نقد مستند پادشاهی وحشی | ترکیبی از تکنولوژی و خلاقیت برای نمایش داستانی حماسی از بقا

مستند پادشاهی وحشی در کنار رعایت استانداردها، به هر حیوان شخصیتی خاص بخشیده و روایتی کامل را شکل داده است. این مستند، برای ایجاد روایتی جذاب، فضایی سرگرم‌کننده در کنار آموزش ایجاد می‌کند.

خودِ من یکی از طرفداران برنامه‌های حیات‌وحش و طبیعت هستم و می‌توانم بگویم هیچ منبعی بهتر از تصاویر و داستان‌های خارق‌العادۀ شبکۀ نشنال جئوگرافیک وجود ندارد. من به‌شدت دوست دارم دربارۀ موجودات و نحوۀ تعامل آن‌ها با محیط اطرافشان و با یکدیگر اطلاعات کسب کنم. ولی آنچه مرا بیشتر به وجد می‌آورد این است که چگونه کاوشگران، عکاسان و فیلم‌برداران موفق می‌شوند چنین عکس‌ها و فیلم‌های باور‌نکردنی‌ای ثبت کنند! به همین دلیل، وقتی فرصتی برای گفت‌وگو با الکس کوک،‌ مدیر بخش عکاسی مستند پادشاهی وحشی پیدا کردم، بسیار هیجان‌زده شدم.

مستند پادشاهی وحشی در کنار رعایت استانداردها، به هر حیوان شخصیتی خاص بخشیده و روایتی کامل را شکل داده است. این مستند، برای ایجاد روایتی جذاب، فضایی سرگرم‌کننده در کنار آموزش ایجاد می‌کند. این اثر با نام‌بردن شخصیت‌ها، ویرایش فیلم برای پیوندزدن بخش‌های گوناگون و شکل‌دادن داستانی زیبا‌ نشان می‌دهد که حیوانات چگونه زندگی می‌کنند و با چه مشکلات و موانعی روبه‌رو هستند؛ همچنین باعث می‌شود مخاطب جذب فیلم شود و از نظر احساسی آنچه را در صحنه‌ها اتفاق می‌افتد، دنبال کند.


نگاهی به مستند سرزمین عسل


مستند پادشاهی وحشی

در مستند پادشاهی وحشی ، شخصیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از یکدیگر بازشناخت: پلنگ‌ها (متشیدی و پیفو)، شیرها (تسبی و تاتا) و گروهی از سگ‌های شمالی که برادر هستند (موگولو و وام) و یک کفتار (ختلو) که هریک شخصیت و داستان خاص خود را دارند. تیم نشنال‌جئوگرافیک به‌طرزی خارق‌العاده موفق به ساختن درامی شده است که شامل پیروزی‌ها و چالش‌های هر‌یک از این شخصیت‌هاست.


نقد و بررسی فیلم دکتر ژیواگو


فصل چهارم پادشاهی وحشی درامی واقعی از قلب روستای مومبو در بوتسوانای شمالی است. در یکی از تبلیغات نشنال جئوگرافیک دربارۀ این بخش از سریال گفته می‌شود: «پس از پایان اوضاع پرآشوب فصل قبل، شاهان و ملکه‌های کشور (شخصیت‌های حیوانی) به سرزمینشان بازمی‌گردند تا محیط را از حکومت کفتارها پاک کنند و کنترل مشروع آنجا را به دست گیرند.» بدترین خشکسالی سال‌های اخیر، منطقه را ویران کرده و آن را به مکانی مناسب برای جنگ تبدیل کرده است. تغییر شرایط و چرخش غلبۀ قوا سبب می‌شود که هرکدام از بازیگرانِ این «بازی تاج و تخت»، نه‌تنها برای زنده‌ماندن، بلکه برای دفاع از جایگاهی که حق خود می‌دانند در این پادشاهی دهشتناک همواره در حال مبارزه باشند. همینطور که شیرها، پلنگ‌ها و سگ‌های وحشی آفریقایی بیشتری برای جنگیدن و گرفتن سهمشان به این کارزار خونین وارد می‌شوند، فقط قوی‌ترین و جسورترین‌ آن‌ها پیروز می‌شود. جنگ، ضربان قلب این پادشاهی وحشی است؛ این داستان زنده‌ای است که با خون نوشته شده است؛ قدرت همه چیز است و فقط یک رهبر می‌تواند وجود داشته باشد… درست است؟


نگاهی به مجموعه مستند «شب روی زمین»؛ وقتی خورشید غروب می‌کند


اخیرا فرصتی پیدا کردم تا با الکس کوک، مدیر عکاسی پروژۀ پادشاهی وحشی صحبت کنم. صحبت ما دربارۀ چگونگی ساخت سریالهای حماسی بود و اینکه چگونه الکس و تیمش موفق شدند تصاویر حیرت‌انگیز جنگل‌های وحشی بوتسوانا را ضبط کنند و در نهایت، کارشان به شکل‌گیری داستانی انجامید که شاهد آن هستیم. بخشی از این کار صرفاً دانش و تجربه است. افراد تیم باید مهارت‌های گسترده‌ای در ردیابی جانوران و دانش رفتاری آن‌ها داشته باشند تا بدانند که در وهلۀ اول باید از کجا شروع کنند. اما با گذشت زمان، اعضای تیم، شخصیت‌های جانوری اصلی پادشاهی وحشی را به‌گونه‌ای خاص‌تر شناختند. در نتیجه فهمیدند که ادامۀ کار را چگونه پیش ببرند و چگونه سریال را شکل دهند.


مستند ببر پادشاه | داستانی دربارۀ قدرت، جنون و جنایت


به هر حال، داشتن دوربین‌هایی با فناوری‌های جدید و شیوه‌های خلاقانۀ فیلمبرداری از مناظر و صدابرداری، بنیان اصلی کار را تشکیل می‌دهد. با تماشای این سریال مستند، حس می‌کنید که درست در وسط کارزار هستید و تعجب می‌کنید که چقدر به گروه فیلمبرداری نزدیکید. ترکیبی از مهارت‌های ردیابی و به‌طور خاص، ثبت دقیق رفتار گذشتۀ هریک از جانوران و بالاخره تجهیزات پیشرفته، افراد گروه را قادر ساخته است تجهیزاتشان را در مکان و زمان مناسب نصب کنند و از فاصله‌ای ایمن جریان نبرد را به تصویر بکشند.


منبع: Forbes

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil