نقد فیلم Wildland | جمع صمیمی خلافکارها

فیلم Wildland یک فیلم گانگستری فوق‌العاده است که زنان نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند. این فیلم، اثری منحصربه‌فرد از ژانت نوردال است.

فیلم Wildland روایتگر داستان آیداست که ۱۷ سال دارد. او پس از یک حادثه رانندگی و از دست دادن مادرش مجبور می‌شود که با عمه‌ و سه پسرعمه‌اش زندگی کند. مدت زیادی نمی‌گذرد که آیدا متوجه می‌شود این خانواده برخلاف صمیمتی که در خانه دارند، همگی خلافکار هستند.
عنوان دانمارکی این فیلم، Kød & Blod به معنی «گوشت و خون» است. شاهکار اصلی کارگردان تازه‌کار این فیلم یعنی ژانت نوردال تنها آشکار ساختن تاریکی در قلب یک خانواده نیست، بلکه برهنه ساختن روابط خانوادگی پیچیده است که دقیقاً در مرکز داستان قرار دارد. برای نقد و بررسی فیلم Wildland با فیلیمو شات همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم Wildland

پس از اینکه آیدای ۱۷ ساله مادرش را در یک تصادف رانندگی از دست می‌دهد، به خانۀ عمه‌اش می‌رود تا با آنها زندگی کند. اعضای خانوادۀ عمه، در خانه با عشق و صمیمت خیلی زیادی رفتار می‌کنند، اما در خارج از خانه زندگی خشونت‌آمیز و جنایتکارانه‌ای دارند. زمانی که یک قتل پیش‌بینی‌نشده خانواده و وفاداری‌شان به یکدیگر را هدف قرار می‌دهد، دیگر غیرممکن است که بتوان میان عشق و خشونت فاصله‌ای قائل شد؛ و اینجاست که آیدا با همان سوالی مواجه می‌شود که مادرش پیش از او با آن روبرو شده بود: حاضری چه چیزی را برای خانواده‌ات فدا کنی؟

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم Wildland

وندی آید | The Observer

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰
این فیلم درام دانمارکی، موضوع کاملاً جدیدی ندارد و پیش از این دیوید میشد فیلم قلمرو حیوانات را با همین ایده ساخته بود، اما نوع داستان‌گویی و تعلیقی که در فیلم Wildland وجود دارد و همینطور به تصویر کشیدن قدرت ترسناک زنانه، مولفه‌هایی است که آن را تبدیل به یک اثر موفق کرده است.

این فریر | EMPIRE

امتیاز ۸۰ از ۱۰۰
فیلم Wildland یک فیلم گانگستری زیبا و فوق‌العاده است که زنان نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند. این فیلم، اثری منحصربه‌فرد از ژانت نوردال است.

بئاتریس لوایزا | The New York Times

امتیاز ۷۵ از ۱۰۰
این فیلم بیش از اندازه به فضای معمایی خود متعهد است و به همین دلیل، نمی‌تواند به بسیاری از مسائلی که در مورد خانواده مطرح می‌کند بپردازد. با این وجود، طرح داستان و بازی چشم‌گیر سیسه بابِد کنوسن در نقش مادر بی‌ثبات و مستاصل خانواده، این فیلم را بیش از پیش جذاب ساخته است.

راجر مور | Movie Nation

امتیاز ۶۳ از ۱۰۰
ژانت نوردال در اولین تجربۀ کارگردانی خودش ما را با آیدا همراه می‌کند تا در کنار او به سرنوشت نامعلومش قدم بگذاریم.

نقد فیلم Wildland

ژانت نوردال فیلم Wildland را با لحن منحصربه‌فرد خودش آغاز می‌کند: تصویری غم‌انگیز از یک خودروی واژگون‌شده و سپس حرکت به سمت بیمارستان، که طی آن متوجه می‌شویم آیدا (ساندرا گولدبرگ) از این حادثه رانندگی جان سالم به در برده و فقط مادرش که به مواد مخدر اعتیاد داشته، جان باخته است. پس از این ماجرا آیدا به خانۀ عمه‌اش (سیسه بابِد کنوسن) در حومۀ شهر می‌رود تا با او و پسرعمه‌هایش جوناس (یوآخیم فلستروپدیوید (الیوت کروست هاو) و مدس (بصیر زکیری) زندگی کند.

Wildland از معدود فیلم‌های ژانر جنایی است که بازیگران زن در آن نقش‌های محوری را ایفا می‌کنند.

بادیل خانه را با عشق و احساس زیادی اداره می‌کند، اما آنچه که در واقعیت این خانواده وجود دارد، کاملا برعکس است. اعضای خانواده همگی به اصطلاح شرخر هستند و خارج از خانه به فعالیت‌های خلاف و غیرقانونی می‌پردازند. سه برادر، آیدا را هم با خودشان به سرکار می‌برند و در حالیکه مشغول کار هستند او در ماشین منتظرشان می‌ماند. اما یک روز در حین کار، اتفاق ناگواری می‌افتد که آنها را در دردسر بزرگی می‌اندازد و حالا آیدا باید تصمیم بگیرد که ساکت بماند یا حقیقت را به مددکار اجتماعی‌اش بگوید.

این فیلم تا حدی شبیه قلمرو حیوانات به نظر می‌رسد، اما از دو جهت متمایز است: یک، نوع فیلمسازی نوردال که فضای دانمارک را به شکلی شیطانی و شوم نشان می‌دهد و موسیقی تکان‌دهنده و پرضرباهنگ فردریک هافمیر کمک بزرگی به ایجاد این فضا کرده است. و دوم اینکه این فیلم از معدود فیلم‌های ژانر جنایی است که به بازیگران زن خود میدان و فضای لازم را داده و آنها را در مرکزیت داستان قرار داده است: ساندرا گولدبرگ نوجوانی است که از موقعیتی که در آن قرار گرفته هراس دارد و کنوسن با بازی خیره‌کننده‌اش، مادری است که هم مهربان است و هم بی‌رحم. شاید از نظر برخی مخاطبان Wildland فیلم کم‌رمقی باشد و دلیل آن هم این است که ترس و تنش را به آهستگی وارد وجودتان می‌کند اما فیلم Wildland یک فیلم گانگستری زیبا و فوق‌العاده است که زنان نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند. این فیلم اثری منحصربه‌فرد از ژانت نوردال است.

عوامل و بازیگران فیلم Wildland

  • بازیگران: کارلا فیلیپ رودر، سیسه بابِد کنوسن، یوآخیم فلستروپ، بصیر زکیری، الیوت کروست هاو، هلن انزنبرگ، ماریا استر لمویگ، ساندرا گولدبرگ کمپ، سوفی تورپ
  • کارگردان: ژانت نوردال
  • ژانر: درام، هیجان‌انگیز، جنایی
  • مدت زمان: ۸۹ دقیقه

بهترین فیلم های کمدی ایرانی


منبع:
EmpireOnline
Metacritic

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil