شمیلا شیرزاد: فیلم خورشید مثل زندگی خودم بود

با شمیلا شیرزاد بازیگر فیلم خورشید که اصالتی افغانستانی دارد، درباره این فیلم گفتگو کرده‌ایم؛ با فیلیمو شات همراه باشید.

شمیلا شیرزاد یکی از کودکانی است که زندگی‌اش تا پیش از دوران کرونا در میان کودکان کار تعریف می‌شد؛ اما مدت کوتاهی است که مسیر زندگی او عوض شده.
شاید فیلم خورشید اولین و آخرین حضور او بر پرده نقره‌ای سینما باشد و شاید هم سرنوشت، با تلاش و پشتکار خودش و حمایت‌های لازم، مسیر دیگری را برایش رقم بزند. در این میان، علاقه او به بازیگری و ادامه این مسیر است که ما را به تحقق این چشم‌انداز از آینده درخشانش در دنیای بازیگری خوش‌بین می‌کند. با شمیلا شیرزاد، بازیگر افغانستانی فیلم خورشید، درباره اولین تجربه بازیگری‌ و آرزوهایش به گفتگو نشسته‌ایم.


  • آشنایی شما با آقای مجیدی از کجا شروع شد و چطور برای فیلم خورشید انتخاب شدی؟

من در مدرسه بچه‌های کار که اسم آن صبح رویش است، درس می‌خوانم و گاهی خیرین برای بازدید به این مدرسه می‌آیند و هر بار یکی از بچه‌های این مدرسه درباره بخش‌های مختلف مدرسه برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دهد. زمانی که آقای مجیدی به همراه چندتا از دوستانشان به مدرسه ما آمدند، آن روز نوبت من بود که درباره مدرسه برای بازدیدکنندگان توضیح بدهم و بعد از بازدید، آقای مجیدی به من گفتند که «شما خیلی سر و زبون داری؛ من می‌خواهم فیلمی بسازم و حتما بیا در فیلم من بازی کن.»

نقد فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی

شمیلا شیرزاد
  • قبل از بازی در فیلم خورشید، تجربه بازیگری داشتی یا از استعدادت باخبر بودی؟

من قبل از بازی در فیلم خورشید به بازیگری علاقه داشتم و در مدرسه هم در برنامه‌های تئاتری شرکت می‌کردم. چند بار هم در مترو که مشغول کار بودم، چند نفری من را در حال تبلیغ و فروشندگی دیده بودند و من را نزد کارگردان‌هایی بردند که برای بازیگری انتخاب هم شدم، اما بعد از آن، شماره تلفنم را گم کردند و به من زنگ نزدند.

  • وقتی قرار شد در فیلم خورشید بازی کنی، واکنش خانواده‌ چه بود؟ با بازیگری شما مخالفتی نداشتند؟

پدر و مادرم خیلی از انتخابم به‌عنوان بازیگر فیلم خورشید خوشحال و راضی بودند و دوست داشتند که بازیگر باشم.

  • بازیگری کار سختی است؟ حفظ کردن دیالوگ‌ها و رفتن جلوی دوربین چطور تجربه‌ای بود؟

به نظر من بازیگری کار سختی نیست و اصلا با حضور در مقابل دوربین هیچ مشکلی نداشتم؛ چون فیلم خورشید مثل زندگی خودم بود و تفاوت خاصی با زندگی روزمره من نداشت و شاید به همین دلیل بازی در این فیلم برایم سخت نبود.

یادداشتی بر فیلم خورشید مجید مجیدی

  • وقتی خودت را روی پرده سینما دیدی، چه احساسی داشتی؟ از اینکه حالا همه مردم شما را به‌عنوان بازیگر می‌بینند چه حسی داری؟

هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که من به چنین جایگاهی برسم و از این بابت خیلی خوشحال بودم. پدرم فیلم را ندیده است، اما مادرم وقتی فیلم خورشید را دید و زمانی که من و برادرم ابوالفضل را در این فیلم می‌دید، خیلی خوشحال بود.

  • فکر می‌کنی فیلم خورشید توانسته واقعیت زندگی بچه‌های کار را به تصویر بکشد؟

در فیلم خورشید دقیقا همین زندگی که ما داریم، تصویر شده است و این فیلم، واقعیت زندگی بچه‌های کار است که گاهی اوقات برخی به آنها توهین می‌کنند و برخی هم توهین نمی‌کنند و مهربان‌اند.

  • نظر دوستانت درباره بازیگری شما چه بود؟

برخی دوستانم خوشحال بودند و برایم آرزو موفقیت می‌کردند و برخی هم به این موضوع می‌خندیدند.

  • درباره تجربه‌ای که از حضور در جشنواره ونیز داشتی بگو؟

تجربه خیلی خوبی بود. در جشنواره ونیز خیلی برخورد خوبی با ما داشتند و بسیار مهربان بودند. قبل از اینکه به ایتالیا بروم، بسیاری از دوستانم می‌خندیدند و این موضوع را جدی نمی‌گرفتند و گاهی هم مسخره می‌کردند؛ اما وقتی به خاطر فیلم خورشید به ونیز رفتم، برایشان خیلی عجیب بود.

شمیلا شیرزاد در جشنواره ونیز
  • قبل از اینکه برای فیلم خورشید انتخاب شوی، سینما می‌رفتی یا فیلم‌های آقای مجیدی را دیده بودی؟

قبل از اینکه برای فیلم خورشید انتخاب شوم، هفته‌ای یکی دو بار با دوستانم سینما می‌رفتیم ولی فیلم‌های آقای مجیدی را ندیده بودم؛ و بعد از فیلم خورشید، فیلم‌های دیگر آقای مجیدی مثل بچه‌های آسمان را هم دیدم.

  • نظرت درباره فیلم خورشید چیست؟

به نظرم خیلی فیلم متفاوتی است و تا قبل از آن، چنین فیلمی ندیده بودم. این فیلم، واقعیت زندگی بچه‌های کار است.

  • در حال حاضر مشغول چه کاری هستی؟

در حال حاضر کار نمی‌کنم و فعلا خانه هستم؛ اما کلاس‌های خیاطی، زبان انگلیسی و کامپیوتر می‌روم.

  • نظرت درباره آقای مجیدی چیست و چه تجربه‌ای از کار کردن با این کارگردان داشتی؟

من تا قبل از فیلم خورشید، هیچ آدم مشهوری از بین کارگردان‌ها و بازیگران سینما را از نزدیک ندیده بودم و تصور می‌کردم که خیلی خودشان را می‌گیرند؛ اما آقای مجیدی، برعکس تصورم، خیلی مهربان و خوش‌برخورد بودند و من را «دخترم» صدا می‌کردند و من هم خیلی دوستشان دارم.

مروری بر کارنامه مجید مجیدی

  • تجربه همبازی شدن با بازیگران معروف  چطور بود؟

خیلی حس خوبی داشتم. من بیشتر با آقای جواد عزتی بازی داشتم که خیلی مهربان بودند و حس خوبی از بازی کنار ایشان داشتم.

  • بعد از فیلم خورشید، پیشنهادی برای بازیگری داشتی؟

هنوز که نه. خودم خیلی بازیگری را دوست دارم و برخی عوامل فیلم خورشید هم به من گفته‌اند که هوای تو را داریم و اگر فیلمی بود، حتما تو را به آنها پیشنهاد می‌کنیم.

  • با فرشته حسینی بازیگر سینمای ایران که هموطن خودت است، از نزدیک ملاقات و گفتگو کرده‌ای؟

فرشته حسینی را وقتی می‌خواستم ونیز بروم از نزدیک دیده‌ام که برای طراحی لباسم برای حضور در جشنواره ونیز پیش من آمدند و اولین بار، ایشان را دیدم اما فرصت زیادی برای حرف زدن با هم نداشتیم.

  • لباس شما را برای جشنواره ونیز چه کسی طراحی کرد و این لباس را دوست داشتی؟

طراح لباس من، خانم صدف تحویل‌دار بودند؛ برای طراحی این لباس به این نتیجه رسیدیم که هم طرح سنتی داشته باشد و هم مدرن و به‌روز باشد؛ در نهایت، لباسی را که برایم طراحی کردند، خیلی دوست داشتم.

شمیلا شیرزاد در جشنواره ونیز
  • چه تصمیمی برای زندگیت داری؟ باز هم به بازیگری فکر می‌کنی؟

خیلی به بازیگری علاقه دارم و به آن فکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم به خواست خدا این مسیر را ادامه بدهم. هنوز نمی‌دانم چه کار باید کنم و تصمیمی نگرفته‌ام. برخی می‌گویند بهتر است در رشته هنر درس بخوانی و برخی هم می‌گویند بهتر است در رشته دیگری غیر از هنر تحصیل کنی که تخصص دیگری هم داشته باشی.

  • حمایت خاصی هم از شما شده است؟

آقای امیر بنان (تهیه‌کننده) و آقای مجیدی (کارگردان فیلم خورشید) به من گفته‌اند که در هر زمینه‌ای، برای کلاس رفتن و تحصیل و…، از من حمایت می‌کنند و من هم دوست دارم کار بازیگری را ادامه بدهم.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil