نگاهی به فیلم انیمیشن روح رام نشده یا Spirit Untamed | در ستایش محبت و دوستی

انیمیشن روح رام نشده برای خردسالان آن‌قدر لذت‌بخش است که متوجه گذر زمان نخواهند شد، این اثر مفاهیمی مانند دوستی، محبت و پذیرفتن توانایی‌ها را به‌درستی به‌تصویر می‌کشد.

انیمیشن روح رام نشده یا Spirit Untamed یک فیلم انیمیشن دوست‌داشتنی و تاثیرگذار است؛ این اثر به‌راحتی می‌تواند تمام افراد خانواده را جذب ماجرایش کند. برای نقد و بررسی انیمیشن روح رام نشده با فیلیمو شات همراه باشید.


خلاصه داستان انیمیشن Spirit Untamed

لاکی پرسکات دختر نوجوانی است که صداپیشگی او را ایزابلا مرسد بر عهده دارد. لاکی مادر خود را از دست داده و هرگز فرصت آن را نداشته تا واقعاً مادرش را بشناسد. میلاگرو ناوارو (مادر لاکی با گویندگی ایزا گونزالس) سوارکاری ماهر از اهالی شهر میرادرو و ستاره اجراهای نمایشی‌های سوارکاری بوده است. لاکی، همانند مادرش، روحی بی‌پروا دارد که با محدودیت‌ها چندان سازگار نیست و این موضوع برای خاله‌اش کورا (با صداپیشگی جولیان مور) دردسرساز است. لاکی زیر نگاه سخت‌گیرانه خاله‌اش در شهر ایست کوست (ساحل شرقی) بزرگ شده است. او کم‌کم سعی می‌کند تا از قیدوبند تسلط خاله‌اش رها شود و به‌این‌ترتیب خاله کورا تصمیم می‌گیرد تا او را به شهر میرادرو ببرد که شهر کوچکی در حاشیه نوار طولانی مرزی است و در آنجا به پدرش بسپارد…

بهترین انیمیشن های جهان تا سال ۲۰۲۱

نمایی از انیمیشن روح رام نشده

مروری بر نظر منتقدان درباره انیمیشن روح رام نشده

ریچارد روپر از شیکاگو سان تایمز:

بسیاری از فیلم‌های انیمیشن داستانی چندلایه دارند و شخصیت‌های آن‌ها در گفتگوها از شوخی‌ها و اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که تنها بزرگسالان قادر به درکشان هستند. اما فیلم انیمیشن روح رام نشده را باید یک سرگرمی تمام‌عیار خانوادگی دانست.

کیتی والش از شیکاگو تریبون:

انیمیشن روح رام نشده فیلمی دوست‌داشتنی است که پیامی پویا را درباره اهمیت فضای گرم خانواده و آنچه که در میان اعضای یک خانواده مشترک است و به فرزندان منتقل می‌گردد به‌خوبی به تصویر می‌کشد. اما بدون شک مهم‌ترین پیام فیلم آن است که هر کس باید خود را همان‌گونه که هست بپذیرد؛ حتی باوجود آنکه در اغلب اوقات، تهور و نادانی پا به پای هم به‌پیش می‌روند!

وندی آید از آبزرور:

تبلیغات اولیه انیمیشن روح رام نشده در جذب مخاطب برای تماشای ادامه‌ای بر فیلم انیمیشن اسپیریت: اسب سیمارون با عنوان اصلی Spirit: Stallion of the Cimarron محصول سال ۲۰۰۲، بسیار موفق عمل کرد. درنهایت، انیمیشن روح رام نشده توانسته تا به‌عنوان یک سرگرمی خانوادگی مورد توجه کودکانی قرار گیرد که عاشق اسب‌های کوچک و دوست‌داشتنی هستند؛ اما برای والدین آن‌ها چندان جذاب نیست.

لوویا گیارکای از هالیوود ریپورتر:

فیلم‌ روح رام نشده را باید انیمیشنی زیبا دانست که هر از گاهی واقعا خنده‌دار هم هست. دنیای طراحی‌شده برای لاکی پر از جزئیات خیره‌کننده است و تنوع رنگ‌های به‌کار رفته در آن مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ از سیب‌های زیبایی که لاکی به‌عنوان غذا به اسبش می‌دهد تا پسته‌ها و برگ‌هایی که به رنگ سبز زمردین بر روی شاخه درختان آویزان‌اند و با هر نسیمی به رقص درمی‌آیند، همگی بر زیبایی انیمیشن افزوده‌اند.

راجر مور از مووی نیشن:

فیلم روح رام نشده دقیقا همان چیزی است که در قالب یک فیلم انیمیشن داستانی بلند و به‌عنوان دنباله‌ای برای یک برنامه تلویزیونی مورد انتظار است. این فیلم دوست‌داشتنی و خوب است و از ساختار انیمیشنی قابل قبولی نیز برخوردار است؛ اما چندان که باید نوآورانه نیست و حتی به حدومرزهای خلاقیت نزدیک هم نمی‌شود. داستان فیلم بسیار ساده است و در انتقال مفاهیم دوستی و کار گروهی به مخاطب چندان موفق نمی باشد. به نظر می‌رسد که در طرح‌ریزی مکالمات شخصیت‌ها، تنها کودکان به‌عنوان مخاطب اصلی فیلم در نظر گرفته‌شده باشند.


نقد انیمیشن روح رام نشده

داستان در قرن نوزدهم میلادی در ایالات‌متحده اتفاق می‌افتد. دختر نوجوانی به نام لاکی با خاله‌اش کورا زندگی می‌کند. خاله کورا و پدربزرگ لاکی (با صداپیشگی جو هارت)، پس از مرگ مادر لاکی که در حین اجرای نمایشی با اسب در سیرک دچار سانحه شده است، لاکی را پیش خود برده و بزرگ کرده‌اند. حالا این دختر نوجوان در خانه مشکلات فراوانی برای خاله و پدربزرگش درست می‌کند و به همین دلیل آن‌ها او را پیش پدرش (که به‌جای او جیک جیلنهال صحبت می‌کند) می‌فرستند. لاکی به شهر جدیدی می‌رود و در آنجا با اسبی وحشی به نام اسپریت روابط صمیمانه‌ای پیدا می‌کند.

برای کودکانی که عاشق اسب هستند و در دهه اول هزاره سوم زندگی می‌کنند، فیلم انیمیشن اسپیریت: اسب سیمارون (Spirit: Stallion of the Cimarron) ساخته کمپانی دریم ورکس درسال ۲۰۰۲، نهایت رویاپردازی ممکن درباره اسب‌های اسطوره‌ای به شمار می‌رفت. در آن فیلم، چشم‌اندازهای وسیع و بی‌نظیری از سرزمین‌ ایالات‌متحده در صفحه بزرگ سینما نمایش داده می‌شد که با موسیقی متن زیبای هانس زیمر و صدای مت دیمون در نقش اسبی که در محوریت داستان قرار داشت، به کمال می‌رسید.

حال پس از گذشت حدود بیست سال، اسب قهرمان با فیلم انیمیشن روح رام نشده دوباره بازگشته است. اما این فیلم تقریبا هیچ‌چیز از فیلم قبلی را با خود به همراه ندارد و فقط اسبی را که نامش در عنوان فیلم آمده، حفظ کرده است. در عوض، فیلم روح را م نشده را می‌توان داستانی کوتاه‌تر و کم ماجراتر دانست که بیشتر از مجموعه اسپریت: سوارکار اسب آزاد (Spirit Riding Free) الهام گرفته شده است.

نمایی از انیمیشن روح رام نشده

در فیلم روح رام نشده دیگر خبری از اسب راوی داستان نیست؛ در این فیلم شخصیت اصلی خود اسب یعنی اسپریت نیست، بلکه دختر نوجوانی به نام لاکی پرسکات است که بسیار هم ماجراجوست. لاکی را علی‌رغم میلش به شهر مرزی میرادرو می‌فرستند تا با پدر غمگین و افسرده‌اش زندگی کند. لاکی را خاله‌اش کورا و پدربزرگش بزرگ کرده‌اند. مادر لاکی که در یک سیرک نمایش‌های سوارکاری انجام می‌داده؛ اما در یکی از اجراهایش دچار سانحه شده و از دنیا رفته است. در میرادرو لاکی با اسبی کوچک و وحشی که بسیار هم پر سروصداست، دوست می‌شود. دوست دیگر او ابیگیل (با صداپیشگی مک کنار گریس) نیز دختری شجاع و بی‌باک است و پرو نیز (با هنرمندی مارسی مارتین) در رام کردن اسپیلت وحشی به لاکی کمک می‌کند. توجه چند راهزن به اسپریت جذب می‌شود و تلاش می‌کنند تا اسب را بدزدند. حالا دخترها باید هر سختی و خطری را به جان بخرند تا دوست چهارپایشان را نجات بدهند.

برخلاف عنوان انتخاب‌شده برای انیمیشن، روح رام نشده احساس سرکشی و رام نشدگی چندانی منتقل نمی‌کند.

در فیلم روح رام نشده لاکی با دادن یک سیب آبدار به استریت با او دوست می‌شود. این صحنه احتمالاً فیلم سوارکار (The Rider) ساخته کلویی ژائو را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. اما در ادامه، انیمیشن روح را نشده مسیر خود را تغییر می‌دهد. فیلم برخلاف عنوانی که برایش انتخاب شده، احساس سرکشی و رام نشدگی چندانی را منتقل نمی‌کند؛ علاوه بر آن، مدل‌سازی شخصیت‌ها ساده و بسیار نرم و خمیری است و چنین به نظر می‌رسد که مستقیم برای نمایش روی دی‌وی‌دی طراحی شده‌اند. ظاهراً تلاش بر این بوده که فضای محیطی که لاکی و دوستانش در آن به سر می‌برند خشن و طبیعت وحشی باشد؛ اما هیچ‌گاه این سرکشی و بکر بودن محیط واقعا احساس نمی‌شود. از سوی دیگر، ساختار انیمیشنی فیلم روح رام نشده نیز به طور جدی در ابعاد متفاوت و زیادی از کمبود خلاقیت و ایده‌های جدید رنج می‌برد. در فیلم صحنه‌ای وجود دارد که در آن لاکی نمایشی قدیمی از سیرکی را می‌بیند که مادرش در آن به اجرای نمایش می‌پرداخته است. تنها این سکانس را می‌توان خلاقانه دانست و مستثنا به شمار آورد. فیلمنامه نیز در حد چشمگیری دچار مشکل است و باوجود بهره بردن از صداپیشگان حرفه‌ای و معروف، نتوانسته دیالوگ‌های مناسبی را برای آن‌ها طرح‌ریزی نماید. به‌عنوان نمونه& پدر لاکی به او می‌گوید: «تو به آن اسب نزدیک نمی‌شوی! اسب بی اسب!» این جملات به شکل واضحی معمولی هستند و کلیشه‌ای تکراری به شمار می‌روند.

در کنار شخصیت‌های یک‌بعدی انیمیشن روح رام نشده و موقعیت‌هایی که به‌ندرت واقعاً خنده‌دار هستند، حسی مبهم در فیلم جریان دارد که شاید بتوان آن را تنها نقطه قوت اصلی آن دانست؛ این فیلم با خلوص نیتی مثال‌زدنی به مفاهیم دوستی، عشق و وفاداری می‌پردازد و با لحنی محبت‌آمیز روابط میان شخصیت‌های جوانش را با در نظر داشتن همه تفاوت‌هایی که باهم دارند به نمایش می‌گذارد. به‌این‌ترتیب بود که کودکانی که حتی کمتر از ده سال سن دارند نیز از تماشای آن لذت خواهند برد. اما در مقایسه با فیلم‌هایی چون یخ‌زده (Frozenولف واکرز (Wolf Walkers) و نمایش خیره‌کننده و پر زرق‌وبرق و فیلمی چون میچل‌ها در برابر ماشین‌ها (The Mitchells Vs The Machines)، کاملاً دلسردکننده خواهد بود و این اسب وحشی آن‌قدر توانا نیست تا فیلم روح رام نشده را به سطحی بالاتر از متوسط بکشاند.

نقد و بررسی انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها

برای تماشاگران خردسال، انیمیشن روح رام نشده آن‌قدر لذت‌بخش است که متوجه گذر زمان نخواهد شد؛ اما سایر مخاطبان احتمالاً تماشای فیلمی با ماجرایی پیچیده‌تر را ترجیح خواهند داد.

به نظر شما آیا لازم است در ساخت انیمیشن‌ها سلیقه مخاطبانی از همه گروه‌های سنی لحاظ گردد؟ آیا می‌توان انیمیشن روح رام نشده را فیلمی موفق دانست؟

انیمیشن روح رام نشده

عوامل و بازیگران:

کارگردان: الین بوگن و انیو تورسان

نویسنده: اوری والینگتون  و جان فوسکو

شرکت تولیدکننده: والدن مدیا


منبع: EmpireOnline
منبع: Metacritic

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil