نگاهی به قسمت سوم زخم کاری

و این نفس شیطانی…

همه چیز درباره فصل دوم سریال زخم کاری

مرگی غیرمنتظره اتفاق افتاده و یک کانون قدرت از هم فروپاشیده؛ خواسته یا ناخواسته نبرد بر سر این است که چه کسی بیشتر از بقیه در فتح یک قلعه‌ فتح نشده می‌تواند پیش برود؟ برای مالک، مکبث قصه، این تازه گام آغازین مسیری است که برای نشستن به سریر قدرت آغاز کرده و مسلماً در ادامه گریز و گزیری از خون‌‌های بیشتر نخواهد داشت و برای سایرین شروع یک بازی پیش‌بینی‌نشده است. قسمت سوم زخم کاری حول این ایده و تم می‌گردد و بیشتر از اتفاق و حادثه بر روی احساسات شخصیت‌ها استوار است. برای نقد و بررسی قسمت سوم زخم کاری با فیلیموشات همراه باشید.

تیزر قسمت سوم سریال زخم کاری

تا پیش‌ازاین دو شخصیت اصلی قصه را شناخته بودیم: مالک (با بازی جواد عزتی) و سمیرا (با بازی رعنا آزادی‌ور). آنچه که در این قسمت به قصه اضافه شد و شاید مهم‌ترین تغییر و تفاوت سریال با متن رمان بیست زخم کاری باشد، حضور شخصیت منصوره (با نقش‌آفرینی هانیه توسلی) است که ابعاد و جنبه‌های تازه‌ای را به ماجرا افزوده و مشخصاً نقطه کلیدی سازندگان سریال برای تعریف یک درام جنایی با مختصات محصولی عامه‌پسند است که عواطف زنانه نقشی آشکار در آن ایفا خواهد کرد.

ظاهراً آنچه که در ادامه از روابط میان مالک، سمیرا و منصوره خواهیم دید و ریشه درگذشته آن‌ها دارد، فراتر از یک مثلث عشقی ساده است که معمولاً در سریال‌های عامه‌پسند به‌عنوان ابزار اصلی روایت به‌کار برده می‌شود. اینجا با سه شخصیت سروکار داریم که وجوهات تاریک و درونی آن‌ها را به‌پیش می‌راند و هرکدام برای رسیدن به اهدافش از بقیه در مقام ابزار استفاده می‌کند. فعلاً در این قسمت گام اول از این جنبه روایت برداشته‌شده و به‌احتمال زیاد بیشتر شاخ و برگ‌های جدیدی که سریال به متن اصلی قصه افزوده‌شده در همین بخش باشد و می‌تواند حتی برای کسانی که اصل رمان و متن مکبث را خوانده‌‌اند غافلگیری و جذابیت ایجاد کند.

زخم کاری همچنان در پرداخت به داستان‌ها و شخصیت‌های فرعی خیلی قدرتمندانه عمل نکرده و خیلی از عناصر لازم برای پیشبرد داستان و انتقال اطلاعات را فعلاً به‌صورت مکانیکی در بستر روایت کاشته. جذابیت سریال فعلاً بیش از هر چیزی در نمایش نیمه‌تاریک و پنهان است؛ از نیمه‌تاریک شخصیت‌های اصلی گرفته که رفته‌رفته شعله آتش نفس شیطانی آن‌ها بیشتر می‌شود تا تصویر کمتر دیده‌شده از زندگی واقعی و بی‌سانسور یک طبقه اجتماعی جدید که در پس ظاهر ریاکارانه و شعار بر روی سرمایه چنبره زده‌اند. باید ببینیم که محمدحسین مهدویان در رونمایی از این جنبه‌های تاریک تا کجا پیش خواهد رفت.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole