14 سال از اکران فیلم هندی اسکاری گذشت

۱۴ حقیقت جذاب درباره میلیونر زاغه نشین

۳۰ آگوست سالگرد اکران این فیلم ستایش‌شده سینمای هند است

۱۴ سال از زمانی که «میلیونر زاغه نشین» به کارگردانی «دنی بویل» با فیلمبردای خیره‌کننده و داستان جذاب و دل‌شکننده‌اش مخاطبان سینما را مجذوب خود کرد گذشته. دنی بویل که کارنامه بسیار متنوع و شیطنت‌آمیزی دارد، این بار به هندوستان رفت و درامی سرگرم‌کننده درباره زندگی زاغه‌نشینان پابرهنه این کشور ساخت و علاوه بر درو کردن هشت جایزه اسکار، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سود خالص هم نصیب سازندگان فیلم کرد!
فیلم شاید به لحاظ هنری هم‌سنگ بهترین آثار دنی بویل مثل «رگ‌یابی» (Trainspotting) و «۱۲۷ ساعت» نباشد، اما احتمالا سرگرم‌کننده‌ترین اثر او و محبوب‌ترین فیلمش بین عموم مخاطبان سینماست. به مناسبت سالگرد اکران «میلیونر زاغه‌نشین» می‌خواهیم به ۱۴ حقیقت جذاب درباره فیلم اشاره کنیم.

۱. هنرپیشگان اصلی فیلم میلیونر زاغه نشین «دو پاتل» و «فریدا پینتو» که در فیلم در نقش زوج جمال و لاتیکا ظاهر شده بودند، بیرون از فیلم هم عاشق و معشوق بودند و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ نامزد همدیگر محسوب می‌شدند.

۲. مسابقه‌ای که در فیلم شبیه‌سازی شده و جمال آن را می‌برد، در دنیای واقعی در کشورهای مختلف جهان تحت عنوان «میلیونر» پخش می‌شود. اولین مجری نسخه هندی این مسابقه محبوب کسی نبود جز «آمیتاب باچان» که جمال در فیلم دنبال امضای اوست!

۳. «آنیل کاپور» که در این فیلم نقش مجری بدجنس مسابقه را بر عهده دارد هم خود زمانی شرکت‌کننده واقعی همین مسابقه بود و ۵ میلیون روپیه برنده شده بود. دنی بویل به ۲ دلیل می‌خواست «شاهرخ خان» این نقش را ایفا کند: اول به دلیل محبوبیت او و دوم به خاطر این‌که شاهرخ خان خودش مجری یک فصل از برنامه «میلیونر» بود. اما شاهرخ خان به یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های زندگی‌اش پشت پا زد و در فیلم حاضر نشد.

۴. فیلم میلیونر زاغه نشین به طور کامل در خود هند و اکثر آن در زاغه‌های واقعی شهر بمبئی فیلمبردای شد.

۵. فیلم نزدیک بود در آمریکا اکران نشود! کمپانی «تایم وارنر» تمایلی به اکران فیلم در آمریکا نداشت و اگر مداخله شرکت «فاکس سرچ‌لایت» نبود، فیلم میلیونر زاغه نشین مستقیما فقط از طریق دی‌وی‌دی در آمریکا عرضه می‌شد و بنابر قوانین این کشور، از رقابت در اسکار باز می‌ماند.

فیلم میلیونر زاغه نشین

۶. لاتیکا در تمام صحنه‌های فیلم لباس زرد بر تن کرده، رنگی که نویدبخش گرما، امید و خوش‌بینی است.

۷. کارگردان فیلم دنی بویل که می‌دانست اگر سرمایه‌گذاران هالیوودی بفهمند فیلم پر از مکالمات هندی است، قید سرمایه‌گذاری در آن را می‌زنند، به دروغ به آن‌ها گفته بود اکثر دیالوگ‌ها به انگلیسی نوشته شده!

۸. فیلم میلیونر زاغه نشین ۱۵ میلیون دلار هزینه و ۳۲۶ میلیون دلار فروش داشت.

۹. دنی بویل مدعی شده کمپانی «مرسدس بنز» دوست نداشت از ماشین‌هایش در فیلم میلیونر زاغه نشین استفاده شود، چرا که فکر می‌کرد حضور ماشین‌های بنز در محله‌های پر از فقر و بزه وجهه این شرکت را خدشه‌دار می‌کند. کوکاکولا هم به همین دلایل از سازندگان فیلم خواسته بود تا لوگوی این شرکت در فیلم دیده نشود.

۱۰. «ای.آر رحمان» آهنگساز فیلم ظرف ۲۰ روز کل موسیقی فیلم را نوشت. او هم اسکار بهترین آهنگساز را گرفت و هم اسکار بهترین ترانه اریجینال فیلم را!

درباره موسیقی اسکار گرفته فیلم میلیونر زاغه نشین

۱۱. تا سال ۲۰۱۷، فیلم میلیونر زاغه نشین و «فهرست شیندلر» تنها ۲ فیلمی هستند که موفق به کسب جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه در جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا شده‌اند. همچنین هر دوی فیلم‌ها همچنین شامل سکانس‌هایی هستند که در آن کودکی به مخزن توالت سیار سقوط می‌کند! شاید سقوط کودک به فاضلاب کلید موفقیت در فستیوال‌های سینمایی باشد!

۱۲. فیلمنامه فیلم میلیونر زاغه نشین از روی کتابی به نام «Q&A» (پرسش و پاسخ) نوشته «ویکاس سوآروپ» اقتباس شده است. کتاب براساس تجربیات واقعی «سوگاتا میترا» نوشته شده بود، یک مربی که با بردن یک کامپیوتر متصل به اینترنت به یکی از زاغه‌های هند، فرصتی فراهم کرده بود تا کودکان فقیر استفاده از تکنولوژی را یاد بگیرند و به یکدیگر یاد بدهند.

میلیونر زاغه نشین

۱۳. عجیب‌ترین نکته درباره فیلم میلیونر زاغه نشین این است که در ۱۰ رشته نامزد اسکار شد و هیچ‌کدام از این رشته‌ها یکی از ۴ رشته بازیگری نبود! این فیلم یازدهمین فیلم تاریخ اسکار است که جایزه بهترین فیلم را برده، اما در رشته‌های بازیگری نامزد نشده.

۱۴. بویل و فیلمبردار فیلم «آنتونی دود مانتل» برخی از فیلم را با دوربین ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری کردند، اما بخش اعظمی از آن به صورت دیجیتالی فیلمبرداری شد تا صمیمیت و بی‌واسطه بودن زاغه‌ها را به تصویر بکشد. مانتل و بویل هر دو از اولین پذیرندگان فناوری دوربین دیجیتال بودند و با فیلم زامبی‌ای «۲۸ روز بعد»، فیلمبرداری دیجیتال را وارد جریان اصلی سینما کردند. فیلم میلیونر زاغه نشین همچنین اولین برنده بهترین فیلم اسکار از سال ۱۹۲۸ بود که با نگاتیوهای مارک «کداک» فیلمبرداری نشد! (با نگاتیوهای فوجی فیلمبرداری شد) همچنین اولین برنده بهترین فیلم از سال ۱۹۲۸ بود که در فیلم کداک فیلمبرداری نشد (آنها از فوجی استفاده کردند).

تماشای آنلاین فیلم میلیونر زاغه نشین در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. abbas می‌نویسد

    سلام لطفا جواب منو بدین فیلم میلیونر زاغه نشین اون جایی که مجری برنامه گزینه B. رو گفت چطوری جمال فهمید که گزینه صحیح B نیست
    و سوال دومی که دارم . جمال شانسی سوال آخر رو حواب داد؟ یا ن؟

fosil