نقد فصل دوم سریال کربن تغییر یافته | جاودانگی در آینده دور

ماجرای سریال کربن تغییر یافته در آینده‌‌ای دور اتفاق می‌افتد. زمانی که می‌توان ذهن یک شخص را در یک دستگاه دیجیتالی دیسکی شکل ذخیره و بعدها آن را به بدن فرد جدیدی منتقل کرد؛ دورانی که به نظر مسئله جاودانگی دیگر امری محال نیست.

سریال کربن تغییر یافته (با عنوان اصلی Altered Carbon)، همچنان یک سریال اکشن علمی-تخیلی مضحک است. اما حضور آنتونی مکی در فصل دوم باعث شده که سریال از یک اثر جدی ملال‌آور به یک اثر سرگرم‌‌کننده‌ تبدیل شود. با فیلیمو شات و نقد فصل دوم سریال کربن تغییر یافته همراه باشید.


سریال های خارجی فیلیمو رایگان شدند
جدیدترین سریال های فیلیمو در نوروز ۱۴۰۰ | تعطیلات فیلیمویی
لیست بهترین سریال های خارجی جهان در سال ۲۰۲۰
مروری بر بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی


تاکشی کوواچ نمی‌تواند لبخند بزند. این‌یک واقعیت یا اگر بهتر بگوییم یکی از ویژگی‌های شخصیت اصلی سریال کربن تغییر یافته است. داستان سریال در آینده‌‌ای دور اتفاق می‌افتد. زمانی که می‌توان ذهن یک شخص را در یک دستگاه دیجیتالی دیسکی شکل ذخیره و بعدها آن را به بدن فرد جدیدی منتقل کرد. دورانی که به نظر مسئله جاودانگی دیگر امری محال نیست. ایده‌‌ای نه‌چندان بکر ولی جذاب که در فصل اول سریال به نتیجه‌ای رضایت‌بخش ختم نمی‌شود. چراکه پس از تماشای ده ساعت فصل اول این سریال علمی-تخیلی اقتباسی شبکه نتفلیکس، چیزهای زیادی برای به یاد‌آوردن نداریم. جز اینکه یک انووی (فرستاده) سیصدساله که نقش او را جوئل کینامن بازی می‌کند، می‌تواند به خوبی بجنگند و حتی بهتر از آن شلیک کند.

جوئل کینامن در نمایی از سریال کربن تغییر یافته

تصاویری از یک کینامن عصبانی، یک کینامن غمگین و از همه بیشتر یک کینامن آشفته، بخش غالب تصاویری را شکل می‌دهد که در ذهن ما از فصل اول سریال کربن تغییر یافته ثبت می‌شود. کینامن با چهره‌ای بی‌روح، کنجکاوی کمی را در مخاطب برمی‌انگیزد. بازیگری که با نقش‌های اکشن مشابه و سختی مانند پلیس آهنی (با عنوان اصلی RoboCop) و جوخه انتحار (با عنوان اصلی Suicide Squad) شناخته می‌شود. کینامن، مانند یک جنگجوی بی‌ستاره آموزش‌دیده در ارتش، وظایف کوواچ را با دقت انجام می‌دهد، او نمی‌تواند لبخند بزند.

با حضور آنتونی مکی در نقش کوواچ در فصل دوم سریال کربن تغییر یافته، این امید در ما زنده می‌شود که سریال در مسیر بهتری قرار بگیرد. اتفاقی که البته تا حدودی رخ می‌دهد، هرچند که او به‌عنوان رهبر جدید، کربن تغییریافته را از نو احیا نمی‌کند. اما کاریزمای بالای او و همچنین قسمت‌های منسجم‌تر فصل جدید، نویدبخش اتفاق‌های تازه‌ای است. همچنین طراحی فصل‌های اکشن در فصل دوم از کیفیت بهتری نسبت به فصل اول برخوردار است. فصل دوم با حضور مکی، به مخاطبان اجازه می‌دهد که به همان اندازه که می‌خواهند سریال را جدی بگیرند. درواقع خبری از آن جدیت مضحک فصل اول سریال کربن تغییر یافته نیست.

فصل اول سریال، با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. ازجمله حساسیت خام و پرداخت‌نشده نسبت به بدن‌های انسانی در فصل اول دیده می‌شد. کینامن با حضور نا منعطف و غیر جذاب خود، درام بیش‌ازحد جدی گرفته‌شده سریال را از مسیر یک اثر سرگرم‌کننده به سوراخی عمیق منحرف می‌کند. کربن تغییر یافته تمام پتانسیل خود را در زیر ظاهر جدی‌اش نادیده می‌گیرد.

از یک‌سوی دیگر به‌ نظر می‌رسد که مکی انتخاب مناسبی برای نقش کوواچ است؛ او می‌تواند فضای راکد و یکنواخت سریال کربن تغییر یافته را به تکاپو بیندازد. بازیگری که پیش از این در فیلم‌هایی مانند گنج و رنج (با عنوان اصلی Pain & Gain)، آگاهی‌اش نسبت‌ به قابلیت‌های فیزیکی‌ خود را نشان داده است. این بازیگر و ستاره‌ اکشن قابل‌احترام این استعداد را دارد که در میان هرج‌ومرج و آشفتگی، فضایی شوخ‌طبعانه و طنزآمیز خلق کند. مکی پیش از با حضور در چند فیلم مارول، نشان داده بود که می‌تواند با هم‌بازی‌های خود به یک هارمونی جذاب و پویا برسد. همچنین او شیفته طراحی کرئوگرافی‌های پیچیده‌ در سکانس‌های مبارزه است.

همه آنچه که گفته شد از ویژگی‌های اصلی یک جنگجوی میان ستاره‌ای است. ما می‌دانیم که مکی می‌تواند لبخند بزند. اما کوواچ در اکثر زمان‌های سریال نمی‌تواند لبخند بزند. کاریزمای مکی بسیار گیرا و تأثیرگذار است. به‌طوری‌که می‌توانیم احساس کنیم که چگونه روایت کربن تغییر یافته را به‌تنهایی پیش می‌برد. اما گویی هرکسی در نقش کوواچ قرار می‌گیرد با چالش‌هایی مشابه روبه‌رو می‌شود. چراکه شخصیت کوواچ به‌سختی تغییر می‌کند. به‌عنوان‌مثال او نمی‌تواند ناگهان شخصیتی مانند کاراکتر سرسخت، جنگجو و شوخ‌طبع هان سولو در جنگ ستارگان (با عنوان اصلی Star Wars) داشته باشد. کوواچ در هر بدن جدیدی هم که قرار بگیرد همان جنگجوی جدی و نا منعطف خواهد بود.

نمایی از سریال کربن تغییر یافته

البته مکی توانسته به کاراکتر صلب و جدی کوواچ، اندکی ظرافت و شوخ‌طبعی اضافه کند. هرچند که این تغییرات زمان زیادی می‌برد. علاوه بر این، لایتا کالوگریدیس (خالق و سرپرست نویسندگان فصل اول) در کنار آلیسون شاپکر ( که به‌عنوان همکار تهیه‌کننده اجرایی در فصل دوم به تیم سریال اضافه شد) توانسته‌اند تغییرات هوشمندانه‌ای را در سریال ایجاد کنند. فصل دوم سریال کربن تغییر یافته با یک مأموریت ساده آغاز می‌شود. کوواچ در نقش محافظ یک مقام رسمی عالی‌رتبه همچنان در جست‌وجوی کوئلکریست فالکونر، معشوق گمشده خود می‌گردد. اما هنگامی‌که موکل کوواچ کشته می‌شود، او خودش را درگیر توطئه‌ای خطرناک و بزرگ می‌بیند. توطئه‌ای که به کوئلکریست و دنیای هارلان مربوط می‌شود.

کوواچ باید خودش را از اتهام مبرا و همچنین بانوی خود را پیدا کند. او همچنین باید از جنگ میان دولت هارلان (به رهبری یک فرمانده شرور با بازی للا لورن) و یک گروه مرموز از مبارزان شورشی، زنده بماند. هوش مصنوعی وفادار او، ادگار پو (با بازی کریس کانر)‌ دیگر عملکرد گذشته خود را ندارد و درنتیجه دوستان واقعی کمی برای کوواچ باقی‌مانده است. او در یک سری مأموریت‌های کوچک عجیب گیر می‌افتد، اما درنهایت با یک شکارچی محلی به نام ترپ (سیمون میسیک) آشنا می‌شود. این سه نفر تصمیم دارند پیش از آنکه سرهنگ ایوان کاررا (توربن لیبرکت) آن‌ها را پا دربیاورد، حقیقت را افشا کنند.

بیشتر زمان سریال کربن تغییر یافته بر مبنای موقعیت‌های نمایشی تکراری پیش می‌رود. مانند دیالوگ تکراری که کوواچ و ترپ، هر بار دقیقاً قبل از اینکه از دیگران درخواست کمک کنند، به زبان می‌آورند: خودمان انجامش دادیم.


بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن ۲۱ که به‌صورت مستقل ساخته شده‌اند


اما همین‌که فصل دوم، داستان خود را بیش‌ازحد طولانی نمی‌کند، جای شکرش باقی است. شاپکر و کالوگریدیس، در هر هشت قسمت ایپزود دوم که هیچ‌کدام بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد، توانسته‌اند برخی جذابیت‌های سرگرم‌کننده ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال در قسمت سوم با عنوان کوچه کابوس، یک مسابقه گلادیاتوری مربوط به آینده را می‌بینیم. جایی که کوواچ مجبور است با دوستان و دشمنان قدیمی خود مبارزه کند. قسمت پنجم، من با جیغ از خواب بیدار می‌شوم، به یک فیلم علمی-تخیلی با بودجه هنگفت نزدیک می‌شود و در قسمت هفتم با عنوان آزمایش خطرناک، از واقعیت مجازی برای جذاب کردن صحنه‌های مبارزه و اکشن استفاده می‌شود. این سه نمونه ازجمله موقعیت‌های بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز سریال هستند.

از سوی دیگر، کربن تغییریافته در هر اپیزود، داستان‌های غیرقابل‌باوری را وارد روایت خود می‌کند و همچنین گاهی مسیر خود را به نفع پیچش‌های احمقانه تغییر می‌دهد. البته همه این‌ها ازاین‌جهت است که سریال بتواند بخشی از مخاطبان پیگیر خود را همچنان حفظ کند.

نمایی از سریال کربن تغییر یافته

سریال کربن تغییر یافته، یک کمدی خنده‌دار یا حتی یک اکشن کمدی نیست و هرگز نخواهد بود. هرچند که درنهایت یک نمایش سرگرم‌کننده برای طرفداران این ژانر است. البته زمان زیادی طول نمی‌کشد که جلوه‌گری‌های توخالی سریال، مانعی برای جذابیت‌های سرگرم‌کننده آن می‌شود. کربن تغییریافته در تولید، طراحی صحنه‌های مبارزه، طراحی صدا، صحنه‌پردازی و مواردی ازاین‌دست، برخی جزئیات قابل‌توجه و تحسین‌برانگیز دارد. همچنین سریال در فصل دوم با دسترسی به یک لحن سرزنده‌تر و همچنین با داشتن یک رهبر کاریزماتیک (مکی)، توانسته مخاطبان بیش‌تری را به جهان خود راه بدهد.

سهم مکی را پیشرفت سریال در فصل دوم نمی‌توانیم نادیده بگیریم. اگرچه کوواچ همچنان لبخند نمی‌زند، اما مکی کاری می‌کند که ما می‌توانیم لبخند بزنیم. با لغو شدن ساخت فصل سوم سریال کربن تغییر یافته، ظاهراً آن را برای همیشه حداقل تا زمانی که فصل سوم ساخته شود، با آنتونی مکی به یاد خواهیم آورد.


منبع: IndieWire

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil