فیلم انولا هولمز محصول جدید نتفلیکس، داستانِ محدودیت‌ها و موفقیت‌هاست

فیلم «انولا هلمز» روایتگر داستان خواهر جوان و باهوش شرلوک هلمز است که تلاش دارد توانایی‌هایش را به جامعه مردسالار اطرافش اثبات کند.

به نظر شما، خواهر شرلوک هولمز معروف، انولا هولمز، به‌تنهایی از عهدۀ یک پروندۀ جنایی برمی‌آید؟ آیا عملکرد او از بازرس لستراد هوشمندانه‌تر خواهد بود؟
شخصیت شرلوک هولمز، یکی از انعطاف‌پذیر‌ترین شخصیت‌ها در سری فیلم‌ها و سریال‌های داستانی است. اصلاً اگر قرار باشد این شخصیت را به یک شی خاص تشبیه کنیم، بهترین انتخاب خمیر پودینگ یورکشایری است؛ شرلوک هولمز نیز به همان میزان منعطف و حالت‌پذیر است! او می‌تواند به فراخور زمان و تغییرات اجتناب‌ناپذیرش، به همان شکلی دربیاید که مخاطب می‌خواهد. از شرلوک مردم‌گریز و اکشن در فیلم «شرلوک هولمز» به کارگردانی گای ریچی (با عنوان اصلی Sherlock Holmes) گرفته تا دکتر تندخو مزاجِ سریال «دکتر هاوس» (با عنوان اصلی House) و مهاجر نیویورکی سریال «ابتدایی» (با عنوان اصلی Elementary).


پسر جهنمی ؛ قبل از دیدن فیلم به این موارد توجه کنید


همۀ این شخصیت‌ها برای جذابیت بیشتر سریال ساخته شده‌اند. برای مخاطب، تماشای مردی که باهوش است و می‌تواند با ظرافت و دقتی خاص راز‌ها و معما‌ها را حل کند، سرگرم‌کننده است. اما این سؤال پیش می‌آید که چرا از زمان نگارش این داستان، همیشه شرلوک شخصیت سفید داستان بوده است و اصلاً چرا فضای حاکم بر این داستان، تا این حد مردانه است؟!

فیلم انولا هولمز

در واقع، فیلم جدید شبکۀ نتفلیکس، با نام انولا هولمز (با عنوان اصلی Enola Holmes)، از بار و مسئولیت روی دوش شرلوک کم کرده است. این فیلم بر اساس داستانِ مجموعه رمانی به همین نام، نوشتۀ بانوی جوان نانسی اسپرینگر تهیه شده است. ما در فیلم انولا هولمز با شخصیت‌های جانبی زندگی شرلوک آشنا می‌شویم: انولا (با بازی میلی بابی براون) که خواهر کوچک‌تر شرلوک (با بازی هنری کویل) است و مایکرافت (با بازی سم مافین). انولا دختر کوچکی است که اختلاف سنی چشمگیری با برادرانش دارد. او در محیطی منزوی و به دور از شلوغی‌های کودکان دیگر، تحت تربیت سخت‌گیرانۀ مادرش، اودوریا (با بازی هانا بونهام کارتر) بزرگ شده است. در واقع، این فیلم دربارۀ اتفاقی است که برای شخصیت انولا به واسطۀ غیبت ناگهانی مادرش رخ می‌دهد. درحالی‌که او به دنبال یافتن نشانه‌هایی از مادرش می‌گردد، برادرانش می‌خواهند او را به اجبار به مدرسۀ شبانه‌روزی بفرستند. دربارۀ انتخاب اسم شخصیت انولا نکتۀ جالبی وجود دارد. اگر نام انولا را بر اساس دیکتۀ انگلیسی Enola از آخر به اول بنویسیم کلمۀ «Alone» به معنای «تنها» به دست می‌آید. نام او در واقع به شیوۀ تربیتی و انزوایش ربط دارد.

برادرانش اصرار دارند که او در مدرسه‌ای شبانه‌روزی مستقر شود. آن‌ها می‌خواهند انولا را از سر خود باز کنند، اما در عوض به خواهرشان می‌گویند که با رفتن به این مدرسه او به بانویی واقعی تبدیل می‌شود.
در اغلب داستان‌هایی با این سبک و سیاق که به‌طور خاص به مشکلات و محدودیت‌های دختری جوان در سالیان گذشته پرداخته شده است، رسیدن به درجۀ یک «بانوی واقعی» مسئله‌ای بسیار مهم است و بالطبع این نکته هیچ‌گاه از نگاه نویسنده دور نمی‌ماند. فارغ از اصرار برادران، چنین برنامه‌ای در لیست خواسته‌های انولا آخرین اولویت ممکن است. دختر بااستعدادی چون انولا، که به اندازۀ برادرانش باهوش است، قاعدتاً چنین برنامه‌هایی برای آینده‌اش ندارد! البته با توجه به کتاب نانسی اسپرینگر اصلاً قرار نیست انولا هولمز شخصیتی باهوش جلوه کند؛ بلکه تمرکز این نویسنده روی نمایش دنیایی است که در آن یک زن جوان صرفاً با داشتن ویژگی‌هایی همچون تلاش و پشتکار، به خواسته‌های حقیقی‌اش می‌رسد. نانسی اسپرینگر تلاش کرده زندگی دختری بی‌پناه و جوان همچون انولا را در مقابل زندگی پسران و مردانی بیاورد که جامعه به شکل خودکار بستر تحقق آرزوها و خواسته‌های آن‌ها را فراهم می‌کند. در کتاب «انولا هولمز» و بالطبع فیلم این کتاب، در تک‌تک دیالوگ‌ها و صحنه‌ها، از مونولوگ‌های انولا گرفته‌ تا صحبت‌های او با دیگران، سعی شده است که این مسئله با صدایی بلند به گوش مخاطبان رسانده شود.

میلی بابی براون در فیلم انولا هولمز

میلی بابی براون در نقش انولای جوان خیره‌کننده ظاهر شده است. او توانسته زیر‌و‌بم شخصیت انولا را به تصویر بکشد. در صحنه‌هایی که این دختر با لباس پسرانه در شهر لندن سرگردان است و به دنبال سرنخی از مادرش می‌گردد، شمایلی از شخصیت لجوج و خودسر میلی بابی براون در سریال «چیز‌های عجیب» (با عنوان اصلی Stranger Things) را می‌توان دید. اگرچه هنری کویل آخرین گزینه برای بازی در نقش شرلوک هولمز به نظر می‌رسید، می‌توان گفت که بازی او نیز حیرت‌انگیز است. همه چیز در این فیلم به شیوه‌ای بریتانیایی زیبا و دلرباست، به‌جز شخصیت مایکرافت هولمز. البته حضور او نیز چندان دور از انتظار نیست؛ چون همیشه باید یک شخصیت دوست‌نداشتنی در داستان باشد.

هیچ‌کس داستان، شخصیت و فیلم «شرلوک هولمز» را فراموش نخواهد کرد. همه می‌دانیم که او همیشه حضور خواهد داشت و نقش جذابش را ادامه خواهد داد، اما حضور انولا هولمز هم چندان بد نیست و می‌توان به او به چشم تنوعی قشنگ و زنانه نگاه کرد.


منبع: The Verge

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil