نگاهی به فیلم مرد خاکستری ساخته برادران روسو

جوخه‌ آدم کشی

هر چند بازگشت اقتصادی و به عبارت عامیانه‌تر بفروش بودن آثار سینمای اکشن، سرمایه‌گذاری گسترده بر روی این ژانر از همان سال‌های آغازین تولد؛ مدیوم سینما را به دنبال داشته و بسیاری از پیشرفت‌های تکنیکی سینما مدیون این گونه‌ پرطرفدار است اما در طول بازه زمانی ۲۰ سال گذشته و به موازات پیشرفت تکنولوژی این پیشرفت آنچنان محیرالعقول و چشم‌نواز بوده که حتی چشم مخاطبان سینمای هنری که هیچگاه توجه چندانی به آن نداشته‌اند را هم خیره کرده است. فیلم مرد خاکستری یکی از تازه‌ترین آثار همین کارخانه عظیم رویاسازی است که توسط دو چهره برجسته سینمای ابرقهرمانی یعنی برادران روسو کارگردانی شده است. دو چهره‌ای که آثار شناخته‌شده‌ای در این گونه سینمایی همچون «کاپیتان آمریکا» و «انتقام جویان» هم از جمله ساخته‌های آن‌هاست.

اطلاعات کامل فیلم مرد خاکستری

فیلم مرد خاکستری لقبی است که طبق روایت فیلم برای مزدوران حرفه‌ای در استخدام سازمان سیا به کار گرفته می‌شود، سیرا سیکس Siera Sis با بازی رایان گاسلینگ یکی از همین مردان خاکستری است. مردانی که در بایگانی اسناد سیا نشانی از آن‌ها به عنوان مأمور رسمی این آژانس امنیتی وجود ندارد و تنها به واسطه‌ ارتباط با مقامات ارشد این سازمان در مأموریت‌هایی که نباید ردی از خود «سیا» دیده شود به کار گرفته می‌شوند. یک مایه‌ داستانی آشنا که پیش از این هم در بسیاری از آثار سینمای اکشن و گونه‌ امنیتی هم شاهدش بوده‌ایم. از فیلم خاطره‌انگیز عقرب ساخته‌ مایکل ورنر محصول سال ۱۹۷۵ که یکی از دو کاراکتر اصلی فیلم (با بازی آلن دلون) باید کاراکتر اصلی دیگر (با نقش آفرینی برت لنکستر) که یک مأمور بریده از سازمان بود را حذف می‌کرد تا فیلم ربوده شده به کارگردانی پیر مورل محصول سال ۲۰۰۸ میلادی که باز هم یک مأمور بازنشسته‌ سازمان سیا (با بازی لیام نیسن) با استفاده از مهارت‌ها و تجارب کسب شده از سال‌ها کار در این سازمان دست به یک عملیات اکشن مهیج می‌زد و بسیاری دیگر از آثار نمایشی سینمایی و حتی تلویزیونی این درون‌مایه شناخته شده یعنی مناسبات یک مأمور با سازمان سابقش و منافعی که بنا به هر دلیلی رودرروی هم قرار می‌گیرند مضمون اصلی فیلم را تشکیل می‌دهند و به دلیل جذابیت‌های ذاتی حتی به رغم تکرار باز هم برای مخاطب جذاب و پرکشش هستند.

حالا در فیلم مرد خاکستری هم سیرا سیکس که البته لقب و نه نام واقعی کاراکتری است که رایان گاسلینگ نقشش را ایفاء می‌کند یکی از همان مزدوران در استخدام سازمان سیا است که با وساطت این سازمان از زندان آزاد و به یک مأموریت خطیر اعزام شده و البته در ادامه درام بنا به فساد یک مقام ارشد سیا در تقابلی جدی با او قرار می‌گیرد

رایان گاسلینگ در فیلم مرد خاکستری

فیلم متناسب با ژانری که به آن تعلق دارد ضرباهنگ تندی دارد و بده و بستان‌های سریع پرسوناژها و سیر پرشتاب اتفاق‌ها با سویه‌ی اکشن کار هم سو است. جلوه‌های ویژه فیلم آنچنان جذاب و چشم‌نواز از کار درآمده‌اند که در طول مدت دوساعت و پنج دقیقه‌ای اثر کمتر با کلیشه و تکرار یک موقعیت اکشن مواجه می‌شویم و کارگردانان کار هر بار برایمان غافلگیری‌های جدیدی را اندیشیده‌اند. به ویژه استفاده از ترفند نرم‌افزاری چرخش و دور زدن‌های سریع دوربین که به بیننده نماهای وسیع ۳۶۰ درجه از میدان تقابل و رویارویی قهرمان و ضدقهرمان می‌دهد که در نوع خود بدیع و جذاب است.

فیلم البته به آثار آشنای دیگری همچون حرفه‌ای ساخته لوک بسون فیلمساز شناخته شده‌ سینمای فرانسه محصول ۱۹۹۴ هم نسب می‌برد چرا که مایه‌ برقراری مناسبات دوستانه‌ میان یک دختر نوجوان بی‌گناه با یک آدمکش حرفه‌ای که در آن فیلم میان لئون (ژان رنو) و ماتیلدا (ناتالی پورتمن) ایجاد شده و آدمکش را از کار حرفه‌ای صرف به سوی احساسات انسانی سوق داده بود در اینجا هم میان سیکس (رایان گاسلینگ) و دختر نوجوان بی‌گناه شکل می‌گیرد. رابطه‌ای که عیناً نظیر آن را در فیلم استخراج (ساخته‌ سام هارگریو/۲۰۲۰) میان تایلر (کریس همسورث) و پسر نوجوان (رودراک جیزوال) شاهدش هستیم و این به معنای استمرار مایه‌های دراماتیک آشنا در آثار اکشن است که هر بار با تغییر خطوط فرعی‌تر داستان و ویترین متفاوت بازیگران ولی با پیشرفت‌های خارق‌العاده جلوه‌های ویژه میدانی و نرم‌افزاری در بطنی آشنا و قابل حدس بر پرده سینما جان می‌گیرد. سخن آخر اینکه علاقه‌مندان سینمای اکشن نباید فرصت تماشای «مرد خاکستری» را از دست بدهند.

تماشای آنلاین فیلم مرد خاکستری در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil