نقد و بررسی فیلم آسمان نیمه ‌شب | تلاشی سخت برای نجات زمین

فیلم آسمان نیمه ‌شب را باید اثری بزرگ از جورج کلونی دانست. او در آخرین فیلمش، به این مطلب می‌پردازد که اگر بشر دست روی دست بگذارد تا محیط‌زیست از بین برود، در آینده نزدیک حیات روی کره زمین به چه شکلی در‌خواهد آمد.


داستان فیلم آسمان نیمه ‌شب (The Midnight Sky) در سال ۲۰۲۴ اتفاق می‌افتد. زمین بسیار گرم شده است و فاجعه‌ای زیست‌محیطی کل سیاره را غیرقابل سکونت کرده است. حال دانشمندی منزوی به نام آگوستین لوفت هاوس با بازی جورج کلونی، در تلاش است تا به گروهی از فضانوردان اخطار دهد و مانع از بازگشت آن‌ها به زمین شود؛ زیرا این بازگشت می‌تواند آینده حیات گونه‌های جانوری و گیاهی سیاره را در معرض خطر جدی قرار دهد.


تریلر فیلم «آسمان نیمه شب» منتشر شد؛ جرج کلونی در مأموریتی پساآخرالزمانی
نقد و بررسی فیلم سینمایی تیرانداز | تعقیب ‌و ‌گریز در جاده


در صحنه اول فیلم، مردی با ریشی انبوه و خاکستری در قطب شمال با سختی‌های محیط زندگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند تا به بشریت و پیشبرد علم خدمت کرده باشد. تا بدین جای فیلم همه‌چیز بسیار شبیه فیلم رویداد‌نامه کریسمس ۲ (The Christmas Chronicles 2) به نظر می‌رسد. فصل جاری فیلم رویداد‌نامه کریسمس ۲ را نیز همچون فیلم آسمان نیمه ‌شب می‌توان از شبکه نتفلیکس تماشا کرد. اما آسمان نیمه‌‌شب، داستانی غم‌انگیز را روایت می‌کند که در عین حال ماجرایی مهم و اضطراری است.


کرت راسل و گلدی هان برای کریسمس می‌آیند


فیلم آسمان نیمه ‌شب هفتمین ساخته جورج کلونی در مقام کارگردان به شمار می‌رود که با اقتباس از داستانی تراژیک ساخته شده است؛ داستانی که لیلی بروکس دالتون، در سال ۲۰۱۶، به چاپ رساند. این فیلم روایت سرانجام زمین است و با داستانی علمی – تخیلی سرنوشت آخرین روزهای غم‌انگیز و ناامید‌کننده سیاره آبی را به تصویر می‌کشد.


جرج کلونی بازیگر فیلم جدید نتفلیکس خواهد بود


فیلم آسمان نیمه ‌شب در دو قسمت روایت می‌شود؛ از یک طرف دانشمندی اینجا، روی زمین، تلاش می‌کند تا پیامش را به فضا بفرستد و از سوی دیگر، ساکنان سفینه فضایی قرار است پیام این دانشمند را از روی زمین دریافت کنند. این فیلم را می‌توان بلند‌پروازانه‌ترین تجربه کلونی در پشت دوربین دانست؛ همچنین باید به خاطر داشت که او علاوه‌بر انجام‌دادن وظایف فنی خود در مقام کارگردان، از ریش پرپشت خود نیز مراقبت کرده است!
کلونی در نیمی از فیلم، خود را در برابر فیلم بازگشته (The Revenant) به چالش می‌کشد. فیلم بازگشته، بر اساس کتابی به همین نام، نوشته مارک ال اسمیت ساخته شده و اسمیت نویسندگی فیلم‌نامه آن را بر عهده داشته است. کارگردان فیلم بازگشته، الخاندرو اینیاریتو و بازیگر نقش اصلی آن لئوناردو دی کاپریو به‌نوعی مرجع مقایسه جورج کلونی در فیلم آسمان نیمه ‌شب قرار می‌گیرند. شخصیت دانشمند داستان (با بازی کلونی) به‌نوعی بیمار است و نام او یعنی آگوستین لوفت هاوس، شخصیت‌های عصبانی کتاب‌های رمان پی.جی.وودهاوس نویسنده انگلیسی را در ذهن زنده می‌کند. او باید از میان برف و کولاک با پای پیاده بگذرد، با گرگ‌ها مبارزه کند، از میان آب های پر از یخ عبور کند و در عین حال، از دخترکی مرموز مراقبت کند که از نا‌کجا‌آباد در قلمروی سردش ظاهر شده است. تنها خطری که گویی در میان مشکلات آگوستین از قلم افتاده است مبارزه با گرازهای دریایی است! در حقیقت، باید اذعان داشت که جورج کلونی به‌خوبی توانسته مشکلات و خشونت زندگی در سرزمینی پوشیده از یخ را به نمایش بگذارد.

تماشای فیلم بازگشته - فیلم آسمان نیمه شب

بهترین فیلم های سینمایی ژانر وسترن قرن ۲۱ 


درباره شخصیت لوفت هاوس باید گفت اگرچه او فردی غمگین و ناخوشایند است، برای جلب‌توجه مخاطب به اندازه کافی جاذبه دارد. او پشیمان است و خودش را سرزنش می‌کند. با وجود این، با همه سختی‌ها، با اراده و تصمیمی محکم به پیش می‌رود؛ زیرا می‌داند سرنوشت آخرین تیر ترکش را برای رو‌به‌راه ‌کردن دوباره اوضاع در اختیار او قرار داده است. درباره گذشته و زندگی لوفت هاوس با زدن فلش‌بک‌هایی به سال‌‌های پیش، اطلاعاتی به مخاطب داده می‌شود. ایتان پک، بازی در نقش آگوستین جوان را بر عهده دارد. او که نوه گریگوری پک، هنرپیشه آمریکایی است، با استفاده از تکنیک‌های سینمایی با صدای جورج کلونی صحبت می‌کند که این صدای مشترک بر جذابیت کار آن‌ها افزوده است.

داستانی پویا با پیچ‌و‌خم‌های شاعرانه و البته چالش‌هایی که به قدرت بدنی نیاز دارند.


نیمه دوم فیلم حال‌و‌هوای فیلم جاذبه (Gravity) را به خاطر می‌آورد. در این بخش، چند فضانورد در یک سفینه فضایی به نام اتر سرگردان‌اند. تمام تماس‌های آن‌ها با پایگاه فضایی روی زمین با سکوت پاسخ داده می‌شود و از طرفی، هر دم لحظه بازگشت به زمین نیز نزدیک‌تر می‌شود. این بخش از فیلم به لحاظ تکنیک فیلم‌سازی بسیار تحسین‌برانگیز است؛ در این بخش، نیل دایمند در فضا راهپیمایی می‌کند و در قسمتی دیگر، کایل چندلر با میمونی به تمرین مشت‌زنی می‌پردازد که با فناوری واقعیت مجازی ساخته شده است! نقش فضانوردان را بازیگرانی حرفه‌ای، به زیبایی ایفا کرده‌اند و در میان آن‌ها، می‌توان به فیلیسیتی جونز و دیوید اویلوو اشاره کرد. با وجود این، برای این شخصیت‌ها طراحی خاصی صورت نگرفته است و از نظر شخصیت‌پردازی حرف چندانی برای گفتن ندارند. در واقع، آن‌ها نمادهایی از برترین خصوصیات بشری هستند و چندان به انسان‌های واقعی که روی زمین نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند، شباهتی ندارند. صحنه عجیبی هم در فیلم وجود دارد. صحنه‌ای در اعماق فضا که بیش از آنکه به فیلم‌نامه مرتبط باشد، به نظر می‌رسد بیانیه صادرشده شبکه نتفلیکس است: جورج! ما دیگر نمی‌خواهیم که تمام منظومه را بپیماییم و جست‌وجو کنیم!

تماشای فیلم جاذبه - فیلم آسمان نیمه شب

فیلم آسمان نیمه ‌شب را باید اثری بزرگ از جورج کلونی دانست. او پیش‌تر در فیلم سابربیکن (Suburbicon) به موضوع نژادپرستی پرداخته بود؛ همچنین در فیلم نیمه ماه مارس (The Ides Of March) نکاتی را در ارتباط با شیوه سیاست آمریکایی به چالش کشید. حال در آخرین فیلمش، به این مطلب می‌پردازد که اگر بشر دست روی دست بگذارد تا محیط‌زیست از بین برود، در آینده نزدیک حیات روی کره زمین به چه شکلی در‌خواهد آمد.
موضوعاتی که کلونی به آن‌ها علاقه نشان می‌دهد با هم بسیار متفاوتند و نمی‌توان آن‌ها را در گروه‌های مشابه دسته‌بندی کرد. علاوه‌بر آن، او در انتهای فیلم‌هایش از برخی مسائل مطرح‌شده رمزگشایی می‌کند. البته همه مخاطبان نمی‌توانند این شیوه ارائه اطلاعات در آخرین لحظه را درک کنند. در مجموع، باید پذیرفت که فیلم اخیر جرج کلونی داستانی پویاست که گذشتن از پیچ‌و‌خم‌های شاعرانه آن بدون قدرت بدنی کافی میسر نیست.
جورج کلونی این‌بار میان فضا و سرزمین یخ‌ها در رفت‌و‌آمد است؛ او با پرداختن به موضوعی عمیق در مقیاسی بزرگ، در مقام کارگردانی بلند‌پرواز، افق‌‌های دید خود را گسترش داده است و تلاش می‌کند قالب‌هایی مناسب برای روایت داستان فیلم‌هایش برگزیند.
آیا به نظر شما جورج کلونی کارگردان می‌تواند به اندازه جورج کلونی بازیگر معروف شود؟

فیلم رویداد‌نامه کریسمس 2 - فیلم آسمان نیمه شب

منبع: Empire Online

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. عباس می‌نویسد

    لطفاً بیشتر از این نقد ها بزارین مخصوصا فیلم خایی که یکم گنگن و دفعه اول نمیشه فهمیدشون

  2. سارا می‌نویسد

    شما هم تو ی قسمتی از فیلم که از روی سفینه نشون میداد پرچم ایران رو دیدین؟؟؟

fosil