معرفی انیمه پاتما دنیای وارونه Patema Inverted

آنکس که رویا داشت، زندگی داشت

انیمه پاتما دنیای وارونه (۲۰۱۳) انیمیشنی علمی‌تخیلی به نویسندگی و کارگردانی یاسوهیرو یوشیورا است. این محصول در استودیوی ریکا ضبط و تولید شده و موسیقی آن توسط میتشیرو اوشیما تنظیم شده است. انیمه پاتما دنیای وارونه در سال ۲۰۱۳ در اسکاتلند برنده جایزه تماشاگران و جایزه داوران شد. همچنین نامزد دریافت جایزه اسکرین آسیا پاسیفیک برای بهترین فیلم بلند انیمیشن در هفتمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک شد.

بهترین انیمه های ژاپنی سینما

داستان انیمه پاتما دنیای وارونه Patema Inverted روایتی برای به تصویر کشیدن تفاوت زندگی انسان‌هایی است که رویا دارند و آن‌هایی که حیات خود را منفک از هر رویایی سپری می‌کنند. این اثر پیش از آنکه به هر دغدغه‌ای رسیدگی کند، نوجوان‌هایی را نشان می‌دهد که در دو دنیای بسیار شبیه به‌هم زندگی می‌کنند اما از این نظر باهم متفاوت‌اند که در سر برخی از آن‌ها رویا و فکرهای بزرگ و اندیشه درباره دیگر دنیاهای زنده وجود دارد و در سر دیگری افکاری که از بزرگترها به ذهن او منتقل یا دیکته شده!

انیمه پاتما دنیای وارونه تشویقی است به رویا داشتن و تماشای وسعت جهان در ذهن، تا دل بطلبد و به چشم ببیند.

 

خلاصه داستان انیمه پاتما دنیای وارونه

انیمه پاتما دنیای وارونه با یک حادثه عجیب شروع می‌شود. ماجرا از یک آزمایش آغاز می‌شود که برای محک زدن طبیعت انجام می‌شود اما زمین این آزمایش را برنمی‌تابد و به یکباره قسمت زیادی از جاذبه آن از بین می‌رود.

مردم، ساختمان‌ها، درختان و شاخ و برگشان همه آن‌ها به سمت آسمان می‌روند و به دور ابرها می‌چرخند. ناگهان این پرسش به‌وجود می‌آید که این مردم کجا رفتند؟ آیا آن‌ها به فضا پرتاب شدند؟ هیچ‌کس نمی‌داند. اما تعداد کمی از بازماندگان این حادثه دچار وارونگی می‌شوند و تصمیم می‌گیرند برای بقای خود یک دنیای زیرزمینی بسازند. آن‌ها یک جامعه جدید را تشکیل می‌دهند و صاحب دنیای خود می‌شوند. زندگی در این دنیای وارونه که حالا در زیر زمین شبیه دنیایی نرمال شده است تا جایی دور از مردمان روی زمین پیش می‌رود که نسل‌های آینده حتی در مورد سطح کره زمین چیزی نمی‌دانند.

در دنیای زیر زمینی دختری به نام پاتما زندگی می‌کند. پاتما دختری باهوش و ماجراجو است شاید بشود او را با نائوشیکا، شاهزاده دره باد مقایسه کرد. قصه به این ترتیب پیش می‌رود که پاتما دچار یک سقوط می‌شود، طی این سقوط او از آسمان عبور می‌کند و به سطح زمین می‌رسد. پاتما شگفت زده و متعجب می‌بیند که پسرکی وارونه در دنیایی وارونه ایستاده است. پسرکی که رویاهایش شبیه پاتماست اما تا به امروز جرات او را برای کشف دنیای جدید نداشته.

دنیای زمین تبدیل به سرزمینی برای انسان‌هایی به شدت مطیع شده، کسانی که تحت فرمان یک حکومت دیکتاروری زندگی می‌کنند و باور کرده‌اند که آسمان گناهکاران را می‌بلعد و وارونه‌ها گناهکار و مغضوب‌اند.

این حکومت دیکتاتو نوجوان‌ها را تشویق می‌کند که شهروند شوند، از رویاپردازی دست بردارند و به ابرها نگاه نکنند تا از خطر مکیده شدن توسط آسمان در امان بمانند. سن، پسرکی که پاتما در دنیای سطح زمین با او آشنا شده، در چنین دیکتاتوری خفقان آوری زندگی می‌کند و حالا با دیدن پاتما متوجه می‌شود که آسمان دروازه‌ای به دنیاهای جذاب است. پاتما و سن درمی‌یابند که با محکم گرفتن یکدیگر می‌توانند پرواز کنند، هم به دنیای پاتما و هم به دنیای سن؛ و همین کار را هم انحام می‌دهند.

هنگامی که پتما و سن در حال بررسی محدودیت‌های جدید دنیای خود هستند، داستان اوج می‌گیرد. این یک مثال زیبا برای عشق و پیشرفت است. در این مسیر چالش‌های دنیای دیکتاتور سن سر راه هر دوی آن‌ها قرار می‌گیرد و بسیاری چیزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آیا سن و پاتما از پس این چالش‌ها برمی‌آیند؟ یا دنیای دیکتاتور سطح زمین موفق می‌شود هر یک از آن‌ها را به مجازات رویا داشتن و ریسک کردنشان برساند؟

نقد انیمه پاتما دنیای وارونه

نقد و بررسی انیمه پاتما دنیای وارونه

آغاز قصه انیمه پاتما دنیای وارونه با دویدن و ماجراجویی دختری نوجوان آغاز می‌شود؛ صحنه‌ای که به‌شکل گریز ناپذیری تداعی کننده انیمه نایوشیکا از دره باد است. اما با قصه نایوشیکا از این نظر متفاوت است که علاوه بر ارزش صلح به ارزش رویا داشتن هم اشاره می‌کند.

فریم‌ها در این انیمه با رنگ‌هایی ملایم و گاهی کم جان دیده می‌شوند مگر زمانی که داستان به سمت پرواز کردن و به آسمان رسیدن می‌رود. انیمه پاتما سعی دارد یکنواختی زندگی بدون رویا را با کم جان کردن رنگ‌های فریم‌هایش به‌تصویر بکشد. این اثر به‌درستی توانسته شمایل انسان‌های مغلوب و انسان‌های هنجار شکن و رویاپرداز را به‌تصویر بکشد. در چند تصویر شما نوجوان‌هایی را می‌بینید که در یک مسیر متحرک پشت سرهم ایستاده‌اند و سن هربار یا از این مسیر خارج است یا از میانه به آن‌ها ملحق می‌شود و تمام این‌ها ضمن توجه او به آسمان است؛ منظره‌ای که تماشای آن ممنوع است.

 

امتیازهای سایت های معتبر سینمایی به Patema Inverted

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۶ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۷۹ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز: ۸۵ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت متاکریتیک: ۶۶ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت متاکریتیک: ۷ از ۱۰

تماشای آنلاین انیمه Patema Inverted

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil