نقد و بررسی انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها

انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها روایت ماجراهای سفر خانواده‌ای است که ارتباط خوبی با یکدیگر ندارند، اما شرایط طوری پیش می‌رود که آنها به آخرین امید بشر برای نجات دادن زمین تبدیل می‌شوند.

انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها (با عنوان اصلی The Mitchells vs. the Machines) روایت ماجرای اعضای یک خانواده است که ارتباط چندان خوبی با یکدیگر ندارند و به یک سفر می‌روند، اما شرایط طوری پیش می‌رود که آنها به آخرین امید بشر برای نجات دادن زمین از دست ربات‌ها تبدیل می‌شوند. برای نقد و بررسی این انیمیشن با فیلیمو شات همراه باشید.


بهترین انیمیشن های جهان تا سال ۲۰۲۱ | خلاقیت و گذر از مرزهای محدودیت


گروهی از نابغه‌های انیمیشن‌سازی در ساخت این انیمیشن مشارکت داشته‌اند، از جمله فیل لرد و کریستوفر میلر به عنوان تهیه‌کننده، که تهیه‌کنندگی انیمیشن‌های لگو (با عنوان اصلی The Lego Movie) و فیلم مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (با عنوان اصلی Spider-Man: Into the Spider-Verse) را هم برعهده داشتند و مایک ریاندا و جف رو در جایگاه نویسنده و کارگردان این اثر قرار دارند. این انیمیشن ماجراجویانه و فانتزی در مورد خانواده‌ای معمولی است که با گروهی از ربات‌ها مواجه می‌شوند که قصد دارند زمین را از انسان‌ها پاک کنند. شاید اگر بدانید که دوبله یکی از نقش‌های مهم این انیمیشن را الیویا کلمن انجام می‌دهد بیشتر شگفت زده شوید!

انیمیشن میچل‌ها در برابر ماشین‌ها جدیدترین محصول سونی پیکچرز است که به دلیل پاندمی کووید ۱۹ اکران نشد و حق پخش آن به شبکه نتفلیکس فروخته شد. اینکه این داستان را ماجرایی خنده‌دار ببینید یا دیوانه‌وار، به سن‌تان بستگی دارد. انیمیشن‌های موفق اغلب کودکان را سرگرم و بزرگترها را شیفتۀ خود می‌کنند. این انیمیشن ایده‌ای کاملاً جدید دارد و گریزی زده به شبکه‌های اجتماعی و با استفاده از قاب‌های خوش آب‌ورنگ و زیبا می‌تواند برای هرکسی جذاب باشد، چه کودکان و چه کسانی که مدام در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. 

شخصیت اصلی و قهرمان انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها کیتی میچل (با صداپیشگی ابی جاکوبسون)، دختری سرزنده و عاشق فیلم که سال‌هاست در کانال یوتیوبش فیلم‌های مختلفی منتشر می‌کند؛ از جمله مجموعه سریال Dog Cop با بازی مانچی، سگ خانگی بامزه‌شان. با دیدن این انیمیشن ممکن است به یاد انیمیشن شگفت‌انگیزها (با عنوان اصلی The Incredibles) بیفتیم، با این تفاوت که این بار خانواده‌ای که می‌بینیم ابر قهرمان نیستند و باید به همان قدرت عادی‌ای که دارند متکی باشند.

در حین دیدن انیمیشن میچل‌ها در برابر ماشین‌ها، این نکته مرتب به ما یادآوری می‌شود که خانوادۀ میچل عجیب و غریب‌اند، اما خانوادۀ خوبی هستند. آنها شبیه به همان خانواده‌هایی هستند که بارها در سریال‌های کمدی دیده‌ایم؛ خانواده‌هایی که اغلب بر سر مسائلی مثل مستقل شدن بچه‌های خانواده بحث می‌کنند و اتفاقاتی خنده دار را رقم می‌زنند. در این انیمیشن، نگرانی‌ها و مراقبت بیش از اندازۀ ریک میچل، پدر کتی (با صداپیشگی دنی مک براید) نشان می‌دهد که او به هدف دخترش یعنی کارگردان شدن ایمان ندارد. شبی که آنها در مورد رفتن دخترش به مدرسۀ فیلمسازی در کالیفرنیا بحث می‌کنند، ریک تصمیم می‌گیرد که با لغو کردن پرواز کیتی و ترتیب دادن یک سفر دسته‌جمعی، صلح و صفا را به خانواده برگرداند.

انیمیشن میچل‌ها در برابر ماشین‌ها به دیگر شخصیت‌ها نیز می‌پردازد، مثل آرون، برادر کوچکتر کیتی (با صداپیشگی مایک ریاندا) و مادرشان لیندا (با صداپیشگی مایا رادولف) که همیشه به دنبال حفظ آرامش در خانه است. میچل‌ها در سفر جاده‌ای‌شان به یک پارک نمایش‌دهندۀ دایناسورها در کانزاس می‌روند و آنجا خانوادۀ پوسی را می‌بینند: جیم و هایلی (با صداگذاری جان لجند و کریسی تیگن) و دخترشان ابی (چارلین یی) که مثل آرون خجالتی عاشق موجودات ماقبل تاریخ است. عکس‌های سفرهای خانوادگی خانوادۀ پوسی در صفحۀ اینستاگرام‌شان آنها را نقطۀ مقابل خانوادۀ آشفته و ناکارآمد میچل نشان می‌دهد.

در همین حین، در دره سیلیکون، مارک بومن (با صداگذاری اریک آندره) متخصص فوق ستارۀ تکنولوژی درحال رونمایی از آخرین محصول شرکت انحصاری خود یعنی Pal است. این محصول یک دستیار دیجیتالی جدید است (با صدای الیویا کلمن)؛ یک ربات کاملاً کاربردی به نام Pal Max که گوشی‌های هوشمند را بلافاصله از رده خارج می‌کند – از جمله گوشی خود مارک که دور انداخته شده است. این انیمیشن فرهنگ به روزرسانی‌های مداوم را به شکلی ظریف اما موثر در قالب یک تشبیه نشان داده؛ درست مثل نسلی که والدین خود را رها می‌کنند و با اشتیاق به دنبال آدم‌هایی از جنس خودشان می‌گردند.

تلفن هوشمند مارک به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود. قبل از اینکه نمایش محصول تمام شود، او برنامۀ پال مکس را دوباره برنامه‌ریزی می‌کند و طرحی را برای سلطه بر جهان اجرا می‌کند، مثل قراردادن انسان در غلاف‌هایی برای پرتاب شدن به فضا در موشک‌های بزرگ. مارک درحالی‌که تسلیم شورش ماشین‌ها شده با عذرخواهی اعلام می‌کند:

این یکجورهایی مثل سرقت اطلاعات افراد و دادن آن به یک هوش مصنوعی فوق‌العاده هوشمند به عنوان بخشی از انحصار فناوری غیرقابل‌کنترل است.

در یکی از شوخی‌های مربوط به اعتیاد به گوشی و اینترنت، وقتی به انسان‌های تبعید شده و معترض WiFi رایگان داده می‌شود، آرام می‌شوند و دست از اعتراض برمی‌دارند.

هنگامی که ربات‌های پرنده به کانزاس می‌آیند، برنامه هماهنگ و مناسب خانوادۀ پوسی برای مقابله با حوادث در مورد این فناوری پیشرفته جواب نمی‌دهد. به این ترتیب چاره‌ای برای خانوادۀ میچل باقی نمی‌ماند مگر اینکه اختلافات بین خودشان را کنار بگذارند و با کمک دو Pal Max معیوب و آسیب دیده یعنی اریک (با صداگذاری بک بنت) و دبورابوت ۵۰۰۰ ( با صداگذاری فرد آرمیسن) بشر را نجات دهند. داستان مایک ریاندا و جف رو (کارگردانان انیمیشن)، از همان ابتدا دیوانه‌وار آغاز می‌شود، و فراز و فرودهای بسیاری دارد و گاهی  تبدیل به یک بازی ویدیویی پرهیجان می‌شود و تمام این‌ها برای رساندن این پیام است که خانواده ارزش جنگیدن را دارد.

عنصر کمدی و شوخ طبعی این انیمیشن می‌توانست به اندازۀ انرژی و هیجان آن بیشتر باشد و دیالوگ‌های بهتری می‌توانست در اختیار صداپیشگان توانمند آن قرار بگیرد. اما در هر حال انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها خانوادگی و ماجراجویانه یکی از بهترین آثار سونی پیکچرز است و دیدن آن را نباید از دست داد و اگر طرفدار فیلم‌هایی با ریتم تند هستید، کاملاً سرگرم خواهید شد.

شرکت های تولیدکننده: کلمبیا پیکچرز، لرد میلر، سونی پیکچرز انیمیشن

توزیع و پخش: نتفلیکس

بازیگران: دنی مک براید، ابی جاکوبسون، مایا رادولف، اریک آندره، الیویا کلمن، فرد آرمسزن، بک بنت، جان لجند، کریسی تیگن، بلیک گریفین، کونان اوبرین، چارلین یی، ساشیر زاماتا، الکس هیرش، جی فارو

کارگردان: مایک ریاندا، جف رو

نویسنده: مایک ریاندا، جف رو

تهیه‌کننده: فیل لرد، کریستوفر میلر، کورت آلبرت

مدیر تولید: ویل آلگرا، لوییس کو تین لوک

تولید و طراحی شخصیت ها: لیندسی اولیوارس

موسیقی: مارک مادرزبا

ادیتور: گرگ لویتون

سرپرست جلوه های ویژۀ بصری: مایکل لاسکر

بازیگردان: بریتنی گرومز، تامارا هانتر

مدت زمان: ۱۱۳ دقیقه


منبع:HollywoodReporter

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. sajjad می‌نویسد

    سلام ممنونم از سایت خوبتون لطفا این کارتون رو در فیلیمو آپلود کنید ممنونم

fosil