نقد و بررسی فیلم پیتر خرگوشه ۲ | یک‌شبه ره صدساله را پیمودن

نمی‌توان فیلم پیتر خرگوشه ۲ را با پدینگتون ۲ مقایسه کرد، ولی این فیلم و به‌ویژه نیمۀ دوم آن، به لطف طنز بجا و داستان‌گویی خوبش می‌تواند هم مخاطب کودک و هم بزرگسال را با خودش همراه کند.

بی (با بازی رز بیرن) که با نوشتن کتابی در مورد پیتر خرگوشه (با صداپیشگی جیمز کوردن) یک‌شبه به موفقیت رسیده، به‌تازگی با توماس (دامنل گلیسون) ازدواج‌کرده است. آنها باهم به گلوستر می‌روند و آنجا با ناشری خوش سروزبان به نام نایجل باسیل جونز (با بازی دیوید ایلوو) ملاقات می‌کنند. بی یک‌مرتبه متوجه می‌شود که داستانش دارد از موضوع اصلی خودش دور می‌‌شود و پیتر هم که وارد دنیای جدیدی شده، دلش می‌خواهد شرورتر و بازیگوش‌تر باشد.

پیتر خرگوشه ۲ (Peter Rabbit 2) هم یکی دیگر از فیلم‌هایی است که بالاخره پس از پشت سر گذاشتن یک دوران طولانی منتشر شد. سری دوم این فیلم به کارگردانی ویل گلوک شباهت زیادی با سری اول آن دارد، اما با کیفیتی بهتر تولید شده است. این فیلم هم سرگرم‌کننده و خنده‌دار است و هم سکانس‌های هیجان‌انگیز و دیوانه‌وار دارد، مثل درگیری دامنل گلیسون و دیوید ایلوو. البته شاید این نوع روایت داستانی زیاد به مذاق روح لطیف خوانندگان داستان‌های بئاتریس پاتر (نویسندۀ کتاب پیتر خرگوشه در سال ۱۹۰۲) خوش نیاید چون پرسروصدا و شلوغ است، اما دیدن این فیلم ۹۳ دقیقه‌ای می‌تواند برای هرکسی لذت‌بخش باشد.

شاید پیتر خرگوشه به‌پای انیمیشن خانوادگی و جذاب میشل‌ها در برابر ماشین‌ها نرسد، اما زوج بیرن و گلیسون ترکیب برنده‌ای است.

فیلمنامۀ گلوک و پاتریک بورلی هم‌داستان سری قبل را دنبال می‌کند و هم ماجراهای جدید و جالبی را به آن اضافه کرده است. برخی منتقدان به تفسیرهای اشتباهی که در مورد شخصیت پیتر شده بود واکنش نشان دادند، مثل‌اینکه پیتر خودخواه یا بدجنس است، به همین دلیل داستان فیلم تغییراتی در شخصیت پیتر ایجاد کرده است. وقتی‌که او با خرگوش خاکستری‌رنگی به نام بارناباس (با صداگذاری لنی جیمز) آشنا می‌شود، طی اتفاقاتی که برایشان می‌افتد کم‌کم غرور را کنار می‌گذارد و ازخودگذشتگی را یاد می‌گیرد، و این او را به شخصیت جذاب‌تری تبدیل می‌کند.

بی (رز بیرن) نزدیک است فریب ناشری به نام نایجل باسیل جونز را بخورد که دلش می‌خواهد کتانی و تیشرت و ساحلی تن این خرگوش‌ها کند یا آنها را به فضا بفرستد، تا این‌طوری فروش بیشتری از کتاب‌ها عایدش شود بی نگران این است که نکند کتابش به یک کالای تجاری تبدیل شود.

گرچه سکانس‌های خنده‌دار فیلم کم نیستند، مثل بازی خرگوش و چکش پیتر و بارناباس در سطل‌های زباله و یا وقتی‌که دوتایی از یک آشپزخانه فرار می‌کنند، اما نیمۀ ابتدایی فیلم برای پیش بردن داستان کار زیادی انجام نمی‌دهد. ماجراهای هیجان‌انگیز فیلم هم در نوع خودشان جالب‌اند، مثل دزدی ماجراجویانۀ خرگوش‌ها از بازار مزرعه‌داران و ماموریت نجات. البته نقش موسیقی متن خوب را هم نباید دست‌کم گرفت. شخصیت‌پردازی دیگر کاراکترها، مثل خواهرهای پیتر یعنی فلاپسی، ماپستی و دم‌کتان (با صداگذاری مارگو رابی، الیزابت دبیکی و ایمی هورن) و پسرعمویش بنجامین بانی (با صداگذاری کالین مودی) چندان خوب انجام‌نشده و مخاطب نمی‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند. ولی حضور بعضی شخصیت‌ها واقعاً جزو جذابیت‌های فیلم است؛ مثل خوکی که خوشش می‌آید از دیگران انتقاد کند، روباهی که فیتنس کار می‌ ‌کند و سنجاب آوازه‌خوانی که خیلی خوب می‌داند کدام آهنگ برای چه وقتی مناسب است.

شاید پیتر خرگوشه به‌پای انیمیشن خانوادگی و جذاب میشل‌ها در برابر ماشین‌ها نرسد، اما زوج بیرن و گلیسون ترکیب برنده‌ای است.

نمی‌توان فیلم پیتر خرگوشۀ ۲ را با پدینگتون ۲ مقایسه کرد، ولی این فیلم و به‌ویژه نیمۀ دوم آن، به لطف طنز بجا و داستان‌گویی خوبش می‌تواند هم مخاطب کودک و هم بزرگسال را با خودش همراه کند


منبع: EmpireOnline

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole