درباره نقش احسان علیخانی در شکل‌گیری رئالیتی‌شوی جوکر

در جست‌وجوی چالش‌های بزرگ

فصل اول مسابقه جوکر دوشنبه این هفته به پایان رسید و این فصل از «عصرجدید» هم روز عید قربان به کارش پایان داد. جوکر و عصرجدید، به عنوان پرمخاطب‌ترین مسابقه‌های چند وقت اخیر تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هردو محصول تلاش‌های احسان علیخانی هستند. علیخانی حالا دیگر به چهره‌ای کاربلد و متخصص در زمینه ساخت مسابقه‌های بزرگ و اثرگذار تبدیل شده و در مقایسه با بسیاری از برنامه‌سازانی که سال‌هاست در این حوزه تلاش می‌کنند، موفق‌تر ظاهر شده است.

همه چیز درباره مسابقه جوکر

احسان علیخانی در دهه ۸۰ به عنوان یک مجری جوان و کم‌تجربه به میدان آمد اما از همان، زمان ابتدا ثابت کرد به کم راضی نمی‌شود و حاضر نیست هر برنامه‌ای را با هر ساختاری اجرا کند. او با تاک‌شوی ماه عسل از شیوه جدیدی از برنامه‌های تلویزیونی قبل از افطار رونمایی کرد. برای اولین بار پای مردم معمولی را به برنامه‌ای زنده باز کرد. از آنها خواست مقابل دوربین بنشینند و از زندگی و سختی‌هایشان بگویند و عین خیالشان هم نباشد که کرور کرور مردم با زبان روزه پای تلویزیون نشسته‌اند و آنها را تماشا می‌کنند.

احسان علیخانی خلاق است، ایده‌های نابی در سر دارد و از همه مهم‌تر مدیر و رهبری قدرتمند است؛ از همین روست که درحال حاضر توانسته چند پروژه جذاب و موفق را هم‌زمان پیش ببرد و یک تیم کاربلد، حرفه‌ای و هماهنگ را وارد برنامه‌سازی ایران کند

این اولین قدم برای ایجاد تفاوت بود اما باز هم حد نهایی برنامه‌ای نبود که احسان علیخانی تصورش را داشت. او کم‌کم «ماه عسل» را وارد سناریویی پیچیده‌تر کرد. پای مهمان‌هایی متفاوت‌تر با داستان‌های عجیب‌تر را به برنامه باز کرد. بعد از این دست روی مهمان‌هایی گذاشت که به نحوی باهم در ارتباط بودند و کنار هم قرار دادنشان در یک برنامه می‌توانست مفاهیم گسترده‌تری را منتقل کند. علیخانی باز هم راضی نشد و تصمیم گرفت اتفاق‌های مهم‌تری را رقم بزند. از رویارویی اعضای دور افتاده یک خانواده بعد از سال‌ها گرفته تا رضایت گرفتن از خانواده مقتول آن هم درست پای چوبه دار و جمع کردن پول برای آزادی زندانی‌ها و…

ماه عسل بعد از گذشت سال‌ها چنان هویتی پیدا کرد که علیخانی خودش در مصاحبه‌ای گفت از غولی که به اسم «ماه عسل» درست شده می‌ترسد و دیگر زورش به آن نمی‌رسد. با باز شدن سروکله برنامه‌هایی کپی «ماه عسل» و پر شدن باکس قبل از افطار شبکه‌های مختلف با یک سری برنامه‌های شبیه به هم، علیخانی بازهم هوشمندی به خرج داد. درست به موقع پایش را از «ماه عسل» کنار کشید و رفت سراغ مسابقه‌ای بزرگ که کسی نمونه‌اش را سراغ نداشت.

مسابقه استعداد یابی عصر جدید با وجود شباهت به مسابقه‌های استعدادسنجی تلویزیون، در قد و قواره هیچکدام از آنها نبود. علیخانی مسابقه‌ای از انواع و اقسام رشته‌های مختلف ترتیب داد و از هرکسی با هر استعدادی در هر نقطه‌ای از ایران خواست تا اعلام آمادگی کند و استعدادش را نمایش دهد. او مسابقه‌اش را در فضایی گسترده و مجهز و با حضور مربی‌ها و داورانی قدرتمند از رشته‌های مختلف کلید زد. از همان ابتدا هم اعلام کرد آن را براساس الگوی «آمریکن گات تلنت» ساخته تا بحث کپی بودن آن ادامه پیدا نکند. درست است که «عصرجدید»، اوایل با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد اما کم‌کم خودش را ثابت کرد و یکی از برنامه‌های موفق تلویزیونی نام گرفت.

احسان علیخانی با وجود اینکه مسابقه‌ای با این ابعاد راه‌اندازی کرده بود اما باز هم به فکر رقم زدن اتفاق‌های بزرگ‌تر بود. این‌بار تصمیم گرفت مسابقه‌ای با حضور کمدین‌های مطرح برگزار کند و در حال و هوای نامساعد ایام کرونا لبخند روی لب‌ها بیاورد. با اینکه پیش‌بینی‌ها چندان مساعد نبود و کسی فکرش را هم نمی‌کرد چنین برنامه‌ای تا این حد طرفدار پیدا کند اما نتیجه کاملا مثبت از آب درآمد. جالب اینجاست که حتی خود علیخانی هم از برنامه‌ای که تولید کرده بود اطمینان نداشت. به همین دلیل تا پایان قسمت اول از نامش رونمایی نکرد. جذابیت مسابقه در همان قسمت اول و استقبال فراوان مردم باعث شد از قسمت دوم سرش را بالا بگیرد و نامش را وارد تیتراژ کند.

درباره نقش احسان علیخانی در شکل‌گیری رئالیتی شوی جوکر

رئالیتی‌شوی جوکر پروژه بزرگ و البته حساسی بود که با کوچکترین اشتباه می‌توانست به فنا برود و برای همیشه نابود شود اما بعد از گذشت یک فصل کامل و برگزاری فینال‌ها حالا می‌توان از آن به عنوان یک مسابقه موفق در شبکه نمایش خانگی صحبت به میان آورد.

با وجود نقدهایی که کماکان به پرحرفی‌های احسان علیخانی در اجرا، خط‌مشی مشخص کردنش برای داوران، برخورد نامناسبش با برخی شرکت‌کننده‌ها، علاقه‌اش به درآوردن اشک مردم و… وارد است اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که علیخانی خلاق است، ایده‌های نابی در سر دارد و از همه مهم‌تر مدیر و رهبری قدرتمند است. از همین روست که درحال حاضر توانسته چند پروژه جذاب و موفق را هم‌زمان پیش ببرد و یک تیم کاربلد، حرفه‌ای و هماهنگ را وارد برنامه‌سازی ایران کند.

حالا دیگر احسان علیخانی علاوه بر تلویزیون، خودش را به خوبی در شبکه نمایش خانگی هم اثبات کرده است. دیگر نوبت مدیران تلویزیون است که قدرش را بدانند و تلاش کنند او را در این رسانه نگه دارند. چون رویاهای او ادامه دارد…

تماشای آنلاین مسابقه جوکر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. نیما می‌نویسد

    سلام احسان علیخانی خوب هستین می خواستم بگم برنامه جدید جوکر ایرانی با خانم ها بازیگر جواب نگرفتین از ما استفاده کنید برای جوکر البته بازیگر ها هم باشد وصداپیشه و غیره خلاصه از ما یک تستی بگیری ببین چطوریم ولی ما خوبیم استفاده کن لطفا با تشکر نیما دباغ ۱۹ ساله اصالتن شاهرود با تشکر از شما

fosil