مرور نقدها و خبرها درباره سریال Money Heist

سرقت پول در خانه کاغذی تمام شد!

مجموعه سرقت پول Money Heist یا در ترجمه اسپانیایی: خانه کاغذی La casa de papel, trans سریال تلویزیونی اسپانیایی ساخته الکس پینا Álex Pina در ژانر درام-جنایی است. این سریال با پخش فصل ۵ رسما به پایان رسید. حالا وقت خوبی است که مروری داشته باشیم بر همه نقدها و نظرها و خبرها و حاشیه‌های این سریال.

فهرست بهترین سریال های جنایی و تبهکاری

خلاصه داستان سریال خانه کاغذی Money Heist

داستان سریال خانه کاغذی از ضرابخانه سلطنتی اسپانیاست. گروهی از سارقان با نام‌های رمزگذاری شده به رهبری شخصی به نام پروفسور و با نقشه طراحی شده توسط او و برادرش دست به این سرقت می‌زنند که در نهایت این سرقت ابعاد سیاسی و اجتماعی پیدا ‌‌می‌کند. سریال خانه کاغذی یا سرقت پول نبرد بین سارقان در داخل و پلیس در خارج از ضرابخانه است. در اواخر سال ۲۰۱۷ نتفلیکس برای پخش جهانی این سریال موفق به توافق شد و ۱۵ قسمت اصلی را به ۲۲ قسمت تبدیل کرد و در واقع نتفیلیکس باعث شد این سریال برای فصل سوم در سال ۲۰۱۸ تمدید شود و فصل چهارم هم در ۳ آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد. مستندی هم که با حضور بازیگران و تهییه کنندگان این سریال ساخته شده بود در همان روز در نتفلیکس پخش شد که باعث شهرت جهانی بازیگران این سریال بود و در نهایت نتفلیکس این سریال را برای قسمت ۵ و آخر تمدید کرد. ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ فصل آخر منتشر شد.

خلاصه داستان فصل ۵ سریال سرقت پول

گروه به مدت ۱۰۰ ساعت در بانک مرکزی اسپانیا گیر افتاده است. آنها قرار بوده که لیسبون را نجات دهند، اما اوضاع آن‌طور که انتظارش را داشتند پیش‌ نمی‌رود. پروفسور، توسط سیرا دستگیر می‌شود و برای اولین بار نقشه‌ای برای فرار ندارد. در ادامه، درست جایی که فکر می‌کنیم اوضاع از این بدتر نمی‌شود، دشمنی قدرتمند در برابر آنها قرار می‌گیرد؛ و این دشمن کسی نیست جز ارتش. پایان بزرگ‌ترین سرقت تاریخ در حال رقم خوردن است و چیزی که به‌عنوان یک دزدی شروع شد، تبدیل به یک جنگ می‌شود. فصل آخر این مجموعه در دو سری منتشر خواهد شد: سری اول در ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور ۱۴۰۰) و سری دوم در ۳ دسامبر (۱۲ آذر ۱۴۰۰). می‌توانید با کلیک روی عکس زیر همه فصل های سرقت پول یا خانه کاغذی را تماشا کنید.

تماشای آنلاین سریال سرقت پول

بازیگران فصل آخر سریال خانه کاغذی Money Heist

بازیگران این مجموعه عبارتند از اورسولا کوربیرو، آلوارو مورته، ایتسیار ایتونیو، پدرو آلنسو، پاکو توس، البا فلوریس، میگل هران، هایمه لورنته، انریکه آرسه، ماریا پدراسا، دارکو بریچ، کیتی مانبر، رودریگو دلاسرنا، هویک کوچکریان، نجوا نیمری، لوکا بروش و روبرتو گارسیا رویز.

 

تریلر فصل آخر سریال خانه کاغذی

جایزه ها و افتخارات سریال سرقت پول یا خانه کاغذی

سرقت پول تا به حال برنده ۱۹ و نامزد ۲۸ جایزه شده است. در مراسم پلاتینیو Platino Awards، آلبا فلورس Alba Flores و لوارو مورته Álvaro Morte برنده جایزه بهترین نقش مکمل در این سریال شدند و خود سریال جایزه بهترین مینی سریال تلویزیونی را از آن خود کرد. همچنین در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه بین المللی امی International Emmy Award به عنوان بهترین سریال درام، در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه TVyNovelas کلمبیا در بخش سریال خارجی، در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه تماشاگران Fotogramas de Plata برای بهترین سریال اسپانیایی، در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه بهترین سریال تلویزیونی در مراسم برآو اوتو Bravo Otto، در سال ۲۰۲۱ برنده جایزه اونداس Ondas برای تلویزیون ملی شده است.

 

امتیازهای سایت‌های سینمایی به سریال خانه کاغذی Money Heist

  • میانگین امتیاز کاربران در IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۷ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در rotten tomatoes راتن تومیتوز: ۸۳ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در rotten tomatoes راتن تومیتوز: ۵۹ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در metacritic متاکریتیک: ۶.۲ درصد

 

نظر منتقدان درباره سریال سرقت پول

مترو دات کو metro.co.uk

سابرینا بار | «سرقت پول» می‌خواهد سریال هم مثل ماجرای این سرقت پر سر و صدا باشد. این یک درام بی نظیر است که تا آخرین نفس قرار است مبارزه ادامه داشته باشد.

سیتی‌پرسCity Press (South Africa)

فوملانی اس‌لانگا | زمانی در زندگی فرا می‌رسد که دیگر باید نمایش را تمام کرد. پایان داستان قابل پیش بینی بود. شخصیت‌ها آسیب دیده‌اند. سرقت پول هم به این نقطه غم انگیز و پایان خود رسید.

اسک Ask

پاتریشیا‌پوئنتس | من داستان‌های سرقت‌های هوشمندانه را زیر و رو می‌کنم. اما خیلی به داستان‌های جنگی اهمیتی نمی‌دهم. اینکه فصل بعدی ساخته شود یا نه برایم مهم نیست. احساس می‌کنم که ژانر سریال در فصل آخر تغییر پیدا کرده است.

فلیک‌فن‌نیشن Austin Burke/Flick Fan Nation

آستین برک | هرچه به آخرین قسمت در آخرین فصل نزدیک می‌شوم به هیجان آن هم افزوده می‌شود. فصل پنج هیجان فصل‌های قبل را همچنان دارد.

گزیده یک نقد بلند بر سریال خانه کاغذی

ان‌دی‌تی‌وی Ndtv

سایبال چاترجی| «وقتی همه چیز بهم می‌ریزد و شکست می‌خورد، تو تمام تکیه‌گاه ما هستی. ما تورا داریم. همین کافیست» این جمله توکیو است که به عنوان راوی فیلم صدای آن را در پس زمینه در سکانس پایانی فصل قبل می‌شنویم. طرفداران این سریال می‌دانند که او دقیقا چرا این حرف را می‌زند و واقعا چه احساسی دارد. این حرف احساس تمام اعضای گروه است. در این صحنه ما می‌بینیم که چطور اعضای گروه در نبود پرفسور که او را مغز متفکر، رهبر و حتی ناجی خود می‌دانند اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. تمام راه‌های فرار مسدود شده است و اعتماد آنها به پروفسور از بین رفته است.

پروفسور در نماهایی از فلش بک‌های ذهنی، مرور خاطرات، درگیری‌های ذهنی و عاطفی تاکید ‌‌می‌کند که طلا بر خلاف باور عموم ذخیره ملی و شاخص رفاه اقتصادی نیست. هدف این گروه سارق از راه اندازی این سرقت و نمایش عموی آن اعلام این مطلب است که ثروت متعلق به تمام ملت است و نباید مختص سیاستمداران و بانک داران باشد. این سریال به موضوعاتی می‌پردازد که همه می‌توانند آن را درک کرده و با آن همزاد پنداری کنند و موضوع آن مختص اسپانیا نیست که نشان می‌دهد «سرقت پول» با چنین پیامی در پس زمینه داستان یک موضوع جهانی است.

سریال سرقت پول امضای خودش را دارد و تا آخرین قسمت تلخ خود این سبک را ادامه می‌دهد و مثل تمام اتفاقاتی که تا کنون افتاده است پایانی عظیم و شگفت انگیز را رائه می‌دهد. شاید بتوان گفت پایان شیرینی هم هست چون تا کنون چهره‌ها کلیدی داستان این چنین پرواز آرامی را نداشته‌اند.

سریال سرقت پول

علاوه بر فشاری که پلیس و ارتش بر این گروه میاورند، رفتار دوتا از سارقین هم بازی را به ضرر آنها عوض ‌‌می‌کند و بقیه خطر را که در یک قدمی آنهاست حس می‌کنند. خطر فاصله افتادن بین آنها و از بین رفتن اتحادی که تا کنون باعث پیروزی آنها بوده‌است. آخرین مواجهه میان سرجیو‌مارکینا با نام مستعار پرفسور ( آلوارو مورته) و سرهنگ لوئیس تامایو (فرناندو کایو) که وظیفه پایان دادن به این سرقت و بازگرداندن طلاها به بانک اسپانیا را به عهده دارد کاملا متکی به بازی‌ها روانی است که ریسک را بسیار افزایش می‌دهد و تلفات زیادی هم به همراه دارد. یکی از اعضا نزدیک است که از گروه جدا شود و کل گروه را به خطر بیاندازد.

ادامه داستان با تکنیک فیلم برداری از نمای داخل و خارج است که روند تصمیم گیری را نشان می‌دهد. نمایی از روند برنامه ریزی بین دو سرقت و قبل از آن همچنین فشار روانی روی شخصیت‌ها در پس زمینه داستان را نشان می‌دهد. آخرین قسمت از یک ماجرای طولانی و دراماتیک که حتی اندکی تصمیم برای تسلیم شدن را نشان نمی‌دهد. یکی از نقاط برجسته در فصل آخر اشتراکی است که بین پلیس اخراج شده، آلیسیا سیرا ( نجوا نیمری) که حالا در این فصل شاهد زایمان او بودیم و پرفسور است. از زمان نشانه گرفتن اسلحه آنها به سمت هم تا جایی که آنها مجبور شدند در یک تیم بازی را ادامه دهند. صلح بین آنها آتش بس ساده‌ای نبود. درست جایی که آلیسا می‌گوید: « ما هیچ وقت دوست همدیگه نمی‌شیم…»

این سریال چیزی فراتر از یک داستان هیجان انگیز و روایت یک سرقت است. داستان سارقانی است که پولی را دریافت می‌کنند که گویی سزاوار آن هستند. تا آخرین قسمت هیچ لحظه کسل کننده‌ای در این سریال وجود ندارد. تمام لحظات انفجار آدرنالین و هیجان است و شما حتی برای لحظه‌ای نمی‌توانید چشم از صفحه تلویزیون بردارید

در میان تمام این ملودرام برادر بزرگتر پروفسور، برلین (پدرو آلونسو) که بیماری لاعلاجی دارد تاثیر خود در کل داستان را از طریق داستان همسرش تاتینا (دیانا گومز) و پسر جوانش رافائل (پاتریک کراد) نشان می‌دهد. روابط بین شخصیت‌ها بسیار لایه لایه است و بسیار هوشمندانه نشان داده می‌شود. خانه کاغذی صرفا سریالی هیجان انگیز نیست. نگاهی به فلسفه انسانیت، زندگی و کپیتالیسم دارد در جهانی که در چنگال مصرف‌گرایی گیر افتاده است. تا انتهای داستان هنوز تلاش گروه برای ذوب ۹۰ تن طلای موجود در خزانه اسپانیا و خارج کردن آن ادامه دارد و به هیچ عنوان تا انتها داستان کسل کننده و تکراری نمی‌شود. این تنها خطر نیست، غم و اندوه و درگیری‌ها درونی زیادی وجود دارد که این گروه در این لحظات انتهایی سرقت باید با آن دست وپنجه نرم کنند. فراز و نشیب های بسیاری را گذرانند که حتی باعث شد که به اینجا برسند. یکی از اعضای گروه در حال فروپاشی است. صداهایی می‌شنود و تصاویری می‌بیند که او به سمت سقوط و فورپاشی سوق می‌دهد.

توکیو (اورسولا کوربرو) در پایان قسمت ۱ از فصل ۵ می‌میرد. ریو (میگل هران) عصبانی و تسلی ناپذیر است. بقیه اعضای گروه هم در خطر هستند. سرهنگ تامایو تلاش خود را برای آوردن پرفسور به گروهش بیشتر ‌‌می‌کند. توکیو مرده است اما همچنان داستان از زبان او روایت می‌شود. او در قسمت‌های حساس داستان وارد می‌شود  تا مثل تمام طول سرقت از نگاه خودش آنچه در حال اتفاق است را روایت کند. روایت داستان از نگاه او وسیله ایست برای توصیف تمام لحظات این سرقت، تمامی تلاش آنها در این سالها، برنامه ریزی‌ها و در نهایت عواقب همه اینها برای تمامی اعضای این گروه است. «سرقت پول» با تداوم استفاده از این روشِ روایت برای داستان بر اهمیت توکیو در این ماجرا تاکید ‌‌می‌کند. اهمیت توکیو بر شکل گیری تمامی این داستانِ جاری و تاثیر او بر اعضای گروه را نشان می‌دهد.

در سکانسی در قسمت ۸ زمانی که سارقان به کاری غیر ممکن دست یافتند که باعث شد یک قدم به موفقیت نزدیک شوند، صدای توکیو آن زمان را  تبدیل به اتفاقی ورای آن لحظه ‌‌می‌کند و پیامی جهانی و فارغ از زمان و مکان را می‌دهد: او می‌گوید: «این موفقیت پیام امیدی برای جهان بود.» این سریال چیزی فراتر از یک داستان هیجان انگیز و روایت یک سرقت است. داستان سارقانی است که پولی را دریافت می‌کنند که گویی سزاوار آن هستند. تا آخرین قسمت هیچ لحظه کسل کننده‌ای در این سریال وجود ندارد. تمام لحظات انفجار آدرنالین و هیجان است و شما حتی برای لحظه‌ای نمی‌توانید چشم از صفحه تلویزیون بردارید.

سریال سرقت پول

رنگ رسمی سریال سرقت پول

لباس تیم سارقان در بین طرفداران این سریال بسیار معروف شده است. لباس یک دست قرمز با نقابی از سالوادور دالی Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènech ، نقاش فراواقع گرا اسپانیایی. پرفسور در فصل اول می‌گوید: «لباس قرمز می‌پوشیم که اگر زخمی شدیم رفقا روحیه خود را از دست ندهند.» البته این رنگ ملی اسپانیا هم محسوب می‌شود. یکی از رنگ‌های پرچم و رنگ زعفران اسپانیا که بسیار معروف شده است.

سریال سرقت پول محصول مشترک الکس پیا، ژسوس کولمنار و با فیلمبرداری میگ امودو است که جزو پرکارترین‌های تلویزیون اسپانیا هستند. این تیم در همکاری‌های مشترک خود یک رنگ را به عنوان نماد و پایه فیلم خود قرار می‌دهند. این گروه رنگ قرمز را به عنوان رنگ اصلی بر روی پس زمینه طوسی انتخاب کردند و رنگ‌های آبی و سبز و زرد در طراحی‌ها ممنوع شدند. ماسک سالواردوره به عنوان نقاب سارقان انتخاب شد چون دالی مرجع فرهنگی و نمادین اسپانیاست. البته انتخاب دوم دون کیشوت بود که رد شد. بعد از پخش فیلم بنیاد گالا سالوادور دالی بابت اینکه برای استفاده از این ماسک از آن‌ها اجازه نگرفته شده است اعتراض کرده اند.

برای فیلمبرداری به دلایل امنیتی بانک ملی اسپانیا اجازه این کار را در خود بانک نداد و تهیه‌کنندگان مجبور به طراحی محل فیلمبرداری با الهام گرفتن از طراحی اسپانیایی دوره فرانسیسکو فرانکو شدند و در حقیقت ساختمان محل فیلمبرداری حاصل تخیل تهیه‌کنندگان نتفلیکس است و از اطلاعت بازدید کنندگان عموی برای طراحی داخلی آن استفاده شد و حدود ۵۰ نقاش داخل را نقاشی کردند تا هرچه بیشتر شبیه سالن اصلی بانک شود. برای واقعی‌تر شدن سکانس‌ها، نتفلیکس از پلیس ملی اسپانیا و وزارت این کشور در خواست مشاوره کرد و اسکناس‌های این فیلم با مجوز رسمی از بانک اسپانیا برا فیلمبرداری چاپ شده است.

 

مصاحبه بازیگر نقش پروفسور سرقت پول

الوارو مورته بازیگر نقش پروفسور درباره تجربه  بازی در این سریال می‌گوید: «بهترین خاطره من از این پروژه می‌توان گفت تمامی لحظات همکاریم با این تیم است. البته خود من با این شخصیت خیلی ارتباط برقرار کردم. هربارکه پروفسور باید یک کار بزرگ انجام می‌داد خود من احساس خوبی داشتم. ما از ابتدا می‌دانستیم که این پروژه بسیار سختی است. مخصوصا اجرای قسمت‌های اکشن بسیار دشوار بود. باید تمام و کمال خودت را در اختیار این تیم می‌گذاشتی. این حس همکاری تیمی مانند یک ماشین خوب و روغن کاری شده است و همیشه کار تیمی نتیجه خوبی دارد. پر از تجربیات عالی برایم بود. من می‌دانم که قسمت آخر بینندگان را میخکوب ‌‌می‌کند. جنگی در بانک و جنگی متفاوت بین پرفسور و سیرا. تقابل بین نبردی اکشن و نبردی استراتژیک.»

اما بخوانید سکانس مورد علاقه مورته را: «صحنه حضور پروفسور در پارکینگ ماشین‌های اوراقی را بسیار دوست دارم. جایی که او باید از منطقه امن خود خارج و وارد عمل شود. وقتی در حال ساخت این سکانس بودیم تصمیم گرفتیم که در همین حین او باز هم داستانی برای گفتن داشته باشد. دیدن این مرد با تمام مشکلاتی که دارد و باز هم ظاهر شدنش به عنوان قهرمان می‌تواند واقعا جذاب باشد. ایفای نقش یک قهرمان زمانی که او واقعا قهرمان نیست بسیار برایم جذاب بود.»

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌نویسد

    بعضی ها دقیقا به زبان اصلی این فیلم حرف میزنن !لاتین چیزی که بنده سردر نمیارم!به آدم میگن قارچ ، چسب درصورتیکه مگه من به تو اس ام اس. دادم ؟ اثری تو زندگیت گذاشتم بابا من اصلا تو رو نمیشناسم🤣!هرجا میرن به آدم میگن مذهبی درصورتیکه تو رفتی انگشتر های آخوندی انداختی من شدم مذهبی 🤣من چسب ام یا تو که همه اش میای دست من اطلاعات میگیری بابا تو به سنگ پا گفتی ذکی من چسبم؟تو یه عکس دونفره از خودمو خودت دیدی اگه دیدی اونوقت بیا جفنگ بگو!بی مزه

fosil