نقد فیلم زن جوان آتیه دار | تلخ، غیرقابل پیش‌بینی و شوکه‌کننده

فیلم زن جوان آتیه دار طرحی جاه‌طلبانه، احساسی و شوکه‌کننده از امرالد فنل دارد با یک نقش‌آفرینی به یادماندنی از کری مولیگان و موضوعی که مسالۀ روز فرهنگ ماست.

پس از اینکه کَسی (با بازی کری مولیگان) دوست صمیمی‌اش را طی یک تراژدی غم‌انگیز از دست می‌دهد، کار و زندگی‌اش را رها می‌کند و شب‌ها به مکان‌های مختلفی می‌رود و با تظاهر به اینکه حالت عادی ندارد، طعمه‌های خود را به خانه می‌برد تا عدالت را به روش خودش اجرا کند. برای نقد و بررسی فیلم زن جوان آتیه دار (با عنوان اصلی Promising Young Woman)، که از شانس‌های اسکار ۲۰۲۱ است، با فیلیمو شات همراه باشید.


اسکار ۲۰۲۱ و هر آنچه باید در مورد نود و سومین دوره مراسم آکادمی بدانید

نام زن جوان آتیه‌دار در میان نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۲۱

برندگان جوایز بفتا ۲۰۲۱ اعلام شدند | زن جوان آتیه‌دار با دست پُر به خانه رفت


کری مولیگان در نمایی از فیلم زن جوان آتیه دار

فیلم زن جوان آتیه دار مصداق همان ضرب‌المثل خودمان است: گرگ در لباس بره. داستانی که به نظر رمانتیک و عاشقانه می‌رسد، اما اینطور نیست. آب و رنگ دخترانۀ این فیلم گول‌تان نزند! در تمام این رنگ‌های صورتی و شادی که امرالد فنل در فیلمش استفاده کرده است، خشم و ناراحتی دختری پنهان شده که چیزهای زیادی را از دست داده، اما خودش را برای بدتر از اینها هم آماده کرده. شخصیت ضد قهرمان این فیلم تنها در یک نفر خلاصه نمی‌شود، زیرا نگرش‌های اجتماعی مختلفی در مورد خشونت جنسی علیه زنان وجود دارد. امرالد فنل ما را با داستان‌گویی احساسی خود همراه کرده و در آخر همه‌مان را شوکه می‌کند.

کَسی، شخصیت اصلی فیلم که در تولد ۳۰ سالگی‌اش با او آشنا می‌شویم، هفت سال است که دارد رنج و غم اتفاقی را با خود به دوش می‌کشد. او که روزی دختر جوان آینده‌داری به حساب می‌آمده، دانشکده پزشکی را رها می‌کند تا در کافی شاپ دوست مهربانش گیل (با بازی لاورن کاکس) کار کند. گیل همیشه حواسش به اشتباهات کَسی در سرویس دادن به مشتری‌ها هست، چون معمولاً شیطنت‌های زیادی از او سر می‌زند؛ مثل تف کردن در فنجان قهوۀ مشتری! کَسی در خانه به همراه پدر و مادرش، استنلی (با بازی کلنسی براون) و سوزان (با بازی جنیفر کولیج)، زندگی می‌کند. اما شب‌ها کلاً به یک آدم دیگر تبدیل می‌شود: یک شکارچی که به دنبال طعمه‌های خود می‌گردد: یک «مرد خوب» یا یک «مرد محترم» که به ظاهر طرفدار حقوق زنان است، اما بدش نمی‌آید تا با دیدن یک دختر تنها از فرصت استفاده کند.

فیلم زن جوان آتیه دار همان بهانه‌ها و مغلطه‌هایی را نشان‌مان می‌دهد که سراغ‌شان می‌رویم تا گوش‌مان را به روی شنیدن درد زنانی که مورد آزار و تجاوز قرار گرفته‌اند ببندیم.

کَسی با وانمود کردن به اینکه از خود بی‌خود است، این مردهای فرصت‌طلب را پیدا می‌کند. هر هفته شب‌ها بیرون می‌رود و نشان می‌دهد به قدری مست است که نمی‌تواند راه برود، و بعد مردی به کمکش می‌آید تا ببیند حالش خوب است یا نه، و او را به خانه‌اش می‌رساند. اما قبل از اینکه بتواند خیالاتش را عملی کند، کَسی ورق را برمی‌گرداند، و بعد نام آن مرد را در دفتریادداشت کوچک و صورتی‌اش می‌نویسد. کَسی موقع فریب دادن مردها از اسم نینا، یعنی اسم همان دوست قدیمی‌اش استفاده می‌کند. اما نینا الان کجاست؟ کاری که کَسی شب‌ها طبق عادت انجام می‌دهد یکجورهایی به ما می‌گوید که غیبت نینا با خشونت جنسی در ارتباط است. گرچه درون مایۀ اصلی داستان همین عادت شبانۀ کَسی است که با جزئیات کامل نیز به نمایش درمی‌آید، اما این تنها یکی از جنبه‌های شکل‌گیری روایت است. ما گوشه‌های دیگری از زندگی کسی را نیز می‌بینیم، مثل سکانس‌های خانوادگی و زمانی که شاهد اختلافات میان والدین نگران و دختری هستیم که زندگی نرمالی ندارد. همه چیز مثل قبل پیش می‌رود تا وقتی که رایان (با بازی بو برنهام) همکلاسی سابق او در دانشکده که حالا برای خودش پزشک موفقی شده وارد کافی‌شاپ می‌شود، و همزمان هم وارد قلب کَسی. در یک لحظه شاید فکر کنیم تمام چیزی که او نیاز داشته عشق بوده و دیگر دست از این کارها برمی‌دارد. فنل ما را بین تمایل به عشق و انتقام‌جویی معلق نگه می‌دارد تا خودمان حدس بزنیم که در ادامه کدامیک پررنگ‌تر خواهد بود.

زن جوان آتیه دار و ۵۵ نمونه از برترین فیلم های سینمایی ۲۰۲۰

زن جوان آتیه دار در میان برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۱

در بخش انتقام‌جویی، او گریزی می‌زند به نمونه‌های واقعی و زنانی که در آن نقش داشته‌اند؛ مثل دونا روتانو، وکیل دادگاه هاروی واینستین. اما عمدۀ داستان، همان انتقام‌جویی از پسران مودب و شیک‌پوشی است که فهرست بلند بالایی از بازیگران نقش آنها را بازی می‌کنند؛ از جمله آدام برودی، کریستوفر مینتس پلس، کریس لوول که علیرغم ظاهر تروتمیز، صورت تراشیده و کت‌وشلوار شیک‌شان باطنی نه چندان زیبا دارند و ما را به یاد داستان تصویر دوریان گری (The picture of Dorian Gray) می‌اندازند.

اما نکتۀ اصلی این فیلم چیست؟ خب، خیلی ساده است: فیلم نشان دهندۀ فرهنگ ماست که اغلب برای تجاوزهایی که اتفاق می‌افتد عذر و بهانه می‌تراشد. در چنین موقعیتی به افرادی که مورد ظلم واقع شده‌اند توجهی نمی‌شود و با بی‌اعتنایی از کنار آنان می‌گذریم و درون مایۀ چنین مساله‌ای را می‌توانیم با توجه به سابقۀ تهیه‌کنندگی فنل در سریال کشتن ایو (Killing Eve) بهتر درک کنیم. دیالوگ‌های این فیلم بسیار حرفه‌ای و بجا نوشته شده‌اند؛ چه دیالوگ‌های کَسی وقتی که به دنبال تسویه حساب است، و چه یکی از همان کاراکترهای منفی مرد داستان وقتی که در حال توجیه کار خود هستند. فیلم زن جوان آتیه دار همان بهانه‌ها و مغلطه‌هایی را نشان‌مان می‌دهد که سراغ‌شان می‌رویم تا گوش‌مان را به روی شنیدن درد زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند ببندیم.

کری مولیگان فوق‌العاده ظاهر شده است و با بهره‌برداری از تجربه بازی شوخ‌طبعانه‌ای که در فیلم درون لوین دیویس (Inside Llewyn Davis) از او دیدیم، بروز حالت‌های حسی شخصیتی را نشان می‌‌دهد که می‌تواند از پس هر دو بُعد فیلم بربیاید. استایل او در این فیلم شبیه به بریژیت باردو است: موهای بلوند و حالت‌دار، مژه‌های پر و سنگین، و لباس‌های صورتی. چیزی که با این ظاهر زنانه در تضاد است، رفتار اوست که ریشه در یک بدبینی قدیمی دارد. توانایی او در این است که می‌تواند با چهره‌ای سرد و نگاهی بی‌احساس به شما خیره شود و در عین حال کاری کند که باور کنید پشت تمام این بدبینی‌ها انسانی آسیب‌پذیر وجود دارد که دلش آرامش و عشق می‌خواهد.

نقد و بررسی فیلم درون لوین دیویس | یکی از بهترین فیلم‌های قرن ۲۱

نقد و بررسی فیلم زن جوان آتیه دار

فنل در پرده‌برداری از حقایق مهارت فوق‌العاده‌ای دارد؛ نه فقط برای اینکه نشان‌مان بدهد چه اتفاقی افتاده، بلکه قرار است دسته‌جمعی کابوس ببنیم!

در سکانس‌هایی که فنل لحظات عاشقانه را به تصویر می‌کشد، تقریباً باور می‌کنیم که داستان عشقی کَسی قرار است خیلی عالی پیش برود، اما پروندۀ معمای نینا هنوز روی میز باز است. موسیقی‌هایی که در این سکانس‌ها پخش می‌شوند با موسیقی متن فیلم تضاد چشمگیری دارند: ترانه‌هایی شاد از Charli XCX، بریتنی اسپیرز، بیلی آیلیش، و ترانۀ stars are blind از پاریس هیلتون، در برابر موسیقی متن فیلم ساختۀ Anthony B. Willis که هرگز نمی‌گذارد فراموش کنیم چه اتفاقی افتاده است. روشی که این فیلم در نشان دادن ظاهر و باطن پیش گرفته است نشان‌مان می‌دهد که گرچه یک نفر آدم خوبی به نظر می‌رسد، به این معنا نیست که واقعاً آدم خوبی است. فنل در پرده‌برداری از حقایق مهارت فوق‌العاده‌ای دارد، نه فقط برای اینکه نشان‌مان بدهد چه اتفاقی افتاده، بلکه قرار است دسته‌جمعی کابوس ببنیم! طراحی توانمند او به همراه گروه بازیگری درخشان، فضایی را ایجاد کرده که یک‌مرتبه ما را از حال و هوایی گرم و صمیمی به یک یخبندان پرتاب می‌کند، طوری که احساس می‌کنیم مو به تن‌مان سیخ شده است.

جابجا شدن بین صحنه‌های عاشقانه و انتقام‌جویانه باعث می‌شود که همچنان کنجکاو بمانیم و حدس بزنیم چه اتفاقی می‌افتد، اما فنل بلاخره آب پاکی را رو دست‌مان می‌ریزد. فیلم مولفه‌هایی سرگرم‌کننده، جذاب و زیبا دارد و تلاش برای برقراری دادخواهی و عدالت برای دختران جوان بسیاری مثل کسی و نینا با ترانۀ Angel of the Morning به پایان می‌رسد، که پس از این فیلم تا همیشه ترانۀ غم‌انگیزی در ذهن‌مان باقی خواهد ماند.

فیلم زن جوان آتیه دار طرحی جاه‌طلبانه، احساسی و شوکه‌کننده از امرالد فنل دارد با یک نقش‌آفرینی به یادماندنی از کری مولیگان و موضوعی که مسالۀ روز فرهنگ ماست.

فیلم زن جوان آتیه دار (زن جوان نویددهنده) کاندیدای جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین تدوین در اسکار ۲۰۲۱ بود که برای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برنده جایزه شد.


آیا کری مولیگان جایزه بهترین بازیگر زن اسکار ۲۰۲۱ را به خانه خواهد برد؟ در فیلیمو شات بخوانید


منبع: Empire Online

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. مهدی بختیاری می‌نویسد

    فیلم دیدم فوق العاده مزخرف بود همراه با عقاید رادیکالی فقط به خاطر جنبش من هم معروف شده و الی اصلا حتی فیلم خوبی در این زمینه نبود

  2. مهدی بختیاری می‌نویسد

    فیلم دیدم فوق العاده مزخرف بود همراه با عقاید رادیکالی فقط به خاطر جنبش من هم معروف شده و الی اصلا حتی فیلم خوبی درراین زمینه نبود

fosil