درد آنقدر در خانه‌ ماند که خواهرم شد!

معرفی انیمه لاک پشت قرمز The Red Turtle

انیمه لاک پشت قرمز (۲۰۱۶) محصول مشترک فرانسه و ژاپن است. این انیمه اولین محصول خارجی است که توسط استودیو جیبلی تهیه شده. مایکل دودوک دی ویت و پاسکال فران نویسندگان این اثر و مایکل دودوک دی ویت کارگردانی آن را برعهده داشته است. انیمیشن لاکپشت قرمز در یکی از جشنواره‌های مهم فرانسه به نمایش درمی‌آید و بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این اثر بدون هیچ دیالوگی و تنها با صدای طبیعت، مفاهیم عمیقی از درک و تحمل رنج را به تصویر می‌کشد.

خلاصه داستان انیمه لاک پشت قرمز

ماجرای انیمه لاک پشت قرمز از این قرار است که مردی در یک دریای مشوش گرفتار امواج است و بعد از مدتی به ساحلی آرام می‌رسد. در این جزیره هیچ نشانی از حیاط آدمیزاد وجود ندارد. مرد تصمیم می‌گیرد که قایقی بسازد و از این محیط غریب رها شود. قایق ساخته می‌شود و به آب میزند اما به دلیلی نامعلوم از هم می‌پاشد و ویران می‌شود. مرد مجدد قایقی می‌سازد و به آب می‌زند و مجدد گرفتار مصیبت شده و قایقش ویران می‌شود. در نهایت پس از ۳ بار ساختن قایق و به دریا زدن مرد متوجه می‌شود که لاک پشت قرمز رنگ غول‌پیکری مانع از خارج شدن او از جزیره می‌شود.

مرد با خشمی بسیار به ساحل بازمی‌گردد و بی‌قرار است. بعد از مدتی می‌بیند که لاک پشت سرکش قرمز رنگ به ساحل آمده. لاک‌پشت خسته و آرام است. مرد به او حمله می‌کند و لاک‌پشت را برعکس می‌کند. لاکپشت پس از چند روز از بین می‌رود و تبدیل به دختری زیبا می‌شود. ادامه ماجرا به این وابسته است که آیا دختر زنده می‌ماند و مرد از جزیره نجات پیدا می‌کند یا خیر؟

انیمیشن لاکپشت قرمز

لاک پشت قرمز نماد چیست؟

انیمیشن لاک پشت قرمز محصول مشترک فرانسه و استودیو جیبلی است. آنچه در طول تماشای این اثر چشم ما را می‌گیرد تصویری واضح و دم دستی از عشق است. لاک‌پشتی که قرمز رنگ است و بعدتر تبدیل به دختری زیبا می‌شود و قرمز هم که رنگ عشق است و… اما اگر از طرفداران انیمه‌های ژاپنی و به‌خصوص آثار استودیو جیبلی باشید، نگاهی عمیق‌تر به این انیمیشن خواهید داشت. استودیو جیبلی محیطی برای تولید انیمه‌هایی با مفاهیم انسانی و سراسر دغدغه و رنج آدمی است. از این رو لاک‌پشت قرمز را می‌شود نمادی از رنج انسان دید. اما چرا رنج؟

بهترین انیمه های ژاپنی سینما

در اکثر انیمه‌های ژاپنی، کاراکترهای اصلی با یک رنج بزرگ دچار چالش می‌شوند و دردناک بودن این رنج تا لحظه‌ای است که آن را درک نکرده‌ و نپذیرفته‌اند. مثل پیر شدن سوفی، که پس از پذیرفتن این طلسم و رنج پیری، توانست با معجزه عشق از طلسم رهایی یابد. همچنین گرفتار شدن چیهیرو در شهر اشباح که با پذیرفتن شرایط و تلاش برای پیدا کردن شغل، به مرور توانست راه‌حلی برای رهایی پدر و مادرش از طلسم پیدا کند. نمونه دیگری از استودیو جیبلی برای اصرار بر پذیرفتن رنج، پورکو روسو است که شمایل خوک پیدا کرده اما از کار نمی‌نشیند و دست از پرواز (که لذتش در زندگی است) نمی‌کشد. پورکو رنج زشتی شمایل را می‌پذیرد و با آن زندگی می‌کند بدون آنکه مانعش برای حفظ خلقیات درونی‌ و روحیه جنگجو و سرکش او شود.

به این ترتیب لاک‌پشت قرمز در این انیمیشن نمادی از رنج است. چرا که هر بار مرد می‌خواهد از جزیره عبور کند، لاک‌پشت با فروپاشیدن قایق، مانعش می‌شود. این مانع شدن از این بابت است که ذهن از ناشناخته‌ها اکراه دارد و دربرابر محیط جدید و آشنا شدن با آن مقاومت می‌کند. مرد باید بر این رنج و اکراه غلبه کند. با محیط آشنا شود و آن را درک کند و سپس رها می‌شود.

به مرور و در ادامه انیمیشن لاک پشت قرمز می‌بینیم که رنج تبدیل به همراهی برای مرد می‌شود و با او زندگی می‌کند. مرد در جزیره می‌ماند و در آنجا می‌میرد.

انیمه لاکپشت قرمز

نگاهی به انیمه لاک پشت قرمز

سوالی که در طول تماشای انیمیشن لاک پشت قرمز بدون پاسخ باقی می‌ماند این است که مرد چطور در امواج گرفتار شده؟ حتی این سوال پیش می‌آید که چه انگیزه‌ای بیرون از جزیره او را وادار می‌کند که قایقی برای رهایی بسازد؟ ما تقریبا هیچوقت پاسخی برای این سوال‌ها پیدا نمی‌کنیم.

مورد دیگری که در این اثر توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند سادگی طراحی آن است. تصاویر در انیمیشن لاکپ‌شت قرمز، در مقایسه با انیمیشن‌های هم دوره خودش، با جزییات نسبتا کمتری طراحی شده‌اند. از طرفی استفاده از صداها، تا حدود زیادی به باورپذیرتر شدن تصاویر کمک می‌کند؛ از این بابت انیمیشن لاک‌پشت قرمز بسیار شبیه به انیمیشن‌های فرانسوی شده تا تصاویری تداعی کننده از کارهای استودیو جیبلی. انیمیشن لاک‌پشت قرمز از بابت صامت بودن و جزییات کم در تصاویرش چیزی بسیار شبیه و تداعی کننده انیمیشن ۳ قلوهای بلویل (The Triplets of Belleville) است.

بهترین انیمیشن های جهان

امتیازهای سایت های معتبر سینمایی برای The Red Turtle

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۵ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۹۳ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز: ۸۰ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت متاکریتیک: ۸۶ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت متاکریتیک: ۷.۸ از ۱۰

دانلود انیمه لاکپشت قرمز

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil