نقد و بررسی فیلم Above Suspicion یا بالاتر از سوءظن | داستان جنایت یک مامور اف.بی.آی

فیلم Above Suspicion یا بالاتر از سوءظن ماجرای یک قتل عجیب و تاریخی را براساس زندگی واقعی سوزان اسمیت و یک مامور اف‌بی‌آی روایت می‌کند

فیلم بالاتر از سوءظن یا Above Suspicion روایت‌گر ماجرایی هیجان‌انگیز، عاشقانه و جنایی است! این فیلم داستان تنها پرونده قتلی که توسط یک مامور اف‌بی‌آی ثبت شده را روایت می‌کند. برای نقد و بررسی فیلم بالاتر از سوءظن با فیلیمو شات همراه باشید.


پروندۀ قتل سوزان اسمیت داستانی تراژیک و تکان‌دهنده است؛ ماجرایی که در سال‌های دهۀ ۱۹۷۰ میلادی روی‌داده. سوزان نوجوانی است که گرفتار یک فروشندۀ مواد مخدر از اهالی کنتاکی به نام کنت اسمیت می‌‌شود؛ اما ناگهان خود را درگیر شبکه‌ای از مواد مخدر محلی می‌یابد که در امور مربوط به نسخه‌های دارویی و هر نوع مواد مخدر غیرقانونی فعالیت دارند و در حال توسعه یافتن هستند. در سال ۱۹۸۷، یک مأمور جویای نام اف بی آی به نام مارک پوتنام در تعقیب ردپای یک سارق بانک وارد شهر می‌شود. او با سوزان آشنا می‌شود و سوزان برایش خبرچینی می‌کند. به‌این‌ترتیب، پوتنام موفق می‌شود چندین پروندۀ نیمه‌تمام در منطقه را به سر‌و‌سامان برساند. سوزان از همکاری با پوتنام هیجان‌زده است؛ زیرا با این کار هم درآمدی به دست می‌‌آورد و هم احساس می‌‌کند شخصیت مهمی است. رابطۀ آن‌‌‌ها مستحکم‌تر و نزدیک‌تر می‌شود و ارتباطی عاشقانه باهم برقرار می‌‌کنند. اما زمانی فرامی‌رسد که پوتنام دیگر به سوزان احتیاج ندارد، بنابراین تلاش می‌‌کند به رابطه‌‌اش با او پایان دهد. سوزان، پوتنام را تهدید می‌‌کند که حقایقی را دربارۀ او افشا خواهد کرد. مأمور اف بی آی نیز معشوقۀ خبرچین خود را به قتل می‌‌رساند. پوتنام در سال ۱۹۹۰ دستگیر شد و پروندۀ او اولین مورد در تاریخ بود که جنایت یکی از مأموران اف بی آی در آن به اثبات رسیده است.


امیلیا کلارک به تیم بازیگران فیلم تهاجم مخفی پیوست
همه چیز درباره بازی تاج و تخت
قسمت ویژه «بازی تاج و تخت»؛ پاسخ به ابهام‌ها و سوال‌های بی‌جواب قسمت پایانی


این داستان واقعی برای تبدیل‌شدن به فیلم، موضوعی بسیار جذاب و سرشار از جزئیات گوناگون است. اما متأسفانه فیلیپ نویس، کارگردان فیلم بالاتر از سوءظن برای روایت داستانش موفق نشده شیوه‌‌ای را برگزیند که از خواندن خلاصه فیلم در ویکی‌پدیا جذاب‌تر باشد! فیلم بالاتر از سوء‌ظن متأسفانه با شیوه‌‌ای بسیار سست، که چندان هوشمندانه هم نیست، به بازگویی اتفاقات این پرونده پرداخته است. امیلیا کلارک پیش‌تر در سریال بازی تاج‌ و تخت (Game of Thrones) بازی کرده بود. او در فیلم کنونی، نقش سوزان اسمیت را بر عهده دارد و جک هیوستون بازیگر مجموعۀ درام امپراتوری بوردواک (Boardwalk Empire) محصول شبکۀ اچ بی او، در نقش پوتنام ظاهرشده است. کاملاً مشخص است که هیچ‌یک از این دو هنرپیشه در نقش‌‌هایشان راحت و جا‌افتاده نیستند. کلارک برای ایفای نقش اسمیت تمام توانش را به‌کار گرفته است، اما متأسفانه باید گفت که او اصولاً برای این نقش انتخاب مناسبی به شمار نمی‌رود.

کارگردان Above Suspicion یعنی نویس، نیز نمی‌تواند او را به‌درستی در ایفای این نقش یاری رساند. درنتیجه، کلارک نمی‌تواند نقاط تاریک این شخصیت، مانند اعتیادش به مواد مخدر، آزار و اذیت شدن از جانب همسر و خشونت وحشتناک نهایی را که بر او اعمال می‌شود به خوبی به نمایش بگذارد. درواقع، مخاطب هیچ‌گاه نمی‌‌تواند بپذیرد که شخصیت‌های فیلم واقعی هستند. در کل، همۀ فیلم چنان آشفته و بی‌برنامه است که نمی‌‌توان آن را در زمرۀ تولیدات برجستۀ سال گذشته قرارداد.

البته شخصیت‌های فیلم بالاتر از سوءظن را هم نمی‌‌توان کاریکاتورهایی سراسر درهم‌و‌برهم دانست. باوجوداین، آن‌ها به‌قدری ناپخته و آشفته هستند که حتی هنرپیشه‌‌ای حرفه‌‌ای و توانا همچون امیلیا کلارک نیز در میان فیلم‌نامۀ سطحی و انتخاب‌‌های عجیب کارگردان، سرگردان است و برای ایفای نقش خود تقلا می‌کند. داستان سوزان اسمیت داستان خشونت و رؤیاهای از‌دست‌رفته است؛ داستانی غم‌انگیز که در آن، اسمیت مردی را جایگزین مرد نفرت‌انگیز زندگی‌اش می‌کند، با این تصور که مرد دوم ازلحاظ طبقۀ اجتماعی و شخصیت در نقطه مقابل او قرار دارد؛ اما درنهایت مشخص می‌‌شود که این مرد نیز همان‌قدر بد و نفرت‌انگیز است. فیلم بالاتر از سوءظن آن‌چنان که باید خشونت و سیاهی ماجرای اسمیت را به نمایش نمی‌گذارد و در حقیقت، در ساختن این فیلم، حاشیۀ امن رعایت شده است. به‌این‌ترتیب، این اثر در ادای حق داستان سوزان اسمیت کوتاهی کرده است.

به نظر می‌‌رسد که جک هیوستون نیز در ایفای نقش، بیش‌ازاندازه خود را در اختیار کارگردان قرار داده است. او در نقش پاتنام، بیش از آنکه نقش یک هیولا را بازی کند درگیر حرکات فیزیکی شخصیت شده است؛ حتی به نظر نمی‌آید که برای خواسته‌هایش چندان تلاش کند. برای او خانواده، معشوقه، موفقیت شغلی چشمگیر و دستگیری مجرمانِ مهم، اهمیت دارد و همۀ این خواسته‌ها را نه‌تنها هم‌زمان که به شیوۀ خودش دنبال می‌کند. جک هیوستون بازیگری است که به جذاب بودن معروف است. باوجوداین، هر‌از‌گاهی به نظر می‌‌رسد که از کلیت اجرای این نقش و حضور در فیلم خسته شده و بی‌انگیزه است. درمجموع، همۀ هنرپیشه‌ها به‌غیراز کلارک، کاملاً تحت مدیریت کارگردان هستند؛ در میان آن‌ها، چهره‌های معروفی چون سوفی لوو، جانی ناکسویل و کریس مالکی حضور دارند که به‌ندرت تاثیر خاصی از آن‌ها در فیلم Above Suspicion به چشم می‌‌خورد.

داستان فیلم بسیار خطی و بدون هیجان روایت می‌شود. برای جبران این اشکال، از تصویربرداری و تدوین چندباره استفاده‌شده است. برای مثال، برای بالاتر بردن سطح تنش و هیجان فیلم، تصاویر کلوزآپ زیبایی گرفته‌شده است، اما متأسفانه این تصاویر فقط در جلب‌توجه مخاطب موفق عمل می‌کنند.

درمجموع، باید اذعان داشت که فیلم Above Suspicion یا بالاتر از سوءظن در روایت داستانی بر اساس ماجرایی واقعی شکست‌خورده است؛ همچنین اثبات می‌کند که خواندن چنین داستانی، بسیار جالب‌تر از تماشای فیلمی است که بر مبنای آن ساخته‌شده باشد. شیوۀ روایت فیلم با تصاویری از گذشته‌های دور و تأخیراتی که در ادامۀ داستان‌گویی ایجاد می‌کند، این انتظار را در مخاطب ایجاد می‌‌کند که در پایان فیلم، کلارک و هیوستون دست در دست یکدیگر به دنبال سرنوشتشان بروند؛ انگار که هیچ اتفاقاتی روی نداده است! جای بسی تأسف است که در کارنامۀ حرفه‌ای کلارک و هیوستون، بازی در فیلمی با چنین کیفیت پایینی دربارۀ ماجرای قتل سوزان اسمیت ثبت خواهد شد.

آیا این فیلم را دیده و پسندیده‌اید؟


منبع: RogerEbert

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil