سریال علمی تخیلی اسپانیایی

نقد سریال وزارت زمان

سریال وزارت زمان (با عنوان اصلی Ministry of Time) روایت می‌کند که در اعماق ساختمانی به‌ظاهر معمولی، درهایی رو به تاریخ وجود دارد؛ همچنین مردمانی وجود دارند که وظیفه‌‌شان امن نگه‌داشتن این مکان است. بدون این آدم‌ها آینده چیزی است که به تاریخ پیوسته! برای نقد و بررسی این سریال با فیلیموشات همراه باشید.

بهترین و محبوب ترین سریال های علمی تخیلی

سریال وزارت زمان، سریالی در ژانر علمی-تخیلی و محصول کشور اسپانیاست که از شبکه نتفلیکس پخش می‌شود. البته قرار گرفتن یک سریال در ژانر علمی-تخیلی به‌تنهایی مزیت محسوب نمی‌شود و سریال‌های زیادی نیز در این چند سال تولیدشده‌اند که از الگوها و استعاره‌های ژانری شناخته‌شده بهره برده‌اند. اما سریال وزارت زمان از هردوی این موارد (ژانر علمی-تخیلی و استعاره‌‌های ژانری) به شکلی هوشمندانه استفاده می‌کند. البته این سریال به دلیل محدودیت‌های زبانی، کمتر ازآنچه شایستگی‌اش را دارد، دیده‌شده است.

اگر نگاهی به پیشینه سینمای اسپانیا بیندازیم، متوجه می‌شویم که بخش غالب آن را ژانر‌های تاریخی، درام، عاشقانه‌های معاصر و کمدی تشکیل می‌دهند. کمتر پیش می‌آید که شاهد یک سریال علمی-تخیلی اسپانیایی باشیم. درباره کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیایی‌زبان هم این موضوع صدق می‌کند. اما آیا اقبال کم سریال‌ها و داستان‌های علمی-تخیلی به ساختارهای فرهنگی جامعه اسپانیا مرتبط است؟ ازنظر فرهنگی، ژانر علمی-تخیلی محبوب آدم‌هایی است که خیال‌پردازی را دوست دارند؛ موضوعی که به نظر می‌آید اسپانیایی‌ها چندان میانه‌‌‌ای با آن ندارند. به همین دلیل، تماشای سریال وزارت زمان باید در حکم دمیدن هوایی تازه برای آن‌ها باشد.

وزارت زمان درباره چیست؟

در گذشته، دولت اسپانیا به تالاری دست پیدا کرد که در آن درهایی عجیب وجود داشت. این درها خود هزاران ورودی به زمان‌های‌ گوناگون تاریخی بودند. در نتیجه، دولت اسپانیا وزارتخانه‌ای برای حراست از تاریخ تأسیس کرد و کارمندانش را در تمام دوره‌های زمانی تأمین مالی کرد. در مدت زمان تماشای سریال، ما شخصیت‌های اصلی و فرعی‌‌ای را دنبال می‌کنیم که سعی دارند تاریخ را به همان شکل نخستینش حفظ کنند؛ همچنین آدم‌هایی که برای نجات اعضای خانواده و عزیزانشان می‌جنگند. در برخی قسمت‌ها، سریال ما را در برابر سؤالی درگیرکننده و دراماتیک قرار می‌دهد: اگر شانس آن را داشتید که فرد موردعلاقه‌تان را از مرگ حتمی نجات بدهید، آیا این کار را می‌کردید؟

 

وزارت زمان چه پیشنهادات جذابی برای ما دارد؟

اپیزود نخست سریال، روی یک سفر زمانی تأکید می‌کند. یک سرباز دوران ناپلئون تلاش می‌کند تعدادی کتاب تاریخی برای بردن به فرانسه جمع کند. بدین ترتیب، ناپلئون می‌تواند در جنگ‌ استقلال اسپانیا، اسپانیا را به عنوان کشور تابعه خود حفظ کند. توجه به تاریخ در تمام قسمت‌های سریال دیده می‌شود. (چه انتظار دیگری از عنوان فیلم می‌توان داشت!)

این سریال به مخاطبانی که زبان اسپانیایی نمی‌‌دانند کمک شایانی می‌کند که تاریخ و فرهنگ اسپانیایی‌زبان‌ها را درک کنند. اگرچه تمرکز سریال روی اسپانیاست، به مخاطب شمه‌هایی از نکاتی را نشان می‌دهد که برای مردمان آمریکای‌ لاتین بدیهی و برای انگلیسی‌زبانان کاملاً مغفول است.

البته جذابیت سریال وزارت زمان به اطلاعات تاریخی آن محدود نمی‌شود. تعامل‌های جذاب میان کاراکترها و شوخ‌طبعی آن‌ها باعث شده که تماشای سریال تجربه‌ا‌ی لذت‌بخش و منحصربه‌فرد باشد. سه شخصیت اصلی سریال، آملیا فولچ (با بازی آئورا گاریدو)، خولیان مارتینز (با بازی رودولفو سانچو) و آلونسو د آنترریوس (با بازی ناچو فرسندا)، از سه دوره متفاوت تاریخی می‌آیند.

خولیان، معاصرترین شخصیت سریال، یکی از اعضای کادر پزشکی قرن بیست‌ویک است. هم‌زمان با آملیا، دختر جوان هجده‌‌ساله‌ای از قرن هفدهم و آلونسو سرباز سابق روزهای باشکوه امپراتوری گذشته اسپانیا آشنا می‌شویم. هریک از این کاراکترها شخصیت خاص خود را دارند و هر‌کدام از آن‌ها محصول دوره تاریخی خودشان هستند. فاصله میان این کاراکترها باعث شده که تعامل میان آن‌ها جنبه‌ای کمیک و شوخ پیدا کند.

آیا باید وزارت زمان را ببینیم؟

اگر به آموختن چیزهای جدید علاقه‌مندید و از خواندن زیرنویس بیزار نیستید، این سریال ارزش دیدن دارد. با شوخی‌ها و موقعیت‌های طنز‌آمیز فیلم می‌توان ارتباط برقرار کرد، حتی اگر به زبان متفاوتی بیان‌شده باشند. درمجموع، ترکیب کمدی و درام در سریال وزارت زمان، منجر به خلق جهانی ویژه شده؛ همچنین طرح توطئه‌ای پر‌پیچ‌و‌خم در سریال باعث می‌شود که در طول هر فصل، روی صندلی خود بمانید.

اگر فقط یک کار وجود داشته باشد که اسپانیایی‌ها در آن مهارت دارند، آن مسئله درام است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید به تماشای این مجموعه بنشینید، زیرا سریال وزارت زمان این گزاره را با اطمینان ثابت می‌کند. البته برای طرفداران سرسخت ژانر علمی-تخیلی، شاید این سریال گزینه چندان مناسبی به نظر نرسد؛ زیرا اینجا خبری از روبات‌ها، هوش مصنوعی و چیزهایی ازاین‌دست نیست. درنتیجه انتظار می‌رود برخی از مخاطبان مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان (با عنوان اصلی Star Wars) و پیشتازان فضا (با عنوان اصلی Star Trek) تمایلی به تماشای این سریال نداشته باشند. اما اگر از طرفداران مجموعه دروازه ستارگان (با عنوان اصلی Stargate) هستید، تماشای سریال وزارت زمان را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil