نقد سریال انیمیشن مرداب | داستان‌های بامزه یک پاندا، با چاشنی عقل و دانایی

انیمیشن مرداب یکی از آن سریال‌های تماشایی و باکیفیت است که سبب رشد فکری و اخلاقی کودکان می‌شود؛ اثری جذاب که ضمن خلق یک نوستالژی مرغوب برای نسل آینده، آموزه‌هایی مفید برای آن‌ها دارد.

انیمیشن مرداب (با عنوان اصلی Stillwater) ماجرای پاندایی دانا را روایت می‌کند که با به نمایش گذاشتن جلوه‌های بصری جذاب و انیمیشنی باکیفیت، تماشای آن برای کودکان همواره چیزی به خانه ذهن بردن است؛ کودک از پاندا می‌آموزد ضمن اینکه سرگرم تماشا می‌شود. برای نقد و بررسی این انیمیشن زیبا با فیلیمو شات همراه باشید.


شبکه تلویزیونی اپل تی وی پلاس، پخش سریال کارتونی جدیدی را برای کودکان آغاز کرده که در نوع خود موفقیتی چشمگیر به‌حساب می‌آید. این سریال جذاب مضامین عالی اخلاقی را در قالب جلوه‌های بصری رویایی و جذاب به مخاطب کم‌سن‌وسال خود منتقل می‌کند.

در برخی خانواده‌ها، پدر و مادر باوجود فرزندان کوچک، هر دو در خانه مشغول به‌کارند. این‌گونه افراد در ارتباط با دنیای مجازی و مطالبی که می‌توانند از آن دریافت کنند، احتمالاً با مسائل پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شوند. وسایل بی‌جانی چون گوشی‌های موبایل، تبلت یا تلویزیون را می‌توان وسایلی کمکی برای والدین دانست؟ شاید اطلاق کلمه کمکی کمی زیاده‌روی به نظر برسد؛ حتی اگر این وسایل دیجیتال و مدرن به سیستم بی‌سیم بلوتوث ورژن ۵ نیز مجهز باشند!

اما در اوضاع سخت کنونی و همه‌گیری جهانی بیماری کرونا، همین وسایل ارتباطی دیجیتال هستند که در گذار از این شرایط سخت می‌توانند یاری‌رسان باشند. اگر قرار باشد هرازگاهی از این دنیای دیجیتال برای تماشای چیزی در صفحه درخشان موبایل‌ها، تبلت‌ها یا تلویزیون‌ها استفاده کنیم، دانستن اینکه محتوای دریافت شده علاوه بر بی‌خطربودن، مفید هم است سبب آرامش ما و تأثیر بیشتر آن‌ها خواهد شد.


تماشای نامزدهای اسکار انیمیشن ۲۰۲۰ در روزهای قرنطینه

بهترین انیمیشن های ده سال اخیر | خلاقیت و گذر از مرزهای محدودیت


شبکه اپل تی وی پلاس دیرتر از سایرین وارد دنیای رسانه‌های آنلاین شد؛ اما نشان داد که از پیش با قواعد بازی در این زمینه آشنایی دارد. این شبکه در ابتدا با داستان‌های درام پرمحتوا و درخشانش مخاطبان را تحت تأثیر قرارداد و توجه همگان را به خود جلب کرد؛ سپس افرادی را که برای دیدن ادامه این سریال‌ها در فصل‌های بعدی بی‌تاب بودند به مخاطبان ثابت خود تبدیل کرد. احتمالاً، همین تفکر در پس نمایش مجموعه انیمیشن مرداب  نیز وجود داشته است. این مجموعه را باید انیمیشنی سطح بالا دانست که آغاز پخش آن، فقط چند هفته پس از مجموعه داگ آنپلاگز (با عنوان اصلی Doug Unplugs) بود و نشان داد شبکه برنامه‌ریزی دقیقی برای گروه مخاطبان کودک دارد.

تماشای داگ آنپلاگز - انیمیشن مرداب

خواهر برادرهایی به نام‌های کارل (با صدای جودا مکی) آدی (با صدای ایوا آریل بیندر) و مایکل (با صداپیشگی تاکر چندلر) زندگی معمولی خود را می‌گذرانند. آن‌ها مانند هر بچه دیگری، ناامیدی‌ها و مشاجرات معمول کودکان را تجربه می‌کنند، اما به دلیل وجود استیلواتر، راه هموارتری را برای رشد، درک و فهم در پیش دارند. استیلواتر (با صدا‌پیشگی جیمز سی)، خرس پاندای عاقلی است که صبری تمام‌نشدنی دارد و در همسایگی بچه‌ها زندگی می‌کند. او به گرمی لبخند می‌زند و برای هر اتفاقی داستانی مناسب در آستین دارد.

اما پدر و مادر بچه‌ها کجا هستند؟ آن‌ها را هرگز در سریال نمی‌بینید و هرگز هم دربار آن‌ها سؤالی مطرح نمی‌شود. در مجموع، انیمیشن مرداب نیز درست مثل سریال بینگ (با عنوان اصلی Bing)، که از شبکه انگلیسی CBeebies پخش می‌شود، به موضوع مراقبت از کودکان توجه چندانی نمی‌شود. در حقیقت، در این خانواده نیز امنیت در اولویت قرار ندارد. اما استیلواتر همیشه در دسترس است؛ شخصیت او را می‌توان تلفیقی از یک استاد ذن و روان‌شناس کودک دانست که شخصیت بیگ برد (Big Bird) و آقای راجرز (با نام اصلی Mr. Rogers) را در خاطر تداعی می‌کند. در قسمتی از سریال، کارل شکایت دارد که مایکل و آدی باور نمی‌کنند سفینه فضایی روی کارت‌های بازی او می‌تواند پرواز کند! در جواب، استیلواتر داستان کشاورزی را برایشان تعریف می‌کند که برجی بلند ساخت که به خورشید می‌رسید؛ درحالی‌که همسایه‌هایش باور نمی‌کردند این کار اصلاً شدنی باشد. در جایی دیگر، آدی از دست برادرش عصبانی است؛ زیرا با زورگویی اسباب‌‌بازی‌ها را برای خودش می‌خواهد! استیلواتر این بار هم داستانی را به خاطر می‌آورد و می‌گوید: «در زمانی دور، راهبی را می‌شناختم که درباره یک عقرب مشکلی مشابه تو داشت!» برخلاف بچه‌های این روزگار، این سه بچه هیچ‌وقت از گوش دادن به قصه‌های پاندا خسته نمی‌شوند و برای بازی کردن دنبال گوشی موبایل یا تبلت نمی‌گردند. آن‌ها نه‌تنها تا انتها به پندهای اخلاقی داستان گوش می‌دهند، بلکه پس از آن در‌باره احساسات خود نیز به صحبت و تبادل‌نظر می‌‌پردازند.


بهترین سریال های خارجی جهان


شخصیت استیلواتر در سریال انیمیشنی مرداب

استیلواتر شیوه‌ای جدی اما تشویق‌کننده دارد که جایی برای لودگی یا حماقت باقی نمی‌گذارد و گوش دادن به لحن آرامش‌بخش او بهترین گزینه برای گذراندن زمان بعد از شام و قبل از رفتن به رختخواب است. کیفیت ساخت این انیمیشن به‌طورقطع از حد متوسط بالاتر است. انیمیشن مرداب خود را گزینه مناسبی برای آگاهی‌بخشی به کودکان زیر ۸ سال می‌داند. از سوی دیگر، در طراحی هر برگ درخت یا حتی موی تک‌تک بچه‌ها، جزئیات کاملاً بجا به‌کار برده شده تا برای لحظاتی توجه کامل را به خود جلب کند. برای نمونه، درصحنه‌ای در قسمت اول، دو برگ خشکیده پاییزی در زیر بارش باران به تصویر کشیده شده‌اند که در طراحی آن‌ها از واقعی سازی به شیوه گرافیک رایانه‌ای یا CGI استفاده‌شده است؛ تکنیکی که به‌طورمعمول، خاص فیلم‌های پرفروش کمپانی پیکسار است.

حال که صحبت از کمپانی پیکسار به میان آمد، باید یادآوری کنم که در حال حاضر همه فیلم‌های این کمپانی فیلم‌سازی را می‌توان در سرویس تماشای فیلم دیزنی پلاس مشاهده کرد. سرویسی که خود به‌نوعی رقیب کمپانی اپل پلاس به شمار می‌رود! این مسئله شاید به‌نوعی کنایه‌آمیز باشد؛ زیرا در بنیان‌گذاری کمپانی پیکسار، استیو جابز نیز در مقام سرمایه‌‌گذار مشارکت داشته است. از سوی دیگر، رقبای دیگر اپل پلاس، یعنی کمپانی‌های دریم‌ورکس و گامون، را نیز نباید از نظر دور داشت. اما سابقه همکاری جابز و پیکسار، در قالب رقیب اصلی اپل پلاس در نوع خود پیچیده و جالب‌توجه است.

تماشای فیلم استیو جابز

صرف‌نظر از مقایسه‌هایی که درهرصورت اجتناب‌ناپذیرند، انیمیشن مرداب نگاهی زیبا خلق می‌کند که آن را با انیمیشنی در دل انیمیشنی دیگر نشان داده و به این صورت، داستان‌هایی را که پاندا روایت می‌کند به تصویر می‌کشد. در این بخش‌ها، شیوه قدیمی و کلاسیک دیزنی در ساخت کارتون‌های دو‌بعدی استفاده‌شده‌: حیوانات سخنگو مانند انسان‌ها لباس پوشیده‌اند و در محیطی انسانی زندگی می‌کنند و به‌طور مشخص، از چین باستان، ایتالیای قرن نوزدهم یا دهه ۱۹۵۰ در برزیل آمده‌اند.

در شخصیت استیلواتر به‌خوبی می‌توان معجونی از فرهنگ خاور دور را مشاهده کرد که بازندگی شهری آمریکایی هماهنگ شده است؛ در باغ خانه او رودخانه‌‌ای در زیر پای درخت گیلاس جاری است که در آن ماهی‌‌های کپور ژاپنی وجود دارد. پاندا هم در اوقات فراغتش خوشنویسی ژاپنی انجام می‌دهد یا فلوتی می‌نوازد که از ساقه بامبو ساخته‌شده است. در حقیقت، تمام این‌ها از مجموعه داستان‌های کوتاه ذن (بانام اصلی Zen Shorts) گرفته‌شده‌اند که جان جی میوت نویسنده متولد اوهایو در ایالات‌متحده نوشته است. انیمیشن مرداب با اقتباس از این داستان‌ها شکل‌گرفته است.

مسائل مربوط به تطابق فرهنگی، همچنان که موضوعاتی اخلاقی یا حتی اقتصادی به شمار می‌روند، می‌توانند از منظر زیبایی‌شناسی موردتوجه قرار گیرند. اکنون شبکه‌هایی که خدمات دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها را ارائه می‌دهند، تبدیل‌شده‌اند به پنجره‌ای رو به‌سوی فرهنگ‌های بیگانه. البته آن‌ها تعمدی در این کار ندارند و فقط با در اختیار قرار دادن انواع متفاوتی از محصولات فرهنگی، که از زبان‌های گوناگون برگردانده شده‌اند، این کار را می‌کنند.

اما نکته مهم اینجاست که برخی از آن‌ها قوی‌تر از سایرین هستند؛ برای مثال مجموعه تلویزیونی بیم کوچولوی قدرتمند (با عنوان اصلی Mighty Little Bheem) که در بمبئی تولید شده است و از شبکه نتفلیکس پخش می‌شود یا مجموعه انیمیشن کره‌ای پینگ فونگ (با عنوان اصلی Pingfong) جذابیت‌های خاص و ویژه‌ای دارند که سریال مرداب فاقد آن‌هاست.

باوجود اتفاقات کوچک ناامیدکننده‌ای که در زندگی هریک از ما پیش می‌آید، امیدوار بودن و لذت بردن از شادی‌های بزرگ‌تر غیر‌ممکن نیست؛ و درنهایت این همان پیامی است که مجموعه مرداب تلاش می‌کند به مخاطبان کوچک خود منتقل کند.

حال شما بگویید آیا از طرفداران انیمیشن‌های کودکانه هستید؟ به نظر شما استیلواترز می‌تواند به شخصیتی محبوب در میان کودکان تبدیل شود و حضورش سال‌ها ادامه پیدا کند؟

تماشای انیمیشن مرداب

منبع:‌ The Guardian

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil