نگاهی به بازیگران نقش بتمن | کدام بتمن بیشتر مورد پسند بوده است؟

بازیگران نقش بتمن سال‌هاست که در فیلم‌‌ها، کمیک‌ها، سریال‌های کارتونی، بازی‌های ویدئویی و… می‌درخشند. در فیلیمو شات نگاهی داریم به بازیگرانی که در نقش بتمن اجرایی به‌یاد‌ماندنی‌تر، جذاب‌تر یا طولانی‌تر داشته‌اند.

بازیگران نقش بتمن سال‌هاست که در قالب‌‌های گوناگون تصویری مانند فیلم‌‌ها، کمیک‌ها، سریال‌های کارتونی، بازی‌های ویدئویی و… می‌درخشند. شاید دلیل محبوبیت طولانی‌مدت بتمن در این است که او در برابر تغییرات بی‌شمار رخ‌داده در شخصیت‌‌پردازی‌اش همیشه منعطف بوده؛ این جنگجوی زره‌پوش در فیلم بتمن و رابین همراهی باانگیزه و پرنشاط در مبارزه با جنایتکاران است. اما در فیلم بتمن آغاز می‌کند، نینجا – بتمنی فکور است که دشمنانش را در هم می‌کوبد. در داستان مصور بتمن: هالووین طولانی، او همچون کارآگاهان خبره، استادانه، به حل معماها می‌پردازد و در فیلم بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت ابرقهرمانی است که با ابزارهای به‌روزآوری‌شده‌اش در برابر سوپرمن می‌ایستد. نکتۀ جالب اینجاست که همۀ این تغییرات در شخصیت بتمن کاملاً باورپذیرند؛ زیرا اصول اولیۀ شخصیت‌‌پردازی بتمن در همۀ این تغییرات در نظر گرفته شده و حفظ گردیده‌اند.

در فیلیمو با دوبله اختصاصی تماشا کنید: فیلم بتمن ۲۰۲۲

در داستان اولیۀ بتمن، بروس وین پسر ثروتمندی است که والدینش را از دست داده است. او نقاب بر چهره می‌‌زند تا خیابان‌های شهر گاتهام را از خطر و جنایت پاک کند و به این ترتیب، داستان‌های بتمن شکل می‌گیرند. داستان‌‌هایی که گاه فانتزی و گاه کاملاً عقلانی‌اند و حتی در برخی موارد، بی‌مزه و کسالت‌آورند و فقط به زد‌و‌خورد‌های پر‌سر‌و‌صدا محدود می‌شوند؛ اما نکتۀ مهم اینجاست که برای حال‌و‌هوای خاص هر‌یک از این داستان‌‌ها بتمن مناسبی در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، در هر داستان، با توجه به آنچه قرار است در گاتهام روی دهد، شخصیت بتمن دوباره طراحی شده و مؤلفه‌های لازم به آن اضافه گردیده است. با وجود همۀ این‌ها، در سریال‌های ابتدایی که از تلویزیون پخش می‌شد و اکنون که فیلم‌‌های سینمایی بتمن روی پردۀ سینما سر‌و‌صدا به پا می‌کنند، بروس وین و شخصیت‌پردازی در‌ نظر گرفته‌شده برای او دستخوش تغییرات فراوانی شده؛ اما این ابرقهرمان پس از گذشت بیش از ۸۰ سال از عمرش، همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. در این سالیان دراز، هنرپیشه‌های معروف فراوانیبازیگران نقش بتمن بوده‌اند که از مهم‌‌ترین آن‌ها می‌توان به رابرت پتینسون و حضور اخیر او در این نقش در فیلم بتمن (The Batman) محصول سال ۲۰۲۲ نام برد؛ همچنین نقش‌آفرینی دوبارۀ بن افلک در فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر و شایعات بازگشت دوبارۀ مایکل کیتون به نقش بتمن در مجموعۀ سینمایی فلش (The Flash). در این راستا، نگاهی داریم به بازیگرانی که در نقش بتمن اجرایی به‌یاد‌ماندنی‌تر، جذاب‌تر یا طولانی‌تر داشته‌اند.


نقد و بررسی فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر 


شمارۀ ۱۲: دیوید مازوز

دیوید مازوز بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در سریال گاتهام (Gotham) بازیگر نقش بتمن شد.

در میان بازیگران نقش بتمن دلیل قرار‌گرفتن دیوید مازوز در مقام دوازدهم، لزوماً سن‌و‌سال کم این هنرپیشه نیست. در پنج فصل ساخته‌شده از مجموعۀ تلویزیونی گاتهام، حواشی فراوانی به داستان بتمن افزوده شده و در حقیقت، دیوید مازوز هیچ‌گاه واقعاً نقش بتمن را بازی نکرده است. او نقش بروس وین جوان را بازی می‌کند که سرنوشتش را در زمان آینده در کنار بتمن اصلی پی می‌گیرد. فقط در قسمت پایانی مجموعه، که در بازگشت به ابتدای داستان یک دهه جلوتر می‌رویم، کمی پانتومیم و البته بتمن جوان نمایش داده می‌شوند.

شمارۀ ۱۱: لوئیس. جی. ویلسون

ویلسون در فیلم بتمن (The Batman) در سال ۱۹۴۳ به ایفای نقش پرداخته است.

در اولین حضور شخصیت بتمن روی پردۀ سینما، جی. ویلسون (تهیه‌کننده و پدر معنوی جیمز باند) نقش او را ایفا کرده است. او در ابتدای دوران بازیگری‌اش در سریالی پانزده‌قسمتی بازی کرده بود. پس از آن، ویلسون هنرپیشۀ پرکاری به حساب نمی‌آمد. در سال ۱۹۵۴، وی بازیگری را به‌طور کامل کنار گذاشته بود و برای شرکت جنرال فود کار می‌کرد که در زمینۀ صنایع غذایی فعالیت دارند. او در نقش بتمن تناسب فیزیکی مناسبی نداشت و صدای بلند و زیر او نیز چندان با استانداردهای لازم برای شخصیت بتمن سازگار نبودند. اما در هر صورت، او اولین هنرپیشه‌ای بوده که در نقش بتمن ظاهر شده است و به همین دلیل نیز جایگاه خود را در تاریخچۀ این ابرقهرمان محبوب تثبیت کرده است.

شمارۀ ۱۰: رابرت لووری

رابرت لووری در فیلم‌های ماجراجویی‌های بتمن و رابین (New Adventures of Batman and Robin) فیلم Boy Wonder محصول سال ۱۹۴۹ به ایفای نقش بتمن پرداخته است.

در ۱۵ قسمت بعدی مجموعۀ بتمن، هنرپیشه‌ای باتجربه‌تر جایگزین هنرپیشۀ تازه‌کار سری اول این مجموعه شد. لووری در یک دهۀ پیش از این، در فیلم‌های بی‌شماری بازی کرده بود‌؛ از آن جمله می‌توان به فیلم ‌معمای کویر تارزان (Desert Mystery Tarzan’s) اشاره کرد که در آن جانی ویسمولر نقش تارزان را بازی می‌کرد. او در فیلم وسترنِ طبل‌ها با چرخش پا (Drums Along the Mohawk) در کنار هنری فوندا و در دنبالۀ فیلم روح مومیایی (The Mummy’s Ghost) ساختۀ کمپانی یونیورسال نیز به ایفای نقش پرداخته بود. لباس بتمن بر تن او بسیار برازنده‌تر از هنرپیشۀ قبلی این نقش بود؛ اما به دلیل ساخته نشدن ادامۀ این سریال، لووری دیگر هرگز در نقش بتمن بر پرده ظاهر نشد. او یک دهه بعد، در نقش هنرپیشۀ مهمان با نام گری، که نقشی کم‌اهمیت بود، در یکی از اپیزودهای مجموعۀ سوپرمن در فصل چهارم سریال راک مرگبار (The Deadly Rock) حضور یافت.

شمارۀ ۹: وال کیلمر

کیلمر در فیلم بتمن برای همیشه (Batman Forever) ساختۀ ۱۹۹۵ در نقش بتمن بازی کرده است.

کارگردانی سری سوم فیلم‌های بتمن بر عهدۀ جوئل شوماخر بود. او حال‌و‌هوای بتمن در دهۀ ۱۹۹۰ را از فضای گوتیکی که در فیلم‌های تیم برتون موج می‌زد، خارج کرد و به آن رنگ‌و‌لعابی تازه بخشید. در این میان به نظر می‌‌رسید که کیلمر در این تغییرات سر‌در‌گم شده است. او در نقش بروس وین به‌خوبی جا افتاده بود، اما در نقش بتمن برخلاف ظاهر مناسبش به نظر می‌رسید که چیزی کم دارد. به‌تازگی او در جایی گفته که بازی در نقش بتمن برایش کسل‌کننده بوده است. در این میان، فقط دیدن اشتیاق کودکان وقتی‌که از پشت صحنۀ فیلم بازدید می‌کردند برای ادامۀ کار به او انگیزه ‌داده است! کیلمر اضافه کرده بیش از آنکه به پوشیدن لباس بتمن علاقه داشته باشد، ماشین او برایش جالب بوده است! او پس از پیشنهاداتی که برای ساخت دنبالۀ فیلم قدیس (The Saint) دریافت کرد، از ادامۀ کار در نقش بتمن انصراف داد.

شمارۀ ۸: جورج کلونی

جورج کلونی در فیلم بتمن و رابین (Batman & Robin) ساختۀ ۱۹۹۷ به ایفای نقش بتمن پرداخت.

فیلم دوم جوئل شوماخر با شخصیت بتمن برای نزدیک به یک دهه بر سر زبان‌ها بود. در این فیلم، جرج کلونی نقش بتمن را بازی کرد؛ درحالی‌که همواره ظاهر بدنی‌اش مورد توجه قرار می‌گرفت. او با شادی و سرخوشی‌اش در ایفای نقش بتمن، ادام وسـتِ سال‌‌های دهۀ ۱۹۶۰ را در این نقش به ذهن مخاطبان می‌آورد. با وجود این، جذبۀ آن دوران طلایی در این فیلم احساس نمی‌شد. کلونی در نقش بروس وین باور‌پذیر است، اما هیچ‌گاه در لباس بتمن راحت به نظر نمی‌رسد. او در سال‌‌های پس از بازی در این نقش نیز بارها دربارۀ کلیت آشفتۀ فیلم ابراز شرمساری کرده است. با وجود این‌ها، باید اعتراف کرد که تماشای جرج کلونی در نقش بتمن، از تماشای فیلم بتمن برای همیشه بهتر بود!

شمارۀ ۷: پیتر ولر

پیتر ولر در قسمت اول و دوم فیلم‌های بتمن: شوالیۀ تاریکی باز می‌گردد (Batman: The Dark Knight Returns) ساختۀ سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، صداپیشگی نقش بتمن را بر عهده دارد.

مجموعۀ دو قسمتی بتمن: شوالیه تاریکی باز می‌گردد، با اقتباسی متعهدانه از بازی و کمیک مشهور بتمن: شوالیۀ تاریکی باز می‌گردد اثر فرانک میلر ساخته شده است. در این داستان، بتمن به سن پیری رسیده است و پیتر ولر صداپیشگی او را بر عهده دارد. ولر، با صدای خاص و فراموش‌نشدنی‌اش، نقش بتمن را بسیار مشابه نقش پلیس آهنین اجرا می‌کند. در زمان اجرای این نقش، وی ۶۵سال داشت و ثابت کرد که هنوز فوق‌العاده است. ولر در مصاحبه‌ای گفته است به خود می‌بالد در فیلمی حضور داشته که جزئی از پیشینۀ سینمای تخیلی جامعۀ آمریکا به شمار می‌رود. او دربارۀ شخصیت بتمن نظری متفاوت دارد و در این باره گفته است: «از نظر من، بروس وین نه‌تنها طرفدار برابری و مساوات نیست، بلکه همیشه می‌خواهد به شیوۀ خودش عمل کند و اگر موفق به انجام‌دادن کار مد نظرش نشود، بسیار بداخلاق خواهد شد!»

شمارۀ ۶: بن افلک

بن افلک در فیلم‌های بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (Batman v Superman: Dawn of Justice) محصول ۲۰۱۶، جوخۀ انتحار (Suicide Squad) محصول ۲۰۱۶، لیگ عدالت (Justice League) محصول ۲۰۱۷ و لیگ عدالت زک اسنایدر (Zack Snyder’s Justice League) محصول ۲۰۲۱ در نقش بتمن ظاهر شده است.

حال که صحبت از فرانک میلر به میان آمد، باید گفت بن افلک در نقش بتمن همان بتمن میلر است، البته به‌شدت از گرانت موریسون تأثیر گرفته است. او پا به سن گذاشته و موهای جوگندمی دارد؛ جنگیدن برایش سخت شده است و رفتارهای شوالیۀ تاریکی را با کج‌خلقی بیشتری بروز می‌دهد. در این داستان، بتمن مسئول یافتن و دور هم جمع‌کردن ابر‌قهرمانان عضو لیگ عدالت است و از طرفی مشخص است که دربارۀ هر‌یک از این ابرقهرمانان اطلاعات فراوانی در اختیار دارد؛ همچنین می‌داند که در صورت لزوم، دقیقاً چگونه هریک را از بین ببرد. افلک با آن لباس سنگین و اعتقادی راسخ که در بتمن‌های پیش از او کمتر مشاهده شده، کاملاً در نقش خود فرو رفته است. او نیز با وجود خوش‌مشرب‌بودن، به همان اندازه در نقش بروس وین سرسخت می‌نماید.

شمارۀ ۵: ویل آرنت

ویل آرنت در فیلم لگو (The LEGO Movie) محصول ۲۰۱۴، لگو بتمن (The Lego Batman) محصول ۲۰۱۷ و فیلم لگو ۲ (The Lego Movie 2: The Second Part) محصول سال ۲۰۱۹ نقش بتمن را ایفا کرده است.

در فیلم بتمن ساختۀ ۱۹۸۹، برجسته‌کردن شخصیت بتمن در گروه ابرقهرمانان و ورود او به دنیای تاریکی‌ها اقدامی رادیکال محسوب می‌شد. اما نزدیک به دو دهه بعد، شخصیت بتمن در فیلم لگو به شخصیتی بامزه و در عین حال تر‌و‌تازه تبدیل شد. به همین دلیل هم در تمام سکانس‌هایی که حضور داشت ستارۀ بی‌چون‌و‌چرای صحنه به شمار می رفت. این شخصیت آن‌‌قدر محبوب شد که به‌زودی صاحب فیلمی با محوریت خودش در دنیای لگو شد. شخصیت لگویی که ویل آرنت ایفای نقشش را بر عهده دارد، بسیار محتاطانه از تجربیاتش بهره می‌‌برد تا به شخصیت گاب بلوث در سریال پرورش شکست‌خورده (Arrested Development) شبیه شود. چهرۀ او خشک و بی‌‌روح اما باشکوه است؛ گویی هیچ‌گونه حس خودآگاهی در او وجود ندارد. در حقیقت، این فیلم تقلیدی طنزآلود و هوشمندانه از فیلم بتمن به شمار می‌رود که در عین حال، بسیار دوست‌داشتنی و محبت‌آمیز است. دربارۀ این فیلم می‌توان ساعت‌‌ها صحبت کرد؛ زیرا بتمنی که معرفی می‌کند به‌وضوح در تاریخ این شخصیت ریشه دارد.

شمارۀ ۴: ادام وست

ادام وست در فیلم‌های بتمن محصول سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ ایفای نقش کرده است.

آلن مور نویسندۀ کتاب‌های کمیک است. او در سال‌‌های اخیر، از داستان‌های مصور خود با نام بتمن: شوخی کشنده (Batman: The Killing Joke) انتقاد کرده است. وی از اینکه در تیره‌و‌تار کردن دوبارۀ دنیای بتمن در داستان شوالیۀ تاریکی در سال‌‌های دهۀ ۸۰ نقش داشته، متأسف است. آلن مور عنوان کرده است که خود نیز شادی و خوش‌اقبالی را در دنیای بتمن و هر آنچه به او ارتباط دارد، با کمال میل ترجیح می‌دهد. در دهۀ ۸۰، دیگر بتمن در نظر عموم مردم یک سرگرمی خانوادگی محسوب می‌شد. اما بتمنی که پیش‌تر ادام وست در دهۀ ۶۰ نقش او را بازی می‌‌کرد با انتقادات فراوانی روبه‌رو بود.

بتمن با آن دشمنان مشهور رنگارنگ، لباس چسبان و شلوار بزرگش در گاتهام غرق در نور خورشید، تجسم همۀ فضائل اخلاقی به شمار می‌‌رفت. اما با پوزش فراوان از طرفداران بتمن افسانه‌ای، باید یادآوری کرد که بتمن اصولاً از ابتدا در قالب شخصیتی چندان عاقل طراحی نشده بود! شاید بتمنی که ادام وست به نمایش گذاشت، دقیقاً همان چیزی باشد که سزاوار این شخصیت محبوب است.

شمارۀ ۳: کوین کانروی

کوین کانروی در بتمن: مجموعۀ پویانمایی (Batman: The Animated Series) و بسیاری دیگر از فیلم‌های بتمن، صداپیشگی بتمن و ایفای نقش او را بر عهده داشته است.

 کوین کانروی بیش از ۳۰ سال است که به‌جای شخصیت بتمن صحبت می‌کند و از این نظر، با اختلاف بسیار، رکورد‌دار طولانی‌‌ترین صداپیشگی یک شخصیت ثابت است. مجموعه‌های کارتونی بتمن در سال ۱۹۹۲ پس از ساخته‌های تیم برتون تولید شدند. کانروی نیز از همان زمان کار صداپیشگی این ابرقهرمان محبوب را آغاز کرد. صدای فراموش‌ناشدنی او هوشمندانه و پر‌انرژی، همراه با جذبۀ حزن‌آلود خود در تمام این سال‌ها، گروه سازندگان دنیای دی‌سی و بتمن را همراهی کرده است. انیمیشن‌ها، بازی‌‌های ویدئویی، مجموعه‌های جدید شهر آرکهام و حتی انیمیشن‌های سینمایی بلندی مانند بتمن: نقاب شبح (Batman: Mask of The Phantasm) ساختۀ ۱۹۹۳ و شوالیۀ گاتهام (Gotham Knight) محصول سال ۲۰۰۸، همه جزئی از افتخارات او به شمار می‌روند. این هنرپیشه که در مدرسۀ هنرهای نمایشی معتبر جولیارد در نیویورک تحصیل کرده است، سرانجام در مجموعۀ لایو- اکشن ارو ورس (Arrowverse) در نقش بروس وین سالخورده در برابر دوربین ظاهر شد و در مجموعۀ بحران در سرزمین‌های بیکران (Crisis on Infinite Earths) در سال ۲۰۱۹، نیز به ایفای نقش پرداخت. اجرای اخیر او در صدا‌پیشگی نقش بتمن در انیمیشن لیگ عدالت در برابر پنج ویرانگر (Justice League Vs The Fatal Five) همچون سالیان گذشته استوار و ستودنی است و اجراهای بی‌نظیر او در این نقش بی‌شک همچنان ادامه خواهد داشت.

شمارۀ ۲: کریستین بیل

کریستین بیل در فیلم‌های بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) محصول ۲۰۰۵، شوالیۀ تاریکی (The Dark Knight) محصول ۲۰۰۸ و شوالیۀ تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) محصول سال ۲۰۱۲ بازی کرده است.

در میان بازیگران نقش بتمن اگر مایکل کیتون در نقش بتمن به زمزمه صحبت می‌‌کند، کریستین بیل همچون شیر می‌غرد. بتمن با بازی بیل بیش از آنکه درگیر تهدیدات و خطرات مخفیانه و نامحسوس باشد، با تکنولوژی و مسائل دقیق نظامی سر‌و‌کار دارد و با قدرت و بی‌رحمی مبارزه می‌‌کند. بیل چنان در نقش بتمن فرو می‌رود که گویی بروس وین اصلاً وجود ندارد و همه چیز در ابرقهرمانی به نام بتمن و سرنوشت تراژیک و محتوم او تمرکز یافته است؛ سرنوشتی که از آسیب‌‌های دوران نازی‌‌ها و کودکی او ریشه می‌گیرد و بتمن هیچ راه گریزی از آن‌ ندارد. کریستوفر نولان، در سه‌گانۀ شوالیۀ تاریکی، با توجه به سابقۀ سینمایی‌ بتمن، این شخصیت را دوباره بازسازی کرده و به آن هویتی موقر و عاقلانه‌تر بخشیده است؛ البته همان‌قدر عاقل و متین که می‌‌توان از مردی نقاب‌دار و همیشه در حال مبارزه با اوباش متصور بود!

شمارۀ ۱: مایکل کیتون

مایکل کیتون در فیلم‌های بتمن محصول ۱۹۸۹ و بازگشت بتمن (Batman Returns) محصول سال ۱۹۹۲ به ایفای نقش این ابرقهرمان پرداخته است.

تیم برتون در اولین تجربۀ ساخت فیلمی با موضوع بتمن از کمدینی برای ایفای این نقش استفاده کرد که در فیلم کمدی قبلی خود یعنی بیتل جویس (Beetlejuice) با او کار کرده بود. دوستداران بتمن به انتخاب این بازیگر اعتراض کردند و این اعتراض به خیابان‌ها هم کشیده شد. اما در تابستان سال ۱۹۸۹، با موفقیتِ بتمن در میان مردم، اعتراضات نیز کم‌کم فروکش کرد. نگاه برتون به گاتهام تلفیقی از سبک‌های گوتیک و نوآر بود. به لطف همین نگرش، او بتمن تازه‌ای به مخاطبان معرفی کرد که با اجرایی پیچیده و محکم، ارتباط دست‌وپاشکسته و بلاتکلیف بروس وین و بتمن را اصلاح می‌‌کرد. بروس وین نوعی شوخ‌طبعی ذاتی داشت و کیتون موفق شد این ویژگی را به زیبایی با شخصیت پُرتنش و عصبانی بتمن ترکیب کند. در ابتدای فیلم، آدمکشی که به‌شدت ترسیده است، از بتمن می‌‌پرسد: «تو کی هستی؟» و بتمن با نجوا پاسخ می‌دهد: «من بتمن هستم!» او آرام و مطمئن است و جای هیچ بحثی باقی نمی‌‌گذارد. مایک کیتون یکی از بهترین بازیگران نقش بتمن است.


تاریخ اکران فیلم جدید بتمن + گروه بازیگران و هرچیزی که باید بدانید


منبع: EmpireOnline

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

8 نظر
  1. مهدی می‌نویسد

    بتمن فقط کریستین بیل

  2. سبحان می‌نویسد

    بن افلک از همه بهتره بقیه همه جوجه ان بن افلک هم بازیگر خفنیه هم تو نقش بتمن جدی و خیلی بزرگه و عظیم و جثه هستش مایکل کیتون و… همه جوجه ان ولی بن افلک خیلی عظیم و جثه اس

  3. سبحان می‌نویسد

    بن افلک از همه بهتره بقیه همه جوجه ان بن افلک هم بازیگر معروفیه هم تو نقش بتمن جدی و خیلی بزرگه و عظیم و جثه هستش مایکل کیتون و… همه جوجه ان ولی بن افلک خیلی عظیم و جثه اس

  4. سبحان می‌نویسد

    بن افلک از همه بهتره بقیه همه جوجه ان بن افلک هم بازیگر معروفیه هم تو نقش بتمن جدی و خیلی بزرگه و عظیم و جثه هستش

  5. ناشناس می‌نویسد

    کریستن بیل از همه بهتره بهترین بازیگر نقش بتمنه خیلی بتمنشم باحااااال بود هیچکی به پاش نمی رسه حتی رابرت پپتینسون

  6. آرش می‌نویسد

    چه مقاله مسموم و نظرات مسموم‌تری!!!

  7. کیکاووس یاکیده می‌نویسد

    به نظر من مایکل کیتون بهتر از همه نقش بتمن را بازی کرده است . و البته تیم برتون نیز به بهترین نحو ممکن این فیلم را کارگردانی نموده است .
    این نظر ، حاصل دو سال مطالعه و تحقیق من است .

  8. محمدجوادصدیق می‌نویسد

    عالی ترتیبش درست بود فقط به نظر من جای مایکل کیتون و کریستین بیل بایستی عوض بشه

fosil