نقد و بررسی فیلم خارج از حصار | فیلمی نه‌چندان معمولی

فیلم خارج از حصار در سال ۲۰۳۶ رخ می‌دهد؛ زمانی که یک هدایت‌کننده هواپیمایی بدون سرنشین و یک روبات آدم‌نما به مأموریتی جان‌فرسا می‌روند.

سیر اتفاقات فیلم خارج از حصار (با عنوان اصلی Outside the Wire) در آینده‌ای نه‌چندان دور رخ می‌دهد؛ یعنی، در سال ۲۰۳۶. زمانی که سرپیچی‌ها و نافرمانی‌ها به مرگ دو تفنگدار دریایی منجر می‌شود. در اینجاست که توماس هارپ، هدایت‌کننده هواپیمایی بدون سرنشین (با بازی دامسون ایدریس) در کنار روباتی آدم‌نما، به اسم کاپیتان لئو (با بازی آنتونی مکی) به مأموریتی جان‌فرسا می‌روند؛ مأموریت در منطقه جنگی شرق اروپاست، جایی که کمتر کسی از آن زنده بیرون می‌آید! آن دو می‌بایست یک تروریست روس به اسم ویکتور کوال را بیابند و او را از بین ببرند. نقش این تروریست را پیلو اسبک بازی می‌کند که پشت تمام ماجراهای فیلم است.


نقد و بررسی فیلم بانکدار با نقش‌آفرینی آنتونی مکی


اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم تمام فیلم‌های اکشن نتفلیکس کیفیت مناسبی ندارند. برای مثال، فیلم‌هایی مثل شش زیرزمینی (با عنوان اصلی ۶ Underground) محصول سال ۲۰۱۹ و ایوا (با عنوان اصلی Eva) محصول سال ۲۰۲۰، هر دو در ژانر اکشن ساخته‌ شده‌اند. هر دو فیلم نیز پرستاره هستند و برای تولیدشان هزینه سنگینی شده است، اما درنهایت بیشترین میزان نظرات منفی منتقدان را دریافت کرده‌اند! اما در سوی دیگر، فیلم نگهبانانی از دیرباز (با عنوان اصلی The Old Guard) هرچند بودجه چندان زیادی نداشته است، موفق شده نظرات مثبت فراوانی را از آن خود کند.


تماشای فیلم شش زیرزمینی - فیلم خارج از حصار

نقد فیلم نگهبانانی از دیرباز

حال در این میان، فیلم خارج از حصار به کارگردانی میکل هوفسترم ازنظر کیفیت در میانه این دو طیف قرار دارد؛ به زبان ساده، باید گفت فیلم نه آن‌قدر بی‌کیفیت است و نه آن‌قدرها قوی. یعنی، نقاط قوت فیلم نمی‌تواند ضعف داستان‌پردازی را بپوشاند و از سویی، باید اعتراف کرد که این فیلم نسبت به فیلم‌های روز تعلیم (با عنوان اصلی Training Day)، فیلم نابودگر (با عنوان اصلی Terminator) و حتی فیلم مرد ماه جوزا (با عنوان اصلی Gemini Man) بسیار معمولی‌تر و عامی‌تر است.


رتبه‌بندی تمام فیلم های «نابودگر» به بهانه اکران «ترمیناتور: سرنوشت تاریک»

آخرین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ که نباید فرصت تماشایشان را از دست بدهید


آنتونی مکی و دامسون ایدریس در نمایی از فیلم خارج از حصار

البته در بسیاری از فیلم‌های انتخابی نتفلیکس شاهد بازی‌های خوب و درخشان هستیم. هارپ هدایت‌کننده ماهر پهباد از نزدیک با جنگی آمیخته با وحشت و دلهره روبه‌رو می‌شود و مسلم است که دیدگاهش تغییر کند. از سوی دیگر، دامسون ایدریس ستاره‌ای است که به مأموریت هارپ اعتباری چشمگیر می‌دهد. لئو هم‌تیمی جدید ربات مانند هارپ است که درجایی از فیلم شروع به مزه‌پراکنی می‌کند. در این بخش، آنتونی مکی در بهترین موقعیت سرگرم‌کننده قرار دارد. گاه می‌بینیم که فیلم‌نامه روآن آتال و راب یسکومب در بخش‌های غیرضروری به بن‌بست می‌رسد. در این مقاطع، توپ میان هارپ و لئو می‌چرخد؛ زیرا هرکدام مدام به دیگری شک می‌کنند. این ترفند تماشاچی را برای هر اتفاق غیرمترقبه‌ای گوش‌به‌زنگ نگه می‌دارد.

اما شخصیت‌های دیگر فیلم تعریف چندانی ندارند؛ برای مثال، مایکل کلی در این فیلم در لباس یک سرهنگ بدبین آمریکایی ظاهر می‌شود. در حقیقت، نمی‌توان تصویری را که او در این فیلم از خود نشان می‌دهد با چهره‌ای که همیشه تماشاچی به آن اعتماد داشته است، مقایسه کرد. درواقع، او دور از انتظار طرفدارانش ظاهرشده است. یا امیلی بیچام در نقش سوفیا مبارزی است که شخصیت‌پردازی نامناسبی دارد و باعث گنگی داستان و سردرگمی مخاطب می‌شود. وعده‌های سرخرمنی به دلیل خسارات جانبی داده‌شده است، اما ازآنجایی‌که در فیلم‌های نگاه آسمانی (با عنوان اصلی Eye in the Sky) و کشتن خوب (با عنوان اصلی Good Kill) همین اتفاقات افتاده، بهتر از این‌ها عمل نمی‌شود.

در عمل، کمی طول می‌کشد تا مکی آدم‌نما بتواند خودش را آزاد کند؛ ولی پس‌ازاین موفقیت به فرد دیگری بدل می‌شود.

در فیلم خارج از حصار، الهاماتی از خلاقیت‌های موجود در فیلم‌های دیگر نیز دیده می‌شود؛ برای مثال، نمونه‌هایی از خلاقیت‌های لی ونل، که کارگردان استرالیایی فیلم ارتقا (با عنوان اصلی Upgrade) است. حتی در این فیلم، به نمونه‌هایی از جسارت ۱۲دقیقه‌ای در فیلم استخراج (با عنوان اصلی Extraction) نیز برمی‌خوریم.


بهترین فیلم های نتفلیکس در پنج سال اخیر


تماشای فیلم ارتقا - فیلم خارج از حصار

نقد و بررسی فیلم «استخراج»؛ زمانی برای نجات


مهم‌تر از همه اینکه نمی‌‌توان از سکانس آخر فیلم گذشت: جایی که لئو با تجهیزات هرچه کامل‌تر و توانایی هرچه بیشتر در حال حرکت است. این صحنه واقعاً دیدنی است؛ ولی در سایر موارد، یا بهتر بتوان گفت کلیت فیلم! این اثر چنان بی‌روح و خالی از مزه و احساس است که نمی‌توان با آن ارتباط برقرار کرد.

تماشای فیلم خارج از حصار

منبع: Empire Online

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil