نقد و بررسی سریال آلموست هیومن | تصویری از آینده نزدیک

سریال آلموست هیومن، از همان نخستین اپیزود چیزهای تازه و ارزشمندی را به مخاطبان ارائه می‌دهد و می‌توان آن را از ساخته‌های خوب و قابل‌اعتنای تلویزیون به‌حساب آورد.

سریال آلموست هیومن (با عنوان اصلی Almost Human) مجموعه‌ای در ژانر علمی-تخیلی محصول شبکه‌ فاکس است. اگر در زمره طرفداران این ژانر قرار می‌گیرید حتما از داستان و صحنه‌های اکشن سریال آلموست هیومن لذت می‌برید؛ این مجموعه در زمان پخش خود با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبه‌رو شد و توانست اعتبار تازه‌ای برای شبکه‌ فاکس به ارمغان بیاورد. برای نقد و بررسی آلموست هیومن با فیلیمو شات همراه باشید.


لیست بهترین سریال های خارجی جهان در ۲۰۲۰
جدیدترین سریال های فیلیمو در نوروز ۱۴۰۰ | تعطیلات فیلیمویی


در مورد سریال آلموست هیومن ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی را می‌توان برشمرد. این مجموعه علمی-تخیلی پلیسی از اکشنی هیجان‌انگیز، کیفیتی مجذوب‌کننده و لحنی طنزآمیز بهره‌مند است. سریالی که می‌تواند تداعی کننده حال و هوای بلید رانر باشد.

سریال آلموست هیومن در زمان پخش، با برنامه‌های تلویزیونی پرطرفداری مانند د ویس (The Voice) از ان‌بی‌‌سی و آشنایی با مادر (How I Met YourMother) از سی‌بی‌اس در رقابت بود. هرچند که به‌عنوان یک سریال درام، هیچ رقیبی نداشت. اما آلموست هیومن، پس از سریال استخوان‌ها (Bones)، همچون خون تازه‌ای در رگ‌های شبکه‌ فاکس بود. این سریال خوش‌ساخت، انحراف خوشایندی از مسابقه‌های خوانندگی و سیت‌کام‌های خسته‌کننده است.

سریال آلموست هیومن، آمیزه‌ای از آثار جی. جی. آبرامز (سازنده‌ فرانچایزهایی مانند ماموریت غیرممکن (MissionImpossible) و پیشتازان فضا (Star Trek) و همچنین دو سریال فرینج (Fringe) و لاست (Lost) است که توسط جی. اچ. وایمن ساخته‌شده است. البته، جی. جی. آبرامز به‌عنوان تهیه‌‌کننده‌ اجرایی در ساخت آلموست هیومن مشارکت دارد. داستان سریال در سال ۲۰۴۸ و در جغرافیای مکانی ناشناخته‌ در لس‌آنجلس و دیترویت می‌گذرد. 


تیم بازیگران مأموریت غیرممکن ۷ تکمیل شد


جان کنکس (کارل اربن)، پس از نجات یافتن از مرگ در یک ماموریت خطرناک، به نیروی پلیس بازگشته؛ ماموریتی که با مرگ یکی از دوستان او همراه می‌شود. همچنین، کنکس در این ماموریت یکی از پاهایش را از دست می‌دهد. به‌این‌ترتیب این ماجرا بر زندگی کنکس تاثیر ویرانگری می‌گذارد و در نتیجه او که به افسردگی شدیدی مبتلا شده، تمایلی برای بازگشت به نیروی پلیس ندارد.

اما او به کمک سروان ساندرا مالدونادو (با بازی لیلی تیلور)، به‌کار خود بازمی‌گردد. ساندرا بر این باور است که یک جاسوس، برای یک گروه جنایتکار خائن به نام سندیکا که باعث وحشت در شهر شده، خبرچینی می‌کند. همچنین این گروه ظاهراً عامل حمله به کنکس است.

در این دنیای مدرن، پلیس‌ها در برابر نیروهای خارجی شکست‌خورده‌اند و مدتی است که ربات‌های انسان‌نما با افسران اداره‌ پلیس همکاری می‌کنند. کنکس پس از بازگشت با یکی از آخرین مدل‌های ربات‌های انسان‌نما، MK-43، یک تیم تشکیل می‌دهد. MK-43 می‌تواند مانند یک کامپیوتر اطلاعات بی‌شماری را استخراج کند. اما این مدل به دلیل فقدان مولفه‌های احساسی و هیجانی، پایین‌تر از نسخه‌های ربات‌های قبلی قرار می‌گیرد و دیگر ساخته نمی‌شود؛ داشتن احساسات و عناصر هیجانی یک ایراد محسوب می‌شد، به همین دلیل MK-43ها به‌عنوان جایگزین انتخاب شدند.

کنکس، پس از MK-43، با یک مدل قدیمی و از رده خارج‌شده همکار می‌شود؛ این ‌یکی دوریان (با بازی مایکل ایلی) نام دارد که به دلیل شباهت زیادش به انسان و برخورداری از احساسات، از رده خارج‌شده، اما کنکس به‌تدریج و با اکراه به جنبه‌های احساسی دوریان علاقه‌مند می‌شود و ازاینجا نمایش پلیس‌های رفیق، متولد می‌شود.


نقد و بررسی فیلم نردبان جیکوب | بترسیم یا نه؟


آنچه باعث شده سریال آلموست هیومن داستانی موثر داشته باشد این است که وایمن علاوه بر آموختن جهان جی. جی. آبرامز، درک خوبی از اسطوره‌شناسی دارد که در پس داستان کنکس و جهان بزرگ‌تر پیرامون او نهفته است. برخی اپیزودهای آلموست هیومن ازلحاظ داستانی تقریباً مستقل از یکدیگر هستند. این مسئله در کنار پخش هفتگی سریال، متعهد بودن به آن را سخت کرده؛ چراکه مخاطبان معمولاً تعهد کم‌تری نسبت به سریال‌های این‌چنینی دارند. اما آلموست هیومن درنهایت موفق می‌شود با قصه‌پردازی‌های جذاب مخاطب را شیفته‌ خود کند.

کارل اربن و مایکل ایلی، هر دو عملکرد خوبی دارند. جان لاروکات را بااینکه فقط در یک اپیزود می‌بینیم، با خود چیزهای زیادی به جهان خیالی سریال آلموست هیومن آورده و مینکا کلی نیز حضوری کافی دارد. با اینکه داستان سریال در یک آینده‌ نزدیک اتفاق می‌افتد اما هیچ‌کدام از بازیگران در به تصویر کشیدن ویژگی‌های رفتاری جهان مدرنیته، زیاده‌روی نمی‌کنند.

به همین دلیل سریال آلموست هیومن، تقریبا احساسی زمینی و ملموس را به مخاطبان خود انتقال می‌دهد. جهانی تاریک، کثیف و البته دوستانه و قابل سکونت که تقریبا دنیای بلید رانر را به یاد می‌آورد. اپیزود پایلوت سریال را برد اندرسون کارگردانی کرده است. همچنین عناصر آینده‌نگرانه‌ جذاب و تازه‌ای مانند انواع وسایل نقلیه، سلاح‌های پیشرفته و فناوری‌های جدید در سریال به‌اندازه‌ کافی وجود دارد.

به‌این‌ترتیب، سریال آلموست هیومن، از همان نخستین اپیزود چیزهای تازه و ارزشمندی را به مخاطبان ارائه می‌دهد. البته سریال موفق می‌شود جهان ویژه و جذابی که در اپیزود پایلوت به تصویر کشیده را در ادامه حفظ کند؛ به همین دلیل می‌توان آن را از نمونه‌های خوب و قابل‌اعتنای داستان‌های آینده‌نگرانه در تلویزیون به‌حساب آورد.


منبع: HollywoodReporter

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole