همه آنچه می‌خواهید درباره این فیلم طنزآلود خشن بدانید

اطلاعات کامل فیلم مرد خاکستری

برادران روسو سازنده فیلم The Gray Man هستند

برادران روسو فیلم اکشن تریلر جدیدشان با عنوان مرد خاکستری (The Gray Man) را بر اساس فیلمنامه‌ای ساخته‌اند که از رمانی به همین نام از مارک گرینی اقتباس شده است. تهیه‌کننده فیلم نیز کمپانی این دو برادر است با عنوان «AGBO» که می‌خواهند مجموعه فیلم‌هایی (فرنچایزی) را بر اساس رمان‌های «مرد خاکستری» تولید کنند. اکران محدود «مرد خاکستری» از ۱۵ ژوییه (۲۴ تیر) شروع شده و از ۲۲ ژوییه (۳۱ تیر) به صورت مجازی و آنلاین در نتفلیکس عرضه شده است. این فیلم که با بودجه‌ای دویست میلیون دلاری تولید شده، برخی منتقدان را راضی کرده است و بعضی را نه؛ اما بازی‌های بازیگرانش تحسین شده‌اند.

عوامل و بازیگران فیلم مرد خاکستری

کارگردانان فیلم مرد خاکستری: آنتونی و جو روسو، فیلمنامه‌نویسان: جو روسو، کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی، مدیر فیلمبرداری: استیون اف. ویندِن، تدوینگران: جف گروث و پیئترو اسکالیا، آهنگساز: هنری جکمن، بازیگران: رایان گاسلینگ (سیئرا سیکس)، کریس اوانز (لوید هانسن)، آنا دی آرماس (دنی میراندا)، بیلی باب تورنتن (دانلد فیتزروی) و…

 

خلاصه داستان فیلم مرد خاکستری

کورت جِنتری که با اسم مستعار سیئرا سیکس هم شناخته می‌شود، مامور زبده سازمان سیا و بهترین بازرگان مرگ آن‌هاست. او پس از خروج از زندان، همکاری با پیشکسوتی به نام دانلد فیتزروی را شروع می‌کند اما اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود و او تحت تعقیب سیا و مزدور دیوانه‌ای به نام لوید هانسن قرار می‌گیرد؛ هانسن که ماموری به نام دنی میراندا هم ظاهرا به او کمک می‌کند، تمام فکر و ذکرش را معطوف دستگیری جنتری کرده است، حتی اگر مجبور باشد شهری را به وسط روز به خاک و خون بکشد…

رایان گاسلینگ در فیلم مرد خاکستری

داستان فیلم مرد خاکستری از کجا شروع شد؟

پروژه فیلم مرد خاکستری ابتدا در کمپانی «نیو ریجِنسی» در دست تولید قرار گرفت و جیمز گری می‌خواست فیلمنامه آدام کوزِد را در ژانویه ۲۰۱۱ کارگردانی کند. در آن زمان، برد پیت می‌خواست نقش اصلی را بازی کند؛ اما پروژه تا اکتبر ۲۰۱۵ به جایی نرسید و به همین دلیل بود که این دو سینماگر برجسته آن را ترک کردند. پس از آن بود که شارلیز ترون وارد مذاکره شد تا نسخه‌ای زنانه از فیلم در کمپانی «سونی پیکچرز» با فیلمنامه‌ای از آنتونی و جو روسو ساخته شود؛ اما این طرح هم به سرانجامی نرسید.

ماه ژوییه ۲۰۲۰ اعلام شد که برادران روسو فیلمنامه فعلی را با هدف سر و شکل دادن به یک مجموعه فیلم، برای نتفلیکس کارگردانی خواهند کرد و ترکیب بازیگران هم همانی خواهد بود که امروز هست. فیلمبرداری از اوایل تا اواسط ۲۰۲۱ در لوکیشن‌هایی مثل شهر پراگ جمهوری چک و شانتیئی فرانسه انجام شد.

بهترین فیلم‌های جاسوسی تاریخ سینما

آیا می‌دانیدها؟

  • بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری فیلم، تا امروز فیلم مرد خاکستری را به‌طور مشترک با «اعلان قرمز» (Red Notice) محصول ۲۰۲۱ به گران‌ترین فیلم‌های اریژینال نتفلیکس بدل کرده است.
  • کریس اوانز در اصل برای بازی در نقش اصلی در نظر گرفته شده بود اما آن را رد کرد تا نقش آدم‌بد داستان را بازی کند.
  • این احتمالاً اولین بازی رایان گاسلینگ در یک مجموعه فیلم خواهد بود چون از یک طرف قرار است قسمت‌های بعدی این فیلم هم تولید شوند و از سوی دیگر، گاسلینگ پیش از این تمام قراردادهای مرتبط با بازی در فیلم‌های مارول و دی‌سی را رد کرده است.
  • کریس اوانز در اولین روز فیلمبرداری صحنه‌هایش، تصادفا با تفنگ بدلی خود به صورت رایان گاسلینگ ضربه زد.
  • شخصیت لوید هانسن در جایی از فیلم به شخصیت گاسلینگ با عنوان «کِن عروسک» اشاره می‌کند. گاسلینگ نقش کن را در فیلم جدید «باربی» (۲۰۲۳) بازی می‌کند.
  • کریستوفر مک‌کوآری که نگارش فیلمنامه‌های «مظنونان همیشگی» (برایان سینگر، ۱۹۹۵) و «آستانه فردا» (داگ لایمن، ۲۰۱۴) و ساخت دو فیلم اخیر «ماموریت غیرممکن» و دو فیلم آینده این مجموعه را در کارنامه دارد! زمانی قرار بود نویسنده و کارگردان این فیلم هم باشد.
  • فیلم مرد خاکستری ابتدا قرار بود با درجه نمایشی آر (زیر ۱۷ سال با همراهی بزرگ‌تر) ساخته و عرضه شود.

کریس اوانز در فیلم مرد خاکستری

نظر منتقدان درباره مرد خاکستری

ورایتی | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | رایان گاسلینگ در ۱۳ سالگی در برنامه تلویزیونی «باشگاه میکی ماوس» (The Mickey Mouse Club) شادی می‌کرد؛ اما در خلال بازی در فیلم‌های عاشقانه «دفترچه خاطرات» (The Notebook) و «لالا لند» (La La Land) به‌ترتیب محصول سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ باید اتفاقی افتاده باشد که به نظر می‌رسد این بازیگر جذاب کانادایی می‌خواهد ما را متقاعد کند که می‌تواند یک قاتل خونسرد و بی‌احساس باشد. همه چیز با «رانندگی» (Drive) اثر نیکلاس ویندینگ رفن شروع شد و با ایفای نقش در فیلم بعدی رفن با عنوان «فقط خدا می‌بخشد» (Only God Forgives) ادامه پیدا کرد؛ و حالا به «مرد خاکستری» برادران روسو رسیده است. گاسلینگ فقط نمی‌خواهد یک ستاره اکشن باشد؛ او می‌خواهد نسخه هالیوودی آلن دلون باشد، بازیگر خوش‌تیپ و افسانه‌ای فرانسوی که مثلاً در «ظهر ارغوانی» (Purple Noon) نقش یک جامعه‌ستیز را بازی کرد و در «سامورایی» (Le Samouraï) نقش آدمکشی بی‌احساس. در این سو، فیلم مرد خاکستری فیلمی به‌شدت گران‌قیمت است که صحنه‌های اکشن آن فوق‌العاده اجرا شده‌اند و گاسلینگ در نقش سیکس، سابقه‌داری که آدمکش سیا شده و آن‌قدر در کارش خوب است که از صدر فهرست کشتن سازمان سر درمی‌آورد! در واقع می‌توان گفت این پاسخ کارگردانان «انتقام‌جویان: پایان بازی» به مجموعه فیلم‌های جیمز باند است که به‌نوعی سال گذشته به آخر خط رسید؛ و ناگفته نماند که هر چقدر گاسلینگ را در نقش اصلی دست کم گرفته‌اند، کریس اوانز در نقش یک آدم‌بد روانی و پرزرق‌وبرق جذاب است و دیده شده است.

بهترین فیلم های اکشن

اسکرین رَنت | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

مالی فریمن | فیلم مرد خاکستری یک فیلم اکشن و تریلر بامزه و هیجان‌انگیز است؛ فیلمی که شاید یادآور فیلم‌های اکشن پنیری (شل و وِل) دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ باشد اما این موضوع هم باعث می‌شود که بیش‌تر سرگرم‌کننده باشد و بشود آن را دوباره هم تماشا کرد.

انترتینمنت ویکلی | امتیاز ۶۷ از ۱۰۰

لیا گرین‌بلَت | یک فیلم اکشن تریلر بیشینه‌گرا (ماکسی‌مال) که تقریباً خشونتی طنزآلود دارد و روان پیش می‌رود؛ و در ضمن، گاهی بسیار بامزه است.

آبزروِر | امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

امیلی زِملِر | در حالی که فیلم مرد خاکستری می‌توانست یک اکشن دورانداختنی دیگر باشد، همچنان ارزش دارد که آن را روی صفحه‌های بزرگ تلویزیون و با بالاترین صدای ممکن تماشا کنید. اکشن فیلم، چشمگیر است و ستاره‌های آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، حتی با این‌که دیالوگ‌ها می‌توانستند به‌مراتب بهتر باشند و ما را آرزو به دل نگذارند.

رایان گاسلینگ در فیلم مرد خاکستری

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

جان دِفور | فیلم مرد خاکستری که عنوان اولین رمان مارک گرینی در یک مجموعه پرفروش است، به کیفیت پسندیده‌ای در رفتار یک جاسوس اشاره دارد که به همان اندازه در فیلم‌های معاصر دست‌نیافتنی است: قابلیت حرکت و جابه‌جایی در دنیا بدون این‌که جلب توجه کند، یعنی به‌قدری عادی که آدم‌هایی که با آن‌ها برخورد می‌کند به محض این‌که مکان حضورش را ترک می‌کند او را فراموش کنند. این اصل در اقتباس مُد روز اما بیش از حد گنده نتفلیکس جایی ندارد چون قهرمانش لباس‌هایی پوشیده که جلب توجه می‌کنند و جوری سوژه‌های خود را از پای درمی‌آورد که کل شهر باخبر می‌شوند؛ بماند که آن‌قدر خوش‌تیپ است که حتی اشباح اثری از جان لوکاره (نویسنده مشهور رمان‌های جاسوسی) هم به او میدان نمی‌دادند.

ای‌بی‌سی نیوز | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

پیتر تراورس | نتفلیکس برای ساخت این اکشن قراردادی با ستارگانی چون رایان گاسلینگ و کریس اوانز در نقش دو آدمکش مزدور، انگار بانک زده است. «مرد خاکستری» آن‌قدر خوب است که ارزش دیدن داشته باشد اما حتی در این روزگار تورم‌زده هم نباید دویست میلیون دلار به ساخت محصولی بینجامد که بهتر از  «به اندازه کافی» باشد؟

لس‌آنجلس تایمز | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

جاستین چنگ |فیلم مرد خاکستری را برادران روسو کارگردانی کرده‌اند اما چنان ترکیب مصنوعی و بی‌روحی از مصالح داستانی است که احساس نمی‌شود دستان انسان در ساخت آن به کار رفته باشد.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان به فیلم مرد خاکستری

پس از مرور نظرات نظرهای هفت منتقد برجسته، امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان را هم ببینید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۶.۶ از ۱۰ ۱۷ هزار و ۸۱۰ کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۴۹ از ۱۰۰ بر اساس ۵۵ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۵.۶ از ۱۰ بر اساس ۱۵۳ نقد

برگرفته از منابع مختلف

تماشای آنلاین فیلم مرد خاکستری در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil