل قولی از هریسون فورد دیدم که حتی نمی‌دانم آیا واقعا متعلق به او بود یا نه اما همان برای ترساندن من کافی بود. نقل قولی شبیه به این وقتی که من می‌میرم، ایندیانا جونز می‌میرد* و من با خودم می‌گویم اگر من این نقش را بازی کنم، یک روز وقتی هریسون فورد بمیرد آیا توسط روح او تسخیر خواهم شد؟» اگرچه این یک نه واقعی بنظر نمی‌رسد، اما نشان می‌دهد که پرت علاقه‌ای به ایفای این نقش ندارد.

حتی در مقطعی نام بردلی کوپر به عنوان جایگزین هریسون فورد به گوش می‌خورد. اما کاتلین کندی، رئیس استودیو، گفته است که هیچ‌کس دیگری هرگز نقش ایندیانا جونز را بازی نخواهد کرد. از سوی دیگر باتوجه به این موضوع که قبلا سریال سرگذشت ایندیانا جونز جوان، ماجراهای دوران جوانی این کاراکتر را به تصویر کشیده است، احتمالا دیزنی علاقه‌ای به تکرار این ایده نخواهد داشت. این حتی می‌تواند به این معنی باشد که سریال تلویزیونی جدید ایندیانا جونز، قهرمان اصلی خود را به هیچ‌وجه نشان نمی‌دهد بلکه در عوض به یک خط داستانی تازه خواهد پرداخت. این مسئله باتوجه به این که شنیده می‌شود دیزنی در حال حاضر مشغول بررسی تعدادی گزینه برای حفظ این فرانچایز است، کاملا محتمل بنظر می‌رسد. زیر می‌تواند به معنی سریال‌های تازه از این داستان، فیلم‌های جدید، رسانه‌های دیگر و یا ترکیبی از این‌ها باشد. بنابراین حتی اگر پایان هریسون فورد با ایندیانا جونز نزدیک باشد، دیزنی از مبارزه برای ایندیانا جونز دست نخواهد کشید.

هریسون فورد در سریال ایندیانا جونز

دیزنی به سراغ اقتباس‌های معروف می‌رود

این ایده که دیزنی می‌خواهد سریالی پیرامون ایندیانا جونز بسازد، اصلا تعجب‌آور نیست. چراکه آن‌ها سال‌ها است که برای توسعه پلتفرم استریم خود سراغ مشهورترین آثارشان می‌روند. اقتباس‌های آن‌ها از جنگ ستارگان، از جمله مندلورین (The Mandalorian)، اندور (Andor) و اوبی وان کنوبی (Obi-Wan Kenobi)، همگی موفقیت‌های بزرگی بودند. حتی عناوین کم‌تر شناخته شده‌ای مانند دبیرستان موزیکال (High School Musical) و اردک‌های قدرتمند (The Mighty Ducks) در نوع خود موفق عمل کردند. دیزنی همچنین اقتباس‌هایی از بید (Willow) و ماپت‌ها (The Muppets) را به زودی منتشر خواهد کرد.

 

بودجه سریال ایندیانا جونز چقدر است؟

فرانچایز ایندیانا جونز بطور کلی تاکنون ۱.۳ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته است و پنجمین فیلم آن در حالی سال آینده از راه می‌رسد که هنوز به صورت رسمی عنوانی ندارد. این فیلم ۱۴ سال پس از اکران آخرین فیلم فرانچایز، ایندیانا جونز و قلمروی جمجمه بلورین (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skul) ساخته شده است. ایندیا جونز یکی از آیکونیک‌ترین شخصیت‌های فرهنگ پاپ در تمام دوران است. فورد که تابحال در همه فیلم‌ها، نقش این جوینده گنج معروف را بازی کرده است در فیلم پنجم هم در این نقش حضور دارد. البته در کنار فورد، ریور فینیکس فقید (برادر واکین فینیکس) در سومین فیلم فرانچایز، ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (Indiana Jones and the Last Crusade) در نقش جونز جوان ظاهر شده است. چهار قمست اول؛ مهاجمان صندوق گمشده، ایندیانا جونز و معبد مرگ (Indiana Jones and the Temple of Doom)، آخرین جنگ صلیبی و قلمروی جمجمه بلورین، همگی توسط استیون اسپیلبرگ کارگردانی شده‌اند و جورج لوکاس و فیلیپ کافمن نیز طراحی این شخصیت را به عهده داشته‌اند.

آیا سریال ایندیانا جونز یک اسپین‌آف یا پیش‌درآمد است؟

دیزنی هنوز در حال برگزاری جلسات عمومی با نویسندگان است زیرا آن‌ها به دنبال نویسنده‌ای هستند که پروژه را به عهده بگیرد، بنابراین هنوز جزئیات پیرنگ داستانی مشخص نیست. هرچند گفته می‌شود که لوکاس فیلم و دیزنی مجوز انجام آن را داده‌اند. با اینحال معلوم نیست که این سریال آیا قرار است اسپین‌آف یا پیش‌درآمدی از این فرانچایز باشد و یا اینکه به پنجمین فیلم این مجموعه که در راه است پیوند می‌خورد.

 

گمانه‌زنی‌هایی درباره سریال جدید ایندیانا جونز

گسترش تمرکز فرانچایز ایندیانا جونز روی شخصیت‌های دیگر، می‌تواند فرصت‌های جذاب دیگری را برای آن رقم بزند. اگر جاناتان کی کوان در قالب شخصیت شورت راند در سریال تلویزیونی ایندیانا جونز بازگردد، اصلا تعجب‌آور نخواهد بود، زیرا این بازیگر به لطف فیلم همه‌ چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once) دوباره احیا شده است. سریالی که حول شخصیت شورت راند بچرخد برای طرفداران قدیمی این مجموعه یک سورپرایز خوشایند خواهد بود. جایی که او حتی می‌تواند مسئول راهنمایی یک جوینده گنج جوان‌تر باشد. همچنین شنیده می‌شود که این مجموعه شاید یک پیش‌درآمد متمرکز بر آبنر ریون‌وود جوان، پدر ماریون ریون‌وود، باشد. البته همه این‌ها صرفا گمانه‌زنی‌هایی درباره این سریال مورد انتظار هستند که هیچ‌کدام تایید نشده‌اند. اگر لوکاس فیلم واقعا درباره این پروژه جدی باشد، باید به زودی شاهد خبرهای بیش‌تری از آن باشیم.

هریسون فورد در سریال ایندیانا جونز

تاریخ عرضه ایندیانا جونز ۵

ایندیانا جونز جیمز منگولد در ابتدا قرار بود در ژوئیه ۲۰۱۹ به سینماها بیاید، سپس ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰ برای اکران آن تعیین شد و بعد دیزنی اکران آن را به یک سال دیگر یعنی ۹ جولای ۲۰۲۱ و سپس به ۲۹ جولای ۲۰۲۲ موکول کرد. به این ترتیب این فیلم پس از تاخیرهای پیاپی سرانجام در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ اکران می‌شود. استودیو به دنبال این بود که بفهمد چگونه دوران هریسون فورد با این شخصیت را به پایان برساند و همچنین دورنمایی از آنچه را که در آینده برای این فرانچایز رخ می‌دهد را ترسیم کند. به همین دلیل نمایش فیلم مدام به تعویق می‌افتاد. فیبلی والر-بریج، مس میکلسن، توماس کرچمان، بوید هالبروک، توبی جونز و آنتونیو باندراس از دیگر بازیگران این فیلم هستند. به این ترتیب تا زمان آماده سازی و انتشار سریال ایندیانا جونز (یا خبر تولید فیلم‌ها و دنباله‌های دیگر) فعلا می‌توانیم خود را برای فیلم جدید این مجموعه آماده کنیم. فیلمی که احتمالا آخرین نقش آفرینی هریسون فورد در قالب ایندیانا جونز است.

استیون اسپیلبرگ ایندیانا جونز ۵ را نساخته است

کارگردانی پنجمین فیلم این مجموعه را جیمز منگولد انجام داده است. در واقع این اولین فیلم این فرانچایز محسوب می‌‌شود که نام اسپیلبرگ را به عنوان کارگردان خود نمی‌بیند. منگولد در سال ۲۰۲۰ بجای اسپیلبرگ که هنوز تهیه‌کننده فیلم است وارد پروژه شد. اگرچه هنوز جزئیات بیش‌تری درباره سریال آینده دیزنی منتشر نشده است، اما گفته می‌شود که برخی از عوامل خلاق پشت صحنه فیلم پنجم به احتمال زیاد برای این مجموعه تلویزیونی بازخواهند گشت.

پانویس: منظور کریس پرت مصاحبه هریسون فورد با برنامه The Today Show در سال ۲۰۱۹ است که در پاسخ به این سوال که چه کسی می‌تواند نقش ایندیانا جونز بعدی را بازی کند می‌گوید:«هیچکس قرار نیست ایندیانا جونز شود. متوجه شدی؟ من ایندیانا جونز هستم. وقتی من رفتم او هم رفته است».

تماشای آنلاین فیلم‌های اندیانا جونز

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole